logo


*Ο Γ. Λαγκαδινός είναι τοπογράφος μηχανικός της πόλης, συνομιλητής, μαζί με κάμποσους ακόμη, όλων των Διοικήσεων από καταβολής του καλλικρατικού Δήμου Διονύσου για το οικιστικό- δασικό πρόβλημα της πόλης. Στο σημερινό κείμενό του αποτυπώνει την ισχύουσα πραγματικότητα για τα όρια των οικισμών και προτείνει σαφές χρονοδιάγραμμα κινήσεων και διαδικασιών, ώστε το πρόβλημα, που κρατάει σε ομηρία χιλιάδες  συμπολίτες, να βρει επιτέλους τη λύση του. Υπενθυμίζεται πως για το ίδιο θέμα επίκειται ειδική συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου, στην οποία θα καταβληθεί προσπάθεια να υπάρξει συγκλίνουσα διαπαραταξιακή εισήγηση:

Άνοιξη 22-11-2021

Διονύσου Οδύσσεια…, όπως λέμε Ομήρου Οδύσσεια!

Θα ήταν ενδιαφέρον να γραφτεί ένα σενάριο βασισμένο στην εδώ και δώδεκα χρόνια ομηρία πολλών κατοίκων του Δήμου Διονύσου, ομηρία, που οφείλεται στην επικρατούσα κατάσταση στον τομέα της πολεοδομίας και των δασικών χαρτών.

Με βάση το σενάριο αυτό, να ανέβουν παραστάσεις από όλες τις πολύ αξιόλογες θεατρικές ομάδες του Δήμου μας, όπου η κάθε μία να παίζει συγκεκριμένο μέρος από αυτό!

Βέβαια στον βασικό ρόλο του Οδυσσέα θα είναι ο κάτοικος του Διονύσου.

Επίσης, ρόλους στην παραπάνω θεατρική παράσταση θα έχουν κατά αλφαβητική σειρά, οι παρακάτω :

  • Αντιδήμαρχος
  • Βουλευτής
  • Γενικός Γραμματέας Υπουργείου
  • Δασάρχης
  • Δασολόγος
  • Δήμαρχος
  • Δημοτικός Σύμβουλος
  • Μηχανικός
  • Νομικός
  • Πολεοδόμος
  • Υπουργός

Μετά την κάπως διαφορετική εισαγωγή θα ήθελα να διατυπώσω ορισμένες σκέψεις για την κατάσταση, που διαμορφώνεται στην περιοχή μας έπειτα από τις τελευταίες εξελίξεις.

Με τις πρόσφατες αποφάσεις του ΣΤΕ (1364 & 1365/2021) δόθηκε το πράσινο φως για την ανάρτηση των Δασικών Χαρτών και στις υπόλοιπες περιοχές του Δήμου Διονύσου, αλλά και της υπόλοιπης Ελλάδας.

Στην ανάρτηση αυτή περιλαμβάνονται οι περιοχές, που βρίσκονται εκτός :

α) των σχεδίων πόλεως (Κρυονέρι)

β) των οριοθετημένων με Νομαρχιακές Αποφάσεις οικισμών προ του 1923 (Άγιος Στέφανος, Άνοιξη, Ραπεντώσα)

γ) των παλαιών ρυμοτομικών σχεδίων (Άγιος Στέφανος, Άνοιξη, Διόνυσος, Σταμάτα)

δ) των περιοχών με διαπιστωτικές πράξεις Νομάρχη (Πευκόφυτο, Σταμάτα-Σπάτα)

ε) των ορίων των Γενικών Πολεοδομικών Σχεδίων (Άνοιξη, Ροδόπολη κ.λπ.)

ζ) των περιοχών με επισημασμένα πολεοδομικά προβλήματα

Για περισσότερες πληροφορίες και επεξηγήσεις, δίνονται στοιχεία επικοινωνίας με τις αρμόδιες υπηρεσίες, που αναφέρονται στην ανακοίνωση του Δήμου της 1-11-2021.

Με μία πρώτη ματιά γίνεται κατανοητό, πως η μισή σχεδόν περιοχή των διοικητικών ορίων του Δήμου Διονύσου, έχει εξαιρεθεί της παρούσας ανάρτησης.

Στο σημείο αυτό θα πρέπει να επισημανθεί το εξής:

Η εξαίρεση από την παρούσα ανάρτηση δε σημαίνει, ότι όλες οι περιοχές, που βρίσκονται μέσα στο μαύρο περίγραμμα, εξαιρούνται της δασικής νομοθεσίας.

