logo


Στο επίκεντρο έντονων αντιπαραθέσεων έρχεται και πάλι ο Γενικός Γραμματέας του Δήμου Διονύσου Στ. Μιχιώτης, αυτή τη φορά με αφορμή το πρόβλημα που έχει προκύψει με τη μη καταβολή της δημοτικής επιχορήγησης σε πολλούς συλλογικούς φορείς της πόλης, που δεν “πέρασαν” τον έλεγχο της Ταμειακής Υπηρεσίας. Οι επιχορηγήσεις του Δήμου και ο κ. Μιχιώτης είναι γνωστοί από παλιά- όταν από τη θέση του ενεργού πολίτη επέμενε με δημόσιες τοποθετήσεις του στην ανάγκη να θεσπιστούν συγκεκριμένα κριτήρια, όροι και προϋποθέσεις, ώστε να υπάρχει απόλυτα χρηστή διαχείριση του δημοτικού χρήματος τόσο από πλευράς Δημοτικής Αρχής όσο και από πλευράς φορέων. Σήμερα με την ιδιότητα του Γενικού Γραμματέα του Δήμου, καλείται να υπερασπισθεί τις δημοτικές Υπηρεσίες από όσους τραμπουκίζουν σε βάρος τους, όπως λέει χαρακτηριστικά, ώστε να πεισθούν να παρανομήσουν, αλλά και να αποκρούσει ψευδείς κατηγορίες σε βάρος του από φωνές που απαιτούν μέχρι και την αποπομπή από τη θέση του. Αυτά – αλλά και τις διευκρινίσεις γύρω από το ποιες δαπάνες συλλόγων θεωρούνται νόμιμες και επιλέξιμες και ποιες όχι, καθώς και τη φόρμουλα που ήδη επεξεργάζεται η Διοίκηση του Δήμου, με την πεποίθηση ότι το πρόβλημα θα αρθεί και οι διενέξεις θα σταματήσουν οριστικά- αναλύει στη συνέντευξη που ακολουθεί:

Οδός Διονύσου: Τις τελευταίες ημέρες κυκλοφορεί στο διαδίκτυο ότι “συλλήβδην αποκαλέσατε απατεώνες τους παράγοντες των Σωματείων και των Συλλόγων” και ότι μαζί με το Δήμαρχο επιθυμείτε την καταστροφή των Συλλόγων. Τι έχετε να πείτε;

Στέφανος Μιχιώτης: Πρώτα απ’ όλα, η συκοφαντία αυτή δεν κυκλοφόρησε γενικώς και αορίστως ή από αγνώστους. Υπάρχουν συγκεκριμένα ονοματεπώνυμα: Την υπογράφει ο κ. Ζαμάνης, την δημοσίευσε η ιστοσελίδα του στενού συνεργάτη του κ. Αντ. Μπέτση και την αναπαρήγαγαν στο διαδίκτυο άνθρωποι του στενού πυρήνα των Ανοικτών Οριζόντων, όπως ο κ. Στ. Ουσταμπασίδης. Και υπάρχουν και σαφείς σκοπιμότητες: Τόσο οι προφανείς, όπως η παραπλάνηση της κοινής γνώμης για το πραγματικό πρόβλημα, όσο και οι απώτερες, όπως η προσπάθεια αποσιώπησης της εμπλοκής ή ανοχής τους στην κακοδιοίκηση των προηγούμενων ετών. Το μόνο θολό σημείο της συκοφαντίας τους είναι ως προς αυτό που ισχυρίζονται ότι δήθεν είπα. Αν προσέξετε, κανείς τους δεν λέει: «μου είπε ο Γραμματέας αυτό» ή «τον άκουσα ο ίδιος να λέει το άλλο», αλλά ότι τα έμαθαν αυτά από κάποιους, που τα άκουσαν να τα λένε κάποιοι άλλοι. Δηλαδή, κουτσομπολιά και κουβέντες καφενείου.

