logo


Με την υπογραφή του Αντιδημάρχου Καθαριότητας Γρ. Ίσσαρη αναρτήθηκε την Τρίτη 11 Μαρτίου στη Διαύγεια, η απόφαση Δημάρχου για την επείγουσα προμήθεια αποκομιδής βιοαποδομήσιμων (κηπαίων κ.λπ.) υλικών.

Πιο συγκεκριμένα, η απόφαση μιλάει για την προμήθεια υπηρεσιών 1. διαχείρισης βιοαποδομήσιμων υλικών με χρήση φορτηγών – αρπάγης, 2. ημιφορτηγού συλλογής βιοαποδομήσιμων με εργάτη, 3. μεταφορά βιοαποδομήσιμων με container (στο χώρο τελικής τους διάθεσης), 4. μηχανήματος έργου για φόρτωση – διαχείριση βιοαποδομήσιμων, και 5. μεταφορά – διαχείριση των βιοαποδομήσιμων τα οποία είναι επιβαρυμένα με λοιπά ογκώδη απορρίμματα.

Το περίεργο είναι πως ακριβώς μια εβδομάδα νωρίτερα, το ίδιο θέμα είχε έρθει προς συζήτηση στη Δημοτική Επιτροπή Διονύσου, με ενδεικτικό προϋπολογισμό 422.686 ευρώ και με τις προσφορές τριών αναδόχων, που είχαν ανταποκριθεί στη σχετική πρόσκληση του Δήμου, αλλά είχε αποσυρθεί “επειδή προέκυψαν νέα δεδομένα τα οποία επεξεργαζόμαστε”, όπως είχε πει η Δήμαρχος Κ. Μαϊχόσογλου. Σ’ εκείνη μάλιστα την εισήγηση, μνημονευόταν άλλη, προγενέστερη, απόφαση Δημάρχου (Α.Π. 4573/20.2.2024), και πάλι με υπογραφή Ίσσαρη και με τον ίδιο ακριβώς τίτλο- “Άμεση και Επείγουσα Ανάγκη Προμήθειας Υπηρεσιών Αποκομιδής Βιοαποδομήσιμων Υλικών”.

 Η φωτογραφία είναι ενδεικτική από την οδό Αθηνών, που συνδέει την Κοινότητα Διονύσου με τη Ρέα Δροσιάς

Το κείμενο των δυο αποφάσεων, που εκδόθηκαν με διαφορά 10 ημερών, είναι ακριβώς το ίδιο και επαναλαμβάνει τις αιτίες που έχουν στοιβάξει σωρούς κηπαίων στους δρόμους όλης της πόλης: Αλλεπάλληλα φυσικά φαινόμενα, καθώς και ένας διαγωνισμός, που αρχικά ματαιώθηκε (τον περασμένο Σεπτέμβριο) και εν συνεχεία (το Δεκέμβριο) επαναπροκηρύχθηκε, αλλά η ολοκλήρωσή του καθυστερεί λόγω υποβολής και εκδίκασης προδικαστικών προσφυγών. Στη δεύτερη απόφαση, εντούτοις, δεν υπάρχει καμιά αναφορά στα διαφορετικά δεδομένα, που είχε επικαλεστεί η Δήμαρχος, ενώ καμιά μνεία δεν γίνεται ούτε για σχετική μελέτη της Υπηρεσίας περί άμεσης ανάγκης προμήθειας αποκομιδής βιοαποδομήσιμων υλικών αλλά ούτε και για τον ενδεικτικό προϋπολογισμό της- που άγνωστο αν παραμείνει στις 422.000 ευρώ.

Παράλληλα έχει γίνει γνωστό πως η προδικαστική προσφυγή που καθυστερούσε την πορεία του διαγωνισμού απορρίφθηκε, όμως για να τελεσφορήσει, και άρα να ξεκινήσει η αποκομιδή κηπαίων, θα χρειαστεί να περάσουν μήνες (σ.σ. η εκτίμηση δεν είναι δική μας, αλλά του αρμόδιου Αντιδημάρχου), ενώ βρισκόμαστε μόλις ενάμιση μήνα από την έναρξη τη αντιπυρικής περιόδου, την 1η Μαΐου.

Στο μεταξύ, σε λιγότερο από 15 ημέρες, την 1η Απριλίου, ξεκινά η υποχρέωση των ιδιοκτητών ακινήτων να τα καθαρίσουν και να αναρτήσουν σχετική βεβαίωση στο ειδικό Μητρώο που έχει θεσπίσει το ΥΠΕΣ, με βαρύτατες συνέπειες για όσους είτε παραλείψουν την υποχρέωση αυτή είτε καταθέσουν ψευδή βεβαίωση.

