logo


Τη νομοθεσία, στην οποία βασίζεται η παραχώρηση των σχολικών γυμναστηρίων στα αθλητικά Σωματεία, παραθέτει στη δική του παρέμβαση ο Μ. Λουκάτος Πρόεδρος του ΑΣΑΔ Χάντμπολ, με επιστολή στην Οδό Διονύσου, ώστε «όσοι είναι μέλη των Σχολικών Επιτροπών (αιρετοί, εκπρόσωποι γονέων, δημότες) ή όποιοι κατέχουν θεσμικές θέσεις να ξέρουν ποιες είναι οι δικαιοδοσίες τους σε κάθε περίπτωση και να αποφεύγονται ανακρίβειες από θεσμικούς παράγοντες και φαινόμενα κατάχρησης εξουσίας». Υπενθυμίζεται πως το σχετικό θέμα θα συζητηθεί σήμερα Τρίτη 25 Αυγούστου στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου:

ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ ΠΕΡΙ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΗΣ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΓΥΜΝΑΣΤΗΡΙΩΝ ΣΕ ΑΘΛΗΤΙΚΟΥΣ ΣΥΛΛΟΓΟΥΣ

Κα Χαζάπη,

Με αφορμή τα πρόσφατα δημοσιεύματα και το ρεπορτάζ της εφημερίδας σας σχετικά με:

α. Την διαδικασία παραχώρησης των σχολικών αθλητικών χώρων στους αθλητικούς συλλόγους του Δήμου Διονύσου,

β. Την αρμοδιότητα και δικαιοδοσία επί του θέματος των Σχολικών Επιτροπών,

γ. Την Επιστολή/Τοποθέτηση της Ένωσης Γονέων Διονύσου επί του θέματος,

δ. Την τοποθέτηση υπηρεσιακών παραγόντων του Δήμου επί του θέματος

σας αναφέρω τα ακόλουθα:

Περί δικαιοδοσίας & αρμοδιότητας οργάνων

Όπως είναι γνωστό, με τον ν. 3852/2010 (σχέδιο «Καλλικράτης») όλες οι αρμοδιότητες για την διαχείριση και λειτουργία των σχολικών κτηρίων (οι αίθουσες διδασκαλίας, οι προαύλιοι χώροι, τα κλειστά σχολικά γυμναστήρια) έχουν περάσει στη δικαιοδοσία των Δήμων.

(Ν. 3852/2010-Άρθρο 282: Η κινητή και ακίνητη περιουσία όλων των δημόσιων σχολείων της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης μεταβιβάζεται αυτοδικαίως στους οικείους Δήμους στην τοπική αρμοδιότητα των οποίων ανήκουν.)

Η αρμοδιότητα διάθεσής τους και παραχώρησής τους σε εξωσχολικούς φορείς (αθλητικούς & πολιτιστικούς συλλόγους, ΝΠΔΔ, ΝΠΙΔ ή άλλους επιστημονικούς ή κοινωνικούς φορείς) ανήκει στο Δημοτικό Συμβούλιο μετά από εισήγηση του Δημάρχου ή του αρμόδιου Αντιδημάρχου (Ν.3463/06).

(Νομος 3852/10 – Άρθρο 94: Στο άρθρο 75 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων, υπό τον τομέα Παιδείας, Πολιτισμού και Αθλητισμού του Δήμου, προστίθεται η αρμοδιότητα της διάθεσης διδακτηρίου για άλλες χρήσεις κοινής ωφέλειας ή για την πραγματοποίηση εκδηλώσεων, κοινού ενδιαφέροντος, σε συνεργασία με τη Σχολική Επιτροπή. )

