logo


Τρεις ώρες διήρκεσε η χθεσινή (Τρίτη 22/3) συνεδρίαση της Οικονομικής Επιτροπής του Δήμου Διονύσου, αυτή όπου επί δυο ώρες συζητήθηκε πρώτο πρώτο θέμα η ενεργειακή αναβάθμιση του οδοφωτισμού κοινόχρηστων χώρων της πόλης. Εκτός από τα μέλη που προέρχονται από τη Διοίκηση, παρόντες ήταν με δικαίωμα ψήφου οι εκπρόσωποι της μείζονος Δ. Ζαμάνης και Κ. Μαϊχόσογλου και του Εύπολι Κ. Κουριδάκης, καθώς και οι δυο δημοτικοί σύμβουλοι των ΜΑΖΙ για τον Διόνυσο Ν. Κλήμης και Λ. Φέρμελη, ως παρατηρητές χωρίς δικαίωμα ψήφου.

Υπενθυμίζεται πως είχε προηγηθεί οξεία αντιπαράθεση ανάμεσα στη Διοίκηση και τις μειοψηφίες, που με κοινή τους επιστολή είχαν ζητήσει, η ίδια συζήτηση να προηγηθεί στο Δημοτικό Συμβούλιο με στόχο τη λήψη πολιτικής απόφασης, και εν συνεχεία να έρθει στην Οικονομική Επιτροπή, που πάντως- και σύμφωνα με τις ρυθμίσεις του ΥΠΕΣ- είναι το αρμόδιο όργανο. Το θέμα θα συζητηθεί μεν στο Δημοτικό Συμβούλιο σήμερα Τετάρτη 23 Μαρτίου στις 6 το βράδυ, αλλά η απόφαση για την έγκριση του έργου και των όρων του διαγωνισμού έχει ήδη ληφθεί από χθες κατά πλειοψηφία, σε μια συζήτηση όπου οι τόνοι ανέβηκαν και πάλι: Για μπίζνα μίλησε ο τέως Δήμαρχος, σε συμβούλους που ακολουθούν τον κ. Ζαμάνη αναφέρθηκε ο  Αντιδήμαρχος Χωροταξικού Σχεδιασμού Γ. Φωτάκης, την επιδίωξη των παρατάξεων να μπλοκάρουν κάθε έργο στο Δήμο κατήγγειλε ο Δήμαρχος.    

Σύμφωνα με τους όρους της διακήρυξης, αλλά και με την τοποθέτηση του Δημάρχου Γ. Καλαφατέλη, ο Δήμος- στο πλαίσιο υλοποίησης προγραμματικού στόχου της Δημοτικής Αρχής- θα προχωρήσει στην ενεργειακή αναβάθμιση του οδοφωτισμού στους κοινόχρηστους χώρους, με την προμήθεια πάνω από 9000 φωτιστικών σε όλο το εύρος της πόλης και περισσότερων από 6000 smart εφαρμογών, με σύστημα τηλεχειρισμού και τηλεελέγχου για τη συντήρηση και την επισκευή. Θα επιτυγχάνεται έτσι μείωση στις δαπάνες λειτουργίας ενός συστήματος που είναι διαφορετικής απόδοσης ανά γειτονιά και δρόμο, γερασμένο και με κινδύνους για την ασφάλεια των δημοτών. Η εξοικονόμηση ενέργειας, εκτός από τη μείωση του ενεργειακού αποτυπώματος του Δήμου, θα φέρει εκτιμώμενη εξοικονόμηση στο κόστος λειτουργίας του συστήματος στο 44% της σημερινής δαπάνης με ωφέλεια για το Δήμο κατά 6,6 εκατομμύρια ευρώ, και με ταυτόχρονη μηδενική επιβάρυνση στα τέλη, κατά τον κ. Καλαφατέλη.

