logo


Σε παλαιότερη, του Ιανουαρίου, συνεδρίαση του Τοπικού Συμβουλίου Διονύσου, ο τέως Αντιδήμαρχος Χωροταξικού Σχεδιασμού Γ. Φωτάκης προχώρησε σε μια αναλυτική παρουσίαση αναφορικά με τη διεκδίκηση της δημοτικής περιουσίας στην Κοινότητα, καθώς και τις σχετικές ενέργειες που δρομολόγησε η απελθούσα Δημοτική Αρχή, με την έκκληση να συνεχιστεί η προσπάθεια ώστε αυτή η τεράστια δουλειά, όπως τη χαρακτήρισε και ο Πρόεδρος του Τοπικού Συμβουλίου Μ. Μιχαήλ, να μην πάει χαμένη.

Με αφορμή την παραπάνω ενημέρωση, και επειδή μιλάμε για εκατοντάδες- άνω των 400- στρεμμάτων κοινόχρηστων χώρων σε μια και μοναδική Κοινότητα, παράλληλα με τις εκτάσεις που διεκδικεί ο Δήμος και στις υπόλοιπες περιοχές της πόλης, η Οδός Διονύσου απευθύνθηκε στον κ. Φωτάκη για περισσότερες λεπτομέρειες:

Οδός Διονύσου: Κύριε Φωτάκη, ποια ήταν η κατάσταση της Δημοτικής περιουσίας ειδικά στο Διόνυσο, το 2019, όταν αναλάβατε ως νέα Δημοτική Αρχή;

Γιάννης Φωτάκης: Όταν αναλάβαμε λοιπόν το 2019, η γενική κατάσταση με την περιουσία του Δήμου παρουσίαζε πολλές ασάφειες και κενά. Στα χέρια μας είχαμε ένα περιουσιολόγιο με Κοινόχρηστους και Κοινωφελείς χώρους, σε δυσαρμονία όμως με την πραγματικότητα. Συγκεκριμένα, όπως γνωρίζετε κ. Χαζάπη, στην περιοχή του Διονύσου, το Κτηματολόγιο οριστικοποιήθηκε το 2018. Είχε προηγηθεί η κτηματογράφηση του 2008, ακολούθησε η ανάρτηση των επεξεργασμένων στοιχείων το 2011, στη συνέχεια, η άσκηση ενστάσεων τόσο εκ μέρους του Δήμου, όσο και εκ μέρους ιδιωτών και η εκδίκασή τους και η όποια διόρθωση των στοιχείων. Και από το σημείο αυτό αρχίζει η αναντιστοιχία: Το περιουσιολόγιο του 2019, παρέμενε με τα αρχικά στοιχεία της κτηματογράφησης και με παρατηρήσεις όσον αφορά στην ως άνω ανάρτηση του 2011 και όχι με τα οριστικοποιημένα του 2018.

Δηλαδή πολύ απλά, υπήρχαν χώροι δικοί μας και μάλιστα ορισμένοι με δικαστική απόφαση που ήταν εγγεγραμμένοι στο περιουσιολόγιο, την ώρα που με το κτηματολόγιο, είχαν αποδοθεί σε ιδιώτες ή υπέρ αγνώστου, εν όλω ή μόνον εν μέρει.

Ο.Δ.: Σοβαρό πρόβλημα απ΄ ό,τι αντιλαμβάνομαι. Πώς το αντιμετωπίσατε;

Γ.Φ.: Σωστά το αντιληφθήκατε. Η κατοχύρωση- διεκδίκηση γενικά ενός ακινήτου που δεν σου έχει αποδοθεί, είναι θέμα σοβαρό και θα πρόσθετα σύνθετο και πιεστικό, γιατί οι ενέργειές σου πρέπει να εξελιχθούν σε συγκεκριμένο χρόνο και στην περίπτωση του Διονύσου μέχρι τέλους του 2025. Άρα με συντονισμένες ενέργειες, θα πρέπει: Να εντοπίσεις την προαναφερθείσα αναντιστοιχία ακινήτων, συγκρίνοντας τα στοιχεία του Κτηματολογίου, δυνατότητα που δεν διαθέταμε από την αρχή, με αυτά του περιουσιολογίου μας. Και αφού λοιπόν προσδιορίσεις τις πάσης φύσεως διεκδικήσεις, να τις τεκμηριώσεις, συγκεντρώνοντας τα απαραίτητα στοιχεία (τίτλους, στοιχεία χρησικτησίας, κ.λπ.). Να βρεις στη συνέχεια, τους αντιδίκους σου, να συντάξεις τα απαραίτητα υπόβαθρα (τοπογραφικά διαγράμματα, εφαρμογής και γεωμετρικών μεταβολών), ώστε να μην είναι αόριστες οι διεκδικήσεις σου και τέλος να προσδιορίσεις τα κατάλληλα για την περίπτωση, διοικητικά ή ένδικα μέσα στα οποία πρέπει να προχωρήσεις. Και όλα αυτά όταν, ως Δήμος, έχεις τη γνωστή υποστελέχωση των εμπλεκομένων Υπηρεσιών- Νομικών, Τεχνικών και Διοικητικών.

