logo


Δυο μόνο σχόλια- επί συνόλου εκατοντάδων- εμφανίζονται με προέλευση το Δήμο Διονύσου στη δημόσια διαβούλευση για το εκλογικό νομοσχέδιο, και ειδικά στο άρθρο 2, στο οποίο προβλέπεται και η κατάργηση των Κοινοτήτων για όλους- πλην ελαχίστων εξαιρέσεων- τους Δήμους της Αττικής. Υπενθυμίζεται πως στην πρόσφατη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου, την Τρίτη 16 Μαρτίου, η Δημοτική Αρχή προσπάθησε να φέρει προς έγκριση ψήφισμα διαμαρτυρίας για την κατάργηση των Κοινοτήτων, η προσπάθεια όμως αυτή δεν απέδωσε, έτσι η επίσημη θέση του Δήμου δεν κατορθώθηκε να αποτυπωθεί στη διαβούλευση που ολοκληρώθηκε χθες Πέμπτη 18 Μαρτίου.

Το πρώτο σχόλιο προέρχεται από την παράταξη “Εύπολις- Συνεργασία Δημοτών Διονύσου”- και παραδόξως, περιλαμβάνει αυτό που θα ήταν η εισήγηση του Δημάρχου Γ. Καλαφατέλη, αν το θέμα συζητείτο στο Δημοτικό Συμβούλιο, χωρίς εντούτοις να αναφέρεται πουθενά η πατρότητα του κειμένου, στο τέλος του οποίου παρατίθενται τέσσερις προβληματισμοί της παράταξης της μειοψηφίας.

Και το δεύτερο αποτυπώνει τη θέση του Γ. Φωτάκη, Αντιδημάρχου Χωροταξικού Σχεδιασμού στο Δήμο Διονύσου και υπέρμαχου της αποσυγκέντρωσης αρμοδιοτήτων στις Κοινότητες, με παράλληλη απόδοση πόρων και προσωπικού.

Αξίζει, τέλος, να σημειωθεί εδώ πως τέσσερα στα 7 Τοπικά Συμβούλια της πόλης- Διόνυσος, Ροδόπολη, Δροσιά και Σταμάτα- έχουν ήδη συνεδριάσει για το θέμα και έχουν εκφράσει, αν και όχι πάντα ομόφωνα, την αντίθεσή τους στη ρύθμιση.

18 Μαρτίου 2021, 14:30 | ΕΥΠΟΛΙΣ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΔΗΜΟΤΩΝ ΔΗΜΟΥ ΔΙΟΝΥΣΟΥ

Μόνιμος Σύνδεσμος

Κατάργηση Κοινοτήτων Δήμου Διονύσου
Σε ότι αφορά το θέμα παραθέτουμε τα εξής:
1. Η Κυβέρνηση με Σχέδιο Νόμου για εκλογή Δημοτικών και Περιφερειακών Αρχών, το οποίο έχει τεθεί σε διαβούλευση μέχρι τις 18/3, προβλέπει την κατάργηση (εκτός ελαχίστων εξαιρέσεων) των Κοινοτήτων της Περιφέρειας Αττικής και μεταξύ αυτών και του Δήμου Διονύσου.
2. Υπενθυμίζεται ότι ο θεσμός των Κοινοτήτων είναι εδραιωμένος στην κοινωνική συνείδηση. Από την εποχή της Τουρκοκρατίας μέχρι και πρόσφατα περιοχές μη αστικές, όπως ήταν και οι δικές μας μέχρι πριν λίγα χρόνια, ήταν οργανωμένες σε Κοινοτική Αυτοδιοικητική βάση.
Με τις τεχνολογικές καθώς και τις κοινωνικοοικονομικές εξελίξεις όμως που επήλθαν με την πάροδο του χρόνου, αλλά και γενικά τις ανάγκες για την παροχή περισσότερων, αρτιότερων και οικονομικότερων Υπηρεσιών, αλλά και της οργάνωσης του ευρύτερου χώρου από άποψη χωροταξική, πολεοδομική και εν γένει αναπτυξιακή, έπρεπε οι θεσμοί αυτοί να εκσυχρονισθούν. Έτσι ακριβώς προέκυψαν οι Καλλικρατικοί Δήμοι.
3. Είναι βέβαιο ότι σε περιπτώσεις σοβαρών μεταρρυθμίσεων θα πρέπει να προβλέπονται πολιτικά αντίβαρα, ώστε να αποσβένονται οι όποιοι κραδασμοί που θα προκύπτουν, αλλά και να αποφεύγονται τα όποια μειονεκτήματα, οι πιθανές στρεβλώσεις και πισωγυρίσματα.
Στην περίπτωση των νέων Δήμων, ενώ τους παρασχέθηκε η δυνατότητα των παραπάνω πλεονεκτημάτων, ταυτόχρονα δημιουργήθηκε το μειονέκτημα, τα κέντρα λήψης των αποφάσεων, δηλ. οι έδρες των πρώην Δήμων, να απομακρυνθούν από τον τόπο που προκύπτουν τα προβλήματα και επιλύονταν μέχρι τότε. Αποτέλεσμα οι νέοι Δήμοι να απομακρύνονται από αυτά και οι πολίτες να έχουν την αίσθηση ότι αποξενώνονται.
Η απάντηση σε αυτό το μειονέκτημα, δεν μπορεί παρά να είναι όχι μόνον η ύπαρξη αλλά και η ισχυροποίηση των Κοινοτήτων μέσα από τη μεταβίβαση των απαραίτητων Αρμοδιοτήτων, την οποία ως γνωστόν, προβλέπει, ως δυνατότητα, ο Καλλικρατικός Νόμος (ν.3852/2010).
4. Υπενθυμίζουμε ότι μία από τις βασικές προεκλογικές δεσμεύσεις όλων των δημοτικών παρατάξεων, επειδή ακριβώς έγκαιρα διαπιστώναμε, αυτή την ανάγκη, ήταν η Αποκεντρωτική Δημοτική Λειτουργία μέσα από τη μεταβίβαση Αρμοδιοτήτων, τοπικού χαρακτήρα σχετικών με την εξυπηρέτηση του πολίτη πλησίον στον τόπο κατοικίας του και κυρίως γύρω από ζητήματα καθημερινότητας.
5. Ειδικά για το Δήμο Διονύσου, πρέπει να τονισθεί ότι πρόκειται για περίπτωση Ανοικτής Πόλης, με την έννοια ότι αποτελείται από διακριτές ανθρωπογεωγραφικές οντότητες, πολλές φορές με διαφορετικά προβλήματα (χωροταξικά, πολεοδομικά, χρήσεων γης, κλπ), για τα οποία οι τοπικές κοινωνίες επιθυμούν και αναζητούν επί πλέον θεσμικό τρόπο να προβάλουν.
6. Τέλος, τονίζεται ότι η εν λόγω νομοθετική ρύθμιση αντίκειται και στο Ευρωπαϊκό Δίκαιο (Συνθήκη της Λισσαβόνα του 2000), που προβλέπει την παρουσία της Τοπικής Αυτοδιοίκησης στο πλησιέστερο προς τον πολίτη σημείο, ικανοποιώντας δηλαδή την βασική αρχή τής «Εγγύτητας» και «Αμεσότητας’’.