Περί Κανονισμού Παραχώρησης & Χρήσης

Η εκδοση Κανονισμού Παραχώρησης & Χρήσης των σχολικών γυμναστηρίων και των σχολικών  χώρων γενικότερα, ανήκει στην αρμοδιότητα του Δημοτικού Συμβουλίου και ήδη όπως γνωρίζετε, τους τελευταίους 2 μήνες, με πρωτοβουλία του αρμόδιου Αντιδημάρχου έχουμε συναντηθεί 3 φορές τα αθλητικά σωματεία, για συζήτηση-κατάθεση προτάσεων ώστε να καθορισθεί επιτέλους το πλαίσιο και η διαδικασία. Σας γνωρίζω επιπρόσθετα ότι σύμφωνα με τον νέο αθλητικό νόμο, παραχώρηση αθλητικού χώρου από τους Δήμους δικαιούνται μόνο τα σωματεία που διαθέτουν αθλητική αναγνώριση ή βρίσκονται σε διαδικασία έκδοσης, ως ο νόμος ορίζει. Ήδη τα νομιμοποιητικά έγγραφα (καταστατικό, ΑΦΜ, οικονομικοί απολογισμοί, θεώρηση βιβλίων , αποδεικτικά ελέγχου οικονομικών από Επίτροπο κ.τ.λ.) ειναι κατατεθειμένα στην αρμόδια αντιδημαρχία. Ο υπόψη κανονισμός μεταξύ άλλων είναι υποχρεωμένος να θέτει τις όποιες προϋποθέσεις , πάντα σύμφωνα με το εν ισχύι νομικό πλαίσιο. Συμπληρωματικά να λάβετε υπόψη ότι οποιαδήποτε καθυστέρηση σε χρονοδιάραμματα δεν αποτελεί ευθύνη του εκάστοτε αιτούμενου φορέα, καθώς επίσης ότι οι ισχυρισμοί μελών των Σχολικών Επιτροπών που θέτουν ερωτήματα για την απόδειξη της ταυτότητας/νομιμοποίησης καθε σωματείου είναι αρμοδιότητα του Δήμου και όχι της Σχολικής Επιτροπής.

Περί Απόδειξης του Μη Κερδοσκοπικού Χαρακτήρα των Αθλητικών Συλλόγων

Αναφορικά με τους ισχυρισμούς της Ένωσης Γονέων περί ΜΚΟ  ή τον χαρακτηρισμό των Αθλητικών Συλλόγων ως κερδοσκοπικών οργανισμών επισημαίνεται ότι:

Στο νόμο 2725/1999, περί Ερασιτεχνικού Αθλητισμού (Αρθρο 1. Σκοπός) αναφέρεται ότι: Αθλητικό σωματείο είναι η ένωση φυσικών προσώπων  κατά τις διατάξεις του άρθρου 78 του Αστικού Κώδικα και των άρθρων 12 & 16 του Συντάγματος. Δεν επιδιώκει την απόκτηση κέρδους και πρωταρχικό σκοπό έχει την συμμετοχή των αθλητών του σε αθλητικούς αγώνες. Για τον λόγο αυτό (μη κερδοσκοπικό), σύμφωνα με τον Ν.2859/2000 (Κώδικας ΦΠΑ), τα ερασιτεχνικά αθλητικά σωματεία  απαλλάσσονται από το φόρο για την παροχή υπηρεσιών που συνδέεται στενά με τον αθλητισμό ή τη σωματική αγωγή.

Περί Επιβολής Οικονομικο -Κοινωνικών Κριτηρίων για τη Συμμετοχή Αθλητών

Πάγια αντίληψη και έμπρακτη θέση  όλων των αθλητικών συλλόγων της περιοχής είναι η ανάπτυξη του ερασιτεχνικού αθλητισμού και η παροχή δυνατοτήτων άθλησης σε όσα παιδιά το επιθυμούν ανεξάρτητα της ύπαρξης οικονομικο-κοινωνικών θεμάτων που επιλύονται λόγω της κοινωνικής ευαισθησίας που δείχνουν όλοι οι σύλλογοι.

Σχετικά με την εκ των προτέρων προϋπόθεση που θέτει η Ενωση Γονέων ή καλεί την Σχολική Επιτροπή να τις συμπεριλάβει στην απόφασή της, αναφορικά  με την δήλωση οικονομικο-κοινωνικών κριτηρίων αυτή δεν έχει νομικό έρεισμα. Επισημαίνεται ότι σύμφωνα με τη νομοθεσία (Δ4/1171/19-12-84 & Γ1/210/20-2-98 ΥΠΕΠΘ) η παραχώρηση των σχολικών χώρων επιτρέπεται: Α)σε ΕΞΩΣΧΟΛΙΚΟΥΣ ΦΟΡΕΙΣ του δημοσίου ή ιδιωτικού τομέα (ΟΤΑ, αθλητικά σωματεία, πολιτιστικούς συλλόγους, ινστιτουτα ξένων γλωσσών κ.τ.λ.) και Β)σε ΕΣΩΣΧΟΛΙΚΟΥΣ ΦΟΡΕΙΣ  (συλλόγους γονέων, ΕΛΜΕ, τοπικούς συλλόγους εκπαιδευτικών, μαθητικές κοινότητες κ.τ.λ.).

