logo


Λογαριασμούς ύδρευσης χωρίς μέτρηση επί μήνες, υπέρογκες χρεώσεις σε ανώτερη κλίμακα, αλλά και αναπάντητες επί μήνες ενστάσεις, κατήγγειλαν πολίτες που παρευρέθηκαν στην προχθεσινή συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Διονύσου, ανταποκρινόμενοι στο κάλεσμα της παράταξης της Λαϊκής Συσπείρωσης. Η τελευταία, υπενθυμίζεται, είχε ανακοινώσει πως θα έφερνε εκτός Ημερησίας Διατάξεως το πρόβλημα που έχει δημιουργηθεί το τελευταίο διάστημα με τις αλλοπρόσαλλες χρεώσεις της κατανάλωσης νερού σε εκατοντάδες κατοίκων και τους καλούσε να παρευρεθούν μαζικά στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου την Πέμπτη 30 Νοεμβρίου.

Η συζήτηση τελικά έγινε με πρωτοβουλία της απερχόμενης Δημοτικής Αρχής, μια που ο Δήμαρχος Γ. Καλαφατέλης στην τοποθέτησή του παραδέχθηκε κατ’ αρχάς το διαχρονικό πρόβλημα με την αποστολή  των λογαριασμών στους καταναλωτές αλλά και το πρόσφατο αλαλούμ με τις χρεώσεις, που το απέδωσε στη μεταβατική περίοδο της αντικατάστασης των συμβατικών από τα ψηφιακά υδρόμετρα σε 5 από τις 7 Κοινότητες του Δήμου και υπογράμμισε σε όλους τους τόνους πως οποιοδήποτε λάθος ή αβλεψία με ευθύνη των Υπηρεσιών δεν θα βαρύνει τους καταναλωτές. Ανακοίνωσε, επιπλέον, τη συγκρότηση ειδικής επιτροπής που ήδη εξετάζει μία προς μία όλες τις εκκρεμείς ενστάσεις προηγούμενων τετραμήνων, καθώς και την επεξεργασία διαφόρων σεναρίων επίλυσης του προβλήματος, ενώ δεσμεύθηκε πως μέχρι το τέλος του χρόνου το πρόβλημα αυτό θα έχει αποκατασταθεί, με την ψήφιση κανόνων στην κατεύθυνση της μαζικής διαγραφής ή και οριζόντιας περικοπής των αυξημένων χρεώσεων, τόσο για το προβληματικό Γ’ τετράμηνο του 2022, όσο και για το πρώτο του 2023. Υπεραμύνθηκε, τέλος, του έργου που έχει συντελεστεί στον τομέα της ύδρευσης, με την αντικατάσταση των παλιών υδρομέτρων, αλλά και με την τηλεμετρία και τον τηλεέλεγχο, έργο που κινδύνευε να χαθεί λόγω απώλειας προθεσμιών, όταν ανέλαβε η Δημοτική Αρχή το 2019.

Πιο αναλυτικά:

Δεκάδες αιτήματα και παράπονα για υπέρογκες χρεώσεις στο νερό έχουν ήδη φτάσει στο Δήμο, είπε ο κ. Καλαφατέλης, έτσι δόθηκε εντολή στις Υπηρεσίες, ώστε σε συνεργασία με την εταιρεία που υποστηρίζει τεχνικά το Δήμο, να προβούν σε διεξοδικό έλεγχο του συνόλου των ενστάσεων και των λογαριασμών, ώστε να διαπιστωθεί το μέγεθος αλλά και οι αιτίες του προβλήματος- σε πόσους καταναλωτές και γιατί, υπήρξαν οι αποκλίσεις. Τις αποκλίσεις αυτές και τα λάθη απέδωσε ο απερχόμενος Δήμαρχος στη μεταβατική περίοδο, δηλαδή στο διάστημα που μεσολαβεί για την αντικατάσταση των παλιών, συμβατικών, υδρομέτρων, από τα νέα, τα ψηφιακά. Παραδέχθηκε επιπλέον πως ούτε και η δική του Διοίκηση μπόρεσε να δώσει λύση στη διαχρονική αδυναμία της Υπηρεσίας Ύδρευσης να εξασφαλίσει έγκαιρη και αξιόπιστη μέτρηση των καταναλώσεων. Όμως, τόνισε κατηγορηματικά ο κ. Καλαφατέλης, σε καμιά περίπτωση τα λάθη και οι αδυναμίες αυτές δεν μπορεί και δεν πρέπει να βαρύνουν τον πολίτη, και συμφωνώντας με την ανακοίνωση της Λαϊκής Συσπείρωσης, προσέθεσε πως θα αντιμετωπιστούν αφενός χωρίς καμιά χρονοτριβή και αφετέρου χωρίς καμιά επιβάρυνση του πολίτη. Ανακοίνωσε τέλος τη συγκρότηση επιτροπής για τον ενδελεχή έλεγχο των εκκρεμών ενστάσεων, αλλά και την επεξεργασία σεναρίων για την αντιμετώπιση των περιπτώσεων όπου παρατηρούνται σημαντικές αποκλίσεις σε σχέση με τους προηγούμενους λογαριασμούς. Στο πλαίσιο αυτό και μέχρι το τέλος του χρόνου, ανακοίνωσε ο κ. Καλαφατέλης, θα έρθει προς έγκριση από το Δημοτικό Συμβούλιο στην επόμενη συνεδρίασή του δέσμη κανόνων για τη μαζική διαγραφή ή την οριζόντια περικοπή των αυξημένων χρεώσεων που παρατηρούνται στους λογαριασμούς για το Γ’ τετράμηνο του 2022, και αναμένονται και για το Α’ τετράμηνο του 2023, όπου επιπλέον ενδέχεται να υπάρξει συμψηφισμός των χρεώσεων.

Όλα τα προβλήματα που παρατηρούνται εδώ και χρόνια στον τομέα της ύδρευσης, υπογράμμισε ο κ. Καλαφατέλης, λύνονται με τα ψηφιακά υδρόμετρα, που έχουν αντικαταστήσει τα 12.000 αναλογικά σε 5 ήδη από τις 7 Κοινότητες, ενώ έχει εγκριθεί η χρηματοδότηση για την προμήθεια ακόμη 4.000 για τη Δροσιά, και έτσι παραμένει σε εκκρεμότητα μόνο ο Διόνυσος, όπου θα χρειαστούν ακόμη περίπου 4.000 ψηφιακά υδρόμετρα. Τα υδρόμετρα αυτά, για τα οποία η διαγωνιστική διαδικασία προμήθειας άρχισε το 2019 ενώ μόλις τον Αύγουστο του 2022 ξεκίνησαν να τοποθετούνται, εξασφαλίζουν, με τη μικρότερη δυνατή ανθρώπινη παρέμβαση και χωρίς αμφισβήτηση λόγω πλημμέλειας, την άμεση, εύκολη και κυρίως αξιόπιστη μέτρηση της κατανάλωσης, επιτρέποντας στην Υπηρεσία να εντοπίζει χωρίς καθυστέρηση τις- συχνές λόγω παλαιότητας του δικτύου- ανεξέλεγκτες διαρροές, αλλά και τις διαφορές στην πίεση του νερού, μέσα από το Κέντρο Ελέγχου Λειτουργίας του Δήμου: “Οι μετρήσεις που σήμερα απαιτούν 2 και 3 μήνες για να ολοκληρωθούν από τους 11 υπαλλήλους της Υπηρεσία Ύδρευσης, σε ένα χρόνο από τώρα θα γίνονται σε διάστημα λίγων ημερών”, τόνισε χαρακτηριστικά, προσθέτοντας πως μπαίνει τέλος στην αναξιοπιστία της Υπηρεσίας και, με τα ψηφιακά υδρόμετρα, ο Δήμος θα μπορεί πλέον να είναι συνεπής στις υποχρεώσεις του προς τους καταναλωτές, εξασφαλίζοντας τόσο την ομαλότητα και τη δικαιοσύνη όσο και την έγκαιρη είσπραξη, που είναι απαραίτητη για την οικονομική βιωσιμότητα του Δήμου.

