logo


Σε μια περιοχή όπως ο Δήμος Διονύσου, με ιδιαίτερα και δύσκολα γεωμορφολογικά χαρακτηριστικά, και με τραγική την κατάσταση του κυκλοφοριακού, χωρίς καμιά προστασία για τους ποδηλάτες, με δρόμους καρμανιόλες, και χωρίς βασικά έργα υποδομών και κυκλοφοριακές μελέτες, πώς θα μπορούσε να υλοποιηθεί σύστημα κοινόχρηστων ποδηλάτων; Ρώτησε, ρητορικά, ο επικεφαλής της παράταξης Εύπολις- Συνεργασία Δημοτών Διονύσου Κ. Κουριδάκης, στην πρόσφατη (3/2) συνεδρίαση της Οικονομικής Επιτροπής Διονύσου, όταν ήρθε προς συζήτηση το θέμα που αφορούσε στη βιώσιμη κινητικότητα μέσω συστήματος κοινόχρηστων ποδηλάτων.

Ο κ. Κουριδάκης, τασσόμενος αναφανδόν υπέρ των ήπιων μορφών μετακίνησης που δεν επιβαρύνουν το περιβαλλοντικό αποτύπωμα, εντούτοις κάλεσε τη Διοίκηση να εξετάσει τους λόγους για τους οποίους πολλοί Δήμοι που εφάρμοζαν το σύστημα, κατά πληροφορίες του σιγά σιγά το εγκαταλείπουν, επικαλούμενος και λόγους ασφάλειας μετά από προσωπική του εμπειρία. Υπενθύμισε, επιπλέον, πως αντίστοιχο πρόγραμμα με ποδηλατόδρομους είχε εφαρμοστεί σε μια από τις Κοινότητες (σ.σ. την Άνοιξη) προκαλλικρατικά, αλλά χλευάσθηκε και απαξιώθηκε από τους ίδιους τους κατοίκους.

Κατηγόρησε τέλος τη Δημοτική Αρχή πως αν και έταξε επίλυση του κυκλοφοριακού προβλήματος της πόλης στην τρέχουσα θητεία, αντί γι’ αυτό μπαίνει σε προγράμματα χωρίς ουσιαστικό αντίκρυσμα, αλλά μόνο για λόγους προβολής.

Απαντώντας στα παραπάνω τόσο ο Δήμαρχος Γ. Καλαφατέλης όσο και ο αρμόδιος Αντιδήμαρχος Τεχνικών Υπηρεσιών Στ. Κριεμάδης, αλλά και ο Αντιδήμαρχος Χωροταξικού Σχεδιασμού Γ. Φωτάκης, επανέλαβαν πως στόχος της Διοίκησης είναι η συμμετοχή του Δήμου σε κάθε πρόσκληση που αφορά στη βελτίωση της κυκλοφορίας στην πόλη, μαζί με την εκπόνηση του- θεμελιώδους σε σημασία- Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (σ.σ. το οποίο είχε  για πρώτη φορά αναφερθεί ήδη από το 2019 ως επιτακτική ανάγκη και εκ των ων ουκ άνευ για την ολόπλευρη ανάπτυξη της πόλης, αλλά ακόμη εκπονείται…). Επιπλέον η ύπαρξη προβλημάτων δεν θα πρέπει να εμποδίζει τις προσπάθειες για εναλλακτικά βήματα, σε όποιες περιοχές της πόλης κριθούν κατάλληλες.

Οι λόγοι για την εφαρμογή του συστήματος, συνέχισε ο κ. Καλαφατέλης, που αναφέρονται αναλυτικά στην εισήγηση, κυμαίνονται από τη διευκόλυνση της κυκλοφορίας ανθρώπων στο αστικό κέντρο και την ανάδειξη του ποδήλατου ως μέσου μετακίνησης και όχι μόνο άθλησης ή αναψυχής μέχρι τη μείωση των ρύπων και του θορύβου και την ενίσχυση της εμπορικής κίνησης.

