logo


Η μία Υπηρεσία, Περιβάλλοντος, με έγγραφά της, το πρώτο πριν από ένα μήνα και το δεύτερο χθες, την ύστατη στιγμή και με την ένδειξη “επείγον”, λέει πως μελέτη, που η ίδια εκπόνησε, είναι λάθος, βάζει θέματα νομιμότητας, δημοσίου συμφέροντος, αθέμιτου ανταγωνισμού και αποτελεσματικής λειτουργίας του Δήμου και προτείνει να ματαιωθεί η διαγωνιστική διαδικασία η οποία βασίστηκε στη λάθος μελέτη.

Η άλλη Υπηρεσία, Προμηθειών, θεωρεί πως τα παραπάνω μπορούν να παρακαμφθούν και να αναζητηθούν τρόποι θεραπείας τους, και προτείνει αντιθέτως να συνεχιστεί κανονικά η διαδικασία.

Η Δημοτική Αρχή, στη μέση, επιλέγει με πολιτική απόφαση την πρόταση του Τμήματος Προμηθειών.

Εν τω μεταξύ αφήνει αναξιοποίητους τους δυο (2) ειδικούς συνεργάτες Δημάρχου, που προσελήφθησαν με διαφορά λίγων μηνών ο ένας από τον άλλο, και με αυτό μεταξύ άλλων το καθήκον: Τον έλεγχο των δημοσίων συμβάσεων.

Αυτά συνέβησαν και διαπιστώθηκαν σωρευτικά στη χθεσινή (4/5) συνεδρίαση της Οικονομικής Επιτροπής, όταν συζητήθηκε το πρώτο θέμα, που αφορούσε στο διαγωνισμό για την προμήθεια καυσίμων κίνησης και θέρμανσης για τα οχήματα και τα κτήρια του Δήμου .σ. ο εν λόγω διαγωνισμός είχε πέντε αντικείμενα, αλλά το πρόβλημα εντοπίζεται μόνο σ’ αυτό που αφορά στην προμήθεια καυσίμων κίνησης, συνολικού προϋπολογισμού 813.000 ευρώ με δικαίωμα προαίρεσης 50%).

Στην εξέλιξη αυτού του διαγωνισμού, όπως έχει ήδη καταγράψει η Οδός Διονύσου, η Διεύθυνση Περιβάλλοντος, που συνέταξε τη μελέτη, διαπίστωσε με αρκετή καθυστέρηση πως ένας από τους όρους της ήταν αντίθετος στη νομοθεσία. Πιο συγκεκριμένα η Υπηρεσία περιέλαβε στη μελέτη τον όρο να ανεφοδιάζει ο όποιος ανάδοχος τα οχήματα και τα μηχανήματα έργου του Δήμου στο ρεζερβουάρ τους, στο Αμαξοστάσιο, ενώ βάσει νόμου  δεν επιτρέπεται η μεταφορά πετρελαίου και βενζίνης εκτός πρατηρίου. Η Υπηρεσία λοιπόν έσπευσε να επισημάνει το λάθος με έγγραφό της στις 13 Μαρτίου, με το οποίο έθετε προβλήματα νομιμότητας- προφανώς-, αθέμιτου ανταγωνισμού, αποτελεσματικής λειτουργίας του Δήμου και δημοσίου συμφέροντος, καλώντας τη Διοίκηση να ματαιώσει τη διαγωνιστική διαδικασία και να την προκηρύξει εκ νέου, νομότυπα αυτή τη φορά. Εκείνη τη χρονική στιγμή είχε ήδη αναδειχθεί προσωρινός ανάδοχος, του οποίου η επιχείρηση (πρατήριο) βρίσκεται εκτός ορίων Δήμου. Τα ίδια προβλήματα η Διεύθυνση Περιβάλλοντος επαναλάμβανε σε νέο έγγραφό της που επειγόντως διανεμήθηκε στα μέλη της Οικονομικής Επιτροπής, λίγη ώρα πριν να ξεκινήσει η χθεσινή συνεδρίαση. Προσέθετε μάλιστα το κόστος που θα επωμισθεί ο Δήμος, εφόσον ο στόλος του- ακολουθώντας τη νομοθεσία- χρειάζεται να μετακινείται εκτός πόλης για τον ανεφοδιασμό του, αλλά και την ασφάλεια εγκαταστάσεων και προσωπικού αν ο ανεφοδιασμός γίνεται στα ρεζερβουάρ των οχημάτων στο Αμαξοστάσιο, ενώ ζητούσε και πάλι τη ματαίωση της διαγωνιστικής διαδικασίας.

Απέναντι στα παραπάνω επιχειρήματα, η εισήγηση την οποία υπογράφει ο αρμόδιος Αντιδήμαρχος Οικονομικών και Διοικητικών Υπηρεσιών Γ. Τσουδερός, παραθέτει νομολογία που αποθαρρύνει τη ματαίωση των διαγωνισμών, εκτός και αν τυχόν λάθη ή παραλείψεις ή αβλεψίες δεν μπορούν να θεραπευθούν με άλλο τρόπο από την αναθέτουσα Αρχή, εν προκειμένω το Δήμο.