Σύμφωνα με τον ισχύοντα ν.3889/2010, όπως μέχρι σήμερα έχει τροποποιηθεί, εξαιρούνται της δασικής νομοθεσίας οι περιοχές, που βρίσκονται εντός σχεδίου πόλεως ή εντός ρυμοτομικού σχεδίου, καθώς επίσης και μεμονωμένες ιδιοκτησίες, που έχουν πράξεις αποχαρακτηρισμού.

Επομένως οι υπόλοιπες ευρύτερες περιοχές εντός ορίων οικισμών, Γενικών Πολεοδομικών Σχεδίων κ.λπ., που βρίσκονται εντός του μαύρου περιγράμματος, έχουν εξαιρεθεί ΕΠΙ ΤΟΥ ΠΑΡΟΝΤΟΣ από την θεώρηση και ανάρτηση του Δασικού Χάρτη, σύμφωνα με την απόφαση ΥΠΕΝ/ΔΔΕΥ/123007/3541/21-12-2020, έτσι ώστε να δοθεί χρόνος για να λυθεί το πολεοδομικό πρόβλημα που παρουσιάζουν και να εξασφαλιστεί με τον τρόπο αυτό η ακριβής χωροθέτησή τους.

Η παραπάνω κατάσταση δημιουργήθηκε από την στιγμή, που ο Δήμος έστειλε στο ΥΠΕΝ σε ψηφιακή μορφή όλες τις θεσμικές γραμμές, δηλαδή όρια σχεδίων πόλεως, οικισμών, κ.λπ. με πορτοκαλί χρώμα.

Στην συνέχεια το ΥΠΕΝ ζήτησε τις διοικητικές πράξεις, που θα δικαιολογούσαν το πορτοκαλί χρώμα των ορίων.

Εστάλησαν οι διοικητικές πράξεις από την ΥΔΟΜ (Πολεοδομία του Δήμου), που για ορισμένα όρια, δεν δικαιολογούσαν τον πορτοκαλί χρωματισμό, άρα και την εξαίρεση των περιοχών αυτών από την Δασική Νομοθεσία.

Επομένως το ΥΠΕΝ είχε κοινοποιημένα από τον ίδιο Δήμο σε δύο διαφορετικές χρονικές περιόδους αντικρουόμενα στοιχεία, δηλαδή πορτοκαλί γραμμές, αλλά και διοικητικές πράξεις, που σύμφωνα με τις χρησιμοποιούμενες διατάξεις δεν δικαιολογούσαν τον παραπάνω χρωματισμό.

Ο συνδυασμός των δύο παραπάνω κινήσεων του Δήμου, κατά την άποψή μου και σύμφωνα με τις εξελίξεις, μπλόκαρε την ανάρτηση και έδωσε επιπλέον ΠΟΛΥΤΙΜΟ ΧΡΟΝΟ, έτσι ώστε ο Δήμος να διαμορφώσει την ΠΡΟΤΑΣΗ του για την επίλυση του προβλήματος.

Προς αναζήτηση λοιπόν της πρότασης, η οποία θα πρέπει να έχει τεχνική αλλά και νομική διάσταση, θα αναφέρω ορισμένες σκέψεις, που διαμορφώνονται από τις τελευταίες δύο αποφάσεις του ΣΤΕ.

Γίνεται κατανοητό, πως το ΣΤΕ έχει υποχωρήσει από παλαιότερες θέσεις του, σχετικά με το πώς ερμηνεύονται ορισμένα, σε συνδυασμό, άρθρα του Συντάγματος.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η επέκταση, υπό ορισμένες προϋποθέσεις, της εξαίρεσης, επί των αναγκαίων εκτάσεων των οικοδομικών αδειών στις οποίες δεν εφαρμόζεται η δασική νομοθεσία, σε χρόνο μεταγενέστερο της 11-6-1975 (σύνταγμα του 1975), δηλαδή μέχρι την έναρξη ισχύος του ν.4030/2011.

Στις σκέψεις των δύο παραπάνω αποφάσεων του ΣΤΕ εμφανίζονται όροι και κείμενα, που θα είναι χρήσιμο να ληφθούν υπόψη κατά την σύνταξη της πρότασης επίλυσης του Δήμου, ορισμένα από τα οποία αναφέρονται στην συνέχεια (σ.σ. τα κεφαλαία εμφανίζονται μόνο στο παρόν κείμενο).

1)   Η αλλαγή δασικής μορφής και η αλλαγή του δασικού χαρακτήρα μίας περιοχής συνεπάγεται τον διαφορετικό προορισμό της έκτασης.

2)  Παρουσιάζεται το ΣΤΟΙΧΕΙΟ ΑΝΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ως αποτέλεσμα της ευκαιριακής κρίσης με την μέχρι τώρα θεσμοθετημένη αντιμετώπιση

3)  Κατά το Σύνταγμα, οι Δασικοί Χάρτες οφείλουν να είναι κατά το δυνατόν ΤΕΧΝΙΚΩΣ ΑΡΤΙΟΙ, αλλά και ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΩΣ ΑΞΙΟΠΙΣΤΟΙ με ΕΦΑΡΜΟΣΙΜΟΤΗΤΑ.

