logo


Εγκρίθηκαν τα τέλη- καθαριότητας και ηλεκτροφωτισμού, ύδρευσης, ηλεκτροδοτούμενων χώρων- του Δήμου Διονύσου για το 2021 στην προχθεσινή (Τρίτη 8 Δεκεμβρίου) συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου, που πραγματοποιήθηκε με τηλεδιάσκεψη. Η κατηγορία που συγκέντρωσε τη μεγαλύτερη αποδοχή των παρατάξεων ήταν αυτή της ύδρευσης, στην οποία τα τέλη παραμένουν αμετάβλητα και υπερψηφίστηκαν από όλους πλην των ΜΑΖΙ για το Διόνυσο και της Λαϊκής Συσπείρωσης, ενώ απούσα καταγράφηκε η παράταξη Εύπολις- Συνεργασία Δημοτών Διονύσου, αν και ο Σπ. Γιαννουλάτος είχε τοποθετηθεί σχετικά.

Τέλη ύδρευσης

Για τη συγκεκριμένη κατηγορία:

Η μείζων μειοψηφία, μαζί με τη θετική της ψήφο, κατέθεσε πρόταση για τη θέσπιση το 2021 επαγγελματικού τιμολογίου, για τις επιχειρήσεις που χρησιμοποιούν το νερό ως πρώτη ύλη στην επιχειρηματική τους δραστηριότητα, μια που στην περίπτωσή τους η αυξημένη κατανάλωση δεν αποτελεί σπατάλη, όπως είπε χαρακτηριστικά ο επικεφαλής τής παράταξης Δ. Ζαμάνης.

Για το δημόσιο- και όχι ανταποδοτικό- αγαθό του νερού, ο Δήμος Διονύσου δεν παρέχει την ίδια ποιότητα σε όλους τους πολίτες του, τη στιγμή που το δίκτυο είναι πεπαλαιωμένο, υπάρχουν συνεχείς διαρροές, ενώ μεγάλα κομμάτια του έχουν ακόμη αμιαντοσωλήνες, υποστήριξε από την πλευρά της η Λ. Φέρμελη εκ μέρους των ΜΑΖΙ για τον Διόνυσο.

Τέλος, δίκαιη και αναλογική αναδιάρθρωση των κλιμακίων και τελών ύδρευσης αλλά και των λοιπών υπηρεσιών, σε συνδυασμό με την βελτίωση παροχής τους μέσω έργων και επενδύσεων στο δίκτυο, ώστε να μην επιβαρύνονται οι δημότες από απώλειες του δικτύου (9% ή 378 χιλ. κυβικά) και πλημμελή λειτουργία της αρμόδιας υπηρεσίας του δήμου (28% τα ανείσπρακτα) σε συνδυασμό με την ποιότητα και την ποσότητα ειδικά του νερού ως κοινωνικού αγαθού”, ζήτησε ο Π. Πανάγος από τη Λαϊκή Συσπείρωση.

Υπενθυμίζεται εδώ πως ο Διόνυσος, εν μέρει, και η Σταμάτα εξ ολοκλήρου, υδρεύονται από γεώτρηση, με προβλήματα εξαιτίας της σκληρότητας του νερού. Ειδικά για τη Σταμάτα, η Δημοτική Αρχή πρόσφατα ανακοίνωσε την υποβολή πρότασης για χρηματοδότηση μιας σειράς έργων στην ύδρευση, ανάμεσα στα οποία περιλαμβάνεται και η σύνδεση της περιοχής με την ΕΥΔΑΠ.

Μετά και από τα παραπάνω, το 2021 για το νερό στο Δήμο Διονύσου θα πληρώνουμε:

Επιπλέον, διατηρείται σε ισχύ απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου από το 2016, που αφορά σε μειωμένο τιμολόγιο νερού για κατηγορίες ευπαθών συμπολιτών: άποροι, μακροχρόνια άνεργοι, ΑΜΕΑ με ποσοστό αναπηρίας 67% και άνω, πολύτεκνοι και τρίτεκνοι.

