logo


Η χθεσινή (Δευτέρα 11 Δεκεμβρίου) διπλή συνεδρίαση σηματοδότησε τη λήξη λειτουργίας της ΕΣΤΙΑΣ, του Νομικού Προσώπου του Δήμου Διονύσου που επί 13 χρόνια- από το 2011- ήταν επιφορτισμένο με την άσκηση μεγάλου μέρους της κοινωνικής πολιτικής του Δήμου, έχοντας στην αρμοδιότητά του τους 8 Παιδικούς Σταθμούς και τα 6 ΚΑΠΗ του Δήμου, και εδώ και 2 χρόνια και τη Συμβουλευτική και Ψυχολογική Υπηρεσία.

Όπως είναι γνωστό, η ΕΣΤΙΑ, όπως και τα περισσότερα από τα Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου όλων των Δήμων της χώρας, καταργείται από την 1η Ιανουαρίου και οι αρμοδιότητες και το προσωπικό της περνούν στον κεντρικό Δήμο. Υπενθυμίζεται εδώ πως πρόσφατα, στις 31 Οκτωβρίου, το Δημοτικό Συμβούλιο Διονύσου είχε λάβει ομόφωνη απόφαση περί μη κατάργησης της ΕΣΤΙΑΣ, της οποίας το έργο στους ευαίσθητους χώρους των βρεφών και νηπίων, αλλά και των ανθρώπων της τρίτης ηλικίας, έχει διαχρονικά αναγνωριστεί. Η απόφαση με το σχετικό αίτημα κοινοποιήθηκε στο ΥΠΕΣ, αλλά όπως και για τη συντριπτική πλειονότητα των Δήμων, δεν έτυχε θετικής ανταπόκρισης.

Η ΕΣΤΙΑ  ιδρύθηκε με την καλλικρατική ένωση το 2011 και Πρόεδροί της έχουν διατελέσει κατά σειρά οι: Γ. Ζυγούνας και Μ. Γαρεφαλάκης (στην πρώτη Διοίκηση Καλαφατέλη), Θ. Στάικος (επί Διοίκησης Ζαμάνη), Ν. Κοκκαλάς και Τ. Καρασαρλής (με την απερχόμενη Δημοτική Αρχή).

Ο καθένας τους, σε συνεργασία με το Διοικητικό Συμβούλιο, που αποτελείτο από αιρετούς και πολίτες, αλλά και με το ακάματο προσωπικό της ΕΣΤΙΑΣ, έβαλαν το λιθαράκι τους, ώστε το έργο του Νομικού Προσώπου να αναβαθμίζεται και να εμπλουτίζεται συνεχώς, τόσο που να είναι εφάμιλλο ή και υπέρτερο, συγκριτικά με άλλων Δήμων που διαθέτουν μεγαλύτερη οικονομική επιφάνεια. Αυτό τόνισε χθες ο απερχόμενος, τελευταίος, Πρόεδρος, της ΕΣΤΙΑΣ Τ. Καρασαρλής απευθύνοντας ευχαριστίες σε όλους τους συνεργάτες του για την ανταπόκριση και τη στήριξή τους. Εξέφρασε επιπλέον τη βεβαιότητα πως η νέα Δημοτική Αρχή θα συνεχίσει αμείωτο το έργο αυτό, αλλά και την ελπίδα πως θα το βελτιώσει ακόμη περισσότερο.

Από την πλευρά μας, υπογράμμισε ο κ. Καρασαρλής, παραδίδουμε μια καθαρή εικόνα του Νομικού Προσώπου, ενώ προχωρήσαμε και παραπέρα, εκπονώντας τον Προϋπολογισμό αλλά και το Ολοκληρωμένο Πλαίσιο Δράσης για το 2024, ασχέτως με την κατάργηση, “ώστε η νέα Διοίκηση να έχει έναν μπούσουλα, οποιαδήποτε και αν είναι η απόφασή της για τη μορφή που θα δώσει στη λειτουργία του τομέα αυτού”.    

Αυτή η μορφή είναι ακόμη άγνωστη, μια που ακόμη εξετάζεται από τη νέα Δημοτική Αρχή, εν αναμονή και των πιο εξειδικευμένων εγκυκλίων για τα βήματα που πρέπει να ακολουθηθούν. Πάντως, σύμφωνα με το νόμο και τις εγκυκλίους που έχουν εντωμεταξύ εκδοθεί, το επόμενο εξάμηνο, και μέχρι τις 30 Ιουνίου 2024, οι Δήμοι στους οποίους καταργούνται Νομικά Πρόσωπα, πρέπει να τροποποιήσουν τον Οργανισμό Εσωτερικών Υπηρεσιών.

