logo


“Δυστυχώς για το Δήμο Διονύσου, οι πρόσφατες αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας για τα δασικά, δεν εξαιρούν τους οικισμούς μας από τη δασική νομοθεσία. Πλέον στρεφόμαστε σε άλλα εργαλεία για την κατοχύρωσή τους, όπως είναι τα Τοπικά Πολεοδομικά Σχέδια, ενώ σκεφτόμαστε και την προσφυγή στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο”.

Στα παραπάνω λόγια συνοψίζεται η ενημέρωση του Αντιδημάρχου Χωροταξικού Σχεδιασμού Γ. Φωτάκη, στη χθεσινή (14/10) συνεδρίαση της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής, σχετικά με τις δυο αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας που αφορούν στους δασικούς χάρτες (σ.σ. Υπενθυμίζεται πως οι εν λόγω αποφάσεις προέκυψαν από τις προσφυγές δασολόγων και περιβαλλοντικών οργανώσεων κατά της διαδικασίας κύρωσης των δασικών χαρτών και της σχετικής απόφασης του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας για την εκ βάθρων αναμόρφωσή τους, που κατατέθηκε ενώπιον του ΣτΕ το Σεπτέμβριο του 2020).

Πέντε είναι τα κύρια σημεία στις αποφάσεις του ΣτΕ, όπως παρουσιάστηκαν από τον Αντιδήμαρχο:

*Το πρώτο αφορά στα κληροτεμάχια με αγροτική χρήση πριν από το Σύνταγμα του 1975, που είχαν δοθεί σε ακτήμονες. Αν αυτή η  αγροτική χρήση υπήρχε ανέκαθεν και συνεχίζεται αδιάκοπη μέχρι σήμερα, τότε η έκταση εξαιρείται από τη δασική νομοθεσία. Αν η χρήση για κάποιο λόγο είχε διακοπεί και η έκταση εμφανίζεται σήμερα δασωμένη, τότε επανέρχεται στην πρότερη κατάσταση, δηλαδή τη δασική.

*Εξαιρούνται από τη δασική νομοθεσία και οι βιομηχανικές εγκαταστάσεις, για τις οποίες αρκούν οι διοικητικές πράξεις, δηλαδή οι άδειες εγκατάστασης και λειτουργίας.

*Τρίτο σημείο στις αποφάσεις είναι αυτό που αφορά στη διακοπή των διοικητικών πράξεων- και ακουμπά στο Δάσος στην καρδιά της Κοινότητας Διονύσου, ιδιοκτησίας της Εθνικής Τράπεζας. Υπενθυμίζεται πως για την έκταση υπάρχει Ρυμοτομικό Σχέδιο από το 1928, που παραμένει έκτοτε ανενεργό, δεν έχει δηλαδή ποτέ εφαρμοστεί, κάτι που ίσως δίνει τη δυνατότητα να αποφευχθεί οριστικά η εφαρμογή του παλιού Ρυμοτομικού Σχεδίου και οι οικιστικές βλέψεις και παρεμβάσεις στο Δάσος.

*Νομιμοποιούνται επιπλέον οι διοικητικές πράξεις που έχουν σχέση με οικοδομικές άδειες, θεωρούν δηλαδή οι αποφάσεις συνταγματική την πρόβλεψη του νομοθέτη να εξαιρούνται από την ανάρτηση των δασικών χαρτών και τη δασική νομοθεσία οι οικοδομικές άδειες που έχουν εκδοθεί μέχρι το 2011. Όσοι από την άλλη πλευρά εξέδωσαν άδειες σε περιοχές που θεωρούνται δασικές και δεν πρόλαβαν να χτίσουν, τότε αυτές οι άδειες ανακαλούνται.

*Και το πέμπτο, και κυριότερο σημείο, ακουμπάει στους οικισμούς της πόλης και, σύμφωνα με τον κ. Φωτάκη, “ξεκαθαρίζει δυστυχώς οριστικά και αμετάκλητα” πως οι οικισμοί που εξαιρούνται της δασικής νομοθεσίας είναι αυτοί των οποίων τα όρια έχουν καθορισθεί και εγκριθεί με τα Προεδρικά Διατάγματα του 1979, του 1981 ή του 1985- και οι οικισμοί του Δήμου Διονύσου δεν εμπίπτουν σε καμιά από τις τρεις αυτές κατηγορίες. Επαναφέρεται μάλιστα ο σχετικός νόμος του 2010, γνωστότερος ως “νόμος Μπιρμπίλη”. Αξίζει να σημειωθεί εδώ πως η απόφαση του ΣτΕ κρίνει παρεμπιπτόντως αντισυνταγματικό και το άρθρο 31 του ν. 4280/2014, αυτού που τότε είχε θεωρηθεί πως έλυνε το οικιστικό πρόβλημα της πόλης αλλά που ουδέποτε εφαρμόστηκε, ώστε να εξεταστεί η συνταγματικότητά του, και τον οποίο δυο χρόνια αργότερα τροποποίησε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ.

