logo


Στο σημερινό Περιφερειακό Συμβούλιο έρχεται προς έγκριση το θέμα με τίτλο «Τροποποίηση των εγκεκριμένων περιβαλλοντικών όρων (ΚΥΑ 126119/8-2-2007) του τμήματος Μεταμόρφωση – Υλίκη του Αυτοκινητοδρόμου ΠΑΘΕ όπως τροποποιήθηκε, ανανεώθηκε και ισχύει ως προς τον σχεδιασμό, κατασκευή και λειτουργία του Α/Κ Βαρυμπόμπης με την προσθήκη των προσωρινών έργων στον κόμβο των οδών Ελαιών και Ερμιόνης, στην περιοχή Αδάμες του Δήμου Κηφισιάς».

Με λίγα λόγια στα πλαίσια τήρησης του νόμου, ζητείται η γνώμη της Περιφέρειας Αττικής για την Μελέτη του Υπουργείου Περιβάλλοντος ώστε μετά το Υπουργείο Υποδομών να υλοποιήσει το έργο. Σημειώνουμε ότι ήδη οι Έλληνες πολίτες καταβάλλουν αποζημιώσεις στην Νέα Οδό ΑΕ μέσω του κρατικού προϋπολογισμού για τη μη λειτουργία των διοδίων. Επομένως, αποτελεί πλέον συνομολογημένη παραδοχή του Ελληνικού Δημοσίου η τοποθέτηση των διοδίων στους Α/Κ Βαρυμπόμπης και Αγίου Στεφάνου.

Η τοποθέτηση διοδίων στο ύψος της Βαρυμπόμπης προϋποθέτει και  την κατεδάφιση της σημερινής γέφυρας που θα αντικατασταθεί από ένα μεγάλο κυκλικό κόμβο. Επίσης μετά από αρκετές αλλαγές στον σχεδιασμό τα διόδια δείχνει ότι θα είναι πλευρικά και όχι ηλεκτρονικά. Η υπόθεση των διοδίων συζητείται από το 2007, όταν με το Ν. 3555/2007, θεσμοθετήθηκε η τοποθέτηση πλευρικών διοδίων στους κόμβους Βαρυμπόμπης και Αγίου Στεφάνου, προκειμένου, να χρηματοδοτηθούν μεγάλα οδικά έργα σε άλλες περιοχές της χώρας.

Οι Δήμοι Κηφισιάς και Διονύσου έχουν επανειλημμένως χαρακτηρίσει άδικη την απόφαση του 2007 και προβλέπουν «τεράστιες επιπτώσεις περιβαλλοντικές, κυκλοφοριακές και οικονομικές για τους κατοίκους, τους εργαζόμενους, τους επαγγελματίες, και τους επισκέπτες των περιοχών μας». Τα πρώτα χρόνια είχε συμφωνηθεί ότι τα διόδια θα τοποθετηθούν αφού προηγουμένως γίνουν τα έργα για την διασφάλιση «επαρκούς εναλλακτικής παράπλευρης κυκλοφορίας».

Ζητάμε από το Περιφερειακό Συμβούλιο Αττικής να απορρίψει την μελέτη, όπως παρομοίως έπραξε και στο παρελθόν και από τα αρμόδια Υπουργεία Μεταφορών, Υποδομών και Δικτύων, καθώς και Περιβάλλοντος και Ενέργειας να μην την προχωρήσουν.

Τα  κάθε είδους διόδια, που εγκαθίστανται, σε αστικές περιοχές υποβαθμίζουν σημαντικά κυκλοφοριακά και περιβαλλοντικά το οδικό δίκτυο, τις εντός αυτών μετακινήσεις των πολιτών και όλες τις γειτονιές του Δήμου μας. Είναι απολύτως σίγουρο ότι όλη η υπερτοπική κυκλοφορία θα διεισδύσει στον αστικό ιστό για να αποφεύγει τα διόδια.

Η προβλεπόμενη, από τη μελέτη, διακοπή λειτουργίας λόγω κατεδάφισης, της γέφυρας Βαρυμπόμπης τουλάχιστον για δύο χρόνια, θα αυξήσει τον κυκλοφοριακό φόρτο, τόσο στους δύο παράδρομους, όσο και στο εσωτερικό οδικό δίκτυο από 160% έως 250%.

Η απόφαση τοποθέτησης διοδίων είναι απολύτως άδικη, αφού θα είμαστε η μόνη διαμορφωμένη αστική περιοχή του Λεκανοπεδίου, όπου οι Δημότες, οι εργαζόμενοι, οι επαγγελματίες και οι επισκέπτες, θα κληθούν να πληρώσουν για έργα που κατασκευάζονται, εκατοντάδες χιλιόμετρα μακριά.

Δημιουργεί τεράστιες περιβαλλοντικές και κυκλοφοριακές επιπτώσεις, αφού δεν υπάρχουν παράπλευρες εναλλακτικές διαδρομές.

Έρχεται σε πλήρη αντίθεση με το Ρυθμιστικό Σχέδιο Αττικής (Ρ.Σ.Α..2021) και όλων όσα προβλέπονται για τη συγκεκριμένη χωρική υποενότητα Βόρειας Αττικής.

Υπενθυμίζεται, ότι η απόφαση της Περιφέρειας Αττικής δεν έχει δεσμευτικό αλλά μόνον γνωμοδοτικό χαρακτήρα. Δηλαδή, ακόμη και αν απορριφθεί, το Υπουργείο  θα προχωρήσει τα έργα. Το πολιτικό σύστημα (Βουλευτές, Υπουργοί, Περιφερειάρχες, Δήμαρχοι κ.λπ.) και οι μεταξύ τους εξαρτήσεις και συμφέροντα, σε τέτοιες περιπτώσεις δεν αφήνουν περιθώρια ουσιαστικών παρεμβάσεων και λύσεων υπέρ των πολιτών. Οι αντιδράσεις θα πρέπει να είναι συλλογικές από όλους μας χωρίς αγκυλώσεις και οποιεσδήποτε δεσμεύσεις.

Οι πολίτες θα το επιτρέψουν;

Τα έργα γίνονται για μας χωρίς εμάς. Εμείς καλούμαστε πολλές φορές να πληρώσουμε το υπερβολικό κόστος είτε με την μορφή διοδίων, είτε με την μορφή έμμεσων η άμεσων φόρων. Είμαστε υπέρ των έργων που δεν υποβαθμίζουν την ζωή μας και το περιβάλλον, δεν κατασπαταλούν δημόσιους και ιδιωτικούς πόρους και ανοίγουν δρόμους προς ένα  καλύτερο μέλλον.

Ο αγώνας ενάντια στα διόδια θα πρέπει να συνοδεύεται από ένα όραμα για τις μετακινήσεις στο Δήμο Διονύσου. Βασικό συστατικό πρέπει να είναι η όσο το δυνατό πιο σύντομη λειτουργία του προαστιακού σιδηρόδρομου, με αξιόπιστα, συχνά και σχετικά φθηνά δρομολόγια αλλά και με προώθηση πολιτικών μείωσης των μετακινήσεων με ΙΧ εντός του Δήμου Διονύσου. Το επιχείρημα της περιβαλλοντικής υποβάθμισης των περιοχών μας με τα διόδια θα πρέπει να το υπερασπιστούμε προωθώντας τις αντίστοιχες πολιτικές μεταφορών στο Δήμο μας.

Κωστής Κουριδάκης

Πολιτικός μηχανικός ΕΜΠ