Ο.Δ.: Για να κλείσουμε αυτό το κεφάλαιο, τελικά τι ακριβώς είπατε και σε ποιον;

Σ. Μ.: Αυτό που πραγματικά είπα στον πρόεδρο του ΑΟ Κρυονερίου, όταν μου τηλεφώνησε την περασμένη εβδομάδα για τις επιδοτήσεις, ήταν: «πρόσεξε, μην μπλέξεις με απατεώνες». Μπορείτε να ρωτήσετε και τον ίδιο. Και για να μην μένουν σκιές για το ποιους εννοούσα, τους κατονομάζω ευθαρσώς εδώ. Είναι όσοι προσπαθούν συνειδητά να εξαπατήσουν τους ενδιαφερόμενους, ότι η επίλυση του προβλήματός τους είναι θέμα πολιτικής βούλησης και ότι δήθεν εκείνοι θα το έλυναν αμέσως, δίνοντας το «εντέλλεσθε» στην Υπηρεσία για την πληρωμή. Πρώτος και καλύτερος ανάμεσά τους ο κ. Ζαμάνης, αυτός ο «βράχος της νομιμότητας», που ζητά επιτακτικά από το νυν Δήμαρχο να δώσει εντολή στην Υπηρεσία. Εντολή για τι ακριβώς; Για να παρανομήσει; Και από κοντά, είναι και όσοι συνειδητά προσπάθησαν να δικαιολογήσουν (με μη νόμιμο τρόπο) τα χρήματα που είχαν πάρει, προσκομίζοντας «μπακαλόχαρτα», που όταν η Υπηρεσία αρνήθηκε να τα αποδεχτεί, απείλησαν θεούς και δαίμονες. Εδώ όμως, θα πρέπει να δηλώσω σαφώς ότι αυτή η κατάσταση δεν μπορεί και δεν πρέπει να μας οδηγήσει να ταυτίσουμε αυτούς τους λίγους με όλους όσοι δραστηριοποιούνται χρόνια στους συλλόγους της περιοχής, με κίνητρο την προσφορά.

Ο.Δ.: Γνώριζαν τα Σωματεία ποιες δαπάνες ήταν επιλέξιμες και ποιες όχι; Κάποια παραδείγματα στις κατηγορίες αυτές θα ήταν χρήσιμα.

Σ. Μ.: Ίσως όντως, κάποιοι να μην γνώριζαν – και να μην γνωρίζουν – πότε μια δράση ή μια δαπάνη είναι «επιλέξιμη» και πότε όχι. Ίσως επίσης, απλώς να συνεχίζουν μια λανθασμένη πρακτική που βρήκαν από τους προκατόχους τους. Αυτό όμως δεν δίνει στην Υπηρεσία τη δυνατότητα αποδοχής και νομιμοποίησης εξόφθαλμα παράτυπων και παράνομων καταστάσεων. Μπορεί τόσα χρόνια, η ευθύνη να είχε μετατεθεί αλλού, αλλά τώρα είναι στον Δήμο και τις Υπηρεσίες του, που θα κληθούν να πληρώσουν αργότερα τις συνέπειες μιας ενδεχόμενης «άφεσης αμαρτιών».

Αλλά ας δούμε τι είναι επιλέξιμο και τι όχι, αφού πρώτα ξεκαθαρίσω το εξής: Όσα αναφερθούν εδώ, δεν αφορούν στον τρόπο που ο κάθε σύλλογος επιλέγει να διαχειριστεί τους δικούς του, τους ίδιους, πόρους, δηλαδή τα έσοδα που έχει από εισφορές μελών, πραγματοποίηση εκδηλώσεων, χορηγίες κ.λπ. και τα έξοδα της πάγιας δραστηριότητάς του. Κάτι τέτοιο δεν είναι βέβαια υπόθεση του Δήμου, αλλά των μελών του. Εδώ αναφερόμαστε στους κανόνες, τις διαδικασίες και προπαντός τα παραστατικά δαπανών, που ο κάθε σύλλογος οφείλει να τηρεί σε ΧΩΡΙΣΤΟ φάκελο για να δικαιολογήσει το δημοτικό χρήμα που πήρε. Και τα οποία πρέπει να είναι σύννομα, δηλαδή επιλέξιμα, σύμφωνα με το δημόσιο σύστημα διαχείρισης επιδοτήσεων στους μη κερδοσκοπικούς οργανισμούς.