Σε ερμηνευτική εγκύκλιο τριών συναρμόδιων Υπουργείων (ΥΠΕΣ, ΥΠΕΝ και Κλιματικής Κρίσης & Πολιτικής Προστασίας) για την “Εφαρμογή του Κανονισμού Πυροπροστασίας Ακινήτων εντός και πλησίον δασικών εκτάσεων” αναφέρεται ρητά πως η παραπάνω υποχρέωση αφορά όχι μόνο σε αδόμητα οικόπεδα αλλά και σε οικόπεδα με σπίτια, “που βρίσκονται μέσα σε οικόπεδα ή γήπεδα σε δάση, δασικές και χορτολιβαδικές εκτάσεις, σε περιαστικό πράσινο, σε κηρυγµένες δασωτέες ή αναδασωτέες εκτάσεις, καθώς και εντός ακτίνας 300 µέτρων από αυτές ή βρίσκονται µέσα σε πάρκα και άλση πόλεων και οικιστικών περιοχών”. Και επειδή δεν έχει ακόμη ξεκινήσει η λειτουργία της ειδικής ηλεκτρονικής πλατφόρμας, όλα τα στοιχεία ( Έντυπο Αξιολόγησης της επικινδυνότητας, η Έκθεση του αρμόδιου τεχνικού επιστήμονα και η δήλωση εφαρμογής των μέτρων πυρασφάλειας του ιδιοκτήτη) θα πρέπει να υποβάλλονται στους Δήμους.

Που με τη σειρά τους θα πρέπει να ενημερώσουν για την ισχύ του Κανονισμού και τις υποχρεώσεις που απορρέουν από αυτόν, αλλά και για το ποιοι ιδιοκτήτες είναι οι υπόχρεοι για τα παραπάνω, να συστήσουν τριμελείς επιτροπές για δειγματοληπτικούς έλεγχους και αυτοψίες, καθώς και να καταχωρούν σε Ειδικό Μητρώο τα στοιχεία για το κάθε ακίνητο, ώστε και να είναι διαθέσιμα στις τριμελείς επιτροπές αυτοψίας αλλά και να μπορούν να τα μεταφέρουν αργότερα στην ηλεκτρονική πλατφόρμα.

Σε πρόσφατη συνέντευξή της στην εκπομπή “Δημοσκοπήσεις” του AtticaTV, σχετικά με τις ενέργειες στην κατεύθυνση της πυροπροστασίας της πόλης, η Δήμαρχος Διονύσου ανέφερε πως αυτές έχουν ήδη δρομολογηθεί: Έχει ξεκινήσει ο σχεδιασμός και έχουν επικαιροποιηιεί τα Σχέδια Πολιτικής Προστασίας που θα επικοινωνηθούν στον κόσμο και με πρακτικές ασκήσεις, ώστε να γνωρίζουν οι πολίτες τούς δρόμους διαφυγής. Προγραμματίζονται, επίσης, οι καθαρισμοί δασών και ρεμάτων, όπως και ο έλεγχος των πυροφυλακίων και θα εξασφαλισθεί η επάνδρωσή τους 24 ώρες το 24ωρo καθόλη τη διάρκεια της αντιπυρικής περιόδου. Σημείωσε, τέλος, πως επίκειται συνεδρίαση του Συντονιστικού Oργάνου Πολιτικής Προστασίας “με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς για να οργανωθούμε και να μπούμε σε λεπτομέρειες”.

Τα παραπάνω έλεγε η κ. Μαϊχόσογλου στις 15 Μαρτίου, τα ίδια όμως είχε πει και 10 ημέρες νωρίτερα, όταν στη Δημοτική Επιτροπή Διονύσου (Τρίτη 5 Μαρτίου) συζητήθηκε η αποδοχή ποσού 269.000 ευρώ, το οποίο χορήγησε στο Δήμο το ΥΠΕΣ για δράσεις πυροπροστασίας. Στην ίδια τοποθέτησή της η Δήμαρχος είχε διαβεβαιώσει πως στο τέλος εκείνης της εβδομάδας ή στις αρχές της επόμενης θα συγκαλούνταν το Συντονιστικό και εν συνεχεία θα υπήρχε «ενημέρωση για τον πλήρη σχεδιασμό της πυροπροστασίας, ώστε πριν ξεκινήσει η αντιπυρική περίοδος να είμαστε όσο το δυνατόν πιο καλά προετοιμασμένοι”. Όσο για το κόψιμο των χόρτων, τον καθαρισμό των πρανών, τη μίσθωση οχημάτων για διάνοιξη δασικών δρόμων και τον έλεγχο των κρουνών, αυτά θα γίνουν μέσα στο επόμενο δίμηνο, είχε συμπληρώσει τότε η Αγγ. Πέππα από την πλειοψηφία.

Τι από τα παραπάνω έχει γίνει ή βρίσκεται σε εξέλιξη;

*Εκκρεμεί ακόμη η συνεδρίαση του Συντονιστικού Οργάνου, που κατά πληροφορίες της Οδού Διονύσου θα πραγματοποιηθεί μέσα στο επόμενο δεκαήμερο.