Κατά την μεταβατική αυτή περίοδο, μέχρι την παραπάνω τροποποίηση, με απόφαση Δημάρχου ορίζεται ότι ο Δήμος εκπληρώνει τους σκοπούς του καταργούμενου Νομικού προσώπου με τους εξής δύο τρόπους:

α) το προσωπικό του καταργημένου Νομικού Προσώπου, τοποθετείται στις υφιστάμενες οργανικές μονάδες του Δήμου. Στο πλαίσιο αυτό, μπορεί να αποφασισθεί η μετακίνηση υπαλλήλων από μονάδες που δεν χρειάζονται πλέον, σε μονάδες του Δήμου όπου υπάρχει ανάγκη.

β) οι οργανικές μονάδες των καταργούμενων Νομικών Προσώπων, μέχρι τη θέση σε ισχύ του νέου Ο.Ε.Υ., υπάγονται απευθείας στον Δήμαρχο ή Αντιδήμαρχο που ο ίδιος ορίζει.

Ενδέχεται πάντως, σύμφωνα με τη λειτουργική διάρθρωση του Δήμου και τις ανάγκες του, να ακολουθηθεί ένα τρίτο υβριδικό μοντέλο, το οποίο να συνδυάζει τους παραπάνω δύο αναφερόμενους τρόπους (π.χ. κάποια τμήματα του καταργημένου Νομικού Προσώπου να ενσωματωθούν στις υφιστάμενες οργανικές μονάδες του Δήμου, ενώ κάποια άλλα να υπάγονται απευθείας στο Δήμαρχο ή Αντιδήμαρχο που ο ίδιος ορίζει.

Παράλληλα, παρέχεται η δυνατότητα στο Δημοτικό Συμβούλιο, με απόφασή του, να συστήνει επιτροπές για την εύρυθμη άσκηση των αρμοδιοτήτων των καταργούμενων Νομικών Προσώπων. Στις επιτροπές αυτές, μπορούν να συμμετέχουν και μη αιρετά μέλη, ενώ ως πρόεδρος ορίζεται δημοτικός σύμβουλος ή πρόσωπο εγνωσμένου κύρους, με συναφή με το αντικείμενο της επιτροπής εμπειρία. Παράλληλα, υφίσταται πρόβλεψη για κάθε Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου (ή Κοινωφελή Επιχείρηση που καταργείται ή λύεται, αντιστοίχως) κατά την τρέχουσα δημοτική περίοδο, ώστε να αυξηθεί ο αριθμός των αντιδημάρχων που προβλέπεται κατά έναν, εφόσον ο μέσος όρος προϋπολογισμού του καταργούμενου νομικού προσώπου των πέντε τελευταίων ετών είναι μεγαλύτερος των 600.000 ευρώ. Στην περίπτωση αυτή ανήκει η ΕΣΤΙΑ, μια που ο προϋπολογισμός της ανέρχεται στα 3,3 εκατομμύρια ευρώ, προερχόμενα κατά κύριο λόγο από τη δημοτική επιχορήγηση, από το πρόγραμμα ΕΣΠΑ, που επιδοτεί τη φοίτηση στους Παιδικούς Σταθμούς των παιδιών από οικογένειες με χαμηλό εισόδημα, καθώς και από τα τροφεία των Παιδικών Σταθμών.

Όσον αφορά στο προσωπικό, το μόνιμο, το προσωπικό με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου και ορισμένου χρόνου, οι νομικοί σύμβουλοι και οι δικηγόροι με σχέση έμμισθης εντολής, που απασχολούνται στα Νομικά Πρόσωπα που καταργούνται, καθίσταται αυτοδικαίως προσωπικό του Δήμου και παρέχει τις υπηρεσίες του με την ίδια σχέση εργασίας ή έμμισθης εντολής. Οι συμβάσεις μίσθωσης έργου συνεχίζουν να υλοποιούνται από το Δήμο μέχρι τη λήξη τους.

Υπενθυμίζεται εδώ πως όταν- με απόφαση Δημοτικού Συμβουλίου το 2015- καταργήθηκε ο ΘΕΣΠΙΣ, το Νομικό Πρόσωπο του Δήμου Διονύσου για τη Νεολαία, τον Αθλητισμό και τον Πολιτισμό, οι αρμοδιότητές του μεταφέρθηκαν στον κεντρικό Δήμο και εν πολλοίς στο Αυτοτελές Τμήμα Κοινωνικής Προστασίας, Παιδείας, Πολιτισμού και Αθλητισμού, που τις ασκεί μέχρι σήμερα.