Ο.Δ.: Προχωρήσατε λοιπόν σε αυτές τις ενέργειες;

Γ. Φ.: Μάλιστα κ. Χαζάπη, προχωρήσαμε και σήμερα πλέον, ως Δήμος, διαθέτουμε όχι μόνον επαρκή εικόνα και τεκμηρίωση για το πρόβλημα, αλλά και σημαντικά εργαλεία για την επίλυση του. Συγκεκριμένα:

  • Καταρχήν προχωρήσαμε στην απαραίτητη κτηματολογική και πολεοδομική έρευνα για τη συγκέντρωση πάσης φύσεως στοιχείων, αξιοποιώντας τα σχετικά αρχεία των Υπηρεσιών, αλλά και τον ειδικό Σύμβουλο του Δημάρχου, που μας διατέθηκε ακριβώς για το κτηματολογικό μέρος της υπόθεσης και θέλω γι’ αυτό να ευχαριστήσω τον τέως Δήμαρχο κ. Καλαφατέλη. Έτσι προσδιορίσαμε το πρόβλημα, τεκμηριώνοντας ταυτόχρονα και τις διεκδικήσεις μας.
  • Βρήκαμε τους αντιδίκους μας και θέλω εδώ να επισημάνω ότι σε ορισμένες περιπτώσεις ήταν ιδιαίτερα μεγάλος αριθμός (όπως στην περίπτωση ακινήτων της υπ΄αριθμ. 3070/2011, Απόφασης, με 59 εμπλεκόμενους), με συνέπεια ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα, που συναντήσαμε, ήταν να βρεθούν οι διευθύνσεις τους σε όλη την υφήλιο, ώστε να τους κοινοποιηθούν τα δικόγραφα.
  • Συντάξαμε πολλά από τα απαραίτητα διαγράμματα τοπογραφικών και γεωμετρικών μεταβολών, αξιοποιώντας κάθε πρόσφορο μέσο (ίδια μέσα, σύμβαση παροχής τοπογραφικών εργασιών, καθώς και το Ε.Σ.Ε.Κ.Κ. – πρόγραμμα που εξασφαλίσαμε από το Πράσινο Ταμείο για τη σύνταξη Επιχειρησιακού Σχεδίου για την εξασφάλιση κοινοχρήστων και κοινωφελών χώρων, κ.λπ.).
  • Προωθήσαμε νομοθετική ρύθμιση (ν.4821-3/7/2021-άρθρο 49), για “την επανάκτηση κοινοχρήστων και κοινωφελών χώρων’’, επειδή ειδικά στο Διόνυσο πολλά τμήματά τους, αποδόθηκαν υπέρ αγνώστου ιδιοκτήτη με συνέπεια να παρεμβαίνει εμμέσως το Ελληνικό Δημόσιο.
  • Συνάψαμε την υπ΄αριθμ. 19299/27-06-2022 σύμβαση – πλαίσιο με εξειδικευμένο νομικό γραφείο για την απαραίτητη διοικητική και νομική συνδρομή και ήδη πριν αποχωρήσει η Δημοτική μας Αρχή, ασκήθηκαν τα δύο πρώτα ένδικα μέσα.