Ο Δήμος, λοιπόν, σύμφωνα με την τοποθέτηση του Δημάρχου Γ. Καλαφατέλη χθες, μπροστά στο ενδεχόμενο να μείνει χωρίς καύσιμα κίνησης ή να επιδοθεί σε σειρά απ’ ευθείας αναθέσεων, μέχρι να ευδοκιμήσει νέος διαγωνισμός, με πολιτική απόφαση επέλεξε να ολοκληρώσει τη διαγωνιστική διαδικασία και να… πετάξει το μπαλάκι στον ανάδοχο. Ο τελευταίος, με υπογεγραμμένη δήλωσή του, θα πρέπει να αναλάβει τον ανεφοδιασμό οχημάτων και μηχανημάτων έργου σε χώρο που θα του υποδείξει ο Δήμος, ακολουθώντας τη .σ. λάθος και παράτυπη) μελέτη. Σε περίπτωση που αρνηθεί, τότε θα κηρυχθεί έκπτωτος και η διαγωνιστική διαδικασία- στο κομμάτι των καυσίμων κίνησης- θα ματαιωθεί και θα διεξαχθεί και πάλι, ενώ θα του επιβληθούν οι προβλεπόμενες κυρώσεις.

Κραυγή αγωνίας για να σταματήσει αυτός ο διαγωνισμός, χαρακτήρισε το έγγραφο της Διεύθυνσης Περιβάλλοντος ο επικεφαλής της μείζονος μειοψηφίας Δ. Ζαμάνης, που στην τοποθέτηση του Δημάρχου αντέταξε: “Ζητάμε από τον ανάδοχο να κάνει κάτι παράνομο, μόνο και μόνο για να μπορέσουμε να σώσουμε την εισήγηση, και μάλιστα για ποσό 1 εκατομμυρίου ευρώ για δυο χρόνια. Το να έρχεται ο Δήμος, ενώ η Υπηρεσία του γνωρίζει ότι το ζητούμενο είναι παράνομο, και να υπολογίζει στην επιθυμία του αναδόχου να πάρει τη δουλειά, θα μπορούσε να πει κανείς πως είναι εκβιασμός”. Πρότεινε μάλιστα συνεχείς απ’ ευθείας αναθέσεις στον ανάδοχο, με τον οποίο σήμερα συνεργάζεται ο Δήμος, για όσο διάστημα χρειαστεί μέχρι να τρέξει ο νέος, σωστός, διαγωνισμός: “Αν ψηφιστεί η εισήγησή σας σήμερα, που δείχνει εμμονή να πάρει τη δουλειά ο συγκεκριμένος ανάδοχος, δεν υπάρχει περίπτωση να μην πάει στο Ελεγκτικό Συνέδριο και στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση για έλεγχο νομιμότητας”, κατέληξε ο κ. Ζαμάνης. 

Εντύπωση προκάλεσε εδώ το γεγονός πως ο κ. Καλαφατέλης επέμεινε- και σε καμιά στιγμή της συζήτησης δεν διαψεύσθηκε- πως την ίδια, παράνομη, διαδικασία ακολουθούσε και η προηγούμενη Διοίκηση- “μόνο που εγώ παλεύω να βρω λύση, ενώ εσείς να παρουσιάσετε κώλυμα”, τόνισε χαρακτηριστικά. Προσέθεσε μάλιστα πως όσο παράνομος είναι ο ανεφοδιασμός του Δήμου με καύσιμα στο χώρο του, άλλο τόσο παράνομος είναι ο ανεφοδιασμός των σκαφών στις μαρίνες, για παράδειγμα, ή των φούρνων. Στάθηκε επιπλέον ιδιαίτερα στο ποσοστό της έκπτωσης που δίνει ο προσωρινός ανάδοχος, ύψους 2,6%, “μακριά από τις μηδενικές εκπτώσεις επί των ημερών σας και μακριά κατά το δυνατόν από τις απ’ ευθείας αναθέσεις. Εμείς επιστρέφουμε στη νομιμότητα” τόνισε ο Δήμαρχος.

Ουδείς πάντως ασχολήθηκε και με μια ακόμη παράμετρο- απευκταία μεν, αλλά απολύτως πιθανή: Τι θα συμβεί και πού θα αναζητηθούν ευθύνες σε περίπτωση, ο μη γένοιτο, αυτοκινητικού ατυχήματος, ή και δυστυχήματος, σε βυτιοφόρο του αναδόχου καθ’ οδόν ή κατά τη διαδικασία ανεφοδιασμού οχημάτων του Δήμου;

Η εισήγηση της Υπηρεσίας, της δεύτερης, αυτής που πρότεινε να μην ματαιωθεί ο διαγωνισμός λόγω λάθους, εγκρίθηκε κατά πλειοψηφία με 5 θετικές ψήφους από τα μέλη της Οικονομικής Επιτροπής που πρόσκεινται στις παρατάξεις “Δύναμη Ευθύνης για το Διόνυσο” και “Η πόλη μας, Το σπίτι μας”, ενώ καταψηφίσθηκε (3 αρνητικές ψήφοι) από τη μείζονα μειοψηφία και την παράταξη “Εύπολις- Συνεργασία Δημοτών Διονύσου”.

Αξίζει εδώ να σημειωθεί και το εξής: Στο Δήμο Διονύσου έχουν προσληφθεί οι Ν. Παπαϊωάννου και Γ. Μπάμπαλος, ειδικοί συνεργάτες Δημάρχου, με αντικείμενό τους (εκτός άλλων ο πρώτος) την παροχή εξειδικευμένων συμβουλών γύρω από την κατάρτιση και το νομικό έλεγχο των δημοσίων συμβάσεων. Στην ερώτηση της Οδού Διονύσου αν το θέμα που ανέκυψε τέθηκε υπ’ όψιν τους, η απάντηση του Δημάρχου ήταν αρνητική, δημιουργώντας ερωτηματικά: Τους έχει ή όχι ανάγκη ο Δήμος, και αν ναι, γιατί εμφανίζεται απρόθυμος να τους αξιοποιήσει;