logo


Στις 15 Φεβρουαρίου του 2023 εμφανίστηκε στη Διαύγεια απόφαση Δημάρχου με την οποία κρίνεται αναγκαία η απ’ ευθείας ανάθεση των υπηρεσιών διαχειριστικού ελέγχου του Δήμου σε εξωτερικό συνεργάτη, έναντι 37.000 ευρώ περίπου. Η απόφαση στηρίζεται στο Ν. 4795/2021 και στο γεγονός πως στο Δήμο Διονύσου δεν υπηρετεί το εξειδικευμένο προσωπικό που απαιτείται.

Και από εδώ, νωρίς νωρίς, ξεκινούν τα ερωτήματα:

Ο νόμος τον οποίο επικαλείται η παραπάνω απόφαση διευκρινίζει τα σχετικά με τον εσωτερικό έλεγχο σε κάθε φορέα Δημόσιας διοίκησης. Ο ίδιος νόμος προβλέπει τη στελέχωση δυο σωμάτων: Της Μονάδας Εσωτερικού Ελέγχου, που με τη σειρά της θα παρακολουθείται και θα ελέγχεται από την Επιτροπή Ελέγχου. Αν ο φορέας δεν έχει αρκετό και εκπαιδευμένο προσωπικό, τότε ο νόμος επιτρέπει την αναζήτηση εξωτερικού και ανεξάρτητου συνεργάτη για τη διενέργεια εσωτερικού ελέγχου, δηλαδή του ελέγχου όλων των διαδικασιών, όλων των μεγεθών, όλων των πρωτοκόλλων, όλων των προτύπων, όλων των υπηρεσιών, όλων των δραστηριοτήτων που αναπτύσσονται στο φορέα, εν προκειμένω στο Δήμο Διονύσου.

*Σ’ αυτόν τον “ολιστικό” έλεγχο, μόνο ένα κομμάτι αφορά στο διαχειριστικό έλεγχο, που ουσιαστικά αποτελεί έλεγχο, και μάλιστα εξονυχιστικό, των οικονομικών μεγεθών. Άρα τι αναθέτει η απόφαση Δημάρχου; Ένα κομμάτι, σύμφωνα και με τη σχετική μελέτη της Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών, ή το όλον, όπως λεπτομερώς αναλύεται στην απόφαση;

Το 2021 και το 2022, και πάλι με αποφάσεις Δημάρχου, είχε ανατεθεί με απ’ ευθείας ανάθεση ο εσωτερικός- υπογραμμίζεται- έλεγχος στην εταιρεία Μενεξιάδης ΙΚΕ έναντι 24.800 ευρώ την κάθε φορά και με διάρκεια σύμβασης ενός χρόνου. Η σύμβαση αυτή περιελάμβανε συγκεκριμένα παραδοτέα σχετικά με την ανάλυση κινδύνων από τις δραστηριότητες που εφαρμόζονται από τις ελεγχόμενες υπηρεσίες (σ.σ. όλες ανεξαιρέτως), το ετήσιο πρόγραμμα ελεγκτικής δράσης ανάλογα με τους κινδύνους που θα έχουν εντοπιστεί, την επικουρική παροχή τεχνικής υποστήριξης καθώς και τη σύνταξη εγχειριδίου για το Τμήμα Εσωτερικού Ελέγχου, όταν αυτό ιδρυθεί στο Δήμο.

*Για το 2023 τα πράγματα μπλέκονται: Ο ανάδοχος φαίνεται πως αλλάζει και τη θέση του παίρνει άλλη εταιρεία, η TAXKEYS Consulting ΕΕ, στην οποία ανατίθενται υπηρεσίες διαχειριστικού ελέγχου, σύμφωνα με τον τίτλο της σχετικής μελέτης της Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών (σ.σ. παρόλο που τα οικονομικά μεγέθη του Δήμου ελέγχονται από ορκωτούς λογιστές), αλλά με την ίδια αιτιολόγηση, δηλαδή αυτήν του εσωτερικού ελέγχου. Οι υπηρεσίες αυτές, το μέρος του όλου δηλαδή, έχουν τιμολογηθεί στις 36.952 ευρώ, τη στιγμή που το όλον για δυο χρόνια τιμολογήθηκε με συνολικά 49.600 ευρώ, από τα οποία έχουν πληρωθεί 45.500 ευρώ.

Επιπλέον, μπορεί η απόφαση για την αναγκαιότητα εξωτερικού συνεργάτη να δημοσιεύθηκε στη Διαύγεια στις 15 Φεβρουαρίου του 2023, όμως δυο μήνες νωρίτερα, το Δεκέμβριο του 2022, είχε κιόλας υπογραφεί η σύμβαση με το νέο ανάδοχο, στον οποίο ανατίθενται μεν υπηρεσίες διαχειριστικού ελέγχου- αλλά με βάση τα σχετικά για τον εσωτερικό έλεγχο: Ότι δηλαδή ο Δήμος, επειδή υποχρεούται μεν, αλλά δεν μπορεί προς το παρόν να συστήσει οργανική δομή εσωτερικού ελέγχου, καταφεύγει στις υπηρεσίες εξωτερικού συνεργάτη.