Η προϋπόθεση για τον μη αποκλεισμό παιδιών σε εκπαιδευτικά προγράμματα ή δράσεις  για οικονομικοκοινωνικους λόγους, αφορά αποκλειστικά τους ΕΣΩΣΧΟΛΙΚΟΥΣ ΦΟΡΕΙΣ.

Στις ιδιες εγκυκλίους αναφέρονται ενδεικτικά οι παρακάτω προϋποθέσεις που είναι αρμόδια να εξεταζει η Σχολική Επιτροπή, προκειμένου να εισηγηθεί (γνωμωδότηση, όχι έγκριση) στον Δήμαρχο ή το ΔΣ:

Α. Μη παρεμπόδιση της λειτουργίας του σχολείου

Β. Αποκατάσταση ζημιών που θα γίνουν κατά τη χρήση

Γ. Καθαρισμός των χώρων

Δ. Σεβασμός του χώρου κατά τη διάρκεια χρήσης

Περί Διαδικασίας Παραχώρησης

Συμπερασματικά: Η διαδικασία παραχώρησης σχολικού γυμναστηρίου σε αθλητικό σύλλογο σύμφωνα με την νομοθεσία είναι η εξής:

α.   Αίτημα του συλλόγου στη Σχολική Επιτροπή ή τον Διευθυντή του σχολείου.

β.   Η Σχολική Επιτροπή διαβιβάζει το αίτημα στο Διευθυντή (ή το αντίστροφο) για κατάθεση γνώμης (όχι απόφαση) συζητάει και ΕΙΣΗΓΕΙΤΑΙ (δεν αποφασίζει) διαβιβάζει τις γνώμες στην ΔΕΠ (εάν έχει συγκροτηθεί).

γ.    Η ΔΕΠ (εφόσον έχει συγκροτηθεί),  διαβιβάζει το φάκελο του αιτήματος με τις σχετικές εισηγήσεις για έγκριση στο ΔΣ.

δ.    Το Δημοτικό Συμβούλιο αποφασίζει για την παραχώρηση η οποία περιλαμβάνει τους όρους και τις προϋποθέσεις που έχει θέσει μέσω του Κανονισμού Λειτουργίας που έχει ψηφίσει (αντίτιμο ή δωρεάν, διάρκεια, κατανομή ωρών χρήσης, δικαιολογητικά αιτούντων κ.τ.λ).

Αυτή είναι η νόμιμη διαδικασία για τα αθλητικά σωματεία για τους συγκεκριμένους χώρους και δεν έχει καμιά σχέση η διαδικασία με όσα ισχύουν για άλλες περιπτώσεις (συλλόγους γονέων, προγράμματα δημιουργικής απασχόλησης, φορείς που αιτούνται αίθουσες για ημερίδες, διαλέξεις κ.τ.λ.)

Αναφορικά με την προϋπόθεση ασφαλιστικής κάλυψης των αθλητών αυτή ανήκει στην ευθύνη και αρμοδιότητα εκάστου φορέα και δεν προβλέπεται η επιβολή της, ως προϋπόθεση από κανένα νομικό κείμενο. Είναι αυτονόητο επίσης ότι η συντήρηση των εγκαταστάσεων και η επισκευή ή αντικατάσταση του εξοπλισμού είναι ευθύνη του Δήμου. Τα έξοδα των Σχολικών Επιτροπών για τα σχολικά γυμναστήρια, αφορούν μόνο τις λειτουργικές δαπάνες ή μικροεπισκευές έως ποσού 3.000€ και εφόσον σχετίζονται με την εκπαιδευτική διαδικασία. Τα έργα ανακαίνισης ή άλλα (π.χ. αλλαγή παρκέ, αλλαγή φωτισμού, αντιπλημμυρικά, ασφάλειας κ.τ.λ.) ανήκουν στην Τεχνική Υπηρεσία του Δήμου όπως όλα τα δημόσια κτήρια του Δήμου.

Ας τα γνωρίζουν όσοι είναι μέλη των Σχολικών Επιτροπών (αιρετοί, εκπρόσωποι γονέων, δημότες) ή όποιοι κατέχουν θεσμικές θέσεις για να ξέρουν ποιες είναι οι δικαιοδοσίες τους σε κάθε περίπτωση ώστε να αποφεύγονται ανακρίβειες από θεσμικούς παράγοντες και φαινόμενα κατάχρησης εξουσίας.

Με εκτίμηση

Μάριος Λουκάτος

Πρόεδρος ΑΣ Άνοιξης Διονύσου (ΑΣΑΔ) Χάντμπολ