7. Ήδη τα Κοινοτικά Συμβούλια του Δήμου μας, έχουν λάβει ή βρίσκονται στη διαδικασία να λάβουν Αποφάσεις κατά της παραπάνω ρύθμισης.
Με βάση τα παραπάνω, εισηγούμαι όπως αποφασίσουμε:
1. Να εκφράσουμε την αντίθεσή μας στην κατάργηση γενικά, των Κοινοτήτων, επειδή:
● Κατ’ αυτό τον τρόπο, μετά τη λειτουργία του Καλλικρατικού Δήμου, μειώνεται η δυνατότητα του Δήμου, στην επίλυση των τοπικών προβλημάτων εκεί που αυτά δημιουργούνται, πλησίον στον πολίτη και μάλιστα αποτελεσματικότερα, με αποτέλεσμα να κλονίζεται η εμπιστοσύνη του συνολικά στο πνεύμα και την ουσία του Καλλικρατικού Δήμου.
● Αντίκειται, στο Ευρωπαϊκό Δίκαιο (Συνθήκη της Λισσαβόνας του 2000), που προβλέπει την παρουσία της Τοπικής Αυτοδιοίκησης στο πλησιέστερο προς τον πολίτη σημείο, ικανοποιώντας δηλαδή την βασική αρχή τής «Εγγύτητας» και «Αμεσότητας’’.
2. Ειδικότερα, στο Δήμο Διονύσου ισχύουν από δεκαετίες τα εξής:
● Ο Δήμος μας είναι στην ουσία μια ανοιχτή πόλη αποτελούμενη από πολυάριθμες ενότητες, με διαφοροποιήσεις σε γεωγραφικά, κοινωνικά και άλλα χαρακτηριστικά, -οι περισσότερες ήταν πρώην Δήμοι αρκετών χιλιάδων πληθυσμού-, απαραίτητων κυττάρων για την εξυπηρέτηση των πολιτών.
● Οι ενότητες αυτές, αντιμετωπίζουν διαφορετικά προβλήματα από περιοχή σε περιοχή (χωροταξικά, πολεοδομικά, χρήσεων γης, κλπ), για τα οποία οι τοπικές κοινωνίες επιθυμούν και έχουν ανάγκη προβολής αυτών σε θεσμικούς παράγοντες που βρίσκονται εγγύτερα σε αυτές.
3.Να εκφράσουμε προς την ηγεσία του Υπουργείου Εσωτερικών με έντονο τρόπο τις αντιρρήσεις μας και να παρέμβουμε σχετικά, κατά τη διαδικασία διαβούλευσης του Σχεδίου Νόμου.
4.Να συντονίσουμε τις ενέργειές μας με τους υπόλοιπους 23 Καλλικρατικούς Δήμους του Λεκανοπεδίου Αττικής, που αντιμετωπίζουν το ίδιο πρόβλημα.
Προβληματισμοί
Στην παράταξη «Εύπολις» θεωρούμε ότι το μείζον, όσον αφορά τις Κοινότητες, πρέπει να εστιάζεται στις Αρμοδιότητες που αυτές θα έπρεπε να έχουν. Μέχρι τώρα, δεν υπήρξε ουσιαστική κατανομή Αρμοδιοτήτων σε αυτές…
Στην περίπτωση κατάργησης των Τοπικών Συμβουλίων, το ερώτημα είναι αν θα δοθούν περισσότεροι πόροι για τις Κοινότητες και αν θα υπάρξει πράγματι Ενιαίο ψηφοδέλτιο με αυξημένο αριθμό Δημοτικών Συμβούλων, χωρίς διαφοροποιήσεις με ανθρωπο-κοινωνικά-γεωγραφικά χαρακτηριστικά.
Ο Δήμος Διονύσου σε κάθε γωνιά και των σημερινών επτά (7) ΔΚ, θα λειτουργεί από την αρχή ως ενιαίο κύτταρο για την ανάπτυξή του; Θα πρέπει, ασφαλώς, να παλέψουμε για τη βελτίωση της υπαίθρου, της καθημερινότητας των συμπολιτών μας, την κοινωνική συνοχή και αμοιβαιότητα (χωρίς διακρίσεις και διαφοροποιήσεις) και τον εθελοντισμό.
Ένα άλλο θέμα αφορά τις αντικειμενικές/εμπορικές αξίες ανά περιοχή. Στο Δήμο μας είναι γνωστό ότι σε καμία από τις Κοινότητες ένα ακίνητο δεν έχει την ίδια εμπορική αξία ανά/τμ, ωστόσο, όλες βρίσκονται στον ίδιο Γεωγραφικό Ιστό. Αυτό, άραγε, αποτελεί κίνητρο για την ενοποίησή τους;