Έτσι, για να είναι επιλέξιμη μια δράση ενός συλλόγου πρέπει:

α) να έχει περιγραφεί σαφώς στην αίτηση χρηματοδότησης και να μην αντικατασταθεί από άλλη δράση, χωρίς την προηγούμενη ενημέρωση και έγκριση του Δήμου,

β) να πραγματοποιηθεί ΜΕΤΑ την ημερομηνία υποβολής της αίτησης χρηματοδότησης και όχι πριν και

γ) να επικουρεί τους σκοπούς του συλλόγου, αλλά να μην υποκρύπτει έμμεση χρηματοδότηση της λειτουργίας του, δηλαδή το σύνολο της επιδότησης δεν μπορεί να υπερβαίνει τους ίδιους πόρους του.

Εάν δεν πληρούνται ΟΛΕΣ αυτές οι προϋποθέσεις, η δράση είναι μη επιλέξιμη.

Επιπλέον, για να είναι επιλέξιμη μία δαπάνη, πρέπει:

α) να σχετίζεται σαφώς με εγκεκριμένη δράση και να έχει ημερομηνία μετά την υποβολή της αίτησης

β) να έχει αναρτηθεί εγκαίρως στη «Διαύγεια» από τον ίδιο τον σύλλογο και να συνοδεύεται από αναλυτική λίστα εξόδων ανά δράση, για τη διευκόλυνση του ελέγχου και

γ) να έχει υποβληθεί αντίγραφο του σχετικού παραστατικού, το οποίο πρέπει να είναι νόμιμο, δηλαδή τιμολόγιο ή απόδειξη παροχής υπηρεσιών ή απόδειξη ταμειακής μηχανής, αλλά όχι απλή απόδειξη πληρωμής (χωρίς φορολογικά στοιχεία παραλήπτη, ΦΠΑ ή παρακράτηση φόρου).

Εάν δεν πληρούνται και εδώ σωρευτικά ΟΛΕΣ αυτές οι προϋποθέσεις, η δαπάνη είναι μη επιλέξιμη.

Ο.Δ.: Εν προκειμένω, ποια είναι η εικόνα από τον έλεγχο της Ταμειακής Υπηρεσίας;

Σ. Μ.: Σύμφωνα με τα πρωτοκολλημένα πορίσματα της Ταμειακής Υπηρεσίας, από τις 16 περιπτώσεις που μέχρι τώρα απέρριψε,

  • Σε 11 περιπτώσεις, δεν είχαν υποβληθεί παραστατικά, απολογισμοί ή άλλα στοιχεία
  • Σε 10, οι δράσεις ήταν διαφορετικές από τις εγκριθείσες
  • Σε 9, υπήρχαν δράσεις και δαπάνες προγενέστερες της αίτησης
  • Σε 9, οι δαπάνες αφορούσαν τη λειτουργία του συλλόγου και όχι την υλοποίηση των δράσεων
  • Σε 6, τα απολογιστικά στοιχεία ήταν ασαφή ή η επιδότηση ήταν μεγαλύτερη από τους ίδιους πόρους των συλλόγων και
  • Σε 3, το σύνολο ή το μεγαλύτερο μέρος των παραστατικών ήταν μη νόμιμα!