Τέλη καθαριότητας και ηλεκτροφωτισμού

Διαφορετική ήταν η εικόνα στη συζήτηση της άλλης κατηγορίας τελών, καθαριότητας και ηλεκτροφωτισμού, όπου η πλειονότητα των παρατάξεων της μειοψηφίας ζήτησε μεγαλύτερες μειώσεις και καταψήφισε την εισήγηση.

Στην κατηγορία αυτή, σταθερά παραμένουν τα τέλη για τις κατοικίες και τα ακίνητα κοινωφελούς σκοπού, ενώ μείωση πραγματοποιείται στις επαγγελματικές χρήσεις, στο πλαίσιο και των μέτρων στήριξης της επιχειρηματικής δραστηριότητας εν μέσω πανδημίας, όπως δήλωσε ο Δήμαρχος Γ. Καλαφατέλης: “Η συνολική μείωση ανέρχεται στο 6%, αν και θα θέλαμε μεγαλύτερες μειώσεις, πράγμα αδύνατο προς το παρόν, λόγω της υστέρησης στις πληρωμές. Πάντως τα τέλη του Δήμου Διονύσου είναι πολύ χαμηλότερα από όσο στους ΟΤΑ που εξαγγέλλουν το τελευταίο διάστημα μεγάλες μειώσεις, ενώ και οι αντίστοιχες παρεχόμενες υπηρεσίες μας βρίσκονται σε καλύτερο επίπεδο”, υπογράμμισε ο ίδιος, τονίζοντας πως πρόκειται για μια πολιτική απόφαση, στο πλαίσιο στήριξης των πολιτών.

Μεγαλύτερες μειώσεις σ’ αυτήν την κατηγορία τελών ζήτησε από την πλευρά του ο επικεφαλής της μείζονος, μια που το 2021 θα έρθει στο Δήμο ένα επιπλέον έσοδο από τη δήλωση 300.000 αδήλωτων τετραγωνικών μέτρων, ακόμη και αν ορισθούν πολλές δόσεις για την πληρωμή. Ο ίδιος πιθανολόγησε επιπλέον την κρατική χρηματοδότηση λόγω covid, που μπορεί μεν να μην ισοσκελίζει τις 700.000 ευρώ στην υστέρηση πληρωμών, εντούτοις θα αποτελεί ενίσχυση δράσεων του Δήμου. Ο κ. Ζαμάνης τόνισε επιπλέον πως με τα καταστήματα κλειστά, τα απορρίμματα έχουν μειωθεί, με συνακόλουθη μείωση στο κόστος της υπηρεσίας αποκομιδής τους. Τέλος, επεσήμανε μια αδικία “που κι εμείς δεν μπορέσαμε να διορθώσουμε” αναφορικά με τη διαφεύγουσα φορολογητέα ύλη που η Διοίκησή του είχε κατορθώσει να συγκεντρώσει, και για την οποία θα έπρεπε σήμερα να δοθεί κάποια μείωση στα τέλη, μια που συνεισέφεραν στα έσοδα του Δήμου. Αλλά και τον παραλογισμό, οι μη εστεγασμένοι χώροι να πληρώνουν περισσότερα δημοτικά τέλη από ένα εμπορικό κατάστημα. Αναφέρθηκε επιπλέον ο κ. Ζαμάνης στις επενδύσεις για τον εκσυχρονισμό του στόλου δημοτικών οχημάτων με leasing, ύψους 4 εκατομμυρίων ευρώ, που ανακοινώθηκαν πρόσφατα, υποστηρίζοντας πως επιλογή της Διοίκησης είναι να καθηλώσει τα τέλη, επιβαρύνοντας όμως τα έξοδα για την καθαριότητα και τον ηλεκτροφωτισμό με 1 εκατομμύριο ευρώ το χρόνο, όταν θα μπορούσε να προχωρήσει σε μικρότερο πρόγραμμα επενδύσεων, βάσει των προβλεπόμενων εσόδων από τα τέλη. Έτσι, “αν αφαιρέσετε το leasing  και τα 2 εκατομμύρια που δίνουμε για την αποκομιδή των βιοαποδομήσιμων στον εργολάβο, είναι βέβαιο πως θα μπορούσατε να προχωρήσετε σε περαιτέρω μείωση των τελών”, εκτίμησε ο τέως Δήμαρχος, για να επιβεβαιωθεί αμέσως μετά από τον αρμόδιο υπηρεσιακό παράγοντα για την ύδρευση.

