logo


Aπό το κανάλι του Δήμου Διονύσου στο YouTube θα μεταδοθεί σε live streaming η συνεδρίαση του Τοπικού Συμβουλίου Διονύσου, σήμερα Τετάρτη 19 Μαϊου στις 2 το μεσημέρι. Το αίτημα για τη ζωντανή μετάδοση της συνεδρίασης, λόγω της σοβαρότητας του θέματος που πρέπει να συνεγείρει την τοπική κοινωνία σε αρραγές μέτωπο, ήρθε από τον Κ. Μπομπή, τοπικό σύμβουλο και Πρόεδρο του Εξωραϊστικού και Πολιτιστικού Συλλόγου της περιοχής, ενός εκ των φορέων που άμεσα υπέβαλε ειδική διοικητική προσφυγή κατά των αποφάσεων του Συντονιστή Αποκεντρωμένης Διοίκησης για τις ερευνητικές εργασίες ιδιωτικής εταιρείας με στόχο τη διαπίστωση μαρμάρου σε τρία σημεία στη Βαθειά Χούνη Άνω Ραπεντώσας, στο Διόνυσο.

Παρακάτω παρατίθεται η εισήγηση του Αντιδημάρχου Χωροταξικού Σχεδιασμού Γ. Φωτάκη, που το τελευταίο επταήμερο έχει “σηκώσει” τη διερεύνηση του θέματος, αλλά και του Δημάρχου Γ. Καλαφατέλη με τα επόμενα προτεινόμενα  βήματα αντίδρασης, όπως διαμορφώθηκαν σε πρώτη φάση κατά τη χθεσινή κατεπείγουσα συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου. Στη χθεσινή συνεδρίαση επιπλέον συστάθηκε διαπαραταξιακή Επιτροπή, που θα εξετάσει το πλέγμα των κινήσεων και των ενεργειών που πρέπει να ακολουθηθούν σε όλα τα επίπεδα- νομικό, τεχνικό, και βέβαια δημοτικό. Χαρακτηριστική άλλωστε ήταν η πρόταση της παράταξης Εύπολις για την άμεση ενεργοποίηση της Δημοτικής Επιτροπής Διαβούλευσης, για τη διενέργεια τοπικού δημοψηφίσματος, ακόμη και για την τροποποίηση του Προεδρικού Διατάγματος Προστασίας του Πεντελικού.

ΕΙΣΗΓΗΣΗ ΘΕΜΑ: ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΓΙΑ ΤH ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΛΑΤΟΜΕΙΟΥ ΜΑΡΜΑΡΩΝ ΛΑΤΟΜΙΚΟΥ ΧΩΡΟΥ 1 ΣΤΗ ΘΕΣΗ ‘’ΒΑΘΕΙΑ ΧΟΥΝΗ ΑΝΩ ΡΑΠΕΝΤΩΣΑΣ Δ.Κ. ΔΙΟΝΥΣΟΥ

ΚΕΦ. Α. ΠΑΡΑΘΕΣΗ ΤΕΧΝΙΚΩΝ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ

Ι. Όπως προκύπτουν από τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (Μ.Π.Ε.)

Αγαπητοί συνάδελφοι, Είμαστε μπροστά σε ένα μεγάλο πρόβλημα που δεν είναι απλά τοπικό (επειδή το κύριο βάρος θα το σηκώσει ο Διόνυσος), δεν είναι Δημοτικό (επειδή πλήττονται περιβαλλοντικά και οι υπόλοιπες περιοχές του Δήμου μας), δεν είναι Περιφερειακό (επειδή πλήτονται υποδομές της Περιφέρειας, όπως για παράδειγμα, η κυκλοφορία στο επαρχιακό δίκτυο). Είναι όμως και πρόβλημα του Λεκανοπεδίου, επειδή πλήττεται και μάλιστα το Πεντελικό ένα από τα τρία εμβληματικά όρη που ορίζουν την περιοχή του και από τα οποία παίρνει ανάσες ζωής. Γι αυτό το λόγο πρέπει πάση θυσία αυτή την επιλογή να την αποτρέψουμε.