Ο.Δ.: Άρα το πρόβλημα δεν ήταν παντού το ίδιο…

Σ.Μ: Σωστά! Δεν είναι το ίδιο ούτε ποσοτικά, αλλά ούτε και ποιοτικά. Πρέπει να σας πω ότι ο μέσος όρος των ΜΗ επιλέξιμων δαπανών στο σύνολο των 140.000 περίπου ευρώ επιδότησης που εξετάσθηκαν, ανέρχεται σε 71% (!), δηλαδή αρκετά πάνω από 100.000 ευρώ δημοτικών πόρων. Τα ποσοστά αυτά είναι απαράδεκτα υψηλά και πρέπει να μας προβληματίσουν πολύ. Όμως από την άλλη, η κατάσταση δεν είναι ομοιόμορφη. Υπάρχουν σύλλογοι, που οι ΜΗ επιλέξιμες δαπάνες τους είναι ιδιαίτερα χαμηλές, μόλις 12% – 28%, αλλά δυστυχώς επί του παρόντος δεν μπορεί να γίνει κάποιος συμψηφισμός. Και άλλοι, που από τις σχεδόν 20.000 ευρώ που πήραν, οι ΜΗ επιλέξιμες δαπάνες που παρουσίασαν κυμαίνονται από 80% – 84%, έως και 100% (!).  Και που το μεγαλύτερο μέρος τους αποτελείται από μη νόμιμα παραστατικά, που η τυχόν αποδοχή τους επιφέρει άλλου είδους σοβαρότερες κυρώσεις. Ε, τώρα μαντέψτε εσείς, ποιοι είναι εκείνοι που διαμαρτύρονται φωνασκώντας και συκοφαντώντας…

Ο.Δ.: Επικοινωνήσατε με τους Συλλόγους μόλις διαπιστώθηκε το πρόβλημα με τα παραστατικά ή το έμαθαν επειδή ο καιρός περνούσε και η δημοτική επιχορήγηση δεν καταβάλλονταν;

Σ. Μ.: Εδώ υπάρχουν δύο κρίσιμα σημεία. Αφενός, πρώτα οι Σύλλογοι υπέβαλαν τα οικονομικά στοιχεία τους του 2019, ως μέρος των αιτήσεων επιχορήγησης για το 2020, και εν συνεχεία, στο β’ εξάμηνο του 2020, όταν πλέον η υποβολή των οικονομικών στοιχείων είχε ολοκληρωθεί, πέρασε η ευθύνη ελέγχου επιδοτήσεων στην Ταμειακή Υπηρεσία του Δήμου. Και αφετέρου, το αρμόδιο τμήμα για την υποδοχή και τη διαβίβαση των αιτήσεων στις οικονομικές υπηρεσίες δεν γνώριζε περί επιλεξιμότητας, και συνέχισε να ακολουθεί την «πατροπαράδοτη» τακτική του τυπικού ελέγχου πληρότητας των φακέλων, χωρίς να μπαίνει στην ουσία. Φυσικά, εάν γνώριζε, θα «έκοβε» το σύνολο σχεδόν των αιτήσεων επιδότησης για πολλά χρόνια…

Από όσο γνωρίζω, όταν η Ταμειακή Υπηρεσία εντόπισε το πρόβλημα, επικοινώνησε με τους ενδιαφερόμενους. Κάποιοι από αυτούς, παρά τη φυσιολογική απογοήτευσή τους, κατάλαβαν τι είχε συμβεί. Κάποιοι άλλοι όμως, άρχισαν να πιέζουν και να τραμπουκίζουν τους υπηρεσιακούς παράγοντες για να «βρουν λύση», δηλαδή να παρανομήσουν. Αυτό το τελευταίο – ειδικά λόγω της θέσης μου, ως επικεφαλής των υπηρεσιών – δεν θα το ανεχτώ και θα υπάρξουν συνέπειες. Στο κάτω κάτω, δεν μπορεί μια χούφτα άνθρωποι να αμαυρώνουν το σύνολο των συλλόγων.