Ο.Δ.: Μπορείτε να μας δώσετε ορισμένα παραπάνω στοιχεία για τους διεκδικούμενους χώρους του Διονύσου;

Γ.Φ.: Και βέβαια. Οι επίμαχοι χώροι στο Διόνυσο, είναι διαφόρων κατηγοριών, ανάλογα με την προέλευσή τους και τις ενέργειες για την κατοχύρωση – διεκδίκησή τους. Οι κατηγορίες αφορούν:

  • Χώρους που πρέπει να μας αποδοθούν με βάση τα διάφορα ρυμοτομικά σχέδια που διέπουν την περιοχή, απ’ όπου βέβαια προσδιορίζονται και οι κατά νόμο, υπόχρεοι για την απόδοσή τους στο Δήμο. Τέτοια σχέδια είναι:
  • Το Ρυμοτομικό Σχέδιο 1962, με υπόχρεο το συνεταιρισμό “Ν. Αιολίδα”.
  • Η Νομαρχιακή Απόφαση τροποποίησης 1979 που έχει αφήσει διάφορες εκκρεμότητες, όπως την εκτέλεση της 3070/2011 τελεσίδικης εφετειακής απόφασης που εκδόθηκε στη βάση της, με υπόχρεους πάλι το Συνεταιρισμό αλλά και την Εθνική Τράπεζα, τη διεκδίκηση των ιδιοκτησιών Νομικών προσώπων στα Ο.Τ. με την ένδειξη Α. Σας θυμίζω ότι με παλαιότερες αποφάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου παρόμοιες ιδιοκτησίες φυσικών προσώπων εξαιρέθηκαν από τη διεκδίκηση.
  • Η τροποποίηση του 1968, που άφησε ως εκκρεμότητα την εκτέλεση της αμετάκλητης απόφασης του Αρείου Πάγου για την απόδοση στο Δήμο, των 43 στρεμ. του ΤΥΠΕΤ.
  • Χώρους με βάση την επίκλησή μας για έκτακτη χρησικτησία (Κοινοτικό κατάστημα, επιπλέον έκταση κοιμητηρίου, κ.λπ.).
  • Χώρους στους οποίους ήδη προαναφέρθηκα, που αφορούν σε ιδιοκτησίες Νομικών Προσώπων στα λεγόμενα Ο.Τ. με την ένδειξη Α, με βάση παλαιότερες αποφάσεις του ΔΣ.
  • Χώρους που θα έπρεπε να μας αποδοθούν, αλλά αποδόθηκαν σε άλλους ΟΤΑ (περίπτωση οικισμού “Αμπελάκια”, που αποδόθηκαν στο Δήμο Μαραθώνα – Ν. Μάκρης), κ.ο.κ.

Όλοι αυτοί οι χώροι, καθώς και όσοι μας έχουν αποδοθεί, εμφανίζονται με διαφορετικό χρώμα στον παρακάτω  χάρτη:

 

  

 

Ο.Δ.: Να σταθούμε περισσότερο στην περίπτωση της Απόφασης 3070/2011, μια που αφορά σε τελεσίδικη δικαστική απόφαση. Ποιους χώρους περιλαμβάνει;

Γ.Φ: Καλά στέκεστε στην περίπτωση αυτή, αφού πρόκειται για χώρους που είναι δικοί μας με βάση την πολύ σημαντική δικαστική και μάλιστα τελεσίδικη Απόφαση και αφορούν τρεις κατηγορίες:

  1. Τους χώρους που δεν μας έχουν αποδοθεί. Πρόκειται, πιο συγκεκριμένα, για έναν κοινωφελή χώρο με χρήση Πνευματικού Κέντρου, έκτασης 24,2 στρεμμάτων, κοντά στο ΤΥΠΕΤ, και για άλλον ένα κοινόχρηστο, στη Λ. Αιολίδας, έκτασης 12 στρεμμάτων, για τον οποίο έχουν ήδη ασκηθεί ένδικα μέσα.
  2. Τους χώρους που μας έχουν αποδοθεί μόνο εν μέρει, σε ποσοστό 45,2% επί της συνολικής έκτασης, ενώ το 36,47 % έχει αποδοθεί υπέρ αγνώστου και το υπόλοιπο περίπου 18,20% υπέρ πλήθους, 59 τον αριθμό, μικροϊδιοκτητών. Πρόκειται για τον Κοινόχρηστο χώρο, απέναντι από το Κοινοτικό Κατάστημα, εμβαδού περίπου 70 στρεμμάτων, καθώς και γι’ αυτόν απέναντι από το 2ο Δημοτικό Σχολείο επί της οδού Μητρ. Κυδωνιών, εμβαδού 14,2 στρεμμάτων. Αυτός είναι και ο δεύτερος χώρος για τον οποίο έχουν ήδη ασκηθεί ένδικα μέσα.