Οι προβληματισμοί που εν συνεχεία κυριάρχησαν στη συζήτηση στο Δημοτικό Συμβούλιο αναφέρονταν στη δυνατότητα να εγκριθούν οι όποιες κανονιστικές, διορθωτικές, προτάσεις φέρει η απερχόμενη Δημοτική Αρχή, με το ενδεχόμενο πως δεν μπορούν να είναι σε σύγκρουση με τον ισχύοντα Κανονισμό Ύδρευσης, αλλά και με το ασφυκτικό χρονικό περιθώριο για τον έλεγχο όλων των ενστάσεων, παλαιών και πρόσφατων, που εκκρεμούν ή πρόκειται να υποβληθούν από τις εκατοντάδες πολιτών που βρέθηκαν αδικαιολόγητα να χρωστούν χιλιάδες ευρώ για το νερό:

“Οι προτάσεις που θα φέρετε θα εναρμονίζονται με τον Κανονισμό Ύδρευσης ή θα χρειαστεί να πάρουμε μια πολιτική, ίσως και μη σύννομη, απόφαση για διαγραφές και περικοπές;” ρώτησε ο επικεφαλής των Ανοιχτών Οριζόντων Δ. Ζαμάνης. Ενώ τον προβληματισμό του για τη δυνατότητα της Υπηρεσίας να εξετάσει τις 900 σήμερα ανοιχτές ενστάσεις, αλλά και όσες εντωμεταξύ προστεθούν, μέχρι το τέλος του χρόνου, εξέφρασε ο επικεφαλής του Εύπολι Κ. Κουριδάκης.

Από το κακό στο χειρότερο θα πηγαίνει η ιστορία με το νερό, εκτίμησε ο επικεφαλής της Λαϊκής Συσπείρωσης Τ. Παντελόγλου– αλλά και όλες οι Υπηρεσίες του Δήμου, εφόσον και η νέα Δημοτική Αρχή συνεχίσει να υπηρετεί τη λογική της ανταποδοτικότητας, της διάλυσης των υπηρεσιών και της ανάθεσής τους σε εργολάβους: “Είναι οι μόνοι που έχουν κερδίσει από την τηλεμετρία, τον τηλεέλεγχο και τα ψηφιακά υδρόμετρα, μια που αυτοί τα αγόρασαν, αυτοί τα εγκατέστησαν, αυτοί πήραν λάθος μετρήσεις από τα παλιά υδρόμετρα, αυτοί τις διοχέτευσαν στο σύστημα, και αυτοί ευθύνονται για τις σημερινές χρεώσεις”, υπογράμμισε ο κ. Παντελόγλου, αναδεικνύοντας και πάλι το πρόβλημα που πριν από λίγο καιρό είχε ανακύψει με την ποιότητα του νερού, όπως παρουσιαζόταν σε τεχνική έκθεση των Υπηρεσιών.

Κατηγόρησε παράλληλα την απερχόμενη Δημοτική Αρχή πως εσκεμμένα έστειλε τους λογαριασμούς μετεκλογικά, ώστε να μην κινδυνεύσει προεκλογικά από τη λαϊκή κατακραυγή, ενώ εκτίμησε πως το χρονικό περιθώριο για την εξέταση όλων των ενστάσεων είναι απαγορευτικό και έτσι το πρόβλημα θα διαιωνίζεται. Κάλεσε, τέλος, τη Δημοτική Αρχή: να κάνει δεκτές όλες τις ενστάσεις αλλά και να δώσει συγκεκριμένη και αιτιολογημένη απάντηση σε περίπτωση απόρριψης, καθώς και να μπουν σε διακανονισμό με άτοκες δόσεις  όλα τα χρέη από το νερό που βαρύνουν κάθε λαϊκό νοικοκυριό.