Το σεβασμό του δημοτικού χρήματος, “χωρίς να το ξοδεύουμε εδώ κι εκεί”, ζήτησε εν συνεχεία ο Κ. Κουριδάκης από τον Εύπολι, που τάχθηκε υπέρ της ανταποδοτικότητας των τελών, εφόσον βέβαια ο πολίτης βλέπει αποτελέσματα στην παροχή των αντίστοιχων υπηρεσιών, και ζήτησε με τη σειρά του μείωση των τελών.

Για αυξημένα τέλη, που θα κληθούν τελικά να πληρώσουν όσοι δημότες δήλωσαν τα τετραγωνικά τους, μίλησε αμέσως μετά η Λ. Φέρμελη από τους ΜΑΖΙ για τον Διόνυσο, ζητώντας από το Δήμο πραγματική και ουσιαστική στήριξη των επαγγελματιών, που δοκιμάζονται εν μέσω πανδημίας.

Βήματα για μια άλλη προσέγγιση με επίκεντρο το δημότη, πρότεινε η Λαϊκή Συσπείρωση και ο Τ. Παντελόγλου, που υπογράμμισε:

«Η πολιτική της ανταποδοτικότητας που επιβάλλουν οι Κυβερνήσεις διαχρονικά και αποδέχεται η δημοτική αρχή απαγορεύει τον προσδιορισμό των δημοτικών τελών με βάση εισοδηματικά και κοινωνικά κριτήρια. Η παράταξή μας δεν αποδέχεται αυτή τη λογική ως μονόδρομο και εκτιμώντας τις γενικότερες συνθήκες οικονομικοκοινωνικές  και της πανδημίας προτείνουμε τα πρώτα βήματα μιας άλλης προσέγγισης και οπτικής που έχει στο επίκεντρό της τον ΔΗΜΟΤΗ:

*Δίκαιη και αναλογική μεσοσταθμική μείωση 12% όλων των συντελεστών των δημοτικών τελών και ηλεκτροφωτισμού καθώς η εφαρμογή τους επί της φορολογητέας ύλης δεν υπερβαίνει τα προβλεπόμενα από το νόμο όρια. Πιο συγκεκριμένα:

  • Μηδενισμός των δημοτικών τελών για όλους τους δημότες που έχουν εισόδημα μέχρι το αφορολόγητο όριο ή είναι αποδεδειγμένα μακροχρόνια άνεργοι.
  • Αναλογική μείωση των συντελεστών μέχρι και 50% για όλες τις λαϊκές οικογένειες που έχουν αποδεδειγμένα εισόδημα μέχρι 20.000,00€ προσαυξανόμενο κατά 5.000,00€ για κάθε παιδί.
  • Επανεξέταση επί το ευνοϊκότερο των κοινωνικοοικονομικών κριτηρίων για απαλλαγή από τα δημοτικά τέλη των αποδεδειγμένα απόρων, ΑΜΕΑ άνω του 67%, μονογονεϊκών οικογενειών, τρίτεκνων και πολύτεκνων.
  • Εφαρμογή του οικογενειακού συντελεστή για όλους τους μικρομεσαίους επαγγελματίες που επηρεάζονται από την πανδημία και το κυκλοφοριακό πρόβλημα της Πόλης.
  • Αναλογική αύξηση του συντελεστή για τράπεζες και επιχειρήσεις με μεγάλο τζίρο, σε συνδυασμό με την αναδιάρθρωση της κατηγοριοποίησης των επαγγελματικών χρήσεων για δικαιότερη κατανομή των τελών.
  • Αναδιάρθρωση των αρμοδίων υπηρεσιών του Δήμου και του εισπρακτικού του μηχανισμού προκειμένου να ελαχιστοποιηθούν οι σχετικές απώλειες εσόδων, που σήμερα με βάση την πρόταση του Δήμου ανέρχονται στο 25% του συνολικού εσόδου. Αυτό θα συμβάλει στην εξυγίανση των οικονομικών και στην περαιτέρω μείωση των ανταποδοτικών τελών συνολικά και ειδικά για τα τέλη καθαριότητας και φωτισμού.