4)  Πρέπει να υπάρχει ΠΡΟΕΧΟΥΣΑ ΑΝΑΓΚΗ για την μεταβολή προορισμού μίας δασικής έκτασης.

5)   Το ΔΑΣΟΛΟΓΙΟ, που είναι υποχρέωση του Κράτους και θα συνταχθεί μετά την κύρωση των Δασικών Χαρτών, δεν προβλέπεται από το Σύνταγμα και τον νόμο ως ιστορικό αρχείο εκτάσεων, που υπήρξαν δασικές κατά το παρελθόν, αλλά προβλέπεται ως μοχλός περιβαλλοντικής προστασίας, βιώσιμης οικονομικής ανάπτυξης και άσκησης όλων των δημόσιων πολιτικών, που συνδέονται με αυτές.

6)   Δεν είναι νοητό να περιλαμβάνονται στον Δασικό Χάρτη ως δασικές, ΕΚΤΑΣΕΙΣ καλυπτόμενες μεν από δασική βλάστηση κατά το παρελθόν και όχι στην συνέχεια, διότι αφιερώθηκαν σε άλλη χρήση δυνάμει έγκυρης πολιτειακής πράξη. ΕΚΤΑΣΕΙΣ δηλαδή νομίμως μη καλυπτόμενες από δασική βλάστηση, στις οποίες η εφαρμογή της δασικής νομοθεσίας αποκλείεται για νομικούς λόγους και δεν είναι δυνατόν οι ΕΚΤΑΣΕΙΣ αυτές να ανακτήσουν την δασική βλάστηση, η οποία απομακρύνθηκε νομίμως.

7)  Υπάρχουν λόγοι προστασίας της ασφάλειας δικαίου και η συνταγματική διάταξη (άρθρο 117 παρ.3), η οποία επιβάλλει την κήρυξη αναδάσωσης, δεν απαγγέλλει   κατά την έννοιά της, ΓΕΝΙΚΗ ΚΑΜΨΗ του τεκμηρίου νομιμότητας διοικητικών πράξεων, που αφορούν σε εκτάσεις δασικού χαρακτήρα, ούτε ΕΠΙΤΑΣΣΕΙ τον, κατά πάντα χρόνο, παρεμπίπτοντα έλεγχο του κύρους διοικητικών πράξεων από την άποψη της τήρησης των ορισμών της δασικής νομοθεσίας.

8)  Το άρθρο 24 του Συντάγματος, θεσπίζοντας το Δασολόγιο και το Κτηματολόγιο, αποδίδει ιδιαίτερη σημασία στην ΣΤΑΘΕΡΟΤΗΤΑ και την ΑΞΙΟΠΙΣΤΙΑ των γεωχωρικών δεδομένων, που περιέχονται σε αυτά, έτσι ώστε να διευκολύνεται τόσο ο μακρόπνοος και ο βραχυπρόθεσμος σχεδιασμός της προστασίας του φυσικού περιβάλλοντος, όσο και η βιώσιμη χωροταξική αναδιάρθρωση της Χώρας.

9)  Η παρ.7 του άρθρου 3 του ν.998/1979 προβλέπει ότι επί οικοδομικών αδειών σε ακίνητα, το εξαιρούμενο από την δασική νομοθεσία τμήμα του ακινήτου είναι η ΑΠΟΛΥΤΩΣ ΑΝΑΓΚΑΙΑ, για την εφαρμογή της συγκεκριμένης διοικητικής πράξης – οικοδομικής άδειας, ΕΠΙΦΑΝΕΙΑ και όχι όλη η επιφάνεια, που εξασφαλίζει την αρτιότητα του ακινήτου.

10)  Από το Σύνταγμα τάσσεται ΟΡΙΟ ΘΕΜΙΤΗΣ ΥΠΟΧΩΡΗΣΗΣ της προστασίας του φυσικού περιβάλλοντος προς όφελος της ασφάλειας δικαίου και της αξιοπιστίας της καταγραφής των εκτάσεων ως δασικού χαρακτήρα, ή μη.

