logo


Πρώτη φορά στα κοινά, άρα και χωρίς εμπειρία διοίκησης. Και όμως η Λ. Νούση ορίσθηκε από τη Δήμαρχο Κ. Μαϊχόσογλου Αντιδήμαρχος Οικονομικών, αναλαμβάνοντας το πιο καυτό χαρτοφυλάκιο του Δήμου Διονύσου, του οποίου η οικονομική κατάσταση έχει χαρακτηριστεί από κακή έως χαοτική. Με δίμηνη μόλις θητεία, και με το εκρηκτικό πρόβλημα με τους λογαριασμούς της ύδρευσης, η συζήτηση με την κ. Νούση περιστράφηκε, όπως ήταν φυσικό, γύρω από την αντιμετώπιση αυτού του θέματος. Τι έκανε όμως τη Δήμαρχο να την εμπιστευθεί; Ήταν και η πρώτη ερώτηση της Οδού Διονύσου προς την Αντιδήμαρχο στη συνέντευξη- πρώτη για τη θητεία της- που ακολουθεί:

Κατ’ αρχάς έχω τελειώσει τη σχολή Διοίκησης και Οικονομίας στο ΤΕΙ, οπότε είμαι σχετική με το αντικείμενο. Είμαι χρόνια στο εμπόριο, είχα δικά μου καταστήματα, και τώρα δραστηριοποιούμαι με το μεσιτικό γραφείο, είμαι λοιπόν άνθρωπος της αγοράς. Και είμαι ιδιαίτερα οργανωτική.  Όποιος είναι μέσα στο εμπόριο, όποια δουλειά και να κάνει γυρίζει γύρω από τα οικονομικά και την οργάνωση. Νομίζω πως αυτοί ήταν οι λόγοι για την επιλογή μου, αλλά βέβαια, καλό θα ήταν να ρωτήσετε και τη Δήμαρχο γιατί με επέλεξε, επειδή προφανώς έχει τα δικά της κριτήρια.

Οδός Διονύσου: Τα οικονομικά, όμως, ενός καταστήματος ή μιας ιδιωτικής επιχείρησης δεν είναι ακριβώς ίδια με τα οικονομικά ενός φορέα δημόσιας διοίκησης, όπως είναι ο Δήμος.

Λ. Νούση: Έχετε δίκιο, αλλά στο Δήμο έχουμε μια καλά οργανωμένη οικονομική υπηρεσία, με πολύ καλά καταρτισμένα στελέχη και συνεργαζόμαστε άψογα. Θα πρέπει λοιπόν να συνδυάσω τα προβλεπόμενα για τη διαδικασία των δημοσίων οικονομικών με τα θετικά του ιδιωτικού τομέα, γιατί και εκεί δεν είναι όλα τέλεια, και να βρω την ιδανική συνισταμένη. Στο διοικητικό κομμάτι από την άλλη πλευρά, νομίζω πως είμαστε σε καλό δρόμο. Ακούσατε, για παράδειγμα, στο Δημοτικό Συμβούλιο πώς οργανώνουμε την επίλυση του προβλήματος με τους λογαριασμούς της ύδρευσης.

Ο.Δ.: Σχετική με αυτό, με τους λογαριασμούς δηλαδή, ήταν και η αναφορά σας στις ανείσπρακτες οφειλές κατά την ειδική συνεδρίαση λογοδοσίας. Τότε αναφέρατε ένα συνολικό ποσόν της τάξης των 11,1 εκατομμυρίων ευρώ, στο οποίο τα δυο μεγαλύτερα ποσά αντιστοιχούν στις οφειλές από λογαριασμούς της ύδρευσης, 4,7 εκατομμύρια, και από δημοτικά τέλη, 4,1 εκατομμύρια.

Λ. Ν.: Επιφυλάσσομαι να σας απαντήσω σε επόμενο χρόνο για τα δημοτικά τέλη, γιατί αυτόν τον ενάμιση μήνα έχουμε επικεντρωθεί στο θέμα με τους λογαριασμούς ύδρευσης, μια που στόχος είναι να οργανώσουμε τα πράγματα έτσι ώστε οι δημότες να λαμβάνουν το λογαριασμό για το τετράμηνο που πέρασε. Καταλαβαίνετε λοιπόν πως ο χρόνος μάς πίεζε. Θα πρέπει να τονίσω εδώ και τη φιλοσοφία μας, που συνοψίζεται στο εξής: Θέλουμε να διευκολύνουμε το δημότη, και όχι να του δημιουργήσουμε προβλήματα. Οπότε θέλουμε να λύσουμε κατά προτεραιότητα το πρώτο, το μεγάλο, με την ύδρευση, δουλεύοντας παράλληλα και για τα υπόλοιπα. Ήδη έχουμε ορίσει άτομα που ασχολούνται μόνο με τις δυο επιτροπές που ακούσατε πως συστήσαμε, ώστε να προχωρήσει το φλέγον- τουλάχιστον εγώ έτσι το θεωρώ- θέμα της ύδρευσης.

