logo


Ομόφωνα αρνητική ήταν η απόφαση του Τοπικού Συμβουλίου Διονύσου, στη συνεδρίασή του την Τρίτη 2 Μαρτίου, στην πρόβλεψη του νέου εκλογικού νομοσχεδίου για κατάργηση των Κοινοτήτων. Παράλληλα αποφασίστηκε η συνεργασία και η οργανωμένη αντίδραση στην πρόβλεψη αυτή από κοινού με τα Τοπικά Συμβούλια τόσο του Δήμου Διονύσου, όσο και Δήμων της Αττικής και της Θεσσαλονίκης με το ίδιο πρόβλημα, καθώς και με το Πανελλαδικό Κοινοτικό Δίκτυο, που έχει συσταθεί το τελευταίο διάστημα με εκπροσώπους Κοινοτήτων από όλη την Ελλάδα. Αξίζει εδώ να σημειωθεί πως πρωτοβουλίες κινητοποίησης των αυτοδιοικητικών έχουν αναληφθεί, εκτός από την Κοινότητα Διονύσου, και από τις Κοινότητες  Ερυθραίας και Εκάλης του Δήμου Κηφισιάς, καθώς και Θρακομακεδόνων από το Δήμο Αχαρνών.

Πιο συγκεκριμένα,  όπως είναι γνωστό, στο εκλογικό νομοσχέδιο του ΥΠΕΣ που εδώ και δυο ημέρες έχει τεθεί σε δημόσια διαβούλευση, προβλέπεται η κατάργηση των Κοινοτήτων για την πλειονότητα των Δήμων της Αττικής και της Θεσσαλονίκης, με κάποιες εξαιρέσεις.

Την πρόβλεψη αυτή έφερε προς συζήτηση στο Τοπικό Συμβούλιο Διονύσου με εισήγησή του ο Κ. Μπομπής στην πρόσφατη συνεδρίαση της Τρίτης 2 Μαρτίου, μια που στους Δήμους που πλήττονται ανήκει και ο καλλικρατικός Δήμος Διονύσου, με τις 7 Κοινότητες.

Σύμφωνα με την εισήγηση του κ. Μπομπή, το μέτρο αντίκειται στο Ευρωπαϊκό Δίκαιο, και συγκεκριμένα στη Συνθήκη της Λισαβώνας, που προβλέπει την παρουσία της Αυτοδιοίκησης στο πλησιέστερο προς τον πολίτη σημείο, με βάση τις αρχές της εγγύτητας και της αμεσότητας. Οι αρχές αυτές καταστρατηγήθηκαν στην πράξη με τη δημιουργία των Καλλικρατικών Δήμων, που απομάκρυναν τα κέντρα λήψης των αποφάσεων από τους δημότες- κατοίκους. Ταυτόχρονα, αν και ο νόμος του Καλλικράτη έδινε τη δυνατότητα, εντούτοις οι Δήμοι δεν απέδωσαν αρμοδιότητες- προσωπικό- πόρους στις Κοινότητες, με αποτέλεσμα το μαρασμό τους σε πολλές περιπτώσεις. Από τον κανόνα δεν ξέφυγε και ο καλλικρατικός Δήμος Διονύσου διαχρονικά: Πιο πρόσφατα, και παρά την προεκλογική δέσμευση της Δημοτικής Αρχής, να ενισχύσει τις Κοινότητες με απόδοση αρμοδιοτήτων, τίποτα δεν έγινε προς αυτή την κατεύθυνση μέχρι σήμερα.