Στο εσωτερικό δίκτυο και τις σωληνώσεις του, καθώς και στα συχνά προβλήματα που παρουσιάζονται στην υδροδότηση, ειδικά στον Άγ. Στέφανο και στη Σταμάτα λόγω παλαιότητας της υποδομής, αλλά και στο Διόμυσο, αναφέρθηκε αμέσως μετά ο ανεξάρτητος Ν. Καρυστινός, εκτιμώντας πως κεντρικό θέμα για την επόμενη θητεία θα πρέπει να είναι η αντιμετώπιση των σχετικών προβλημάτων. Υπογράμμισε επιπλέον πως ο Κανονισμός Ύδρευσης του 2012, με βάση τον οποίο δουλεύει ο Δήμος, προβλέπει την αποστολή λογαριασμών σε εύλογο χρονικό διάστημα: “Αν αυτή η πρόβλεψη δεν τηρείται, τότε συσσωρεύονται πολλές καταναλώσεις που αντιστοιχούν σε τεράστια ποσά, με αποτέλεσμα η τελική χρέωση να γίνεται με βάση την τελευταία κλίμακα, που είναι υπερδιπλάσια της πρώτης”, υπογράμμισε ο κ. Καρυστινός. Έβαλε τέλος κι αυτός από την πλευρά του το θέμα της δυνατότητας του Δημοτικού Συμβουλίου να αλλάξει τον Κανονισμό Ύδρευσης λίγες ημέρες πριν από τη λήξη της παρούσας θητείας, προκρίνοντας και αυτός μια πολιτική απόφαση, στην οποία να συμφωνεί όλο το Σώμα και την οποία να επικαιροποιήσει και το επόμενο Δημοτικό Συμβούλιο.

Στην αδυναμία του νυν Δημοτικού Συμβουλίου να εγκρίνει προτάσεις εκτός του πλαισίου του ισχύοντος Κανονισμού Ύδρευσης, συμφώνησε και η νέα Δήμαρχος Κ. Μαϊχόσογλου, ρωτώντας παράλληλα αν έχουν καταγραφεί οι ενδείξεις στα παλιά υδρόμετρα και πώς τα ψηφιακά υδρόμετρα ξεκίνησαν τις χρεώσεις, θεωρώντας το εν λόγω σημείο κομβικό για την εκπόνηση μιας όσο το δυνατόν σύννομης λύσης του προβλήματος.

Η συζήτηση ολοκληρώθηκε με την παρέμβαση τριών συμπολιτισσών, από διαφορετικές μάλιστα Κοινότητες, που παρουσίασαν τρία διαφορετικά προβλήματα με τους λογαριασμούς- υπέρογκη χρέωση, αναπάντητη ένσταση, καθώς και χρέωση χωρίς μέτρηση- αναδεικνύοντας τα κατά περίπτωση λάθη και τις παραλείψεις της Υπηρεσίας, όπως τόνισε επανειλημμένα ο κ. Καλαφατέλης.

Αξίζει εδώ να σημειωθεί εδώ πως απαντώντας στις αιτιάσεις του κ. Παντελόγλου, και εν μέρει και του κ. Καρυστινού, για την ποιότητα του νερού, ο απερχόμενος Δήμαρχος τόνισε για μια ακόμη φορά πως το νερό ελέγχεται σε διάφορα σημεία του δικτύου με δειγματοληψίες στη βρύση σε όλες τις Κοινότητες, και με όλους τους απαραίτητους ελέγχους να δείχνουν πως η ποιότητά του είναι άριστη. Η μοναδική Κοινότητα, Σταμάτας, που σήμερα υδρεύεται από γεωτρήσεις, ήδη μετράει αντίστροφα για τη σύνδεσή της με το δίκτυο της ΕΥΔΑΠ, μέσα από έργο της Διοίκησής του που εξασφάλισε από το πρόγραμμα ΤΡΙΤΣΗΣ, το οποίο ήδη εκτελείται και που υπολογίζεται να ολοκληρωθεί μέσα στο 2024.