logo


Τις επισημάνσεις του για την εφαρμογή NOVOVILLE, που εφαρμόζει ο Δήμος Διονύσου ώστε να συγκεντρώνει και εν συνεχεία να επιλύει προβλήματα καθημερινότητας των κατοίκων, καταθέτει ο ομότιμος καθηγητής ΕΚΠΑ Π. Γεωργιάδης. Με το δεδομένο πως ο γνωστικός τομέας του κ. Γεωργιάδη είναι ακριβώς αυτός- Υπολογιστικά Συστήματα και Εφαρμογές- οι επισημάνσεις του και οι προτάσεις του έχουν ιδιαίτερη σημασία:

Με πρόσφατη “διαφημιστική” ανακοίνωσή της η Δημοτική Αρχή ενημερώνει τους δημότες για τα θαυμαστά αποτελέσματα και τις άμεσες εξυπηρετήσεις που προσφέρει συγκεκριμένη (NOVOVILLE) τεχνολογική εφαρμογή που έχει ενσωματωθεί στην ιστοσελίδα του Δήμου ή μπορεί να εγκατασταθεί και σε όποιο κινητό τηλέφωνο επιθυμεί ο δημότης. Παρεμπιπτόντως ο σχετικός σύνδεσμος(link) από την ιστοσελίδα του Δήμου προς την εφαρμογή δεν φαίνεται να λειτουργεί!!

Πράγματι η ανακοίνωση περιγράφει με ακρίβεια τις μεγάλες δυνατότητες που έχει η εφαρμογή, ας σημειωθεί ότι έχει εγκατασταθεί και λειτουργεί παραγωγικά σε πολλούς Δήμους της χώρας αλλά και κάποιους Δήμους της Μεγάλης Βρετανίας, και τις ευχέρειες που προσφέρει σε κάθε Δημότη να επισημάνει και να καταχωρήσει στην εφαρμογή πλήθος από παρατηρήσεις που συμβαίνουν στην καθημερινότητά του όπως ενδεικτικά προβλήματα φωτισμού, κατάσταση του οδικού δικτύου, ζητήματα καθαριότητας και ανακύκλωσης καθώς και φαινόμενα φροντίδας που αφορούν τα αδέσποτα ζώα. Μετά την καταχώρηση ο Δημότης λαμβάνει την “υπόσχεση” ή τη “δέσμευση” ή διατηρεί την “ψευδαίσθηση” ότι το πρόβλημα που επισημαίνει βρίσκεται σε καλά χέρια, έχει πρωτοκολληθεί όπως “γραφειοκρατικά» πάντα ισχύει και εν τέλει σύντομα θα δρομολογηθεί επιτέλους η επίλυσή του. Όλα τα παραπάνω έχουν την θεωρητική τους αξία ενώ η πρακτική εφαρμογή απέχει παρασάγγας της ίδιας της πραγματικότητας.

Ας εξετάσουμε λοιπόν κάποιες πλευρές από την χρήση της εφαρμογής υπενθυμίζοντας ότι ο Δήμος έχει αποκτήσει το δικαίωμα αξιοποίησης της εφαρμογής εδώ και πολλά χρόνια, καταβάλλοντας και ορθώς το τίμημα που απαιτεί η σύμβαση με την παραγωγό εταιρεία η οποία μάλιστα λόγω της καινοτομίας της τεχνογνωσίας, έχει χαρακτηρισθεί ως ανερχόμενη (start-up) τεχνολογική δύναμη.

1.στα “κιτάπια” της εφαρμογής υπάρχουν καταχωρημένα αιτήματα πολλών παρελθόντων ετών τα οποία λιμνάζουν χωρίς κάποιος υπηρεσιακός υπεύθυνος να έχει φροντίσει να διαγράψει ό,τι είναι παρωχημένο. Η κατάσταση αυτή κλονίζει περισσότερο την ήδη κλονισμένη εμπιστοσύνη του Δημότη ότι το αίτημά του θα τύχει ευμενούς και κυρίως άμεσης αντιμετώπισης και δεν θα βρεθεί στις γνωστές ελληνικές καλένδες. Εκείνο που είναι εξόχως ειρωνικό είναι η “πλασματική” αξιολόγηση (performance evaluation) η οποία προσχηματικά μετριέται σε μέρες-ώρες-λεπτά και άκουσον  – άκουσον  δευτερόλεπτα!!! Λες και χρονομετρούμε την ταχύτητα στην Formula 1 όταν η εδραιωμένη πεποίθηση του κάθε Δημότη υπακούει στο λαϊκό απόφθεγμα “ζήσε Μάη μου να φας ….. “.

Τα αιτήματα των δημοτών κατατίθενται καθημερινά κατά εκατοντάδες, πολύ συχνά επαναλαμβάνονται και κατά κανόνα λιμνάζουν. Οι Υπηρεσίες αδυνατούν να ανταποκριθούν εγκαίρως είτε λόγω οργάνωσης, είτε λόγω υποστελέχωσης είτε λόγω αντίληψης και θεμιτής ανταμοιβής. Η βασική στόχευση παραμένει η ελαχιστοποίηση των αιτημάτων με καλή οργάνωση των Υπηρεσιών. Διαφορετικά παγιδεύουμε την τεχνολογία σε γραφειοκρατικές αγκυλώσεις.

2.όποιος διατρέξει διαγώνια και όχι σε βάθος τις καταχωρήσεις που υποβάλλονται καθημερινά, θα διαπιστώσει ότι “οι τυποποιημένες” περιγραφές των αιτημάτων που υποβάλλονται είτε είναι επαναλαμβανόμενες είτε επικαλυπτόμενες όπως π.χ. κάδος σκουπιδιών-άδειασμα, κάδος- πλύσιμο, κάδος-μεταφορά, κάδος ανακύκλωσης-άδειασμα, με αποτέλεσμα να υπάρχει μια πανσπερμία διατυπώσεων που προκαλούν σύγχυση. Ο αρμόδιος υπηρεσιακός διαχειριστής οφείλει να ενεργήσει ώστε να υπάρξει σαφήνεια περιγραφής και εύστοχη τυποποίηση, διαφορετικά η εικόνα που προκύπτει μοιάζει απολύτως σε “πλίνθους και κεράμους ατάκτως ερριμμένα”.

3.η τυποποίηση των υπηρεσιακών δομών που υποδέχονται τα αιτήματα όχι μόνο άστοχη αλλά σε πολύ μεγάλο βαθμό βρίσκεται και  σε αναντιστοιχία με τον ισχύοντα υπηρεσιακό οργανισμό. Η ασάφεια ρόλων π.χ. δημοτικές ενότητες χωρίς στοιχειώδεις αρμοδιότητες να επιλύσουν θέματα που τύποις  χρεώνονται σε αυτές αλλά κατ’ ουσίαν αδυνατούν, επιδεινώνει την αναποτελεσματικότητα και μεγιστοποιεί την στασιμότητα. Αρκεί μια μόνο φευγαλέα ματιά στην ενότητα “Κατηγορίες Υπηρεσιών” για να αντιληφθεί ποια ακαταστασία επικρατεί. Είναι προφανές ότι πολλά μπορούν να διορθωθούν και να επικρατήσει μια εύρυθμη λειτουργική εφαρμογή που έχει πολλές δυνατότητες αλλά πάσχει στην πράξη λόγω ελλιπούς συντονισμού και συστηματικής εποπτείας. Θα μπορούσαν να εντοπισθούν πολλές ακόμα αδυναμίες αλλά αυτό υπερβαίνει μια πρώτη αξιολόγηση για εφικτές και άμεσες βελτιώσεις με ευθύνη της Δημοτικής Αρχής

Οι τεχνολογικές εφαρμογές είναι πολύ χρήσιμες και διευκολυντικές στην καθημερινότητά μας, αρκεί να ενσωματώνονται στο υπηρεσιακό περιβάλλον με φροντίδα και προστιθέμενη αξία και να μην αντιμετωπίζονται ως διαφημιστική ευκαιρία όταν μάλιστα η εμπειρία και η πραγματικότητα απέχουν κατά πολύ μιας ωραιοποιημένης κατάστασης.

Παναγιώτης Γεωργιάδης

Ομότιμος Καθηγητής ΕΚΠΑ