Και παρόλο που συμφώνησε με τις διαπιστώσεις του συναδέλφου του για την κατάσταση του κυκλοφοριακού και την έλλειψη έργων υποδομής, δεν άφησε αναπάντητες τις αιτιάσεις του κ. Κουριδάκη για τις προθέσεις της Διοίκησης. Υπενθύμισε, πιο συγκεκριμένα, πως όντας θιασώτης των Σχεδίων Πόλεων, επί Κοινοταρχίας του στο Κρυονέρι ακόμη, έφτιαξε Γενικό Πολεοδομικό Σχεδιασμό και δεν άφησε την πόλη του να γιγαντώσει χωρίς δρόμους, πεζοδρόμια, πλατείες και Κοινόχρηστους Χώρους, αφήνοντας σαφείς αιχμές για την κατάσταση στην Κοινότητα Άνοιξης.

Παρέμβαση στο σημείο αυτό έκανε η Κ. Μαϊχόσογλου, νέο μέλος στην Οικονομική Επιτροπή εκ μέρους των Ανοιχτών Οριζόντων. Παρόλο που παραδέχτηκε με τη σειρά της τα άλυτα πολεοδομικά και κυκλοφοριακά προβλήματα της πόλης, υπογράμμισε εντούτοις πως αξίζει να προσπαθήσουμε να καταφύγουμε σε κάποιους σχεδιασμούς, από τη στιγμή που αυτό ωφελεί το περιβάλλον και μπορεί να διευκολύνει συμπολίτες μας σε κάποιες Κοινότητες.

Τέλος, στην ανακοίνωση για το σχεδιασμό δικτύου περιπατητικών διαδρομών στο Δήμο, που μπορεί να συνδέεται με το σύστημα των ποδηλάτων και στον οποίο, μέσα στις επόμενες ημέρες, θα ζητηθεί η συμμετοχή των παρατάξεων αλλά και τοπικών φορέων, προχώρησε ο Αντιδήμαρχος Τεχνικών Υπηρεσιών.

Όσο για το σύστημα των κοινόχρηστων ποδηλάτων:

Η μελέτη προβλέπει την προμήθεια, εγκατάσταση, παραμετροποίηση και λειτουργία ενός ολοκληρωμένου συστήματος μίσθωσης ηλεκτρικών ποδηλάτων για τον Δήμο Διονύσου στο πλαίσιο της πρότασης που υποβάλει σε συνεργασία με το Κέντρο Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΚΑΠΕ) για χρηματοδότηση από το πρόγραμμα “Υποδομές Μεταφορών, Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη”, ύψους 310.000 ευρώ, ενώ άλλες 8.000 ευρώ προβλέπονται για τεχνική υποστήριξη. Στο πλαίσιο του προγράμματος ο Δήμος θα προμηθευθεί 36 ηλεκτρικά ποδήλατα, και άλλα 2 για Άτομα Με Ειδικές Ανάγκες, ενώ τα σημεία φόρτισής τους  θα καθορισθούν από το Δήμο μέσω της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής, κατ’ αναλογία με τα σημεία φόρτισης για τα ηλεκτρικά οχήματα. Προβλέπεται ακόμη η προμήθεια αντιβανδαλιστικών θέσεων κλειδώματος, συστήματα φόρτισης και τερματικών μίσθωσης, ειδικού λογισμικού διαχείρισης, εγκατάσταση εξοπλισμού κλπ.

Μια πρόχειρη έρευνα στο διαδίκτυο έδειξε πως το σύστημα εφαρμόζουν ήδη δεκάδες Δήμων σε όλη την επικράτεια, με διαφορετικά μεταξύ τους χαρακτηριστικά- από την Κομοτηνή και τους Δήμους του παραλιακού μετώπου της Αττικής μέχρι τη Ναύπακτο, την Πάτρα και το Διδυμότειχο. Από αυτούς, άλλοι Δήμοι τα παρέχουν δωρεάν, ενώ άλλοι προσφέρουν δωρεάν τμήμα- συνήθως την πρώτη μισή ώρα- της χρήσης τους.