Ο καλλικρατικός νόμος, που έδωσε τη δυνατότητα στους συνενωμένους Δήμους να οργανώσουν υπηρεσίες και εξοπλισμό αξιοποιώντας οικονομίες κλίμακας, δημιούργησε την ίδια στιγμή ένα έλλειμμα που έγινε γρήγορα αντιληπτό, συμφώνησε με τα παραπάνω ο Αντιδήμαρχος Χωροταξικού Σχεδιασμού Γ. Φωτάκης, που παρακολούθησε τη συνεδρίαση: «Απομάκρυνε τα κέντρα λήψης αποφάσεων από τους πολίτες. Για παράδειγμα, ήταν αμεσότερος ο μικρός Δήμος Διονύσου πριν από το 2011 στην επίλυση των προβλημάτων και ήταν μεγαλύτερος ο κοινωνικός έλεγχος. Απάντηση στο έλλειμμα έδινε ο νόμος με τη δυνατότητα των Δημοτικών Αρχών να αποκεντρώσουν αρμοδιότητες στις Κοινότητες για την εφαρμογή της πολιτικής τους. Δυστυχώς το έλλειμμα αυτό, που συνίσταται και σε ενδοδημοτική και σε ενδοπεριφερειακή αποκέντρωση, δεν έχει αξιολογηθεί σωστά μέχρι σήμερα. Και αντί για μια γενναία απόφαση, κυβερνητική, για απόδοση αποφασιστικών αρμοδιοτήτων στις Κοινότητες, αντιμετωπίζουμε σήμερα την κατάργησή τους, στη λογική “πονάει κεφάλι, κόβει κεφάλι”. Συνεπώς πρέπει να οργανωθούμε για να παλέψουμε, ώστε να μην καταργηθούν οι Κοινότητες», υπογράμμισε ο Αντιδήμαρχος. Ο ίδιος έφερε σαν παράδειγμα τον αγώνα που δίνει εδώ και μήνες για την καταγραφή της δημοτικής περιουσίας, ειδικά στην Κοινότητα Διονύσου: “Δεν φαντάζεστε πόση ασφάλεια νιώθω, είπε χαρακτηριστικά, ξέροντας πως υπάρχει η Κοινότητα και το Τοπικό Συμβούλιο, που γνωρίζουν το πρόβλημα, παλεύουν γι΄αυτό και μπορώ ανά πάσα στιγμή να στηριχθώ στη συνδρομή τους. Και πρότεινε τη σύσταση ολιγομελούς Επιτροπής που κατ’ αρχάς θα έρθει σ’ επαφή με τις άλλες 6 Κοινότητες του Δήμου Διονύσου για τη λήψη παρόμοιας αρνητικής απόφασης. Το θέμα θα έρθει εν συνεχεία στο Δημοτικό Συμβούλιο, καλώντας το να στηρίξει την απόφαση αυτή. Παράλληλα, είναι απαραίτητη η συνεργασία και η διασύνδεση με τις Κοινότητες της Αττικής, καθώς και με το Δίκτυο Κοινοτήτων Ελλάδας, που αποκτά όλο και μεγαλύτερη δυναμική, και στην επαρχία και στα αστικά κέντρα.

Αλογόμυγα που ενοχλούσε, καθώς και μέσο απορρόφησης κραδασμών, χαρακτήρισε τις Κοινότητες ο τοπικός σύμβουλος Θ. Κατσανεβάκης, υπογραμμίζοντας πως η αρμοδιότητά τους παραμένει γνωμοδοτικού χαρακτήρα, χωρίς κανέναν αποφασιστικό χαρακτήρα.

Από την πλευρά του ο συνάδελφός του Λ. Γεωργοκίτσος τόνισε πως το σχέδιο αυτό ξεκίνησε με το νόμο Θεοδωρικάκου, με τον οποίο αφαιρέθηκαν αρμοδιότητες από τις Κοινότητες, με τελικό και καθόλου τυχαίο στόχο την κατάργησή τους.

Η συζήτηση επεκτάθηκε και στην πραγματική ή όχι βούληση της Δημοτικής Αρχής Διονύσου να παραχωρήσει ουσιαστικές αρμοδιότητες, και σε ποιο πλαίσιο, στις Κοινότητες της πόλης, για τις οποίες τα χρονικά πλαίσια στένεψαν με το νέο νομοσχέδιο, και κατέληξε με τη συγκρότηση Επιτροπής αποτελούμενης από τους Κ. Μπομπή, Δ. Ιατρού και Θ. Κατσανεβάκη. Η Επιτροπή αυτή θα αναλάβει να ενημερώσει τις άλλες 6 Κοινότητες του Δήμου, αλλά και να έρθει σε επαφή με τις Κοινότητες των υπολοίπων Δήμων Αττικής και Θεσσαλονίκης, καθώς και με το Δίκτυο Κοινοτήτων, ώστε να καταστρωθεί κοινό σχέδιο δράσης.

Ήδη σήμερα Κυριακή 7 Μαρτίου, σε λίγη ώρα, με πρωτοβουλία του Προέδρου Θρακομακεδόνων, θα πραγματοποιηθεί τηλεδιάσκεψη με συναδέλφους του της περιοχής για ανταλλαγή απόψεων και οργάνωση συντονισμένων κινήσεων και αντιδράσεων.