logo


Η διαπαραταξιακή συνάντηση της περασμένης Παρασκευής, με στόχο την έκφραση- μέσω τροπολογίας- κοινά αποδεκτής άποψης για την επιχειρούμενη εγκατάσταση νέων Λατομείων στην Πεντέλη έφερε αποτέλεσμα. Έτσι τροπολογία εκ μέρους του Δήμου Διονύσου- συνολικά- κατατέθηκε στη δημόσια διαβούλευση, και στην εκπνοή της λήξης της, του νομοσχεδίου του ΥΠΕΝ με τίτλο “Διατάξεις για την απλοποίηση της περιβαλλοντικής αδειοδότησης και την προστασία του περιβάλλοντος, επείγουσες δασικές, χωροταξικές και πολεοδομικές διατάξεις, θέσπιση πλαισίου για την ανάπτυξη των Υπεράκτιων Αιολικών Πάρκων, αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης και ζητήματα κυκλικής οικονομίας”. Υπενθυμίζεται πως στόχος της είναι η τροποποίηση του λατομικού νόμου 4512/2018, στο άρθρο 7 όπου προβλέπεται ο αποχαρακτηρισμός λατομικών περιοχών εξόρυξης αδρανών υλικών μετά από δεκαετή τουλάχιστον αδράνεια, με απόφαση του Περιφερειάρχη. Η τροπολογία επεκτείνει τη δυνατότητα αποχαρακτηρισμού, με απόφαση του υπουργού ΠΕΝ, στις περιοχές εξόρυξης λατομικών ορυκτών (και μαρμάρου), εφόσον τα λατομεία δεν λειτουργούν επί δεκαετία, ή βρίσκονται σε περιοχές που προστατεύονται με Προεδρικό Διάταγμα, ή οι εν λόγω περιοχές ρυθμίζονται από χωροταξικό σχεδιασμό με διατάξεις αντίθετες προς τη λειτουργία λατομείων.

Το πλήρες κείμενο της τροπολογίας, που συνοδεύεται από μια μικρή αιτιολογική έκθεση, και το οποίο αποτελεί πλέον θέση του Δήμου Διονύσου, έχει ως εξής:

17 Ιουλίου 2022, 23:45 | ΔΗΜΟΣ ΔΙΟΝΥΣΟΥ

Προτείνεται η παρακάτω τροπολογία, που αφορά τον αποχαρακτηρισμό λατομικών περιοχών εξόρυξης λατομικών ορυκτών.
Αιτιολογική έκθεση
Υφίστανται περιπτώσεις θεσμοθετημένων λατομικών περιοχών εξόρυξης λατομικών ορυκτών που, ενώ ισχύουν απαγορευτικές διατάξεις για τη μη εκχώρηση τους για εκμετάλλευση, εν τούτοις το αρχικό καθεστώς ρύθμισης τους παραμένει, χωρίς προσαρμογή στις απαγορευτικές αυτές διατάξεις, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται σχετικές συγχύσεις, με ότι αυτό συνεπάγεται. Συγκεκριμένα:
Υφίστανται πδ ή άλλες ανάλογες σχετικές ρυθμίσεις, που προστατεύουν περιοχές προς όφελος του κοινωνικού συνόλου, ορίζοντας συγχρόνως, εντός των περιοχών αυτών, λατομικές ζώνες για λειτουργούντα και μόνο λατομεία.
Ομοίως υφίστανται επίσης περιπτώσεις, όπου ρυθμιστικά ή πάσης φύσεως χωροταξικά σχέδια καθόριζαν απαγορευτικές κατευθύνσεις για τέτοιου είδους λειτουργίες σε περιοχές λειτουργούντων και πάλι λατομείων.
Και στις δύο περιπτώσεις, στην ουσία ορίζονταν λειτουργίες που δεν συνάδουν με το επιβαλλόμενο καθεστώς προστασίας και ως είθισται, προκειμένου να μην αναστατωθεί η λειτουργία των αντίστοιχων λατομικών επιχειρήσεων, αυτές παρέμεναν εν λειτουργία μέχρι την λήξη της αδειοδότησης των. Αυτός δε είναι ο λόγος που έκτοτε περιέπιπταν σε πλήρη αδράνεια.
Με την προτεινόμενη τροπολογία, προσδιορίζεται η συγκεκριμένη διαδικασία, ώστε αυτού του είδους οι περιοχές να αποχαρακτηρίζονται, εις τρόπον ώστε να αποφεύγονται οι όποιες συγχύσεις.
Η προτεινόμενη τροπολογία, που αφορά τον αποχαρακτηρισμό των εν λόγω λατομικών περιοχών, έχει ως εξής:
Η Τροπολογία
Προσθήκη νέου εδαφίου β στην παρ. 7 του άρθρου 48 του ν. 4512/2018 (΄ΦΕΚ Α΄5/17.01.2018).
Η μέχρι σήμερα διατύπωση της παρ. 7, αριθμείται ως εδάφιο α, ενώ προστίθεται νέο εδάφιο β και επομένως η παρ. 7 επαναδιατυπώνεται ως εξής:
΄Άρθρο 48, παρ. 7΄΄
α) Λατομικές περιοχές που έχουν ενεργοποιηθεί στο παρελθόν και έχουν περιέλθει σε αδράνεια πλέον της δεκαετίας αποχαρακτηρίζονται με απόφαση του οικείου Περιφερειάρχη εφόσον τεκμηριωμένα δεν συντρέχουν πλέον λόγοι διατήρησής τους. Η απόφαση αυτή του Περιφερειάρχη, που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, εκδίδεται ύστερα από εισήγηση της αρμόδιας Υπηρεσίας της οικείας Περιφέρειας και αιτιολογημένη γνώμη των Συμβουλίων ΟΤΑ Α΄ και Β’ βαθμού και κοινοποιείται άμεσα στην αρμόδια υπηρεσία του ΥΠΕΝ.
β) Λατομικές περιοχές εξόρυξης λατομικών ορυκτών, εντός των οποίων έχουν λειτουργήσει λατομεία τα οποία έχουν περιέλθει σε δεκαετή τουλάχιστον αδράνεια, σύμφωνα με διαπιστωτική πράξη της αρμόδιας Υπηρεσίας, που ενέκρινε την τελευταία σύμβαση μίσθωσης, αποχαρακτηρίζονται, με Απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, η οποία εκδίδεται ύστερα από εισήγηση της Δ/νσης Περιβάλλοντος, εφόσον ισχύει ένας τουλάχιστον από τους παρακάτω λόγους:
β.1) Έχει εκδοθεί σχετικό Π.Δ. ή άλλη ανάλογη ρύθμιση, για την προστασία της συγκεκριμένης περιοχής προς όφελος του κοινωνικού συνόλου.
β.2) Έχει θεσμοθετηθεί Ρυθμιστικό Σχέδιο, ή Τ.Π.Σ ή Ε.Π.Σ. ή γενικότερα Χωροταξικός Σχεδιασμός, οι διατάξεις των οποίων είναι αντίθετες προς την λειτουργία λατομείων στη συγκεκριμένη λατομική περιοχή.
Επισπεύδοντες για την έκδοση της ως άνω απόφασης μπορεί να είναι ο Υπουργός ΥΠΕΝ, ΟΤΑ Α΄και Β΄ βαθμού καθώς και λοιπά φυσικά ή νομικά πρόσωπα με ενεστώς και πρόδηλο έννομο συμφέρον.
Η ως άνω διαδικασία, πρέπει να προηγείται σε κάθε περίπτωση κατάθεσης αιτημάτων αδειών έρευνας ή έγκρισης σύμβασης εκμετάλλευσης σύμφωνα με τα προαναφερόμενα και μέχρι την υπό έκδοση Απόφαση του Υπουργού για αποχαρακτηρισμό αναστέλλεται κάθε ενέργεια αδειοδότησης ερευνών και λειτουργίας στις συγκεκριμένες περιοχές.

Αξίζει εδώ να σημειωθεί πως στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου, που ολοκληρώθηκε χθες Τετάρτη 20 Ιουλίου, ο Αντιδήμαρχος Χωροταξικού Σχεδιασμού Γ. Φωτάκης ενημέρωσε το Σώμα πως έχει ήδη συνταχθεί επιστολή του Δημάρχου Γ. Καλαφατέλη, ενισχυτική της παραπάνω τροπολογίας, που θα αποσταλεί σήμερα στην ηγεσία του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

Παραμένει πάντως αναρτημένη στη διαβούλευση για το ίδιο νομοσχέδιο, αλλά σε άλλο άρθρο, προτεινόμενη- μόνο από τη Δημοτική Αρχή Διονύσου αυτή τη φορά- τροπολογία που, όπως είχε γράψει η Οδός Διονύσου αναρτήθηκε στις 13 Ιουλίου και αφού τότε τα μέλη της διαπαραταξιακής επιτροπής δεν είχαν ακόμη κατορθώσει να  καταλήξουν σε κοινό κείμενο.