11)  Οικισμοί, που έχουν οριοθετηθεί βάσει διοικητικών πράξεων, οι οποίες ακόμη και εάν δεν έχουν εκδοθεί από τα αρμόδια, κατά το Σύνταγμα, όργανα και ιδίως από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, αλλά από άλλα (π.χ. Νομάρχες) κατ’ εφαρμογή των ΕΚΑΣΤΟΤΕ ΙΣΧΥΟΥΣΩΝ ΔΙΑΤΑΞΕΩΝ και, μάλιστα, πριν από τη διαμόρφωση σχετικών αρμοδιοτήτων, πάντως βάσει διοικητικής διαδικασίας, η οποία παρέχει ορισμένη εικόνα για την ύπαρξη ή μη οργανωμένου και νόμιμου υπό την έννοια αυτή οικισμού, θα πρέπει να εξαιρούνται της δασικής νομοθεσίας. Η λειτουργία των παραπάνω οικισμών έχει επιτραπεί από τη σύμπραξη οργάνων της Διοίκησης και, πάντως, δεν συμβιβάζεται με την ανάπτυξη δασικού οικοσυστήματος.

12)  Νέα πράξη οριοθέτησης για τους παραπάνω οικισμούς, αρμοδίως εκδιδόμενη (Προεδρικό Διάταγμα).

13)  Οικισμοί, που οριοθετήθηκαν με διατάξεις άλλων νομοθεσιών και ΧΩΡΙΣ την τήρηση διαδικασιών, που εγγυώνται μία ΣΤΟΙΧΕΙΩΔΩΣ ασφαλή εικόνα περί της λειτουργίας πραγματικών οικισμών εντός αυτών των ορίων, είτε οριοθετήθηκαν με ΑΠΛΕΣ ΕΓΚΥΚΛΙΟΥΣ, είτε, τέλος, δεν οριοθετήθηκαν παρά με ΑΠΛΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ των ορίων τους και ΧΩΡΙΣ ΧΑΡΑΞΗ των ορίων αυτών, δεν είναι δυνατόν να εξαιρούνται της δασικής νομοθεσίας γιατί δεν έχει εξακριβωθεί ότι έχει ιδρυθεί και λειτουργεί ΝΟΜΙΜΟΦΑΝΗΣ έστω, πραγματικός οικισμός.

ΣΤΟ… ΔΙΑ ΤΑΥΤΑ

Συνδυάζοντας τις παραπάνω 13 παραγράφους και όχι μόνο, και δίνοντας βάση στις 11, 12 και 13, αφού για την οριοθέτηση των οικισμών μας:

  1. εφαρμόστηκαν οι τότε ισχύουσες διατάξεις,
  2. χρησιμοποιήθηκαν οι απαραίτητες διοικητικές διαδικασίες (π.χ. σύσταση αρμόδιων επιτροπών),
  3. λειτούργησαν με την σύμπραξη οργάνων της Διοίκησης,
  4. δεν οριοθετήθηκαν με απλές εγκυκλίους
  5. σύμφωνα με τις δύο παραπάνω αποφάσεις του ΣΤΕ δικαιολογείται συνταγματικά η μη εφαρμογή της δασικής νομοθεσίας εντός αυτών

είναι δυνατόν λοιπόν να διαμορφωθεί το παρακάτω χρονοδιάγραμμα διαδικασιών:

Α) Ψηφιακή αναλυτική καταγραφή των ορίων των οικισμών προ του 1923 του Αγίου Στεφάνου, Άνοιξης και Ραπεντώσας, όπως έχουν ήδη θεωρηθεί από την πολεοδομία έτσι ώστε να μην εξαιρεθεί κανένα τμήμα τους από ό,τι ισχύει μέχρι σήμερα.

Β) Άμεση ολοκλήρωση της διαδικασίας οριοθέτησης για τους υπόλοιπους οικισμούς σύμφωνα με τον κώδικα βασικής πολεοδομικής νομοθεσίας (Π.Δ./14-7-99, ΦΕΚ 580Δ/27-7-1999) και συγκεκριμένα με την χρήση των άρθρων 99-108 για τους οικισμούς, που προϋπάρχουν του έτους 1923 και των άρθρων 83-84 για τους οικισμούς κάτω των 2000 κατοίκων.

Γ)  Τοπικό Πολεοδομικό Σχέδιο (ΤΠΣ) στα διοικητικά όρια του Δήμου Διονύσου στο οποίο θα ενταχθούν οι ήδη οριοθετημένοι με Π.Δ. οικισμοί και θα αποφασιστούν τυχόν σημειακές τροποποιήσεις των υφιστάμενων Γενικών Πολεοδομικών Σχεδίων.

Δ) Θεώρηση και ανάρτηση Δασικού Χάρτη για τις υπόλοιπες περιοχές, που θα βρίσκονται εκτός των ορίων των οικισμών και των προτεινόμενων νέων σχεδίων πόλης.

Ας ελπίσουμε, αλλά και να το πιστέψουμε, ότι έχει έρθει η χρονική στιγμή που ο Διόνυσος θα βρει επιτέλους… την “Ιθάκη” του!