logo


Γύρω στα πέντε εκατομμύρια ευρώ. Τόσο εκτιμάται ότι θα κοστίσει η υλοποίηση προγραμμάτων διαχείρισης αποβλήτων, στο πλαίσιο εφαρμογής του σχετικού Τοπικού Σχεδίου για το Δήμο Διονύσου, όπως παρουσιάστηκε από τους μελετητές χθες Τρίτη 15 Φεβρουαρίου, στην Επιτροπή Ποιότητας Ζωής. Υπενθυμίζεται πως το Τοπικό Σχέδιο Διαχείρισης Αποβλήτων (ΤΣΔΑ) είχε εκπονηθεί από το 2015, εντούτοις ουδέποτε εφαρμόστηκε, ενώ ακολουθώντας τις επιταγές της νομοθεσίας πρέπει να επικαιροποιείται ανά πενταετία.

 

Αυτή η επικαιροποίηση, που στις αρχές του 2020 ανατέθηκε με απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου στο μελετητικό γραφείο INNOVECO, παρουσιάστηκε στη χθεσινή συνεδρίαση της Επιτροπής και συνοπτικά περιλαμβάνει:

Σχεδιασμό και υλοποίηση προγράμματος Διαλογής στην Πηγή βιοαποβλήτων με οικιακή κομποστοποίηση και δίκτυο κεντρικών καφέ κάδων

Ενίσχυση της εκτροπής κηπαίων

Ενίσχυση και επέκταση συστημάτων Διαλογής στην Πηγή ανακυκλώσιμων υλικών

Ανάπτυξη δικτύου Γωνιών Ανακύκλωσης- 10 άμεσα και άλλων 30 σε βάθος πενταετίας

Ανάπτυξη Πράσινων Σημείων- σταθερών και κινητών

Ίδρυση Κέντρου Δημιουργικής Επαναχρησιμοποίησης Υλικών

Σταθμό Μεταφόρτωσης Αποβλήτων

Και βέβαια, σταθερή και συνεχή ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των πολιτών

Όλα τα παραπάνω απαιτούνται για την εναρμόνιση του Δήμου με την εθνική νομοθεσία, που προβλέπει την ευθύνη των Δήμων για την υλοποίηση προγραμμάτων Διαλογής στην Πηγή, για τα οποία και αξιολογούνται. Ανάλογα μάλιστα με το ποσοστό Διαλογής και ανακύκλωσης, μπορεί να επιτευχθεί έκπτωση μέχρι και 25% στο κόστος επεξεργασίας και ταφής των αποβλήτων που σήμερα καταλήγουν στη χωματερή. 

Στην παρουσίασή τους οι δυο μελετητές, Ε. Μοσχοπούλου και Γ. Κωστάντζος, αναφέρθηκαν ιδιαιτέρως στην ανάγκη ενίσχυσης του στόλου απορριμματοφόρων του Δήμου με επιπλέον 9 οχήματα για βιοαπόβλητα και έναν ελκόμενο κλαδοφάγο, πέραν αυτών που είτε ήδη λειτουργούν είτε αναμένονται από το Πάσχα και μετά, στην ενίσχυση του εξοπλισμού με κάδους για τα απόβλητα και τα ανακυκλώσιμα υλικά, καθώς και στην ενίσχυση της Διεύθυνσης Περιβάλλοντος με εξειδικευμένο επιστημονικό, τεχνικό και διοικητικό προσωπικό. Το κόστος, όπως υπογράμμισαν, μπορεί να καλυφθεί από την ένταξη του Δήμου σε χρηματοδοτικά εργαλεία, όπως έχει ήδη συμβεί με την προμήθεια οχημάτων για τον τομέα της Καθαριότητας, ενώ το γραφείο τους συμβάλλει στη διενέργεια των σχετικών διαγωνισμών, ώστε οι διαδικασίες να προχωρούν εγκαίρως και σύμφωνα με τον προγραμματισμό. Επεσήμαναν, τέλος, την ανάγκη σύστασης μιας ομάδας παρακολούθησης, ειδικά για τα προγράμματα οικιακής κομποστοποίησης- που προτείνεται να ξεκινήσουν πιλοτικά σε περιορισμένη περιοχή- καθώς και των Γωνιών Ανακύκλωσης και των Πράσινων Σημείων. Οι προτάσεις του Σχεδίου έχουν ήδη κοινοποιηθεί στο Υπουργείο Περιβάλλοντος, που θα κρίνει την πορεία υλοποίησής τους τα επόμενα χρόνια.

Το παραπάνω Τοπικό Σχέδιο συζητήθηκε επί δυο σχεδόν ώρες στην Επιτροπή Ποιότητας Ζωής. Και μπορεί μεν τελικά να ψηφίστηκε ομόφωνα, αλλά η ομοφωνία αυτή είναι μάλλον πλασματική, μια που οι εκπρόσωποι των παρατάξεων της μειοψηφίας (Α. Πέππα και Στ. Ουσταμπασίδης από τους Ανοιχτούς Ορίζοντες και Κ. Κουριδάκης από τον Εύπολι) εξέφρασαν ισχυρές αντιρρήσεις, για να δώσουν τελικά λευκή ψήφο.

Γενικόλογη, με ουσιαστικές παραλείψεις για τις ιδιαιτερότητες του Δήμου, χωρίς ουσιαστικό αντίκρυσμα, με στοιχεία ανακριβή, υπερβολικά ή και παρωχημένα, με κακές εκτιμήσεις ειδικά για τα βιοαπόβλητα, και με προτάσεις ανέφικτες λόγω και κόστους, χαρακτήρισαν την επικαιροποίηση του Τοπικού Σχεδίου οι τρεις δημοτικοί σύμβουλοι των μειοψηφιών, που όπως δήλωσαν, περίμεναν περισσότερο πρακτικά πράγματα.