18 Μαρτίου 2021, 10:44 | Ιωάννης Φωτάκης-Aντιδήμαρχος Διονύσου

Μόνιμος Σύνδεσμος

Άρθρο 2, παρ. 4
Οι Κοινότητες και στο Λεκανοπέδιο Αττικής, για λόγους γενικούς, αλλά και ειδικό λόγο σε ότι αφορά την περίπτωση του Δήμου Διονύσου, δεν πρέπει καταργηθούν.

α) Γενικοί λόγοι: Οι Κοινότητες, είναι θεσμός εδραιωμένος στην κοινωνική συνείδηση, αφού πριν τον ’’Καλλικράτη’’ και για πολλά χρόνια, οι αντίστοιχες περιοχές είχαν την αυτοδιοικητική αυτονομίας τους και οι πολίτες είχαν την ευχέρεια να έχουν κοντά τα κέντρα λύσης των προβλημάτων τους.
Μετά τη λειτουργία των νέων Δήμων, τα κέντρα αυτά απομακρύνθηκαν και πλέον έχει δημιουργηθεί η αίσθηση στους πολίτες ότι αποξενώνονται από το Δήμο. Ουσιαστικά δημιουργήθηκε ένα κενό που πλήττει τη σωστή, κατά τα άλλα μεταρρύθμιση της συνένωσης των ΟΤΑ και στη θέση τους ευρύτερων με περισσότερες δυνατότητες προγραμματικές, αναπτυξιακές και παροχής καλύτερων και οικονομικότερων υπηρεσιών.
Με την έννοια αυτή αν οι Κοινότητες όχι μόνον διατηρηθούν, αλλά τους μεταβιβασθούν και αποφασιστικές αρμοδιότητες τοπικού χαρακτήρα και μάλιστα δια νόμου, θα ήταν δυνατόν στο Κέντρο του Δήμου να ασκούνται, ο σχεδιασμός της Δημοτικής Πολιτικής, η έκδοση Κανονιστικών Διατάξεων, ο έλεγχος της Δημοτικής λειτουργίας καθώς και οι αρμοδιότητες οι σχετικές με οικονομίες κλίμακας, ενώ τοπικά, να ασκούνται οι αρμοδιότητες της εφαρμογής της Δημοτικής Πολιτικής. Συγχρόνως με τον τρόπο αυτό διευκολύνονται οι διαδικασίες συναινέσεων, λογοδοσίας, κοινωνικού ελέγχου και διαφάνειας
Εξάλλου να μην παραλείψω να υπενθυμίσω ότι το Ευρωπαϊκό Δίκαιο (Συνθήκη της Λισαβώνας του 2000), προβλέπει την παρουσία της Τοπικής Αυτοδιοίκησης στο πλησιέστερο προς τον πολίτη σημείο, ικανοποιώντας δηλαδή την βασική αρχή τής «Εγγύτητας» και «Αμεσότητας’’.

β) Ειδικός λόγος σε ότι αφορά το Δήμο Διονύσου: Πρόκειται για περίπτωση Ανοικτής Πόλης, με την έννοια ότι αποτελείται από διακριτές ανθρωπογεωγραφικές οντότητες, πολλές φορές με διαφορετικά προβλήματα (χωροταξικά, πολεοδομικά, χρήσεων γης, κλπ), για τα οποία οι τοπικές κοινωνίες επιθυμούν και αναζητούν, ως συλλογικότητες, να προβάλουν.