Ο.Δ.: Να μείνουμε λίγο περισσότερο στην ύδρευση και στα 4,7 εκατομμύρια ευρώ οφειλές. Έχετε εικόνα σε ποια τετράμηνα, ποιων ετών, δηλαδή σε ποιους βεβαιωτικούς καταλόγους, αντιστοιχούν;

Λ.Ν.: Τελική εικόνα δεν έχουμε ακόμη, αλλά πρέπει να σας πω πως αυτή τη στιγμή γίνεται ένα ξεκαθάρισμα των ενστάσεων, ώστε να διαπιστώσουμε ποιες έχουν βάση και ποιες όχι. Υπάρχουν, για παράδειγμα, αρκετές περιπτώσεις με ενστάσεις που αφορούν σε μεγάλες οφειλές που ίσως προέρχονται από δικό μας σφάλμα, σε βλάβη ή σε αφανείς διαρροές ας πούμε, και σήμερα ανεβάζουν το συνολικό ποσόν, ενώ θα πρέπει να εξεταστούν. Έτσι δεν μπορούμε ακόμη να απαντήσουμε με σαφήνεια, αν δεν ολοκληρωθεί η έρευνα.

Ο.Δ.: Αντιλαμβάνομαι πως το πρόβλημα με τους αλλοπρόσαλλους λογαριασμούς εμφανίστηκε όταν ξεκίνησε η μετάβαση από τα αναλογικά στα ψηφιακά υδρόμετρα, στα μέσα του 2022, οπότε απαιτούνταν χρόνος για την εξισορρόπηση. Συνεπώς, μέχρι τότε ο Δήμος εισέπραττε κανονικά;

Λ.Ν.: Ακριβώς. Τότε άλλωστε ξεκίνησε να αποτυπώνεται και η πραγματικότητα. Και το μεγάλο μπουμ έγινε με το λογαριασμό του τελευταίου τετραμήνου του 2022, οπότε και υποβλήθηκαν οι περισσότερες ενστάσεις, μαζεμένες μάλιστα. Υποβάλλονταν και νωρίτερα, αλλά μετά την έκδοση εκείνου του λογαριασμού έρχονταν κατά κύματα, κανείς δεν τις ξεκαθάριζε και έτσι φτάσαμε στις 3000 περίπου. Κάποιες όμως είναι διπλές και τριπλές- ο ίδιος καταναλωτής για αλλεπάλληλα τετράμηνα- και αυτή τη δουλειά κάνει τώρα η πρώτη επιτροπή των υπηρεσιακών. Τις καταγράφει και διαπιστώνει τις αιτίες τους και τις κατηγοριοποιεί. Αυτό είναι το πρώτο βήμα που πρέπει να γίνει για να πάρουμε τις αποφάσεις μας μετά, αφού θα έχουμε την ολοκληρωμένη εικόνα και όλα τα δεδομένα. Προς το παρόν στοχεύουμε στο να ξεκινήσουμε να εισπράττουμε, ενώ παράλληλα δεν έχουμε κάνει καθόλου έξοδα, πλην των απαραίτητων βέβαια. Προσπαθούμε να είμαστε όσο το δυνατόν πιο φειδωλοί.

Ο.Δ.: Υπάρχει όμως ήδη μια απόφαση, του Δημοτικού Συμβουλίου, στα μέσα του περασμένου Δεκεμβρίου, που επεδίωκε να αντιμετωπίσει τα προβλήματα με τους λογαριασμούς, δίνοντας κάποιες λύσεις. Αυτή η απόφαση, σύμφωνα με τις υπηρεσίες, δεν ήταν απαραίτητο να σταλεί στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση για έλεγχο.

Λ. Ν.: Θα πρέπει να σας ενημερώσω πως τελικά η απόφαση εκείνη εστάλη τελικά στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση, μετά και από αίτημα του τέως Δημάρχου, και περιμένουμε την απάντηση.

