logo


Ο λόγος για το νομοσχέδιο του ΥΠΕΝ με τίτλο “Διατάξεις για την απλοποίηση της περιβαλλοντικής αδειοδότησης, των περιβαλλοντικών επιθεωρήσεων και την προστασία του περιβάλλοντος, επείγουσες δασικές, χωροταξικές και πολεοδομικές διατάξεις, θέσπιση πλαισίου για την ανάπτυξη των Υπεράκτιων Αιολικών Πάρκων, αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης και ζητήματα κυκλικής οικονομίας”, που βγήκε σε δημόσια διαβούλευση πριν από 8 ημέρες και που αποτελεί ευκαιρία για μια ακόμη παρέμβαση του Δήμου Διονύσου στην προσπάθεια να εμποδίσει νέες λατομικές δραστηριότητες στην Πεντέλη από ενδιαφερόμενη εταιρεία. Η διαβούλευση έληγε κανονικά σήμερα Τετάρτη 13 Ιουλίου το πρωί, αλλά, όπως φαίνεται, πήρε παράταση μέχρι τις 18 του μήνα.

Στα σχόλια του κεφάλαιου “Διατάξεις Χωροταξικών και Πολεοδομικών θεμάτων” του νομοσχεδίου, η Δημοτική Αρχή έχει όντως κάνει παρέμβαση, υπό μορφή προτεινόμενης τροπολογίας, με την οποία- με λίγα λόγια- ζητεί να περιέλθει στο ΥΠΕΝ η αρμοδιότητα κήρυξης ως ανενεργών των ζωνών εξόρυξης λατομικών ορυκτών που βρίσκονται μέσα σε περιοχές που διέπονται από Προεδρικά Διατάγματα Προστασίας, εφόσον συντρέχουν σωρευτικά ορισμένες προϋποθέσεις:

13 Ιουλίου 2022, 08:33 | ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΑΡΧΗ ΔΙΟΝΥΣΟΥ
Μόνιμος Σύνδεσμος


Σε πδ προστασίας, πολλές φορές καθορίσθηκαν περιοχές εξόρυξης λατομικών ορυκτών για τα λειτουργούντα τότε λατομεία, ώστε ως είθισται, μέχρι την λήξη της αδειοδότησης των να μην αναστατωθεί η λειτουργία των αντίστοιχων λατομικών επιχειρήσεων. Σε όλες δε τις περιπτώσεις αυτές όταν εγκρίνοντο σε μεταγενέστερο χρόνο, ρυθμιστικά ή πάσης φύσεως χωροταξικά σχέδια, αυτά καθόριζαν απαγορευτικές κατευθύνσεις για τέτοιου είδους αδειοδοτήσεις. Με την προτεινόμενη τροπολογία, ρυθμίζονται οι όροι και οι προϋποθέσεις οι λατομικές περιοχές να αποχαρακτηρίζονται και να αποφεύγονται οι συγχύσεις.
Η προτεινόμενη τροπολογία, που αφορά τον αποχαρακτηρισμό λατομικών περιοχών εξόρυξης λατομικών ορυκτών, έχει ως εξής:
Προσθήκη νέου εδαφίου β στην παρ. 7 του άρθρου 48 του ν. 4512/2018 (΄ΦΕΚ Α΄5/17.01.2018).
Η μέχρι σήμερα διατύπωση της παρ. 7, αριθμείται ως εδάφιο α, ενώ προστίθεται νέο εδάφιο β και αφορά αποχαρακτηρισμό λατομικών ζωνών που προβλέπονται σε Π.Δ. προστασίας. Μετά από αυτά η παρ. 7 επαναδιατυπώνεται ως εξής:
΄΄Άρθρο 48, παρ. 7΄΄
α) Λατομικές περιοχές που έχουν ενεργοποιηθεί στο παρελθόν και έχουν περιέλθει σε αδράνεια πλέον της δεκαετίας αποχαρακτηρίζονται, ολικά ή μερικά με απόφαση του οικείου Περιφερειάρχη εφόσον κριθεί ότι δεν συντρέχει πλέον λόγος διατήρησής τους. Η απόφαση αυτή του Περιφερειάρχη, που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, εκδίδεται ύστερα από εισήγηση της αρμόδιας Υπηρεσίας της οικείας Περιφέρειας και αιτιολογημένη γνώμη του περιφερειακού συμβουλίου.
β) Λατομικές περιοχές που καθορίσθηκαν για λατομεία εξόρυξης λατομικών ορυκτών, στα πλαίσια πδ προστασίας, αποχαρακτηρίζονται ολικά, με Απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας εφόσον ισχύουν οι παρακάτω σωρευτικοί λόγοι:
β.1) Εφόσον αυτές έχουν περιέλθει τουλάχιστον σε δεκαετή αδράνεια.
Β.2) Εφόσον ισχύει στην περιοχή Ρυθμιστικό Σχέδιο, ή Τ.Π.Σ ή Ε.Π.Σ. ή γενικότερα Χωροταξικός Σχεδιασμός, που οι κατευθύνσεις, ή γενικά οι προβλέψεις του για χρήσεις γης, είναι αντίθετες προς τη λειτουργία λατομείων ενώ τα σχέδια αυτά καθορίσθηκαν σε μεταγενέστερο χρόνο της εκδόσεως του π.δ. προστασίας.
Η Απόφαση αυτή του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, εκδίδεται ύστερα από εισήγηση της Δ/νσης Περιβάλλοντος και αφού προηγηθεί διαπιστωτική πράξη, της αρμόδιας Υπηρεσίας που ενέκρινε την τελευταία σύμβαση μίσθωσης και θα αναφέρεται στο χρονικό διάστημα, που η εκμετάλλευση παρέμεινε αδρανής. Επισπεύδοντες για την έκδοση της ως άνω απόφασης μπορεί να είναι ο Υπουργός ΥΠΕΝ, ΟΤΑ Α΄ και Β΄ βαθμού καθώς και λοιπά φυσικά ή νομικά πρόσωπα με ενεστώς και πρόδηλο έννομο συμφέρον.
Η ως άνω διαδικασία, πρέπει να προηγείται σε κάθε περίπτωση κατάθεσης αιτημάτων αδειών έρευνας ή σε κάθε περίπτωση έγκρισης σύμβασης εκμετάλλευσης σε περιοχές πδ προστασίας και εφόσον αυτή δεν ολοκληρωθεί να αποτελεί απαγορευτικό λόγο έκδοσης άδειας ερευνών της παρ. 2 του άρθρου 50 του παρόντος νόμου.

Χρήσιμο  είναι εδώ να τονισθεί πως η πρωτοβουλία για σχετική τροπολογία βασίζεται εξ ολοκλήρου σε ιδέα του Ν. Παπαϊωάννου, δικηγόρου, ειδικού συνεργάτη Δημάρχου, που συμμετείχε εξ αρχής στη διαπαραταξιακή επιτροπή για τα νέα Λατομεία, αντιλαμβανόμενος τον επικείμενο κίνδυνο για την πόλη αλλά και όλο το Λεκανοπέδιο. Η σκέψη ήταν απλή: Αντί να επικεντρωθούμε αποκλειστικά στη χρονοβόρα και ευαίσθητη προσπάθεια σημειακής τροποποίησης του Προεδρικού Διατάγματος Προστασίας της Πεντέλης, με την κατάργηση των προβλεπόμενων Λατομικών Ζωνών, είναι ίσως ευκολότερο και ταχύτερο να εστιάσουμε παράλληλα στο λατομικό νόμο και να προσπαθήσουμε να επεκτείνουμε την αρμοδιότητα της Περιφέρειας, να κηρύσσει ανενεργές τις μη λειτουργούσες λατομικές ζώνες αδρανών υλικών, και στις ζώνες εξόρυξης μαρμάρου.

Η πρόταση αυτή συζητήθηκε στη διαπαραταξιακή επιτροπή προ τριμήνου και υιοθετήθηκε, ενώ ο εμπνευστής της ανέλαβε να συντάξει τη σχετική τροπολογία. Στο διάστημα που μεσολάβησε, βοήθεια στο τεχνικό κομμάτι προσέφερε και ο τοπογράφος μηχανικός Γ. Λαγκαδινός, ο οποίος άλλωστε ήταν και αυτός που άμεσα επεσήμανε τη δημοσίευση του νέου νομοσχεδίου και την ευκαιρία του Δήμου να συμμετάσχει στη διαβούλευση.

Πριν από δυο εβδομάδες και πλέον ο κ. Παπαϊωάννου αποχώρησε από τη διαπαραταξιακή, για υπηρεσιακούς λόγους, τους οποίους και εξέθεσε εγγράφως στον Αντιδήμαρχο, αφού τον είχε ενημερώσει πλήρως για το σχεδιασμό του, ενόψει μάλιστα και της επικείμενης συνάντησης εκπροσώπων Δήμου και Υπουργείου. Η εξέλιξη αυτή, της αποχώρησης του κ. Παπαϊωάννου, συνέπεσε εν πολλοίς με τη δημοσίευση του νέου νομοσχεδίου, με αποτέλεσμα η τροπολογία που τελικά δημοσιεύθηκε στη διαβούλευση να συνταχθεί εσπευσμένα από τον ίδιο τον Αντιδήμαρχο, που ζήτησε ηλεκτρονικά τις απόψεις και τις παρατηρήσεις των μελών της διαπαραταξιακής. Κάποιες έγιναν δεκτές και ενσωματώθηκαν ενώ κάποιες άλλες όχι.

Τι προκύπτει τελικά από τα παραπάνω:

*Η νομική υποστήριξη του Δήμου στο θέμα των Λατομείων βασιζόταν σε τρεις δικηγόρους: Στην Αγγ. Χαροκόπου, που έχει αναλάβει να καταθέτει διοικητικές προσφυγές ώστε να αποκρουσθούν στα αρμόδια Δικαστήρια τα αιτήματα της ενδιαφερόμενης εταιρείας να διεξαγάγει λατομικές έρευνες. Στον Ν. Παπαϊωάννου για τη σύνταξη της τροπολογίας και τη συνοδό αιτιολογική της έκθεση. Στο νομικό σύμβουλο του Δήμου Γ. Βασιλείου, που με τη συνδρομή του κ. Παπαϊωάννου, συνέταξε εξώδικο προς την Αποκεντρωμένη Διοίκηση, η οποία εξέδωσε 5 άδειες για λατομικές έρευνες, παραβλέποντας διατάξεις και προβλέψεις του νόμου. Η αποχώρηση του κ. Παπαϊωάννου δημιουργεί κενό, για το οποίο πρέπει να ενημερωθούν επισήμως και αρμοδίως τα μέλη της διαπαραταξιακής επιτροπής και το οποίο, εν συνεχεία, πρέπει να καλυφθεί άμεσα. Εξάλλου μόλις πριν από λίγο καιρό κλήθηκαν να συμμετάσχουν στις εργασίες της διαπαραταξιακής δυο νομικοί, δημοτικοί σύμβουλοι, οι Κ. Μαϊχόσογλου και Ν. Καρυστινός, αλλά μέχρι στιγμής δεν έχουν αναλάβει καμιά πρωτοβουλία.

*Ο Αντιδήμαρχος συντονιστής της διαπαραταξιακής, εκτός από το θέμα των Λατομείων, ασχολείται από τη θέση του και με όλο τον όγκο των χωροταξικών και πολεοδομικών θεμάτων του Δήμου Διονύσου, τα οποία ως γνωστόν μόνο λίγα ή εύκολα δεν είναι, και μάλιστα χωρίς ουσιαστική συνδρομή, παρόλο που είναι γνωστό πως για την υποστήριξη και την υποβοήθηση στο έργο του έχουν προσληφθεί δυο ειδικοί συνεργάτες Δημάρχου, οι κύριοι Αρ. Χατζής και Γ. Μπάμπαλος.  Προχτές ο Αντιδήμαρχος προχώρησε στη σύνταξη και της τροπολογίας για το λατομικό νόμο, δηλαδή σε ακόμη ένα καθήκον, που- παρά την πολύχρονη εμπειρία του από θέσεις Διοίκησης-  είναι εκτός του γνωστικού του αντικειμένου. Και αντί να αποκεντρώσει, συγκέντρωσε.

*Η ανταλλαγή μηνυμάτων και παρατηρήσεων ανάμεσα στα μέλη της διαπαραταξιακής διήρκεσε χθες όλη μέρα, με το τελευταίο να αποστέλλεται τις πρώτες πρωινές ώρες σήμερα. Σταδιακά έγινε φανερό πως κοινό κείμενο τροπολογίας ήταν αδύνατο να συνταχθεί, έτσι ο κ. Φωτάκης αποδέσμευσε τα μέλη, προτείνοντας ο καθένας να καταθέσει στη διαβούλευση τη δική του εκδοχή. Δηλαδή να διασπάσει δυνάμεις ένα συλλογικό όργανο που μέχρι σήμερα, μέσα και από συνθέσεις και από αντιθέσεις, πορεύθηκε ενωμένο, παράγοντας έργο και αποφάσεις, με τις οποίες συντάχθηκε αδιακρίτως και ομόφωνα το Δημοτικό Συμβούλιο της πόλης.

*Όσο για την ίδια την τροπολογία και το περιεχόμενό της: Αυτή επεξεργάζεται ουσιαστικά άρθρο έξι αράδων του λατομικού νόμου που μιλάει για την αρμοδιότητα του Περιφερειάρχη να αποχαρακτηρίζει λατομικές περιοχές αδρανών υλικών που παραμένουν ανενεργές για πάνω από μια δεκαετία. Η τροπολογία προσθέτει άλλες 20 αράδες, εμπλέκοντας Προεδρικά Διατάγματα και Υπουργείο, τη στιγμή που θα αρκούσε η προσθήκη για την επέκταση της αρμοδιότητας αποχαρακτηρισμού και των λατομικών ζωνών εξόρυξης μαρμάρου από τον Περιφερειάρχη. Αυτό άλλωστε είχε συμφωνηθεί στη διαπαραταξιακή επιτροπή.

Τα παραπάνω, και ίσως κι άλλα, οδήγησαν τον Αντιδήμαρχο να συγκαλέσει επείγουσα συνεδρίαση της διαπαραταξιακής επιτροπής με τηλεδιάσκεψη για σήμερα Τετάρτη 13 Ιουλίου το βράδυ, με τις πρώτες αντιδράσεις των συναδέλφων του να είναι ενδεικτικές, μια που στο σύνολό τους δηλώνουν αδυναμία να συμμετάσχουν και ζητούν συνεδρίαση δια ζώσης μια από τις επόμενες ημέρες, με το δεδομένο πως η διαβούλευση για το ν/σ έχει παραταθεί κι έτσι θα δοθεί περισσότερος χρόνος για την προετοιμασία μιας κοινά αποδεκτής τροπολογίας.