Ένα κοινόχρηστο χώρο, επί της Λ. Διονύσου, συνολικής έκτασης 5,50 στρεμμάτων, όπου μας έχουν αποδοθεί μόνο 28 τετραγωνικά μέτρα!

Επισημαίνω και πάλι εδώ τη δυσκολία, να εντοπιστούν οι διευθύνσεις των αντιδίκων μας ή των κληρονόμων τους σε όλη κυριολεκτικά την υφήλιο, για να τους κοινοποιηθούν τα σχετικά δικόγραφα.

Ο.Δ.: Αυτά λοιπόν όσον αφορά στην Κοινότητα Διονύσου, όπου εντοπίζεται και το μεγαλύτερο πρόβλημα. Τι κάνατε παράλληλα και για τις άλλες Κοινότητες; Το ρωτώ γιατί πολλές φορές σας κατηγορούν για απραξία – “τι κάνατε επί τέσσερα χρόνια και δεν καταφέρατε να κατοχυρώσετε τη δημοτική περιουσία”;

Γ.Φ.: Κυρία Χαζάπη, παντού σε όλες τις Κοινότητες, έχει γίνει δουλειά σε βάθος, με αποτέλεσμα σήμερα να μπορούμε να διεκδικήσουμε την περιουσία μας και μάλιστα εμπρόθεσμα. Όλες οι αρμόδιες Υπηρεσίες (Τμήμα Εσόδων και Περιουσίας, Νομική και Τεχνική Υπηρεσία) και όλες οι Κοινότητες έχουν αναλυτικά Υπηρεσιακά Σημειώματα για κάθε περίπτωση ακινήτου και τις ενέργειες διοικητικές ή ένδικες, που πρέπει να γίνουν από το Δήμο, για την κατοχύρωση – διεκδίκησή τους. Βέβαια κάθε Κοινότητα αποτελεί και διαφορετική περίπτωση. Όπως ήδη περιέγραψα, στην Κοινότητα Διονύσου οι περισσότερες διεκδικήσεις προκύπτουν από τα Ρυμοτομικά Σχέδια της περιοχής, ενώ για παράδειγμα στην Άνοιξη και τον Άγιο Στέφανο, προκύπτουν από τα παραχωρητήρια και τις αποφάσεις Νομαρχών ή Γεν. Γραμματέων Περιφέρειας. Ορισμένα βέβαια ακίνητα μας έχουν αποδοθεί, ορισμένα άλλα όχι. Για παράδειγμα τέτοιου είδους εκκρεμότητες υπάρχουν εντός των εκτάσεων που καταλαμβάνουν οι βιομηχανίες της BIC στην Άνοιξη και της ΔΕΛΤΑ στον Άγιο Στέφανο.

Στα ίδια Υπηρεσιακά Σημειώματα επεσήμαινα ότι ο χρόνος για τη διόρθωση των κτηματολογικών εγγραφών, με προσφυγή στα απαραίτητα ένδικα μέσα, δεν είναι απεριόριστος.

Συγκεκριμένα:

  • Για την Άνοιξη και τη Δροσιά η τελευταία προθεσμία, είναι μέχρι τις 31/12/2024 (δηλ. τελειώνει φέτος).
  • Για τον Άγιο Στέφανο, Διόνυσο, Ροδόπολη και Σταμάτα, η τελευταία προθεσμία είναι μέχρι τις 31/12/2025 (δηλ. τελειώνει του χρόνου).
  • Για το Κρυονέρι, που δεν έχει και μεγάλα προβλήματα, λόγω του καθεστώτος που διέπει το Ρυμοτομικό Σχέδιο της περιοχής (ν.1337/1983), η τελευταία προθεσμία είναι μέχρι τις 31/12/2026.