Μετά και από τις παραπάνω αρνητικές εξελίξεις, επίκειται άμεση σύγκληση κατ’ αρχάς της νομοτεχνικής ομάδας, στην οποία συμμετέχουν μηχανικοί της πόλης, γνώστες του προβλήματος και των πτυχών του. Αμέσως μετά θα συγκληθεί η διαπαραταξιακή επιτροπή που έχει συσταθεί ειδικά για το δασικό- οικιστικό πρόβλημα της πόλης, ώστε να σταθμιστούν όλα τα νέα δεδομένα, να χαραχθεί μια νέα στοχευμένη πορεία, με ευρεία και ειλικρινή ενημέρωση των ενδιαφερομένων πολιτών, και να αποφασιστεί ο τρόπος αντιμετώπισης του προβλήματος στο εξής. Ως έναν τρόπο αυτής της αντιμετώπισης, ο Αντιδήμαρχος επανέφερε στη συζήτηση το εργαλείο των Τοπικών Πολεοδομικών Σχεδίων, που συνιστούν χωροταξικό σχεδιασμό, και ήδη έχουν ξεκινήσει πιλοτικά για 12 περιοχές της χώρας με ισάριθμες μελέτες. Ο Δήμος Διονύσου ακολουθεί στην αμέσως επόμενη ομάδα, ενώ ήδη έχει αναπτυχθεί αλληλογραφία και διάλογος με το αρμόδιο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Στο σημείο αυτό ο κ. Φωτάκης προσέθεσε πως αν και για την πόλη μας στο πρόσφατο παρελθόν, και όσο διαρκούσε η συζήτηση για το οικιστικό νομοσχέδιο, είχε επιλεγεί η προτεραιοποίηση Κοινοτήτων, τούτο φαίνεται να αλλάζει: Το Υπουργείο δίνει την κατεύθυνση αντιμετώπισης του Δήμου Διονύσου ως ενιαίου συνόλου, ώστε να οργανωθεί συνολικά και όχι αποσπασματικά η λειτουργία της πόλης. Στο πλαίσιο αυτό, και ενόψει εκπόνησης Τοπικού Πολεοδομικού Σχεδίου και για το Δήμο Διονύσου, έχουν ήδη αποσταλεί στο ΥΠΕΝ στοιχεία για την έκταση, τον πληθυσμό, τις διοικητικές πράξεις που ισχύουν για κάθε περιοχή κ.λπ.

Έτσι, και μετά από ένα χρόνο με δυο νομοσχέδια- ένα δασικό και ένα οικιστικό- που αγνόησαν όλες τις προσπάθειες, τις παρεμβάσεις και τις τροπολογίες που πρότεινε ο Δήμος Διονύσου, οι οικισμοί της πόλης βρίσκονται στο σημείο μηδέν.

Τι σημαίνουν λοιπόν πρακτικά όλα τα παραπάνω για τους κατοίκους των οικισμών, που βλέπουν τις περιουσίες τους να εντάσσονται στη δασική νομοθεσία; Σ’ αυτήν την ερώτηση της Οδού Διονύσου ο Αντιδήμαρχος απάντησε πως με τις αποφάσεις του ΣτΕ φαίνεται να κλείνει οριστικά και αμετάκλητα ο δρόμος επίλυσης του προβλήματος των ορίων των οικισμών, και μάλιστα στον ανώτατο βαθμό. “Όσοι έχουν διοικητικές πράξεις, δηλαδή οικοδομικές άδειες ή κληροτεμάχια, λίγο πολύ θα τη γλυτώσουν, τόνισε ο κ. Φωτάκης, και μάλιστα οριστικά και αμετάκλητα, παρά τις αμφισβητήσεις των δασολόγων”. Για τα υπόλοιπα, ένας δρόμος απομένει στον πολίτη, κατά τον Αντιδήμαρχο, αυτός της προσφυγής στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο. Η λύση αυτή εξετάζεται και από το Δήμο, ειδικά τη στιγμή που το πρόβλημα οφείλεται σε παλινωδίες, αντιφάσεις και αλληλοσυγκρουόμενες αποφάσεις της πολιτείας και της κεντρικής Διοίκησης τα τελευταία 50-60 χρόνια, με όμηρους δεκάδες χιλιάδες πολιτών- μόνο στο Δήμο Διονύσου ο τοπογράφος μηχανικός Γ. Λαγκαδινός υπολογίζει πως πλήττονται 15.000 κάτοικοι!