Η φιλοσοφία της σύμβασης, προσέθεσε ο Αντιδήμαρχος Τεχνικών Υπηρεσιών Στ. Κριεμάδης, προβλέπει την υποχρέωση του αναδόχου για νέα πλήρη καταγραφή της κατάστασης, με φωτοτεχνική μελέτη ανά δρόμο, καθώς και συγκεκριμένη πρόταση διόρθωσης, ενώ καθετί είναι κοστολογημένο. Το έργο θα στοιχίσει 5 εκατομμύρια ευρώ, και με το δικαίωμα προαίρεσης θα ανέλθει στα 7,5 εκατομμύρια, θα χρηματοδοτείται από την εξοικονόμηση στο κόστος ενέργειας, ενώ θα ανατεθεί με ανοιχτό διαγωνισμό σε ανάδοχο, για διάστημα 12 χρόνων. Επιπλέον ρητά προβλέπει πως ο Δήμος διατηρεί το δικαίωμα να διακόψει τη σύμβαση ένα χρόνο μετά από την παραλαβή και τη θέση του συστήματος σε πλήρη λειτουργία καταβάλλοντας το 65% της αμοιβής του αναδόχου.

Υπενθυμίζεται πως δεν είναι η πρώτη φορά που το συγκεκριμένο έργο απασχολεί το Δήμο, με την εξέλιξη την πρώτη φορά να είναι αρνητική: Η μελέτη που είχε φέρει το 2018 η Διοίκηση Ζαμάνη ξεσήκωσε σωρεία αντιδράσεων και ο διαγωνισμός που εντωμεταξύ είχε ξεκινήσει, ακυρώθηκε από τη νυν Δημοτική Αρχή λίγο καιρό αφότου ανέλαβε καθήκοντα. Έτσι η σύγκριση χθες ανάμεσα στη “δική σου” και τη “δική μου” μελέτη ήταν αναμενόμενη- και κυριάρχησε στη συζήτηση, μια που οι αναφορές του Αντιδημάρχου, κύριου ομιλητή από πλευράς Διοίκησης, εκεί κυρίως εστιάζονταν: Πολύ μεγαλύτερο κόστος στην παλιά μελέτη, μεγαλύτερο ποσοστό αποληρωμής ανά έτος, μικρότερες προμήθειες smart εφαρμογών, απουσία ρήτρας έκπτωσης του αναδόχου κ.λπ.

Είναι όμως ο τρόπος, η διαδικασία, η μέθοδος, το κόστος, οι προδιαγραφές που επιλέγονται σήμερα, τα ενδεδειγμένα και τα πλέον συμφέροντα για το Δήμο, και για ένα έργο που όλοι ανεξαιρέτως συμφώνησαν ότι πρέπει να γίνει στην πόλη;

Όχι, σύμφωνα με τις πάνω από 20 ερωτήσεις του κ. Ζαμάνη, που εστίασε στην καθυστέρηση της Διοίκησης να επαναφέρει το θέμα, αλλά και σε διατάξεις σελίδα σελίδα της σύμβασης που κατά την άποψή του ευνοούν τον ανάδοχο σε βάρος του Δήμου, αμφισβήτησε εν πολλοίς τα οικονομικά μεγέθη εξοικονόμησης, και αναφέρθηκε στην απουσία ποιοτικών χαρακτηριστικών των προς προμήθεια υλικών, αλλά και στις “ασάφειες και αοριστίες της μελέτης που δείχνουν πως ο Δήμος δεν ξέρει τι θέλει”.

