logo


Το ΥΠΕΝ με νομοθετική ρύθμιση δίνει  παράταση για την υποβολή δηλώσεων εφαρμογής των μέτρων πυροπροστασίας ακινήτων.

Με νομοθετική ρύθμιση που κατατέθηκε ως προσθήκη στο πολυνομοσχέδιο του ΥΠΕΝ, που ψηφίζεται σήμερα  25 Απριλίου 2024 στη Βουλή προβλέπεται ότι:

Στο τέλος της παρ. 4 του άρθρου 53Α του ν. 4662/2020 (Α’ 27/2020), περί προθεσμίας υποβολής υπεύθυνης δήλωσης για τις υποχρεώσεις πυροπροστασίας, προστίθενται εδάφια τρίτο και τέταρτο, σχετικά με την παράταση αυτής, και η παρ. 4 διαμορφώνεται ως εξής:

«4. Οι υπόχρεοι της παρ. 3, μέχρι την 30ή Απριλίου κάθε έτους, προβαίνουν στην υποβολή υπεύθυνης δήλωσης ως προς την εκπλήρωση των υποχρεώσεων πυροπροστασίας των ιδιοκτησιών τους στο Εθνικό Μητρώο της παρ. 1. Για την αποτελεσματική διενέργεια των ελέγχων, ως προς την τήρηση των υποχρεώσεων του πρώτου εδαφίου, δημιουργείται ηλεκτρονική φόρμα καταγγελιών. Για το πρώτο έτος σύστασης του μητρώου ως καταληκτική ημερομηνία υποβολής υπεύθυνης δήλωσης των υπόχρεων της παρ. 3 ορίζεται η 31η Μαΐου 2024. Η προθεσμία του προηγούμενου εδαφίου δύναται να παρατείνεται με απόφαση του Υπουργού Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας.».

Η παράταξη ΕΥΠΟΛΙΣ πιστεύει ότι παρά τις παρατάσεις που δίνονται και θα δίνονται, τόσο οι Δήμοι, όσο και οι τεχνικοί επιστήμονες αδυνατούν να ανταπεξέλθουν στην εφαρμογή του νόμου. Οι ιδιοκτήτες μπαίνουν σε μία διαδικασία με πολλές παραμέτρους και αμφίβολα οφέλη.

Είναι πασιφανές ότι καμία παράταση δεν είναι ικανή να βάλει σε τροχιά υλοποίησης τον συγκεκριμένο κανονισμό. Απαιτείται η αναστολή των μέτρων, η διαβούλευση με τους φορείς των «ειδικών επιστημόνων», με την τοπική αυτοδιοίκηση και τους φορείς πολιτικής προστασίας.

Ο συγκεκριμένος κανονισμός πυροπροστασίας επιβάλει επένδυση κτιρίου με άκαυστα υλικά, όταν σε όλα τα  προγράμματα «Εξοικονομώ» μέχρι σήμερα έχουν επιδοτηθεί από Ευρωπαϊκά και Εθνικά κονδύλια  χιλιάδες κατοικίες για τοποθέτηση εξωτερικής θερμομόνωσης  με υλικά που αποτελούν βραδυφλεγή βόμβα.

Οι πολίτες θα πρέπει από μόνοι τους να καταρτίσουν ένα σχέδιο προετοιμασίας εκκένωσης και διαφυγής. Ακόμα και η διαφυγή θα αποτελεί ατομική ευθύνη χωρίς ουσιαστικά να γνωρίζουν ποια είναι κεντρική οργάνωση και διαχείριση των έκτακτων συμβάντων.

Επίσης θα δούμε σε λίγο καιρό να γίνεται υποχρεωτική η ασφάλιση κατά φυσικών φαινομένων με τα ασφάλιστρα να είναι ανάλογα τόσο της επικινδυνότητας του ακινήτου, όσο και του βαθμού συμμόρφωσης με τα μέτρα που αναφέρονται στο Νόμο. Έτσι θα δημιουργηθεί ένα δυσβάσταχτο χαράτσι στους πολίτες. Παράλληλα σκοπεύουν να μεταβιβάσουν όλη την ευθύνη και το κόστος τόσο στους ιδιοκτήτες όσο και στους ειδικούς επιστήμονες που για μία άλλη φορά θα κουβαλάνε το τεράστιο βάρος της ευθύνης για όλες τις συνέπειες από τα συμβάντα.

Και για να γελάσουμε, αναρωτιέμαι η Βουλή, το Μέγαρο Μαξίμου, το Προεδρικό μέγαρο, το Ζάππειο, υπόκεινται σε αυτόν τον Νόμο λόγω της γειτνίασής τους με τον κατάφυτο Εθνικό κήπο, έχουν αναθέσει και σε ποιους μηχανικούς να εκπονήσουν τις μελέτες;;;

Κωστής Κουριδάκης

Πολιτικός μηχανικός ΕΜΠ