Ο νέος ανάδοχος, πάντα σύμφωνα με τη σύμβαση που υπεγράφη το Δεκέμβριο με διάρκεια ενός χρόνου, οφείλει να διενεργεί έλεγχο των πάντων (τμήματα και διευθύνσεις, λειτουργίες, αποτελεσματική διαχείριση κινδύνων, δικλείδες ασφαλείας, σύστημα ελέγχου, συμμόρφωση με τον ισχύοντα Εσωτερικό Κανονισμό), να συντάσσει εκθέσεις (αναλυτικές, τριμηνιαίες με διορθωτικές προτάσεις, ετήσιες με έκφραση γνώμης) και πρακτικά, καθώς και να παρίσταται σε συναντήσεις με τον Επίτροπο του Ελεγκτικού Συνεδρίου ή με άλλες Αρχές, εφόσον κριθεί αναγκαίο.

*Πρακτικά, οφείλει να παραδώσει ό, τι και ο προκάτοχός του- με τη διαφορά ότι θα πληρώνεται 12.000 ευρώ παραπάνω. Εκτός και αν τόσο κοστολογούνται οι συναντήσεις  με τις Αρχές και τον Επίτροπο, που δεν περιλαμβάνονταν στη σύμβαση με τον πρώτο ανάδοχο.

*Θα πρέπει  εδώ να σημειωθεί επιπλέον, πως στον Προϋπολογισμό του Δήμου για το 2023, υπάρχει κωδικός που προβλέπει την υπηρεσία εσωτερικού ελέγχου, με- σταθερή- δαπάνη στις 24.800 ευρώ, αλλά και έτερος κωδικός, που αναφέρεται στην υπηρεσία διαχειριστικού ελέγχου, με δαπάνη 37.000 ευρώ, όσα δηλαδή  θα πληρωθεί ο νέος ανάδοχος. Συνεπώς οι δυο αυτές υπηρεσίες δεν ταυτίζονται, παρόλο που, όπως φαίνεται από τα παραπάνω, αιτιολογούνται – και θεωρούνται- ως ταυτόσημες. 

 

Και για να ξεκαθαρίσουν οι έννοιες:

Σύμφωνα με τον επίσημο ορισμό, που  δίδεται από το Ινστιτούτο Εσωτερικών Ελεγκτών: Ο Εσωτερικός Έλεγχος είναι μια ανεξάρτητη, αντικειμενική, διαβεβαιωτική και συμβουλευτική δραστηριότητα, η οποία προσθέτει αξία και βελτιώνει τις εταιρικές δραστηριότητες και λειτουργίες. Υποστηρίζει τον οργανισμό στην επίτευξη των στόχων του, χρησιμοποιώντας συστηματική και πειθαρχημένη προσέγγιση, με σκοπό την αξιολόγηση και βελτίωση της αποτελεσματικότητας διαχείρισης των κινδύνων, των δικλείδων και των διαδικασιών διακυβέρνησης.

Από την άλλη πλευρά, διαχειριστικός έλεγχος διενεργείται από ορκωτούς ελεγκτές- λογιστές και περιλαμβάνει τον εις βάθος – και χρόνου- έλεγχο συμβάσεων, πληρωμών, τιμολογίων κ.λπ., περιορίζεται δηλαδή στα οικονομικά στοιχεία. Υπενθυμίζεται πως σε τέτοιο διαχειριστικό έλεγχο υποβλήθηκαν οι δυο Σχολικές Επιτροπές επί Διοίκησης Ζαμάνη, ενώ παρόμοια απόφαση είχε ληφθεί στις αρχές της ίδιας Διοίκησης για το Νομικό Πρόσωπο ΘΕΣΠΙΣ, το οποίο εντωμεταξύ καταργήθηκε.

Αξίζει τέλος, αναφερθεί και τούτο: Στο Δήμο Πύργου, η νυν Διοίκηση διέταξε πέρυσι τη διενέργεια διαχειριστικού ελέγχου τόσο για το Δήμο όσο και για τα Νομικά του Πρόσωπα. Στον ίδιο Δήμο είχε ήδη πραγματοποιηθεί και εσωτερικός έλεγχος- και τα ευρήματα, υποσχέθηκε ο Δήμαρχος Π. Αντωνακόπουλος, θα παρουσιάζονταν στο Δημοτικό Συμβούλιο. Δημόσια δηλαδή. Κάτι που θα μπορούσε- αλλά δεν έχει γίνει- στο Δήμο Διονύσου, με αποτέλεσμα ουδείς να γνωρίζει τις επισημάνσεις του ελεγκτή και πώς σκοπεύει να τις αντιμετωπίσει η Δημοτική Αρχή.