Από την πλευρά του ο επικεφαλής του Εύπολι Κ. Κουριδάκης επέμεινε ιδιαιτέρως στην πιθανότητα εκχώρησης των δημοτικών τελών στον ανάδοχο, αλλά και στο είδος της χρηματοδότησης του έργου

Την απορία του για τους προβληματισμούς του συναδέλφου του  εκ μέρους της μείζονος, εξέφρασε αμέσως μετά ο Αντιδήμαρχος, διερωτώμενος γιατί δεν τους είχε ούτε όταν ως Δήμαρχος έφερνε την παλιά μελέτη το 2018, αλλά ούτε και ως σύμβουλος, στη διάρκεια της 10ήμερης διαβούλευσης, τον Μάιο του 2021. Ο κ. Κριεμάδης υπογράμμισε ακόμη πως η νέα μελέτη έρχεται βελτιωμένη σε πολλά σημεία, και ειδικά στις ρήτρες αλλά και στην υποχρέωση του αναδόχου για την εκπόνηση φωτοτεχνικών μελετών. Ενώ ο Δήμαρχος διαβεβαίωσε κατηγορηματικά πως και τα δημοτικά τέλη δεν εκχωρούνται, αλλά και δεν πρόκειται για αυτοχρηματοδότηση, κάτι που ρητά αναφέρεται στους όρους της διακήρυξης.

Έγκριση μη μελέτης και μη όρων διακήρυξης ερχόμαστε να ψηφίσουμε σήμερα, υπογράμμισε στην τοποθέτησή του ο επικεφαλής των Ανοιχτών Οριζόντων, τονίζοντας πως ο Δήμος γίνεται βορά στις ορέξεις του όποιου αναδόχου, που μετά από την υπογραφή της σύμβασης θα δεσμεύσει το Δήμο για 12 χρόνια, προσδιορίζοντας εκβιαστικά το κόστος του έργου και το ποσοστό εξοικονόμησης που ο ίδιος θέλει. Συγκρίνοντας το εν λόγω έργο με αντίστοιχα άλλων Δήμων, τόνισε πως δεν είναι ο προϋπολογισμός, αλλά το είδος και η ποιότητα που πρέπει να πρυτανεύσει. Συμφωνώντας στην αναγκαιότητα της ενεργειακής αναβάθμισης, έθεσε εντούτοις δυο προϋποθέσεις για να δώσει θετική ψήφο: Ή σοβαρός διαγωνισμός, όπως οι δεκάδες που διεξάγονται ανά τη χώρα ή να αφαιρεθούν από τη διακήρυξη το δικαίωμα προαίρεσης 50% (“λες και μπορεί να εμφανισθεί άλλος μισός Διόνυσος ξαφνικά”) και η προνομιακή μεταχείριση του αναδόχου σε βάρος του Δήμου και των δημοτών. “Διαφορετικά κάνετε μπίζνα, σαν κι αυτές που συνηθίζετε σε βάρος της πόλης, και όπως μπορώ θα προσπαθήσω να την αποτρέψω”, κατέληξε χαρακτηριστικά ο κ. Ζαμάνης.

Σε μια σχεδόν πανομοιότυπη τοποθέτηση, ο επικεφαλής του Εύπολι μίλησε και αυτός για έγκριση μη μελέτης χωρίς όρους διακήρυξης, και για εκχώρηση των πάντων στον ανάδοχο, ενώ τόνισε πως δεν διασφαλίζεται η σχέση ποιότητας- τιμής ούτε και το συμφέρον του Δήμου με προβολή στο μέλλον, γιατί “το έργο δεν είναι ούτε του Ζαμάνη ούτε του Καλαφατέλη αλλά των δημοτών για τη βελτίωση της ποιότητας ζωής τους και θα δεσμεύσει τις μελλοντικές Διοικήσεις”.