  1. Η ΜΠΕ όπως μας έχει διαβιβασθεί, όλως αιφνιδιαστικά από τον κ. Πρόεδρο του Περιφερειακού Συμβουλίου στα πλαίσια της διαδικασίας διαβούλευσης, αφορά τη λειτουργία “Λατομείου Μαρμάρου’’ στη Βόρεια πλευρά της Πεντέλης, στο Λατομικό Χώρο 1 (Λ.Χ. 1), στην θέση βαθειά Χούνη άνω Ραπεντώσας της ΔΚ Διονύσου και σε χώρο ιδιοκτησίας του ελληνικού Δημοσίου (βλ. συνημμένο 1-χάρτη της περιοχής). Επισημαίνεται ότι τμήμα του ως άνω χώρου εμβαδού 7,320 στρεμμ. βρίσκεται εντός των Διοικητικών ορίων του Δήμου Πεντέλης-Μελισσίων. Ο ως άνω χώρος Λ.Χ. 1 έχει έκταση Ε= 243,81 στρεμμ. και εκτείνεται στη Βόρεια πλευρά του Πεντελικού. Ειδικότερα εκτείνεται ανατολικά της ψηλότερης κορυφής του (Πυργάρι με Υ+1109μ.), από το υψόμετρο Υ+984μ. νότια, μέχρι το Υ+770 μ., βόρεια. Επίσης το νότιο τμήμα του χώρου, δηλ. το ψηλό τμήμα, είναι μόλις 125 μέτρα χαμηλότερα από την ως άνω κορυφή Πυργάρι και σε απόσταση μόλις 250 μέτρα από αυτή (βλ. συνημμένο 1-χάρτη της περιοχής). Η Θέση αυτή του Λ.Χ. 1: Απέχει περίπου 1000 μ. από το Ρ.Σ. Διονύσου Απέχει περίπου 1660 μ. από τον οικισμό Ραπεντώσα. Απέχει περίπου 1055 μ. από τον αρχαιολογικό χώρο του Διονύσου Βρίσκεται στο συντριπτικό μέρος της, εντός των ορίων του καταφυγίου άγριας ζωής του Δημοσίου Δάσους Ραπεντώσας (ΦΕΚ 689Β/1976). Βρίσκεται εντός αναδασωτέας περιοχής βάσει αποφάσεων ετών 1982, 1998 και 2010. Βρίσκεται εντός της περιοχής που προστατεύεται από το Διάταγμα του Πεντελικού και εντός της ζώνης Ε με λατομική χρήση (βλ. ειδικό σχόλιο στο εδάφ. 6 του Κεφ. Β. Σχόλια)
  2. Στον εν λόγω χώρο ΛΧ 1, σύμφωνα με την Μ.Π.Ε., θα αναπτυχθούν δύο τομείς : Ο νότιος (υψηλός)-κεντρικός όπου υφίσταται παλιό λατομείο μαρμάρου καθώς και ο νοτιοδυτικός όπου θα αναπτυχθεί νέα εξόρυξη. Και στους δύο τομείς το βάθος εκμετάλλευσης θα φθάσει περί τα 115 μ. βάθος και σε τελική διάταξη θα εμφανίζει 18 βαθμίδες πλάτους 6 μ.
  3. Η ποσότητα μαρμάρου του Λ.Χ.1 που τελικά θα αποληφθεί στα 44 προβλεπόμενα χρόνια λειτουργίας της εκμετάλλευσης, θα φθάσει περί τα 180.000 μ3 , ενώ ταυτόχρονα θα παραχθεί ποσότητα 3.500.000 μ3 στείρων υλικών, δηλ. υφίσταται ποσοστό αποληψιμότητας, μόνον 5%. Τα στείρα υλικά θα οδηγηθούν σε γειτονικό χώρο, που όμως δεν προσδιορίζεται, όπου θα εγκατασταθεί μονάδα ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεων, για την παραγωγή μαρμαρόσκονης-αδρανών υλικών.
  4. Σύμφωνα με το άρθρο 1, παρ.4 ν. 4014/2011 (ΦΕΚ 209Α), και Υ.Α. 37674/2016 (ΦΕΚ 2471Β), και με το δεδομένο ότι η εν λόγω εκμετάλλευση είναι επιφανειακή, βρίσκεται εκτός περιοχών NATURA και έχει εμβαδόν <250 στρεμμ., έχει καταταχθεί ως δραστηριότητα στην 3η Ομάδα, της Υποκατηγορίας Α2-α/α 3 με τον τίτλο ‘’Εξόρυξη Βιομηχανικών Ορυκτών, Μαρμάρου και σχιστολιθικών πλακών. Όμως με το δεδομένο του παραπάνω εδαφ. 3 ότι μόνον από το ΛΧ 1, η παραγόμενη ποσότητα αδρανών είναι 20πλάσια, αυτής των μαρμάρου και ότι αν ληφθεί υπόψη ότι η εκμετάλευση θα αφορά ακόμη τέσσερις χώρους (βλ. επόμενο εδάφιο 5), πολλαπλάσιας επιφάνειας αυτής του ΛΧ-1, όπου η αποληψιμότητα του μαρμάρου, πολύ πιθανόν είναι ακόμη μικρότερη του 5%, λογω της ποιότητας, (πρόκειται για κατακερματισμένους όγκους μαρμάρων λόγω του παλαιού τρόπου εξόρυξης, με εκρηκτικά αλλά και λόγω τεκτονικών λόγων (βλ. άποψη ειδικών στο Κεφ. Α ΙΙ), τότε διερωτάται κανείς για το πραγματικό είδος της εκμετάλευσης, δηλ. αν πρόκειται για εξόρυξη μαρμάρου ή αδρανών, για την πραγματική κατηγορία της κατάταξης αφού δεν μιλάμε για έκταση μόνον 243 στρεμμ. αλλά πολλαπλάσια αυτής (912 στρεμμ.-βλ. επόμενο εδάφιο) και εν τέλει για τις αυστηρότερες προυποθέσεις που πρέπει να ισχύουν για την εκμετάλευση.
