logo


ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Η Περιφέρεια Αττικής προωθεί την ολοκλήρωση της μελέτης ΔΙΕΥΘΕΤΗΣΗ – ΟΡΙΟΘΕΤΗΣΗ ΡΕΜΑΤΩΝ ΠΕΕΑ – ΡΕΜΑ ΡΟΔΟΠΟΛΗΣ» μέσω της έγκρισης της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) και την εκπόνηση της Οριστικής Μελέτης του Έργου.

Το ρ. Ροδόπολης (ή αλλιώς ρ. Ροδόπολης – Σταμάτας) βρίσκεται στο Δήμο Διονύσου και διέρχεται κυρίως μέσα από τον οικισμό της Σταμάτας και σε επαφή και παράλληλα με τους δύο κύριους οδικούς άξονες του οικισμού, τη Λεωφόρο Δροσιάς – Σταμάτας και την Οδό Μεγάλου Αλεξάνδρου. Η μελέτη αφορά στο τμήμα του ρέματος από την συμβολή της οδού Κρήτης με τη Λ. Δροσιάς – Σταμάτας έως την οδό Αγίου Φανουρίου στην Αμυγδαλέζα).

Το ρέμα στην υφιστάμενη μορφή του έχει υποστεί σημαντικές αλλοιώσεις ενώ (όπως αναφέρεται στην ΜΠΕ) η κοίτη του διέρχεται μέσα από περιφραγμένες ιδιοκτησίες, ενώ σε κάποια σημεία εντός των ιδιοκτησιών το ρέμα έχει καλυφθεί από πλακοσκεπείς οχετούς και έχουν κατασκευαστεί κτίσματα πάνω στην κοίτη. Τα τεχνικά αυτά έργα είναι προφανώς ακατάλληλα να παραλάβουν την πλημμυρική παροχή με αποτέλεσμα το ρέμα αυτό να πλημμυρίζει συχνά κυρίως στο τμήμα που βρίσκεται παράλληλα με την Οδό Μεγάλου Αλεξάνδρου αλλά και τη Λ. Δροσιάς – Σταμάτας. Εντούτοις, σε εκτεταμένα τμήματά του η κοίτη του ρέματος καταλαμβάνεται από συστοιχίες υψηλών πλατάνων που δημιουργεί, ειδικά κατά τη θερινή περίοδο, ένα ειδυλλιακό περιβάλλον σημαντικής αισθητικής και οικολογικής αξίας.

Τα σημαντικότερα στοιχεία της μελέτης είναι τα εξής:

1. Στο ανάντη τμήμα του, αντί να δοθεί στην κοίτη του ρέματος η αρχική, ιστορική του κοίτη, η οποία είναι καλυμμένη σε πολλά σημεία από διάφορες κατασκευές (κατοικίες, κ.λπ.), τροποποιεί την κοίτη του και την σχεδιάζει κάτω από τη Λεωφόρο Δροσιάς – Σταμάτας με την μορφή οχετού μήκους περίπου 150m. Δηλαδή με την προτεινόμενη διευθέτηση, πρακτικά νομιμοποιούνται defacto οι αλλοιώσεις στην ιστορική κοίτη (στη μελέτη μάλιστα προβλέπεται και κόστος των απαλλοτριώσεων στο σενάριο που παραμένει το ρέμα στην ιστορική του κοίτη) και επιβαρύνονται οι Έλληνες πολίτες το σημαντικό κόστος της διευθέτησης κάτω από τη Λεωφόρο Δροσιάς – Σταμάτας με παράπλευρο κόστος τη σημαντική όχληση των διερχόμενων κατά τη φάση της κατασκευής του έργου.

2. Στο τμήμα του ρέματος που βρίσκεται δίπλα στην Οδό Μεγάλου Αλεξάνδρου, προβλέπεται κυρίως ορθογωνική διατομή με συρματοκιβώτια πλάτους πυθμένα κατά κανόνα ίση με 6.0m. Στη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) αγνοείται πλήρως η ύπαρξη των πλατάνων και αναφέρεται επί λέξει ότι «Η βλάστηση στην περιοχή των εργασιών είναι αραιή και αποτελείται κυρίως από θάμνους και σκληροφυλλική βλάστηση». Πρόκειται βεβαίως περί πλάνης καθώς η κοίτη είναι γεμάτη από πλατάνια. Γιατί αγνοείται η ύπαρξη των συστοιχιών πλατάνων, οι οποίοι μπορεί να θεωρηθούν ότι είναι προστατευόμενοι;

Αναγκαστικά θεωρούμε ότι για την κατασκευή και τοποθέτηση των συρματοκιβωτίων θα πρέπει να κοπούν οι πλάτανοι, όπως θα γίνει και με την αντίστοιχη περίπτωση στο ρ. Βρυσάκι στον Άγιο Στέφανο. Γιατί δεν γίνεται αναφορά σε αυτό το κρίσιμο σημείο στην ΜΠΕ; Γιατί, εφόσον γινόταν αναφορά στα πλατάνια και αναγνωριζόταν η ανάγκη της προστασίας και διατήρησής τους, θα πρέπει να άλλαζε η στρατηγική της διευθέτησης αναζητώντας μια άλλη τεχνική λύση που να διατηρούσε τα πλατάνια στη θέση τους.

Με τα δύο κρίσιμα σημεία που αναφέραμε παραπάνω, τόσο η ίδια η Υδραυλική Μελέτη Διευθέτησης – Οριοθέτησης όσο και η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων είναι απαράδεκτες καθώς οδηγούν αφενός σε εκ των υστέρων νομιμοποίηση προδήλων αλλοιώσεων της κοίτης και από την άλλη οδηγούν σε καταστροφή ένα πολύτιμο οικοσύστημα πλατάνων.

Η Δημοτική Παράταξη «Εύπολις – Συνεργασία Δημοτών Διονύσου» στο ΔΣ του Δήμου Διονύσου απαιτούμε την απόσυρση των ανωτέρω μελετών και την εκπόνηση νέας μελέτης που να μην νομιμοποιεί defacto τις αλλοιώσεις της κοίτης από τις ιδιοκτησίες που κατασκευάστηκαν πάνω σε αυτήν και να σέβεται το οικοσύστημα των πλατάνων της κοίτης του ρέματος.

ΕΥΠΟΛΙΣ – Συνεργασία Δημοτών Διονύσου