Ο.Δ.: Πρόσφατα συνεδρίασε το Τοπικό Συμβούλιο του Διονύσου και ένα από τα θέματα ήταν οι αρμοδιότητες που θα αναλάμβανε κάθε μέλος του. Ανάμεσά τους και η παρακολούθηση των ενεργειών γύρω από τη δημοτική περιουσία. Είχατε ενημερώσει τους τοπικούς συμβούλους, παλιούς και νέους, για τη δουλειά που έχετε επιτελέσει και σε ποιο σημείο την παραδίδετε;

Γ.Φ.: Βεβαίως. Απέστειλα σε όλους, παλιούς και νέους τοπικούς συμβούλους αλλά και τους Συλλογικούς Φορείς του Διονύσου, αναλυτικό σημείωμα, όπου εξηγούσα λεπτομερώς κάθε περίπτωση κοινόχρηστου χώρου, ώστε να είναι σε πλήρη γνώση και βέβαια επεσήμαινα το ζήτημα του χρόνου (μέχρι τέλους του 2025).

Ο.Δ.: Μια και επαναλάβατε το θέμα του χρόνου, να παρατηρήσω ότι οι προθεσμίες είναι πολύ κοντά και για ορισμένες Κοινότητες δραματικά πολύ κοντά. Τι γίνεται σε αυτή την περίπτωση; Υπάρχει δηλαδή κίνδυνος πραγματικής απώλειας δημοτικής περιουσίας; Και αν ναι, θα υπάρξουν ευθύνες;

Γ.Φ.: Ένα από τα πιο εύστοχα ερωτήματά σας. Πολύ απλά χάνεται η δημοτική περιουσία, γεγονός που επισημαίνεται στο παραπάνω σημείωμά μου και τότε βέβαια- και το υπογραμμίζω- θα ανακύψουν σοβαρότατες ευθύνες όλων των εμπλεκομένων.

Ο.Δ.:Υπάρχει κάτι άλλο που θέλετε να επισημάνετε, ειδικά για το Διόνυσο;

Γ.Φ.: Θα ήθελα να αναφερθώ σε δύο πολύ σημαντικές επισημάνσεις του παραπάνω Υπηρεσιακού Σημειώματός μου:

Η πρώτη επισήμανση αφορά στο λεγόμενο αιωνόβιο Δάσος. Πρόκειται για αμιγώς δασική περιοχή με αιωνόβια πεύκα, ιδιοκτησίας της Εθνικής Τράπεζας, όπου υπάρχει μεν θεσμοθετημένο Ρυμοτομικό Σχέδιο από το 1928, αλλά επί σχεδόν έναν αιώνα, μέχρι σήμερα δεν έχει εφαρμοστεί. Το Δάσος αυτό μπορεί να χαρακτηρισθεί κοινόχρηστος χώρος, βάσει συγκεκριμένης νομολογίας και ύστερα από συγκεκριμένες ενέργειες  του Δήμου. Και εν συνεχεία, μαζί με τις γύρω προαναφερθείσες εκτάσεις, και με διαχειριστική μελέτη που προβλέπει ο νόμος, και που θα εγκριθεί  από το Δασαρχείο, μπορεί να αποτελέσει το μεγαλύτερο άλσος της Αττικής.

Η δεύτερη επισήμανση αφορά στο πώς θα εξασφαλισθούν με βεβαιότητα, οι προαναφερθέντες κοινόχρηστοι και κοινωφελείς χώροι που για την περίπτωση του Διονύσου αποτελούν κρίσιμο ζήτημα για το μέλλον του- μιλάμε, σας θυμίζω, για πάνω από 400 στρέμματα.

Όπως είναι αυτονόητο, πρέπει άμεσα να ενεργοποιηθεί η σημερινή Δημοτική Αρχή, που φέρει την ακέραια ευθύνη και βέβαια οι αρμόδιες Υπηρεσίες του Δήμου, που πρέπει να ολοκληρώσουν στον προβλεπόμενο χρόνο τη δική μας δουλειά, ασκώντας τα προβλεπόμενα ένδικα και διοικητικά μέσα.

Την ίδια ώρα, όμως πρέπει να ενεργοποιηθούμε και όλοι εμείς, ως δημοτικοί και τοπικοί σύμβουλοι, ως φορείς και γενικά ως πολίτες που κατοικούμε στην περιοχή. Όλοι εμείς αποτελούμε τον κοινωνικό παράγοντα, ο οποίος με την αναντικατάστατο ρόλο του, μπορεί να εξασφαλίσει την ευόδωση των παραπάνω στόχων.

Ο.Δ.: Κύριε Φωτάκη, σας ευχαριστώ.

Γ.Φ.: Και εγώ ευχαριστώ κ. Χαζάπη.