  5. Σύμφωνα με τη ΜΠΕ, η εκμετάλλευση πέραν του ΛΧ 1, θα λειτουργήσει παράλληλα, σε ακόμη τέσσερις χώρους, οι τρεις σε συνέχεια του ΛΧ 1, ενώ ο τέταρτος σε μικρή απόσταση από αυτόν. Οι πέντε αυτοί χώροι είναι συνολικής επιφάνειας Ε= 912 στρεμμ. Η ΜΠΕ ρητά αναφέρει ότι θα αναπτυχθούν αθροιστικές επιπτώσεις από το γεγονός της ταυτόχρονης λειτουργίας των ως άνω χώρων, οι οποίες θα αντιμετωπισθούν με μετρήσεις και λήψεις μέτρων στο μέλλον !!! Επισημαίνονται επίσης και τα εξής: Ότι ταυτόχρονα (13-04-2021), έχουν ζητηθεί άδειες για έρευνα μαρμαροφόρων κοιτασμάτων για τον υπό εξέταση χώρο Λ.Χ.1, κλαθώς και για τους χώρους Λ.Χ.3 και Λ.Χ.4 συνολικής έκτασης περί τα 590 στρεμμ. Ότι ειδικά η απόσταση του χώρου Λ.Χ. 4 είναι από το Ρ.Σ. Διονύσου καθώς και τον κηρυγμένο αρχαιολογικό χώρο, μόλις 267,3 μ, ενώ από τον οικισμό της Ραπεντώσας 912,5 μ. Είναι προφανές γιατί επιχειρείται ένα είδος κατάτμησης-σαλαμοποίησης, προκειμένου να υπάρξουν ευνοϊκότερες προϋποθέσεις για την υπό εξέταση εκμετάλλευση, κάτι που δεν συνιστά νόμιμη διαδικασία (βλ. συνημμένο 2-για τις θέσεις του ΥΠΕΝ, για παρόμοιο θέμα). Πρακτικά, αν έχουμε συνολική θεώρηση των λατομικών χώρων, τότε καθίσταται αδύνατον, η εκμετάλλευση, να πληροί τις προϋποθέσεις το νόμου ακόμη και αυτών της κατηγορίας Α2.
  6. Η μεταφορά των παραγόμενων υλικών θα γίνεται μέσω της Λ. Διονύσου, βασική οδό του επαρχιακού δικτύου που οδηγεί στην παραθαλάσσια περιοχή Ν. Μάκρης, επιβαρυμένη ήδη με μεγάλο κυκλοφοριακό φόρτο. Η Μ.Π.Ε. του ΛΧ 1, αναφέρεται μόνον στον αριθμό των φορτηγών μεταφοράς των όγκων μαρμάρου (70/έτος !!!), ενώ δεν υπάρχει καμιά αναφορά για την 20πλάσια ποσότητα αδρανών υλικών, ούτε βέβαια για τις ποσότητες που θα προκύπτουν από τους υπόλοιπους τέσσερις ΛΧ.
  7. Η περιοχή εξόρυξης, σύμφωνα και με τη ΜΠΕ, παρουσιάζει έντονες κλίσεις, με την πλέον απότομη στο Δυτ. Τομέα του ΛΧ 1, που παρουσιάζει κλίση 100 %. Το γεγονός αυτό σε συνδυασμό με ενδεχόμενους σεισμούς στην περιοχή και κατολισθήσεις που μπορεί να ακολουθήσουν καθώς και λόγω της πλησίον ευρισκομένης Λ. Διονύσου, προκαλεί τουλάχιστον ανησυχία ατυχημάτων, από τις επαπειλούμενες κατολισθήσεις, πτώσεις λίθων, κλπ.
  8. Υπάρχουν σημαντικές επιπτώσεις περιβαλλοντικές και κοινωνικές, που η υπό εξέταση Μ.Π.Ε., επιχειρεί με διάφορα μέτρα-προτάσεις να αναιρέσει. Οι πιο σημαντικές είναι: Μορφολογική αλλοίωση του ανάγλυφου της περιοχής. Η εξόρυξη θα γίνει βαθιδωτά, με τελική διάταξη τη διαμόρφωση 6 βαθμίδων, ύψους εκάστη 18 μ και πλάτους 6 μ και μάλιστα πέραν των άλλων και πλησίον της κορυφής του Πεντελικού. Διασπάσεις, μετατοπίσεις, συμπιέσεις του εδάφους και των γεωλογικών σχηματισμών. Κινδύνους από σεισμό και λοιπά καιρικά φαινόμενα για κατολισθήσεις, πτώση βράχων. Απώλεια βλάστησης αρκετών στρεμμάτων, ειδικά στον Δυτ. Τομέα, όπου προγραμματίζεται νέα εξόρυξη. Παραγωγή σκόνης κυρίως από τις μετακινήσεις. Δημιουργία θορύβου, με την επισήμανση ότι μόνον από το ΛΧ 1, έχει υπολογιστεί για το Διόνυσο και την Ραπεντώσα αντίστοιχα, 45 dΒ και 42 dΒ, ενώ το όριο είναι 55 dB. Και βέβαια εδώ τίθεται το ερώτημα, για το τι θα συμβεί από την παράλληλη λειτουργία και των υπολοίπων ΛΧ και ειδικά των χώρων Λ.Χ.3 και Λ.Χ.4, που γειτνιάζουν πολύ στο Διόνυσο και την Ραπεντώσα. Επιπτώσεις στη χλωρίδα και την πανίδα της Περιοχής και γενικά υποβάθμιση δασικών οικοσυστημάτων. Κοινωνικές επιπτώσεις, αφού η ευρύτερη περιοχή χρησιμοποιείται για πεζοπορία και αναψυχή. Επιπτώσεις από την κυκλοφορία στη Λ. Διονύσου, από το σύνολο των δραστηριοτήτων στους 5 Λατομικούς χώρους και όχι βέβαια μόνον από το ΛΧ 1, όπως αναλύθηκε στο εδάφιο 7.
  9. Η Μ.Π.Ε. προτείνει, ειδικά όσον αφορά την αποκατάσταση τοπίου, φυτοτεχνική διαμόρφωση, ύψους 80.000 ευρώ (συμπερ. Φ.Π.Α.), μετά την παρέλευση 25 ετών.
  10. Η Μ.Π.Ε. κάνει ειδική αναφορά στις προβλέψεις του πλαισίου που θέτει τόσο, ο Γενικός Χωροταξικός Σχεδιασμός (Γ.Χ.Σ.), όσο και το Ρυθμιστικό Σχέδιο Αττικής (Ρ.Σ.Α.), ειδικά σε ότι αφορά την χωρική Υποενότητα Βόρειας Αττικής,όπου ανήκει ο χώρος και θεωρεί ότι πληρούνται αυτές οι προβλέψεις. Ο Γ.Χ.Σ, προβλέπει τη διατήρηση εξορυκτικών δραστηριοτήτων, στις υφιστάμενες με δυνατότητα επέκτασης, έτσι όπου εντοπίζονται νέα κοιτάσματα. Το Ρ.Σ.Α. δίνει προτεραιότητα σε δράσεις οργανώσεων και συγκεντρώσεων κύριας και παραθεριστικής κατοικίας. Όσον αφορά δε τους υποδοχείς ανάπτυξης αναφέρεται στους ήδη θεσμοθετημένους και για τους νέους μόνο κοντά στο εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο. Ταυτόχρονα ορίζει πρόγραμμα προστασίας και ανάδειξης αστικού τοπίου. Εδώ όμως τίθεται το ερώτημα, πληρούνται πράγματι οι κατευθύνσεις των ως άνω πλαισίων, αν ληφθούν υπόψη τα πραγματικά δεδομένα; (βλ. απάντηση στο Κεφ, Β-εδάφιο 6).
  11. Η Μ.Π.Ε. αναφέρει ότι δεν υπάρχει οπτική επαφή από τους οικισμούς της περιοχής. Όμως αν μεταβεί κανείς επί τόπου και προσδιορίσει τη θέση του ΛΧ 1 στο πεδίο, θα διαμορφώσει αντίθετη άποψη (βλ. εδάφ. 34του Κεφ, Β).                                                                                                                            ΙΙ. ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΠΟΥ ΠΡΟΚΥΠΤΟΥΝ ΑΠΟ ΕΠΙΤΟΠΙΕΣ ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ ΕΙΔΙΚΩΝ
  12. Σύμφωνα με ειδικό (μεταλλειολόγο) που επισκέφθηκε την περιοχή, η ποιότητα του μαρμάρου σε όλους τους εν λόγω λατομικούς χώρους, όπου έχουν ήδη γίνει λατομεύσεις, και κατά το παρελθόν και ιδιαίτερα στους ΛΧ 2, 3, 4 και 5, δεν είναι καλή. Οι όγκοι διακρίνονται καθαρά, θρυμματισμένοι εξαιτίας και του τρόπου εξόρυξης με χρήση εκρηκτικών. Μάλιστα δε ο ειδικός διατείνεται ότι στην συντριπτική πλειοψηφία τους είναι ότι η εξόρυξη είναι κυρίως κατάλληλη για αδρανή.                                                                                                                                                                                                             Β. ΛΟΓΟΙ ΠΟΥ ΕΠΙΒΑΛΛΟΥΝ ΤΗΝ ΑΠΟΡΡΙΨΗ ΤΗΣ Μ.Π.Ε.                                                               Από τα παρατεθέντα στοιχεία στο κεφ. Α. προκύπτουν οι ακόλουθοι λόγοι απόρριψης της υπόψη Μ.Π.Ε.
  13. Η όλη δραστηριότητα πάντα με την Μ.Π.Ε. αφορά ταυτόχρονα έκταση Ε=912 στρεμμ, (και μάλιστα με αδιευκρίνιστο τον κοντινό χώρο όπου θα παράγονται τα αδρανή υλικά, ενώ η υπόψη Μ.Π.Ε. αναφέρεται σε έκταση μόνον του ΛΧ 1 ΕΛΧ1 = 243 στρεμ. Δηλ. ουσιαστικά επιχειρείται κατάτμιση-σαλαμοποίησης της όλης δραστηριότητας, με αποτέλεσμα : Να μην καταταγεί η εκμετάλλευση στην πραγματική κατηγορία, αλλά στην Α2, όπου προβλέπονται ευνοικότεροι όροι (πχ απόσταση από οικισμούς πάνω από 1000 μ, κλπ). Να μην αθροισθούν οι επιπτώσεις περιβαλλοντικές και κοινωνικές, από την όλη δραστηριότητα, παρά μόνον να προβληθούν αυτές που προκύπτουν μόνον από τμήμα της, που κυρίως που αφορούν: o Την σκόνη o Το θόρυβο o Τη συνολική επιβάρυνση του ανάγλυφου της περιοχής o Τις πραγματικές αποστάσεις από το ΡΣ Διονύσου, τον οικισμό Ραπεντώσας καθώς και τον αρχαιολογικό χώρο Διονύσου. o Τις πραγματικές κυκλοφοριακές επιβαρύνσεις στη Λ. Διονύσου.
  14. Είναι τόσο μικρό το ποσοστό αποληψιμότητας μαρμάρου (5%) για το χώρο ΛΧ1 και ακόμη μικρότερο για τους υπόλοιπους ΛΧ και κατ΄επέκταση η σχέση ποσοτήτων μαρμάρου και αδρανών υλικών, τόσο δυσμενής (20πλάσια και σε απόλυτους αριθμούς 180.000 μ3 και 3.370.000 μ3, αντίστοιχα και μάλιστα μόνον όσον αφορά το ΛΧ1), που βάσιμα οδηγούμαστε στο συμπέρασμα ότι πρόκειται για εκμετάλλευση λατομείων αδρανών υλικών στην καρδιά του Πεντελικού όρους και όχι για εξόρυξη μαρμάρων και άρα σε λανθασμένη κατάταξη της δραστηριότητας, γεγονός που αντίκειται στο λατομικό νόμο Ν. 4512/2018. Επισημαίνεται και πάλι, ότι το γεγονός ότι οι εν λόγω χώροι αφορούν λατομεία αδρανών, ενισχύεται και από τις γνώμες ειδικών για την ποιότητα των όγκων μαρμάρων λόγω της εικόνας θρυμματισμού που αυτοί παρουσιάζουν (βλ. τεχνικά στοιχεία του εδαφ. ΙΙ του Κεφ. Α).
  15. Τα στείρα υλικά θα οδηγηθούν σε γειτονικό χώρο, που όμως δεν προσδιορίζεται, όπου θα εγκατασταθεί μονάδα ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεων, για την παραγωγή μαρμαρόσκονης-αδρανών υλικών. Επισημαίνεται ότι για το χώρο επεξεργασίας των στείρων υλικών, γίνεται μια απλή και αόριστη αναφορά στην εξεταζόμενη, χωρίς κανένα περαιτέρω συγκεκριμένο στοιχείο, που να ληφθεί υπόψη κατά την έγκριση της. Κατ΄αυτό τον τρόπο δηλ. με την απλή αναγγελία ότι δεν απαιτείται ενέργεια καθώς τα στείρα υλικά που θα προκύπτουν θα διατίθενται όλα στο Εμπόριο ως Αδρανή ή Μαρμαροψηφίδα, γίνεται προσπάθεια παράκαμψης της υποχρέωσης Σχέδιο Διαχείρισης Εξορυκτικών Αποβλήτων. Πρόκειται ακόμη για μια προσπάθεια κατάτμισης-σαλαμοποίησης της όλης εκμετάλλευσης, προκειμένου να μην λειτουργήσουν σωρευτικά οι επιπτώσεις αλλά και να καταταγεί αυτή στην πραγματική κατηγορία από άποψη δραστηριότητας.
  16. Η αναφορά της Μ.Π.Ε, ότι ο χώρος δεν φαίνεται από τους κοντινούς οικισμούς της Περιοχής (Διόνυσο, Ραπεντώσα), δεν είναι ορθή. Ειδικά η θέση, ειδικά του Λ.Χ.1 (αλλά και όχι μόνον), ο οποίος αναπτύσσεται σχεδόν από την κορυφή της Πεντέλης (μόλις 112 μέτρα κάτω από την υψηλότερη κορυφή-Πυργάρι, αυτής και σε απόσταση μόλις 250 μέτρα), αποδεικνύει το αντίθετο. Απλή επίσκεψη στο χώρο αποδεικνύει ότι η εκμετάλλευση θα είναι ορατή από μεγάλο μέρος της Δ.Κ. Διονύσου, αλλά και άλλων περιοχών του Δήμου, από τα διόδια των Αφιδνών, από τη Νέα Μάκρη, αλλά και από αρκετά σημεία του Λεκανοπεδίου,
  17. Το Πεντελικό όρος είναι περιοχή που έχει υποστεί πιέσεις και έχει βάναυσα κακοποιηθεί στο παρελθόν, από ανθρωπογενείς αιτίες (λατομεία, οικιστικές πιέσεις) αλλά και φυσικές καταστροφές (πυρκαγιές. Η περαιτέρω επιβάρυνση του δασικού περιβάλλοντος, με αυτού του είδους και του μεγέθους, τις εκμεταλεύσεις, πρέπει να αποτραπεί. Είναι η ώρα να υλοποιηθεί μία από τις κύριες κατευθύνσεις του Ρ.Σ.Α. που είναι η προστασία και ανάδειξη του τοπίου και βέβαια οι συγκεκριμένες κατευθύνσεις του για πρόγραμμα ανάκτησης και διαχείρισης ανενεργών λατομείων (βλ. άρθρα 18 και 38, του ν.42772014). Διότι ανενεργά είναι η περίπτωση των λατομείων, σύμφωνα με τις διατάξεις του λατομικού νόμου ν. 4512/2018 (βλ. εδάφιο 7 Κεφ Β). Άλλωστε είναι νωπή η σχετική πρόσφατη εξαγγελία του τ. Υπουργού κ. Χατζηδάκη προς τους Δημάρχους της περιοχής (βλ συνημμένα 3 και 4, από την επίσκεψη του Υπουργού στηνν Πεντέλη). Θα πρέπει λοιπόν να προστατευθούν: Οι οικιστικές περιοχές μας από : o Την οπτική ρύπανση, που δημιουργείται από τις εκσκαφές σε περίοπτες θέσεις περίπου 115μ. Βάθους o Τον δημιουργούμενο θόρυβο o Την εκλυόμενη σκόνη Η χλωρίδα και η πανίδα της περιοχής, από μείωση των αντιστοιχων ζωτικών χώρων, από σκόνες και θορύβους, για χρονικό διάστημα μισού αιώνα. Τις παραπάνω υποχρεώσεις ενισχύει το γεγονός ότι εδικά η επίμαχη περιοχή βρίσκεται: Εντός καταφυγίου άγριας ζωής. Εντός αναδασωτέας περιοχής βάση τριών αποφάσεων των ετών 1982, 1998 και 2010. Πλησίον του αρχαιολογικού χώρου Διονύσου.
  18. Υφίστανται κίνδυνοι από ατυχήματα, αφού η κλίση του εδάφους είναι τέτοια, που σε ενδεχόμενο σεισμό είναι πολύ πιθανόν να συμβούν φαινόμενα κατολισθήσεων, με συνέπεια να εγκυμονούνται κίνδυνοι για την ασφαλή κυκλοφορία στην κοντινή Λ. Διονύσου (μόλις 385 μέτρα περίπου) από το ΛΧ4 (χώρος και αυτός της εκμετάλλευσης, που όμως δεν αναφέρεται στη Μ.Π.Ε, λόγω της κατάτμησης-σαλαμοποίησης, που εξηγήθηκε παραπάνω.
  19. Η περιοχή μπορεί μεν να βρίσκεται εντός της λατομικής ζώνης Ε που καθορίζεται από το Διάταγμα Προστασίας Πεντελικού. Όμως αν ανατρέξει κανείς στα πραγματικά σχετικά στοιχεία, θα διαπιστώσει τα εξής: Το εν λόγω Δ/γμα αναφέρει συγκεκριμένα ότι “η ζώνη λατομικής χρήσης αποτελείται από τις περιοχές των λειτουργούντων λατομείων μαρμάρου”. Από το γράμμα αυτό, αλλά και από τις μετέπειτα πρακτικές της Διοίκησης, προκύπτουν τα εξής: Ο Νομοθέτης ήθελε να κατοχυρώσει τα λειτουργούντα, τότε (1988), λατομεία. Η πρακτική της Διοίκησης και βέβαια ύστερα από μεγάλες κοινωνικές πιέσεις, ήταν να μην ανανεωθεί καμμιά άδεια μετά τη λήξη της, με συνέπεια αυτά να παραμένουν για πολλά έτη ανενεργά (πέραν της δεκαετίας). Το γεγονός αυτό πλέον, με βάση τον λατομικό νόμο 4512/2018, προσφέρει τη δυνατότητα, η δεδομένη χρήση να καταργηθεί, με Απόφαση του Περιφερειάρχη και ύστερα από συγκεκριμένη διαδικασία (εισήγηση Επιτροπής κλπ), επειδή προφανώς έχουν πλέον έχουν διαμορφωθεί διαφορετικές συνθήκες. Και βέβαια να ακολουθήσει η αντίστοιχη τροποποίηση του παραπάνω Δ/γματος, δηλ. η πάγια επιδίωξη των κατοίκων της περιοχής (βλ. συνημμένο 5-σχετική Απόφαση Δ.Σ. του προκαλλικρατικού ΔήμουΔιονύσου). Συμπερασματικά, σήμερα δεν υφίστανται ουσιαστικές λατομικές ζώνες στην Πεντέλη και αυτό πρέπει να θεσμοθετηθεί και τυπικά με βάση τις παραπάνω επισημάνσεις, προκειμένου η Πεντέλη να αποτελέσει χώρο αναψυχής, ανάδειξης περιπατητικών διαδρομών, αθλητικών δραστηριοτήτων, αναρριχητικού κέντρου κλπ. δράσεις που αν αναπτυχθούν με συστηματικό τρόπο, μπορούν να αποτελέσουν τον πραγματικό πλουτοπαραγωγικό πόρο της περιοχής.
  20. Η Μ.Π.Ε. αναφέρεται σε υποχρέωση αποκατάστασης του τοπίου, διαδικασία που θα αρχίσει μετά τα πρώτα 25 έτη, γεγονός μάλιστα που το αξιολογεί ως θετικό επιχείρημα για την έγκριση της εκμετάλλευσης. Συγκεκριμένα το επιχείρημα είναι ότι αν δεν εγκριθεί η υπόψη εκμετάλλευση, τότε οι λατομικοί χώροι της περιοχής θα παραμείνουν στη σημερινή υποβαθμισμένη κατάσταση. Όμως η μικρή δαπάνη που προβλέπεται (80.000,00 ευρώ συμπεριλαμβανομένου του Φ.Π.Α.), αποδεικνύει ότι δεν απαιτούνται δυσθεώρητοι πόροι, προκειμένου να συγκροτηθεί ένα συγκεκριμένο σχέδιο ανάπλασης του Πεντελικού και μάλιστα άμεσης παρέμβασης και όχι μετά από 25 έτη όπως προβλέπει η ΜΠΕ και μάλιστα αφού πραγματοποιηθεί η απόλυτη λεηλασία και καταστροφή.
  21. Αγαπητοί συνάδελφοι, Είναι φανερό μετά από αυτά, ότι το κόστος, κοινωνικό και περιβαλλοντικό, σε σχέση με το όποιο οικονομικό όφελος, θα είναι δυσανάλογο μεγάλο. Γι’ αυτό το λόγο πρέπει να απορριφθεί η Μ.Π.Ε. και επειδή βάσιμα προκύπτει ότι δεν χωρούν πρόσθετα διορθωτικά μέτρα, να απορριφθεί στη συνέχεια και η αίτηση για την προωθούμενη εκμετάλλευση.                                             Ο Αντιδήμαρχος Στρατηγικού Χωροταξικού Σχεδιασμού και Υποδομών                                       Ιωάννης Φωτάκης                                                                                                                                               

    ΘΕΜΑ: Πώς θα κινηθούμε από εδώ και πέρα, προκειμένου να αποτραπεί η δημιουργία λατομείων στην Πεντέλη

    Με την εσήγηση που προηγήθηκε προσδιορίσθηκαν οι βασικοί λόγοι για τους οποίους πρέπει να απορρίψουμε την υποβληθείσα Μ.Π.Ε. σε επόμενο Συμβούλιο, αφού οι λόγοι αυτοί εμπλουτισθούν και τεκμηριωθούν περαιτέρω, από ειδικούς.

    Ενημερώνω ότι εν τω μεταξύ έχουμε προσβάλλει ως Δήμος και τις τρεις (3) Αποφάσεις του Συντονιστή Αποκεντρωμένης Διοίκησης που αφορούν την αδειοδότηση, διαπίστωσης μαρμαροφόρων κοιτασμάτων. Το θέμα τώρα είναι τι κάνουμε από εδώ και πέρα ; Πρέπει να αρκεσθούμε σε μια απόρριψη της ΜΠΕ από τα Συλλογικά όργανα του Δήμου; Η απάντηση είναι κατηγορηματική – ΟΧΙ!

    Κατ’ αρχήν, όπως ήδη τονίσθηκε, βρισκόμαστε μπροστά σε ένα μεγάλο πρόβλημα, που πάει να προκύψει. Σπεύδω να επισημάνω ότι ΑΠΟΤΕΛΕΙ ΠΑΓΙΑ ΑΡΧΗ ΜΑΣ, ότι στα μεγάλα προβλήματα, όπως αυτό, δεν χωρούν παραταξιακές λογικές. Για το λόγο αυτό θα πρέπει:

    Να συστήσουμε Διαπαραταξιακή Επιτροπή που θα σχεδιάσει όλες τις κινήσεις από εδώ και πέρα.

    Να επιδιώξουμε συνεργασία με τον γειτονικό Δήμο της Πεντέλης και όχι μόνον, επειδή πέραν του ότι ένα μικρό μέρος της λατομικής ζώνης (7,32 στρεμμ.) εισέρχεται και στα Διοικητικά όρια του Δήμου αυτού, η προστασία του Πεντελικού είναι κοινή υπόθεση. Άλλωστε υπάρχει και η παράδοση πολύ καλής συνεργασίας μέσα από τον Σ.Π.Α.Π. Στην περίπτωση που βρούμε ανταπόκριση θα πρέπει η Επιτροπή αυτή να μετατραπεί σε Διαδημοτική, με συμμετοχή, προτείνω και του Σ.Π.Α.Π.

    Να οργανωθούμε νομοτεχνικά ώστε να είμαστε σε θέση, αξιόπιστα, να προσβάλλουμε τις όποιες σχετικές Διοικητικές Πράξεις. Η Δημοτική Αρχή θα παράσχει βοήθεια για συγκρότηση νομοτεχνικής ομάδας από νομικό, μεταλλειολόγο και περιβαντολλόγο, γεωλόγο, ή όποια άλλη χρήσιμη ειδικότητα κριθεί.

    Να εξειδικευθούν από την Διαπαραταξιακή Επιτροπή θέματα όπως: o Η ενημέρωση των Περιφερειακών Παρατάξεων. o Η ενημέρωση των Κομμάτων. o Η ενημέρωση Βουλευτών της περιοχής. o Η ενημέρωση Κυβερνητικών παραγόντων. o Η ενημέρωση, μ,ε στόχο την ενεργοποίηση της τοπικής Κοινωνίας και των Μαζικών Φορέων της, με προτεραιότητα των Εξωραϊστικών Συλλόγων της περιοχής, για ευνόητους λόγους. o Η ενημέρωση περιβαλλοντικών Ενώσεων που δραστηροποιούνται σε επίπεδο Χώρας.

    Η Δημοτική Αρχή θα σταθεί αρωγός επίσης, στα όποια μέσα, υλικά και οικονομικά, απαιτηθούν για την ευόδωση των παραπάνω ενεργειών.

    Αγαπητοί Συνάδελφοι, Είμαι πεπεισμένος ότι εφόσον κινηθούμε αποφασιστικά και συντονισμένα, το πρόβλημα θα αντιμετωπισθεί με επιτυχία, για να αφιερωθούμε στη συνέχεια, για την οριστική απαλλαγή του Πεντελικού όρους από οποιαδήποτε επιβάρυνση (κατάργηση λατομικών ζωνών) και συγχρόνως την προστασία και ανάδειξη του, σαν χώρου αναψυχής, αθλητισμού, περιπάτου, κλπ, για τους κατοίκους του Λεκανοπεδίου.

    Ο Δήμαρχος

    Γιάννης Καλαφατέλης