Ο.Δ.: Εκείνη λοιπόν η απόφαση, που δεν απαιτούσε έλεγχο νομιμότητας, όταν αναλάβατε- 15 ημέρες αργότερα- ίσχυε, δεν είχε ανακληθεί ούτε είχε προσβληθεί και άνοιγε ένα δρόμο για την τακτοποίηση, θα μπορούσε να έχει ξεκινήσει να εφαρμόζεται, ώστε να αρχίσει το ξεκαθάρισμα των ενστάσεων νωρίτερα;

Λ.Ν.: Ίσως θα μπορούσε, αλλά θα ήταν και άδικο να έχουν τακτοποιηθεί κάποιες περιπτώσεις με έναν τρόπο και εν συνεχεία να μας σταματούσε η Αποκεντρωμένη, οπότε θα χρειαζόταν να πάρουμε διαφορετική απόφαση για τους υπόλοιπους. Θα πρέπει να υπάρξει ενιαία αντιμετώπιση των δημοτών. Επιπλέον η επιτροπή που τότε κατέγραφε και κατηγοριοποιούσε, είχε σταματήσει το έργο της στις αρχές Δεκεμβρίου, κι εμείς δεν θέλαμε να συνεχίσουμε από εκείνο το σημείο μια που δεν ήμασταν σίγουροι αν θα ωφελούσε το δημότη η λύση που είχε αποφασισθεί τότε από το Δημοτικό Συμβούλιο. Πιστεύαμε εξάλλου πως η απόφαση είχε σταλεί στην Αποκεντρωμένη, βασισμένοι και στα λόγια του τέως Δημάρχου σ’ εκείνη τη συνεδρίαση. Μέχρι το τέλος Ιανουαρίου ήμασταν σε διερευνητικές συζητήσεις με τους υπηρεσιακούς για την κατεύθυνση που θα αποφασίσουμε κι εκείνοι μας ενημέρωσαν πως η απόφαση δεν είχε σταλεί.

Ο.Δ.: Πόσο βοήθησε στην καταμέτρηση των καταναλώσεων η αντικατάσταση των παλιών υδρομέτρων, των ρολογιών;

Λ.Ν.: Σαφώς έχει διευκολύνει γιατί τώρα ουσιαστικά- και το λέω σχηματικά- περνάει ένα όχημα με ειδικό μηχάνημα, που επικοινωνεί με τα υδρόμετρα και καταγράφει τις ενδείξεις, αντί να βγαίνουν καταμετρητές στους δρόμους ψάχνοντας τα ρολόγια. Όσο για το χρόνο της καταμέτρησης πριν και τώρα, θα πρέπει να απευθυνθείτε στην υπηρεσία ύδρευσης, γιατί εμείς είμαστε οι αποδέκτες της δικής τους δουλειάς.

Ο.Δ.: 4,7 από την ύδρευση, και 4,1 από τα δημοτικά τέλη, άλλες 328.000 ευρώ από το φόρο 0,5% στον τζίρο των καταστημάτων, και άλλα 200.000 από τα Κοιμητήρια, και μισό εκατομμύριο από ΤΑΠ, και άλλα 400.000 από το Φόρο Ηλεκτροδοτούμενων Χώρων- όλα αυτά έχουν να κάνουν με την εισπραξιμότητα από την πλευρά του Δήμου. Που σημαίνει ότι ο Δήμος δεν έχει τους μηχανισμούς για να εισπράξει; Ή τους έχει αλλά δεν μπορεί να τους ενεργοποιήσει; Πώς θα το αντιμετωπίσετε αυτό ως νέα Διοίκηση;

Λ.Ν.: Ο βασικός τρόπος για να εισπράξει ο Δήμος, το βασικό του έσοδο δηλαδή, είναι οι λογαριασμοί του νερού, μια που μιλάμε για ανταποδοτικά τέλη. Λογαριασμός ύδρευσης δεν έχει εκδοθεί εδώ και ένα χρόνο. Αυτό προσπαθούμε να κάνουμε: Μέσα στο Μάρτιο, το πολύ Απρίλιο- που δεν είναι το καλό σενάριο- θα πρέπει να εκδοθεί ο πρώτος λογαριασμός, για το πρώτο τετράμηνο του 2023, ώστε να αρχίσει να εισρέει έσοδο στο ταμείο του Δήμου. Εφικτό, γιατί έχουν ολοκληρωθεί οι μετρήσεις, εκτός από 1600 υδρόμετρα που είναι δύσκολο να εντοπιστούν είτε γιατί είναι θαμμένα σε τσιμέντο είτε γιατί έχουν χώματα είτε γιατί είναι κρυμμένα από βλάστηση κ.λπ. Έτσι εμείς καλούμαστε να πάρουμε τα αποτελέσματα από την υπηρεσία ύδρευσης που κάνει την καταμέτρηση, και που καθυστέρησε λόγω των βροχών, και εν συνεχεία η δεύτερη επιτροπή που συστήσαμε, να αποφασίσει πώς θα γίνει η χρέωση- θα κατανεμηθεί και με ποιον τρόπο, ώστε να μην πληρώσει ο δημότης τεράστια ποσά μαζεμένα και χωρίς να φταίει.