Τα ανείσπρακτα 9,5 εκατομμύρια στο τέλος του Αυγούστου του 2019 μειώθηκαν κατά ένα εκατομμύριο το επόμενο 9μηνο, απάντησε στις αιτιάσεις των συναδέλφων του ο Δήμαρχος Γ. Καλαφατέλης, προσθέτοντας επιπλέον πως η ανανέωση του στόλου, με οικονομοτεχνική μελέτη από την Υπηρεσία, είναι εκ των ων ουκ άνευ, “αν δεν θέλουμε να δούμε τις 500.000 ευρώ που δίνουμε σήμερα στα συνεργεία να γίνονται 700.000 και 800.000 ευρώ το χρόνο. Με τα μισά χρήματα θα ανανεώσουμε το στόλο και θα ελαχιστοποιήσουμε τις δαπάνες στα συνεργεία”, υπογράμμισε ο κ. Καλαφατέλης.

Τα τέλη εδώ εγκρίθηκαν με τις ψήφους της Δύναμης Ευθύνης, της παράταξης “Η πόλη μας, Το σπίτι μας” και του ανεξάρτητου Δ. Ράικου, καταψήφισαν Ανοιχτοί Ορίζοντες, Εύπολις, Μαζί για τον Διόνυσο και Λαϊκή Συσπείρωση, ενώ λευκή ψήφο έδωσε η ανεξάρτητη Μ. Στυλιανού.

Το τιμολόγιο για τα τέλη καθαριότητας και ηλεκτροφωτισμού για το 2021, στις εντός και εκτός σχεδίου περιοχές καθώς και στις περιοχές που βρίσκονται εντός οικισμών προϋφιστάμενων του 1923, διαμορφώθηκε ως εξής:

ΓΕΝΙΚΟΙ ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Α’ Συντελεστής. Ακίνητα που χρησιμοποιούνται ως κατοικία με τους βοηθητικούς χώρους αυτών: 1,05 € / τμ

Β’ Συντελεστής. Ακίνητα που χρησιμοποιούνται για Κοινωφελείς, μη κερδοσκοπικούς και φιλανθρωπικούς σκοπούς: 1,05 €/τμ

Γ’ Συντελεστής. Ακίνητα που χρησιμοποιούνται για άσκηση πάσης φύσεως επαγγελματικής δραστηριότητας: 2,33 €/τμ (από 2,45€/τμ που ισχύει σήμερα)

Για στεγασμένους χώρους με εμβαδόν άνω των χιλίων (1.000) τ.μ. και μέχρι εμβαδού έξι χιλιάδων (6.000) τ.μ. δύναται να ορισθεί από το ΔΣ μειωμένος συντελεστής, λαμβανομένων υπ’ όψιν των παρεχομένων υπηρεσιών καθαριότητος και του πράγματι εξυπηρετούμενου από την υπηρεσία καθαριότητος χώρου.

Για εμβαδό μεγαλύτερο των 6.000 τ.μ., δεν μπορεί να ορισθεί συντελεστής μεγαλύτερος του 60% αυτού που έχει ορισθεί για τα πρώτα 1.000 τ.μ. (άρθ. 5 παρ. 1 του Ν. 1080/1980).

Ελεύθερα τελωνειακά συγκροτήματα. Για στεγασμένους ή μη χώρους που αναγνωρίζονται από τις εκάστοτε ισχύουσες διατάξεις ως ελεύθερα τελωνειακά συγκροτήματα, ο συντελεστής δεν μπορεί να είναι μεγαλύτερος του 50% αυτού που έχει ορισθεί για τους αντίστοιχους χώρους άνω των 6.000 τ.μ. (άρθ. 5 παρ. 2 Ν. 1080/1980).