*Καμιά ενημέρωση του κοινού δεν έχει μεσολαβήσει είτε για τα επικαιροποιημένα Σχέδια Πολιτικής Προστασίας, που πάντως πρέπει πρώτα να εγκριθούν από το Δημοτικό Συμβούλιο, και τις πρακτικές ασκήσεις είτε για τις υποχρεώσεις των ιδιοκτητών από το νέο Κανονισμό Πυροπροστασίας Ακινήτων. Όπως ενημερώνει ο υπεύθυνος για την Πολιτική Προστασία του Δήμου Α. Κούνης, τα Σχέδια είναι τέσσερα τον αριθμό, για φωτιά- πλημμύρα- σεισμό- χιονοπτώσεις, ενώ έχει προστεθεί ακόμη ένα για την Οργανωμένη Απομάκρυνση Πληθυσμού που έχει ήδη εγκριθεί από την Αστυνομία και την Πυροσβεστική. Σύμφωνα με τον ίδιο, πριν την έναρξη της αντιπυρικής περιόδου, δηλαδή μέσα στον Απρίλιο, θα γίνει άσκηση δασοπυρόσβεσης, για την οποία θα υπάρξει ενημέρωση.

*Δεν έχουν ξεκινήσει ακόμη οι αποψιλώσεις στα πρανή των δρόμων- λογικό, αφού το διάστημα αυτό χαρακτηρίζεται από βροχοπτώσεις που ευνοούν τη βλάστηση, ενώ προς το τέλος του μήνα θα γίνει ο έλεγχος των κρουνών. Ένα μήνα αργότερα, αρχές Μαΐου, θα πραγματοποιηθεί η συντήρηση των πυροφυλακίων, ώστε να προστατευθούν κατά το δυνατόν από βανδαλισμούς, υπογραμμίζει ο κ. Κούνης.

*Δεν έχει ξεκινήσει όμως και η αποκομιδή των κηπαίων, που ήδη μετατρέπονται γοργά σε καύσιμη ύλη.

*Πρόσφατα, τέλος, τα Κλιμάκια Εθελοντών Πολιτικής Προστασίας του Δήμου κλήθηκαν να καταγράψουν τις ανάγκες τους σε εξοπλισμό ώστε να ενημερωθεί η αρμόδια Αντιδημαρχία.

*Την ίδια στιγμή προχωρούν δυο ακόμη δράσεις πυροπροστασίας, από φορείς εκτός Δήμου: Η πρώτη αφορά στην υπογειοποίηση των καλωδίων ΔΕΔΔΗΕ μέσης και χαμηλής τάσης σε μήκος 160 χιλιομέτρων. Πρόκειται για το έργο που ξεκίνησε πιλοτικά στο Δήμο Πεντέλης και εν συνεχεία, το 2023, μετά από πιέσεις στο ΥΠΕΝ επεκτάθηκε στο Δήμο Διονύσου με χρηματοδότηση ύψους κοντά στα 30 εκατομμύρια από το Ταμείο Ανάκαμψης. Μέχρι σήμερα έχουν υπογειοποιηθεί τα καλώδια σε μήκος περίπου 15 χιλιομέτρων. Αξίζει εδώ να σημειωθεί η παλαιότερη εκτίμηση του Δ. Πιτιανούδη από το Κλιμάκιο Εθελοντών Διονύσου, πως οι περισσότερες φωτιές ξεκινούν από τα καλώδια της ΔΕΗ.

Η δεύτερη δράση είναι του ίδιου φορέα, του ΔΕΔΔΗΕ, και έχει να κάνει με το κλάδεμα των δέντρων που ακουμπούν στα καλώδια. Η δράση βρίσκεται σε εξέλιξη εδώ και μήνες και τα αποτελέσματά της είναι ήδη ορατά στους δρόμους της πόλης.

*Άγνωστο, επίσης, παραμένει αν η Δημοτική Αρχή θα επαναλάβει την περυσινή συνεργασία με εταιρεία, που με πρωτοβουλία και χρηματοδότηση ιδιωτών, είχε εγκαταστήσει σύστημα εναέριας επιτήρησης με drone, το οποίο είχε ενταχθεί ως έξυπνη εφαρμογή στο Κέντρο Ελέγχου Λειτουργίας του Δήμου.

*Όλα τα παραπάνω, τη στιγμή που ένας άλλος φορέας, που εδώ και χρόνια στέκεται αρωγός στις ενέργειες και τις δράσεις πολιτικής προστασίας του Δήμου, βρίσκεται όπως είναι γνωστό σε πρωτοφανή αναταραχή. Ο λόγος βέβαια για τον ΣΠΑΠ, του οποίου το μέλλον μετά και από την αποχώρηση του Δήμου Πεντέλης είναι άδηλο, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την προστασία του βουνού, ειδικά φέτος που όλοι μιλούν για ένα θερμό- κυριολεκτικά και μεταφορικά- καλοκαίρι.