Μιλώντας ειδικά για τη χωροθέτηση των Γωνιών Ανακύκλωσης, των Πράσινων Σημείων και του Σταθμού Μεταφόρτωσης, η κ. Πέππα επεσήμανε πως στη μελέτη καθόλου δεν λαμβάνονται υπόψη τα Προεδρικά Διατάγματα Προστασίας που ισχύουν στην περιοχή και περιλαμβάνουν δεσμεύσεις στις χρήσεις γης.

Τέθηκε επιπλέον το θέμα της καθυστέρησης στην υλοποίηση του Σχεδίου, που σύμφωνα με τη νομοθεσία θα πρέπει και πάλι να επικαιροποιηθεί το 2025, ενώ σήμερα, το 2022, συζητείται ακόμη η επικαιροποίηση του 2020, υπογράμμισε ο κ. Κουριδάκης, που επιπλέον θεώρησε ανεπαρκές το ένα Πράσινο Σημείο για όλο το Δήμο που προβλέπει η μελέτη, ζητώντας πολιτική βούληση, αποφασιστικότητα και δέσμευση.

Αυτή η πολιτική βούληση αποδεικνύεται έμπρακτα από όλες τις κινήσεις μας- από το ίδιο το Τοπικό Σχέδιο που συζητάμε σήμερα, από την τεράστια χρηματοδότηση που κατάφερε να εξασφαλίσει ο Δήμος, για την ενίσχυση του στόλου και του εξοπλισμού του, με νέες προμήθειες οχημάτων που θα ξεκινήσουν να έρχονται μετά το Πάσχα, από την ανάπτυξη δικτύου χωριστής συλλογής βιοαποβλήτων που εγκρίθηκε από το ΥΜΕΠΕΡΑΑ και θα ξεκινήσει να υλοποιείται μέσα στο 2022, τόνισε αμέσως μετά ο Δήμαρχος Γ. Καλαφατέλης που παρενέβη στη συνεδρίαση. Διαβεβαίωσε μάλιστα την Επιτροπή πως η έρευνα για τη χωροθέτηση των υποδομών του Τοπικού Σχεδίου- Πράσινων Σημείων και Σταθμού Μεταφόρτωσης- ήδη προχωρεί, ενώ τόνισε πως σταθερή επιδίωξη της Διοίκησης είναι η μείωση του όγκου των απορριμμάτων, επειδή το κόστος που μετακυλίεται στους Δήμους είναι τεράστιο.

Στα μικρά βήματα που πραγματοποιήθηκαν από το 2015, όταν είχε εκπονηθεί το αρχικό Τοπικό Σχέδιο, μέχρι σήμερα αναφέρθηκε ο πρόεδρος της Επιτροπής, Αντιδήμαρχος Χωροταξικού Σχεδιασμού Γ. Φωτάκης, υπογραμμίζοντας πως είναι πια μονόδρομος για τους Δήμους η διαχείριση των αποβλήτων, λόγω των υποχρεώσεων της χώρας απέναντι στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Όσον αφορά στη μελέτη, ειδικότερα, ο κ. Φωτάκης τόνισε πως και οι στόχοι περιγράφονται και τα μέσα για να υλοποιηθούν, ενώ σημαντική έκρινε τη στήριξη και την αποδοχή από την τοπική κοινωνία.

Από τη συζήτηση, που διεξήχθη με τηλεδιάσκεψη σε δύσκολες συνθήκες λόγω προβλημάτων ήχου, δεν έλειψαν και οι εντάσεις ανάμεσα στους μελετητές και στην κ. Πέππα αρχικά, και εν συνεχεία ανάμεσα στον Πρόεδρο της Επιτροπής και το Δήμαρχο από τη μια πλευρά και τον επικεφαλής του Εύπολι από την άλλη πλευρά. Αιτία, στην πρώτη περίπτωση, τα σχόλια των μελετητών για την κριτική του πονήματός τους από την κ. Πέππα, αλλά και η αιχμή τους πως κάτι άλλο κρύβεται πίσω από την κριτική αυτή. Ενώ στη δεύτερη περίπτωση οι τόνοι ανέβηκαν, με τον κ. Κουριδάκη να κατηγορεί Δήμαρχο και Αντιδήμαρχο για προσβλητικές αναφορές προς τους συναδέλφους του της Επιτροπής και τον ίδιο προσωπικά.

Αξίζει εδώ να σημειωθούν μερικά από τα στοιχεία για την υφιστάμενη κατάσταση στη διαχείριση βιοαποβλήτων, όπως τα κατέγραψε η μελέτη.

Ο τομέας όπου ο Δήμος Διονύσου τα πηγαίνει αδιαμφισβήτητα καλά, υπερβαίνοντας μάλιστα τους στόχους της εθνικής νομοθεσίας, είναι αυτός των κηπαίων- και μόνο. Σε όλες τις υπόλοιπες κατηγορίες, βρισκόμαστε ακόμη πολύ πολύ μακριά από τους στόχους για το 2025:

  

Το μεγαλύτερο κόστος αυτή τη στιγμή στη διαχείριση αποβλήτων αφορά στη μισθοδοσία, με 1,2 εκατομμύρια ευρώ το χρόνο. Αμέσως μετά έρχεται το κόστος ταφής των αποβλήτων, με 750.000 ευρώ ετησίως:

To 2019 στο Δήμο Διονύσου παρήχθησαν 26.500 τόνοι Ανακυκλώσιμων Στερεών Αποβλήτων (ΑΣΑ), ή 660 κιλά ΑΣΑ ανά κάτοικο: