logo


Τη χρηματοδότηση του Δήμου Διονύσου με ακόμη 3,7 εκατομμύρια ευρώ για ασφαλτοστρώσεις δρόμων, από την Περιφέρεια αυτή τη φορά που θα δημοπρατήσει και θα εκτελέσει το έργο, ανακοίνωσε ο Δήμαρχος Γ. Καλαφατέλης στην πρόσφατη (17 Ιανουαρίου) συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου. Το ποσόν αυτό αθροίζεται σε δυο εκτελεστικές συμβάσεις συνολικού ύψους 5 εκατομμυρίων ευρώ από ίδιους πόρους, μέσω συμφωνίας- πλαίσιο για τον ίδιο σκοπό, σε δρόμους σε όλη την πόλη, αλλά και στα 2,8  εκατομμύρια που λίγες ημέρες νωρίτερα δόθηκαν στο Δήμο από το ΥΠΕΣ στο πλαίσιο του προγράμματος για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας. Σύνολο πάνω από 10 εκατομμύρια ευρώ για ένα έργο που αν και απολύτως αναγκαίο, δεν είχε πραγματοποιηθεί στην πόλη- και σε καμιά επιμέρους Κοινότητα- σ’ αυτή την έκταση εδώ και δεκαετίες. Φτάνει να αναλογιστεί κανείς τις δαπάνες αποζημίωσης προς οδηγούς που σπάνε τα αυτοκίνητά τους στις λακούβες των δρόμων και που ο Δήμος καλείται να πληρώσει- εκατοντάδες ευρώ ή και χιλιάδες κατά περίπτωση- και που φτάνουν προς συζήτηση κάθε λίγο και λιγάκι στην Οικονομική Επιτροπή.

Αυτό είναι η καλή πλευρά του θέματος: Ένα έργο αναγκαίο επιτέλους γίνεται. Και όπως αποδεικνύεται, εκτελείται με συνέπεια. Τουλάχιστον μέχρι στιγμής.

Στην άλλη πλευρά βρίσκεται η ταλαιπωρία των κατοίκων, που βλέπουν τους δρόμους να σκάβονται ανατρέποντας τα κυκλοφοριακά δεδομένα, έστω και προσωρινά, στις γειτονιές τους, αλλά και τα προϊόντα εκσκαφών να παραμένουν εκεί που ο εργολάβος να εναπόθεσε και τα ξέχασε (σ.σ. Πρακτική που μόνο άγνωστη δεν είναι για το Δήμο Διονύσου). Η ταλαιπωρία αυτή μεγαλώνει αν αναλογιστεί κανείς πως σε δρόμους μόλις ασφαλτοστρωμένους, εμφανίζονται ξαφνικά συνεργεία φορέων, όπως ο ΔΕΔΔΗΕ ή η COSMOTE για παράδειγμα, και ξαναρχίζουν να σκάβουν για την υπογειοποίηση του δικτύου μέσης τάσης και για τις οπτικές ίνες αντίστοιχα.

Το θέμα ανέδειξε με εύστοχη ανακοίνωση η παράταξη “Νέος Διόνυσος”, ειδικά για την περιοχή της Δροσιάς, όπου η Γρ. Λαμπράκη, ο δρόμος του Δημοτικού Καταστήματος, που μετράει ασφαλτοστρωμένος λίγους μόλις μήνες, συνεργείο του ΔΕΔΔΗΕ ξανασκάβει- και οι εικόνες της περιοχής μετά από την πρόσφατη νεροποντή μιλούν από μόνες τους.

Τελικά, υπάρχει συνεννόηση και προγραμματισμός ανάμεσα στους αρμόδιους φορείς; Ή όλα γίνονται στην τύχη;

Ούτε συνεννόηση ούτε προγραμματισμός, τουλάχιστον από την πλευρά των ΔΕΚΟ, απαντά στη σχετική ερώτηση της Οδού Διονύσου ο Αντιδήμαρχος Τεχνικών Υπηρεσιών του Δήμου Στ. Κριεμάδης: “Αρχές Ιουνίου συναντηθήκαμε και μας ανακοίνωσαν πως ο Δήμος μας έχει πάρει σειρά για εκτεταμένη υπογειοποίηση του δικτύου σε μήκος 162 χιλιομέτρων, ό,τι σχεδόν θα γίνει σε όλη την υπόλοιπη Αττική συνολικά, θα γίνει μόνο στην πόλη μας. Δεν προσδιόρισαν όμως τότε σε ποιους δρόμους, παρά δυο μήνες αργότερα. Σε πρώτη φάση μίλησαν για πέντε χιλιόμετρα στη Δροσιά και για άλλα 4,5 στην Άνοιξη, στους Αγίους Αγγέλους. Ανάμεσα στους δρόμους της Δροσιάς ήταν και η Λαμπράκη, κι ένα κομμάτι στην πλατεία Ποντίων, που είχε ήδη στρωθεί. Όσο για την Άνοιξη, αποφασίσαμε να σταματήσουμε την ασφαλτόστρωση, που είχε ξεκινήσει, ώστε να μην πέσει το ένα έργο πάνω στο άλλο, και να τη συνεχίσουμε μετά την υπογειοποίηση. Πριν λίγες ημέρες μάς ζήτησαν άδειες τομής και για την Καΐρη, στην Κοινότητα Διονύσου. Δηλαδή συνολικό πρόγραμμα δρόμων δεν μας έχουν δώσει, ενδεχομένως επειδή δεν έχει ακόμη ολοκληρωθεί η μελέτη. Το παράλογο είναι πως όταν ξεκίνησε ο διαγωνισμός των ασφαλτοστρώσεων τον Οκτώβριο του 2020, ο Δήμος είχε στείλει εγκαίρως σχετική ενημέρωση, με τρεις επιστολές, προς όλες τις υπηρεσίες- τηλεφωνικές εταιρείες και ΔΕΔΔΗΕ, παντού- ώστε να προχωρήσουν σε ό, τι είναι να κάνουν, γιατί άδειες τομής δεν επρόκειτο να ξαναδώσουμε”.

Αξίζει εδώ να σημειωθεί πως το μέγεθος της υπογειοποίησης, πολλαπλάσιο σε σχέση με τη δεύτερη Πεντέλη όπου θα εκτελεστούν λίγο παραπάνω από 90 χιλιόμετρα, οφείλεται σε δυο λόγους: Στο γεγονός πως το δίκτυο του ΔΕΔΔΗΕ, όπως μπλέκεται με την υψηλή βλάστηση στο Δήμο, αποτελεί έναν από τους κύριους, αν όχι τον κυριότερο λόγο, πυρκαγιάς, αλλά και στις πιέσεις που άσκησε η Δημοτική Αρχή προς αυτή την κατεύθυνση, ιδιαιτέρως μετά από τη φωτιά του Αυγούστου του 2021.

Τα έργα υπογειοποίησης, σύμφωνα με την ενημέρωση του ΔΕΔΔΗΕ, αναμένεται να διαρκέσουν το λιγότερο 4 χρόνια. “Εγώ πιστεύω 6 με 7 χρόνια. Άρα στο διάστημα αυτό, τι πρέπει να κάνει η Διοίκηση; Να αρνηθεί ένα έργο αναγκαίο, προς όφελος των δρόμων και των δημοτών; Να δεχθεί το αλαλούμ; Να αφήσει τον πολίτη με τη λακκούβα; Προτιμήσαμε λοιπόν να γίνει η υπογειοποίηση, και να προσαρμόσουμε, όσο μπορεί αυτό να γίνει εφικτό με δεδομένη τη φτωχή ενημέρωση εκ μέρους του ΔΕΔΔΗΕ, τις ασφαλτοστρώσεις”, σημειώνει ο κ. Κριεμάδης. Ο ίδιος προσθέτει πως κανονικά η υπογειοποίηση του δικτύου γίνεται με παρεμβάσεις στα πεζοδρόμια, κάτι που δεν είναι πάντα εφικτό στο Δήμο Διονύσου, λόγω των δέντρων που υφίστανται σε αυτά.

Τονίζει επιπλέον πως εκτός από την ενημέρωση της τελευταίας στιγμής, ο εργολάβος της ΔΕΔΔΗΕ αρνείται να ανταποκριθεί σε στοιχειώδεις συμβατικές του υποχρεώσεις, όπως για παράδειγμα η απομάκρυνση των προϊόντων από τις εκσκαφές ή η εγκατάλειψη των υλικών επιχωματώσεων ή η διατήρηση ανοιχτών σκαμμάτων αναμονής, χωρίς ρεύμα βέβαια. Έτσι ο Δήμος έχει ήδη αποστείλει προειδοποιητική επιστολή για συμμόρφωση και ετοιμάζει νέα, αυστηρότερη, προς τον ΔΕΔΔΗΕ με ξεκάθαρο μήνυμα: Αν ο εργολάβος δεν συμμορφωθεί, ο Δήμος θα ανακαλέσει τις άδειες τομής και ή θα αλλάξει ο εργολάβος ή θα σταματήσει το έργο.

Η εμπλοκή στις ασφαλτοστρώσεις όμως δεν σταματάει με τον ΔΕΔΔΗΕ, μια που εδώ και λίγους μήνες έχει μπει η COSMOTE για έργα σύνδεσης με τις οπτικές ίνες, αφού είχαν ξεκινήσει οι ασφαλτοστρώσεις. Ευτυχώς οι τομές στην περίπτωση αυτή είναι πολύ μικρότερες, και η ζημιά στους δρόμους όχι τόσο σημαντική, ενδεικτική πάντως της έλλειψης στοιχειώδους συνεννόησης μεταξύ των αρμοδίων φορέων.

“Μπορούμε και εδώ να αρνηθούμε το έργο; Να αφήσουμε την πόλη εκτός γρήγορων ταχυτήτων internet; Η COSMOTE τώρα κάνει το έργο, με πολλά συνεργεία, και ποιος ξέρει πότε θα ξαναερχόταν να ολοκληρώσει στο Διόνυσο αυτό που έγινε σε όλη την Ελλάδα”, υπογραμμίζει ο Αντιδήμαρχος.