Ο.Δ.: Τι εννοείτε λέγοντας “συνέπειες”;

Σ. Μ.: Πρώτον, θα ζητήσω από το Δήμαρχο τη διενέργεια προκαταρκτικής εξέτασης για να διαπιστωθεί ποιοι συγκεκριμένοι άνθρωποι άσκησαν λεκτική και ψυχολογική βία κατά των υπαλλήλων, για να τους καλέσουμε, να δώσουν εξηγήσεις και να ζητήσουν συγγνώμη. Επιπλέον, ετοιμάζομαι να υποβάλω μηνυτήρια αναφορά για όσα γράφονται ή αναπαράγονται επώνυμα στο διαδίκτυο από συγκεκριμένη μερίδα ανθρώπων κατά όσων κάνουν ευσυνείδητα τη δουλειά τους.

Αλλά, εν τέλει, αναρωτιέμαι και κάτι άλλο. Εφόσον οι άνθρωποι αυτοί έχουν τέτοια άποψη για τη Διοίκηση και τους λειτουργούς του Δήμου, γιατί συνεχίζουν να ζητούν επιδότηση από αυτούς που μάλιστα τους αποκαλούν «καταστροφείς» τους; Στη θέση τους δεν θα δεχόμουν ούτε δεκάρα από τη Διοίκηση. Θα κρατούσα την αξιοπρέπειά μου και θα περίμενα μέχρι τις επόμενες εκλογές. Αλλά φαίνεται κάποιοι έχουν συνηθίσει να είναι «και με τον χωροφύλακα και με τον αστυφύλακα», όπως λέει κι η παροιμία.

Ο.Δ.: Να έρθουμε τώρα στο από εδώ και πέρα…

Σ.Μ.: Παρά τις συνθήκες έκτακτης ανάγκης στις οποίες λειτουργεί αυτή τη στιγμή ο Δήμος, ελπίζω ότι πολύ σύντομα θα είμαστε σε θέση να παρουσιάσουμε στους ενδιαφερόμενους, συλλόγους και δημότες, ένα νέο σύστημα υποβολής αιτήσεων και διαχείρισης επιδοτούμενων δράσεων, που θα περιλαμβάνει, ανάμεσα στα άλλα, και τα εξής:

Α) Πληροφορίες για:

  • τους δικαιούχους και τις προϋποθέσεις χρηματοδότησής τους και
  • τις κατηγορίες των επιλέξιμων για χρηματοδότηση δράσεων και δαπανών

Β) Τυποποιημένα έντυπα με οδηγίες συμπλήρωσης για:

  • την παρουσίαση του συλλόγου και της δραστηριότητάς του,
  • την περιγραφή των προτεινόμενων δράσεων, ανάλυσης του προϋπολογισμού τους και παρουσίασης των οφελών τους για την τοπική κοινωνία και
  • τον φυσικό & οικονομικό απολογισμό δράσεων & επιδοτήσεων περασμένης περιόδου.

Γ) Κριτήρια & κανόνες αξιολόγησης προτεινόμενων δράσεων.

Κατά τη γνώμη μου η παρέμβαση του Δήμου στο θέμα αυτό είναι κρίσιμη και απαραίτητη. Πρέπει κάποτε να δημιουργήσουμε διαδικασίες και κανόνες, σαφείς και γνωστούς σε όλους, που θα τηρούνται από όλους, χωρίς εξαιρέσεις. Άλλωστε, αυτό ισχυρίζομαι (από άλλες θέσεις) εδώ και μια δεκαετία. Γι’ αυτό και μπορώ να σας διαβεβαιώσω ότι θα δεσμευτώ προσωπικά προς αυτήν την κατεύθυνση, στο πλαίσιο της σχετικής διατμηματικής Ομάδας Εργασίας.

Ο.Δ.: Σας ευχαριστώ!

Σ.Μ.: Κι εγώ σας ευχαριστώ!