Ο.Δ.: Δεν είναι κρυφό πως στο Δήμο υπάρχουν συστηματικοί κακοπληρωτές, με οφειλές προς το Δήμο που συσσωρεύονται συνεχώς. Θα κάνετε επίκληση στη συνέπειά τους ως δημοτών ή προτίθεστε να προχωρήσετε και σε πιο σκληρά μέτρα;

Λ.Ν.: Αυτό είναι ένα θέμα που θέλω να συζητήσω με τη δεύτερη επιτροπή, υπηρεσιακών και αιρετών, που θα διαχειριστεί τα θέματα της ύδρευσης. Γιατί από τον τομέα αυτόν προέρχονται συνήθως οι κακοπληρωτές.

Ο.Δ.: Έχετε σκεφτεί την αφαίρεση ρολογιών, στην οποία είχε προχωρήσει η προηγούμενη Διοίκηση;

Λ.Ν.: Ναι το είχα ακούσει . Κοιτάξτε, είναι πολύ σκληρό μέτρο να κόψεις το νερό…

Ο.Δ.: Όσο και το έλλειμμα του Δήμου, που επηρεάζει όλους τους υπόλοιπους.

Λ.Ν.: Ακριβώς. Αν κάποιος λοιπόν είναι στρατηγικός κακοπληρωτής, πιθανόν να λάβουμε πιο σκληρά μέτρα, δεν γίνεται διαφορετικά. Κανείς δεν είναι πάνω από το νόμο.

Ο.Δ.: Μετά από τα παραπάνω, ποιος θα λέγατε πως είναι ο άμεσος και κύριος στόχος σας για το προσεχές διάστημα;

Λ.Ν.: Να ξεκινήσουμε να εισπράττουμε. Θα έχετε προσέξει πως δεν έχουμε κάνει καθόλου έξοδα, πλην των απαραίτητων βέβαια. Προσπαθούμε να είμαστε όσο το δυνατόν πιο φειδωλοί. Από την άλλη πλευρά βέβαια, το γεμάτο ταμείο δεν είναι για να το κοιτάμε και να το καμαρώνουμε αλλά για να τακτοποιούμε τις οφειλές μας, κυρίως των προηγούμενων χρήσεων, και για να κάνουμε έργο. Αυτός άλλωστε είναι και κανόνας της υγιούς οικονομίας.

Ο.Δ.: Στη συνεδρίαση της λογοδοσίας δεν βάλατε καθόλου στο τραπέζι την πιθανότητα αύξησης των δημοτικών τελών, κάτι που είχε αναφερθεί σε προηγούμενη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου.

Λ.Ν.: Ναι γιατί δεν το έχουμε συζητήσει καθόλου και δεν έχουμε καταλήξει. Ακούγονται πάρα πολλά που εμείς εδώ δεν τα έχουμε ακούσει. Ας μην θορυβείται λοιπόν ο δημότης.

Ο.Δ.: Την αύξηση όμως την έχετε ακούσει, σωστά; Γιατί είχε προταθεί, με συγκεκριμένο ποσοστό μάλιστα, από στέλεχος της παράταξής σας ενώ και η Δήμαρχος είχε συνταχθεί με την άποψη για την ανάγκη αύξησης των τελών.

Λ.Ν.: Επαναλαμβάνω πως ως Διοίκηση τέτοια απόφαση, για αύξηση των τελών, δεν έχουμε πάρει. Μέσα στις προθέσεις μας δεν είναι να διαταράξουμε την ομαλή και εύρυθμη λειτουργία του Δήμου ούτε να ενοχλήσουμε τους δημότες, αλλά να λύσουμε θέματα όσο πιο ανώδυνα γίνεται μέχρι εκεί που μπορούμε, χωρίς να δημιουργήσουμε ταραχές. Θέλουμε να κάνουμε δουλειά προς όφελος του δημότη, και αυτό θα γίνει βήμα βήμα και με συνεχή πληροφόρηση, γιατί θέλουμε ο δημότης να γνωρίζει τι γίνεται στην πόλη.

Ο.Δ.: Σας ευχαριστώ!

Λ.Ν.: Κι εγώ σας ευχαριστώ κυρία Χαζάπη.