Δεν είναι όμως προσβλητικό να ξεκινά ένας ΟΤΑ έργο προς όφελος των δημοτών του και να έρχεται κάποιος άλλος δημόσιος φορέας, για άλλο έργο, και πάλι προς όφελος των πολιτών, και τα δυο έργα να συγκρούονται και να αλληλοαναιρούνται; Και ποιο περιθώριο αντίδρασης έχει ο Δήμος Διονύσου, στην περίπτωσή μας;

Κανένα, απαντά ο κ. Κριεμάδης. “Ή θέλουμε το έργο, με όλες τις συνέπειες, ή αρνούμαστε να χορηγήσουμε τις άδειες τομής και δεν το κάνουμε. Ο Δήμος μας πάντως στερείται πολλών και διαφορετικών έργων υποδομής που θα πρέπει να γίνουν τα επόμενα χρόνια, αλλά ταυτόχρονα πρέπει να γίνουν- μετά από 40 χρόνια- και οι αναγκαίες ασφαλτοστρώσεις. Γνωρίζουμε ότι οι δημότες μας ταλαιπωρούνται, πρόκειται όμως για έργα που θα βελτιώσουν σημαντικά την ποιότητα ζωής των πολιτών και αφορούν τις επόμενες γενιές, έργα που δεν είχαν γίνει ποτέ στον Δήμο μας”.

Από την άλλη πλευρά, και στο μέτωπο των ασφαλτοστρώσεων που εκτελούνται σήμερα σε όλο το εύρος της πόλης, και που περιλαμβάνουν και διανοίξεις δρόμων και κατασκευή πεζοδρομίων, ολοκληρώνεται η πρώτη εκτελεστική σύμβαση, ύψους 2,5 εκατομμυρίων ευρώ και για 40 χιλιόμετρα περίπου, και ετοιμάζεται να υπογραφεί η δεύτερη, για περισσότερα χιλιόμετρα, ενώ καταρτίζεται η λίστα των δρόμων και θα δοθεί στη δημοσιότητα. Η διαφορά στα χιλιόμετρα ανάμεσα στις δυο συμβάσεις οφείλεται στο εύρος του οδοστρώματος, μια που οι επιμετρήσεις γίνονται για επιφάνεια και όχι για μήκος οδού. Αξίζει εδώ να σημειωθεί πως δρόμοι που περιλαμβάνονταν στην πρώτη εκτελεστική σύμβαση, όπως για παράδειγμα στην Κοινότητα Διονύσου, τελικά παραλείφθηκαν, επειδή δεν έχουν ακόμη ολοκληρωθεί οι συνδέσεις με την αποχέτευση (σ.σ. Άλλο μεγάλο έργο που κατά τα φαινόμενα, και για μια ακόμη φορά, αντιμετωπίζει σημαντικά εμπόδια, σύμφωνα με την ενημέρωση του Αντιδημάρχου).

Τα 2,8 εκατομμύρια ευρώ, που πρόσφατα δόθηκαν από το ΥΠΕΣ για την οδική ασφάλεια, αφορούν σε ασφαλτοστρώσεις δρόμων της Κοινότητας Διονύσου, κυρίως, αλλά και της Ροδόπολης, ενώ τα 3,7 εκατομμύρια της Περιφέρειας σε δρόμους της Άνοιξης, της Σταμάτας και ενός τμήματος του Αγ. Στεφάνου. Τα δυο αυτά έργα θα δώσουν και την εικόνα για το τι υπολείπεται, ώστε να καταρτισθεί με σχετική ασφάλεια η λίστα με τους δρόμους της δεύτερης εκτελεστικής σύμβασης του Δήμου   

Ιδιαίτερη ήταν η μνεία του κ. Κριεμάδη για τη συμφωνία- πλαίσιο, που αφήνει μεγάλο περιθώριο ευελιξίας συγκριτικά με ένα διαγωνισμό, και την οποία αποκαλεί πρωτοποριακή και μοναδική για τα ελληνικά χρονικά: “Η δουλειά και η έρευνα των Τεχνικών Υπηρεσιών του Δήμου, μαζί με τη δική μου επιμονή, απέδωσαν καρπούς. Κι έτσι, για πρώτη φορά στην Ελλάδα, Δήμος κατάφερε να υπογράψει συμφωνία- πλαίσιο, όχι για μελέτη όπως γινόταν μέχρι τώρα, αλλά για έργο, και μάλιστα τέτοιου ύψους. Και είναι αξιοσημείωτο πως Δήμοι από όλη τη χώρα παρακολουθούσαν την πορεία των ενεργειών μας και του διαγωνισμού, μέχρι την έγκριση από το Ελεγκτικό Συνέδριο, ώστε να προχωρήσουν και εκείνοι σε αντίστοιχες πρωτοβουλίες”.