Γ. Μη στεγασμένοι χώροι επαγγελματικής χρήσης. Για εμβαδό μη στεγασμένων χώρων μεγαλύτερο των 6.000 τ.μ., δεν μπορεί να ορισθεί συντελεστής μεγαλύτερος του 30% που ισχύει αυτού που ισχύει για τα πρώτα 1.000 τ.μ. (άρθ. 5 παρ. 1 εδάφ. β’ του Ν. 1080/1980). Αναφέρεται ρητώς ότι οι υπηρεσίες καθαριότητας και φωτισμού παρέχονται ή δύναται να παρέχονται και στις εκτός σχεδίου περιοχές όλων των Δημοτικών Κοινοτήτων του Δήμου, αποκομίζοντας και καθαρίζοντας τα απορρίμματά τους ενώ καταβάλλει σημαντικά ποσά που αντιστοιχούν σε δαπάνες ηλεκτροφωτισμού τους και σε συνεπώς σε καταβολή του τέλους είναι υπόχρεοι και αυτοί που χρησιμοποιούν ακίνητα στις περιοχές αυτές.

Φόρος Ηλεκτροδοτούμενων Χώρων (ΦΗΧ)

Η τρίτη κατηγορία τελών που συζητήθηκε από το Δημοτικό Συμβούλιο ήταν αυτή του Φόρου Ηλεκτροδοτούμενων Χώρων (ΦΗΧ), με στόχο τον εξορθολογισμό του και την αποκατάσταση της αδικίας σε βάρος της Άνοιξης, που από το 2016 πληρώνει 0,68 ευρώ/τ.μ., συνεισφέροντας κοντά στις 400.000 επί συνόλου 944.000 ευρώ που εισπράττονται από ΦΗΧ, ενώ η Σταμάτα και η Δροσιά δεν πληρώνουν τίποτα. Ο εξορθολογισμός αυτός, που συνίστατο στη μείωση του ΦΗΧ για την Άνοιξη με παράλληλη αύξηση για τη Δροσιά και τη Σταμάτα, θα δώσει 81.000 ευρώ για λειτουργικές δαπάνες και συντήρηση σχολείων, για πρώτη φορά στον καλλικρατικό Δήμο μέσω ΦΗΧ, και μικρή ελάφρυνση για τους δημότες της τάξης των 30.000 ευρώ, υπογράμμισε ο Δήμαρχος. Αξίζει εδώ να σημειωθεί πως η αύξηση του ΦΗΧ για τις 2 Κοινότητες είναι η ανώτατη επιτρεπόμενη, ενώ σταδιακά τα επόμενα χρόνια θα φτάσουν και αυτές στο ποσόν που πληρώνουν οι άλλες 5 Κοινότητες. “Με διαφάνεια και δικαιοσύνη προχωρούμε στην πολιτική μας για τα δημοτικά τέλη, επιδιώκοντας  ενιαίο πλαίσιο ισονομίας και στις 7 Δημοτικές Κοινότητες, σε αντίθεση με τα προηγούμενα 5 χρόνια” υπογράμμισε ο κ. Καλαφατέλης. Ο ίδιος προσέθεσε πως για έργα στα σχολικά κτήρια του Δήμου η Διοίκησή του δημοπράτησε 3 εκατομμύρια ευρώ για συμφωνία- πλαίσιο, ενώ άλλα 2 εκατομμύρια πρόκειται να ενταχθούν στο πρόγραμμα ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΡΙΤΣΗΣ.

Τα λόγια του δεν έπεισαν όμως τις παρατάξεις της μειοψηφίας, και πιο συγκεκριμένα:

“Αντικαθιστούμε τις 250.000 ευρώ επιχορήγηση προς τις Σχολικές Επιτροπές, που έκοψε με πράξη του το Ελεγκτικό Συνέδριο, με 80.000 από τον ΦΗΧ, δηλαδή το ποσόν που θα δώσει ο Δήμαρχος για το χριστουγεννιάτικο στολισμό της πόλης; Είναι τουλάχιστον προκλητικό” τόνισε ο επικεφαλής της μείζονος μειοψηφίας, δηλώνοντας ευθύς εξ αρχής πως θα καταψηφίσει την εισήγηση.

Οι 30.000 ευρώ ελάφρυνση για τους δημότες, μεταφράζεται σε 1 ευρώ ανά δημότη, υποστήριξε από την πλευρά του ο Π. Πανάγος από τη Λαϊκή Συσπείρωση.