Λακωνικός πάντως εξαρχής στην τοποθέτησή του ο επικεφαλής των ΜΑΖΙ για τον Διόνυσο Ν. Κλήμης, που υπογράμμισε: Από όσα μελετήσαμε, πιστεύουμε πως η προς έγκριση μελέτη περιέχει πολλές ασάφειες και αοριστίες που δεν διασφαλίζουν τα συμφέροντα του Δήμου, έχει επικίνδυνα κενά ως προς την πιθανή μελλοντική έκβαση των σχέσεων Δήμου- αναδόχου και τέλος χρηματοδοτεί ουσιαστικά τον ανάδοχο για την κατασκευή του έργου, επιβαρύνοντας τα πρώτα χρόνια το Δήμο, χωρίς τελικά η επιτυγχανόμενη οικονομία να είναι σε όφελος του Δήμου. Γι’ αυτό, και δηλώνοντας πως πράγματι πρέπει ο Δήμος να προχωρήσει σε ενέργειες αναβάθμισης και αυτοματοποίησης του συστήματος, ζητώ και πάλι τη μη λήψη σήμερα απόφασης από την Οικονομική Επιτροπή αλλά να προηγηθεί μια ουσιαστική συζήτηση στο ανώτερο πολιτικό όργανο του Δήμου, το Δημοτικό Συμβούλιο, ώστε να καταλήξουμε- ει δυνατόν συναινετικά- στην επωφελέστερη και ασφαλέστερη διαδικασία και επιλογή οδού σε όφελος του Δήμου και των δημοτών.

“15 εκατομμύρια τότε, τα μισά σήμερα. 250 smart εφαρμογές τότε, 6500 σήμερα. Ό,τι βρίσκατε θα αντικαθιστούσατε τότε, επαρκή, ποιοτικό και ομοιόμορφο φωτισμό σε όλους τους δρόμους θέλουμε εμείς σήμερα”, τόνισε απαντώντας στα παραπάνω ο Δήμαρχος, με τον Αντιδήμαρχο Χωροταξικού Σχεδιασμού Γ. Φωτάκη να παίρνει το λόγο αμέσως μετά για “πολιτικά ζητήματα”.

Ο κ. Φωτάκης, ανεβάζοντας τους τόνους κατηγόρησε τον μεν τέως Δήμαρχο για κακή προαίρεση και επιδίωξη προσχηματικού διαλόγου και για τα LED και για τα άλλα σημαντικά θέματα της πόλης, και τις παρατάξεις πως μη γνωρίζοντας το ιστορικό του θέματος τον ακολουθούν, αποστροφή που θεωρήθηκε προσβλητική και υποτιμητική από τους παριστάμενους δημοτικούς συμβούλους των μειοψηφιών. Ο Αντιδήμαρχος υπενθύμισε την “τραγωδία”, όπως χαρακτήρισε όσα διαδραματίζονταν πριν τρία χρόνια εντός και εκτός Συμβουλίου, με ένα υπερκοστολογημένο έργο προοριζόμενο για συγκεκριμένο ανάδοχο, δηλαδή σε κλειστό διαγωνισμό, έναντι των όσων σήμερα προωθεί η Δημοτική Αρχή- ανοιχτός διαγωνισμός, διαβούλευση, ποιοτικότερο έργο με μικρότερο κόστος: “Δεν ανέχομαι να μετατρέπετε την αγωνία ενός ανοιχτού διαγωνισμού σε χορό εκατομμυρίων και να μας λέτε όλους εδώ λωποδύτες”, υπογράμμισε χαρακτηριστικά ο κ. Φωτάκης, διερωτώμενος γιατί όταν ακυρώθηκε ο πρώτος διαγωνισμός, το 2019, η παράταξη της μείζονος δεν προσέφυγε- «παρά την προσφιλή τακτική της”- κατά της σχετικής απόφασης της Οικονομικής Επιτροπής.

Για την ιστορία να σημειωθεί πως χθες η απόφαση ήταν κατά πλειοψηφία, με αρνητικές ψήφους από τον κ. Ζαμάνη, την κ. Μαιχόσογλου και τον κ. Κουριδάκη και 5 θετικές από τα μέλη της Δημοτικής Αρχής.

Η συνέχεια θα γραφτεί σε δυο ώρες από τώρα, στις 6 το βράδυ, οπότε ξεκινά η μονοθεματική συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου, με το ίδιο θέμα.