Από την ίδια παράταξη ο Τ. Παντελόγλου υπενθύμισε τους Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους, που οι κυβερνήσεις σταθερά παρακρατούν από τους Δήμους, που και πίεση δεν ασκούν για να τους διεκδικήσουν και επιβαρύνουν τους δημότες τους: “Προτείνουμε διαφορετική πολιτική διαχείρισης, πολιτική διεκδίκησης, αγώνα και πάλης για τα δημοτικά τέλη γενικά που βασίζονται στην ανταποδοτικότητα. Η Δημοτική Αρχή ακολουθεί τη γραμμή της Ευρωπαϊκής Ένωσης- όλα τα έργα ισοσκελισμένα στις δαπάνες τους με τα έσοδα, που όλα προέρχονται από τη φορολογία. των δημοτών”. Γι’ αυτό, συνέχισε ο κ. Παντελόγλου, δεν έχει καλυφθεί καμιά λαϊκή ανάγκη και όλοι σήμερα είναι δυσαρεστημένοι, γιατί δεν έκανε τίποτα διαφορετικό, ένα χρόνο μετά. “Απόδειξη τα σκουπίδια, τα μπάζα, οι βλάβες- μόνο χιόνι δεν έχει πέσει ακόμη. Πώς καλύπτει ο Δήμος τις λαϊκές ανάγκες με το πλεόνασμά του; Πώς πιέζει και διεκδικεί από το κράτος για τα σχολεία; Αν δεν κινητοποιηθεί ο κόσμος και δεν απειληθεί με πολιτικό κόστος η κυβέρνηση, δεν θα γίνει τίποτα ούτε για τα δασικά, ούτε για τα διόδια, ούτε για τίποτα υπέρ του κόσμου”, κατέληξε ο κ. Παντελόγλου.

Χωρίς να διαφωνεί με την εισήγηση ο Σπ. Γιαννουλάτος από τον Εύπολι, εντούτοις- με το μυαλό στις σημερινές συγκυρίες- ζήτησε να μην επιβληθεί ΦΗΧ για το 2021, μια που δεν είναι υποχρεωτικός και ανταποδοτικός και αρκετοί Δήμοι δεν τον υιοθετούν:

“Παρόλο που ο φόρος διατίθεται για την ενίσχυση των σχολείων, θα έχουμε άμεσα αυξημένα έσοδα από τα αδήλωτα τετραγωνικά, μαζέψτε τα έξοδα, πιάστε και τους κλέφτες του νερού με τις παράνομες συνδέσεις, περιορίστε τις διαρροές του νερού κυρίως στο Κρυονέρι, εισπράξτε τα χρέη των κακοπληρωτών, πάψτε τις αμφισβητούμενες διαγραφές πάσης φύσεως οφειλών, εισπράξτε τα χρέη των ελάχιστων δημοτικών συμβούλων που έχουν οφειλές προς το Δήμο και απαξιώνουν και τη ρύθμιση των 120 δόσεων, εφαρμόστε τη νομοθεσία παρά το πολιτικό κόστος. Και θυμηθείτε τα λόγια του Αγάθωνα: Πρώτον ότι ανθρώπων άρχει. Δεύτερον ότι κατά νόμους άρχει. Τρίτον ότι ουκ αεί άρχει”.

Η εισήγηση τελικά υπερψηφίστηκε από 20 δημοτικούς συμβούλους- Δύναμη Ευθύνης, Η πόλη μας, Το σπίτι μας, Μ. Στυλιανού και Δ. Ράικος- ενώ 12 μέλη του Σώματος (Ανοιχτοί Ορίζοντες, Εύπολις, ΜΑΖΙ για τον Διόνυσο και Λαϊκή Συσπείρωση) καταψήφισαν.

Ο Φόρος Ηλεκτροδοτούμενων Χώρων για το 2021 διαμορφώνεται ως εξής:

Αγ. Στέφανος, Άνοιξη, Διόνυσος, Κρυονέρι και Ροδόπολη θα πληρώνουν 0,25 ευρώ/τ,μ,, ενώ η Δροσιά και η Σταμάτα 0,09 ευρώ/τ.μ..