logo


Με 29 θετικές ψήφους (σ.σ. συμπεριλαμβάνεται και αυτή του Προέδρου της Κοινότητας Αγ. Στεφάνου Δ. Μπαμπανίκα) εγκρίθηκε από το Δημοτικό Συμβούλιο στην προχθεσινή (29/10) συνεδρίασή του η διατήρηση της υφιστάμενης ρυμοτομίας, καθώς και η μείωση του αριθμού των αντλιοστασίων, στο πλαίσιο του έργου αποχέτευσης για τις περιοχές Αγ. Στεφάνου, Ραπεντώσας και Πευκόφυτου. Που σημαίνει πως οι δρόμοι, απ’ όπου θα περάσει το δίκτυο, και η χάραξή τους δεν θα αλλάξουν στο μέλλον, ενώ από τα 35 αντλιοστάσια που προβλέπονταν στην αρχική μελέτη, τελικά θα κατασκευαστούν επτά. Αξιοσημείωτο είναι πως στις θετικές ψήφους συγκαταλέγονται και τρεις από την παράταξη της μείζονος μειοψηφίας: Κ. Μαϊχόσογλου και Στ. Δημητριάδης που εκλέγονται στον Άγ. Στέφανο και Τ. Μπάσης από το Διόνυσο, πείστηκαν από την εισήγηση και τις διευκρινίσεις του αρμόδιου Αντιδημάρχου Γ. Φωτάκη και υπερψήφισαν. Αρνητική ψήφο έδωσαν οι Μ. Στυλιανού και Θ. Στάικος από την ίδια παράταξη, ενώ τα υπόλοιπα μέλη της μείζονος, η Λαϊκή Συσπείρωση και η παράταξη ΜΑΖΙ για τον Διόνυσο έδωσαν λευκή ψήφο. Στη διάρκεια της συζήτησης, εξάλλου, που διήρκεσε μιάμιση ώρα, δεν έλειψαν και οι συνήθεις αντεγκλήσεις και χαρακτηρισμοί μεταξύ στελεχών της τέως και της νυν Δημοτικής Αρχής.

Υπενθυμίζεται εδώ πως το εν λόγω έργο διαθέτει έτοιμη μελέτη από το 2014 και χρηματοδότηση 18,8 εκατομμυρίων ευρώ από το ΕΣΠΑ. Στη μελέτη προβλέπονταν αρχικά 35 αντλιοστάσια, αριθμός που συνάντησε την άρνηση της ΕΥΔΑΠ, μια που το κόστος συντήρησής τους είναι μεγάλο. Έτσι η Εταιρεία αντιπρότεινε την κατασκευή δυο αντλιοστασίων, που οδηγούσε στην εκτέλεση του 80% του συνολικού έργου. Μετά από αλλεπάλληλες συναντήσεις της νυν Διοίκησης με την Εταιρεία και τους εκπροσώπους του ΕΣΠΑ, συμφωνήθηκε η τροποποίηση της μελέτης και η κατασκευή επτά αντλιοστασίων, που θα αποχετεύουν ολόκληρη τη Ραπεντώσα, ολόκληρο το Πευκόφυτο και το 88% του Αγ. Στεφάνου. Εκτός αποχέτευσης μένουν δρόμοι που δεν έχουν διανοιχθεί ή έχουν έντονες μορφολογικές δυσκολίες, καθώς και σημεία όπου αποχετεύονταν το πολύ 7 σπίτια, τα οποία θα καλυφθούν σε επόμενη φάση. Τα παραπάνω, όπως έχει καταγράψει η Οδός Διονύσου, είχαν αναλυθεί διεξοδικά στις συνεδριάσεις των Τοπικών Συμβουλίων Αγ. Στεφάνου και Διονύσου.

Η προχθεσινή συζήτηση στο Δημοτικό Συμβούλιο για το θέμα, που διήρκεσε μιάμιση ώρα περίπου, εστιάστηκε στα παρακάτω ερωτήματα:

-Η μείωση του αριθμού των αντλιοστασίων αποχέτευσης ποια πραγματική επίπτωση θα έχει στον όγκο των εξυπηρετούμενων κατοίκων;

-Πόσο υπαρκτός είναι ο κίνδυνος να χαθεί η χρηματοδότηση των 19 εκατομμυρίων ευρώ του ΕΣΠΑ, αν δεν ξεκινήσει άμεσα η διαδικασία δημοπράτησης του έργου;

-Γιατί το έργο δεν είχε προχωρήσει τα τελευταία 4 χρόνια;

Τη δική της εκδοχή στα παραπάνω ερωτήματα έδωσε η παράταξη της μείζονος μειοψηφίας, και κυρίως ο τέως Αντιδήμαρχος Δ. Ράικος. Ο τελευταίος, επικαλούμενος στοιχεία του μελετητή, υποστήριξε πως η τροποποιημένη μελέτη αφήνει εκτός αποχέτευσης 1300 κατοίκους, κυρίως στην περιοχή της Αγ. Παρασκευής, ενώ τελικά κατασκευάζεται κλάσμα αυτού που προβλεπόταν στην αρχική μελέτη. “Όλοι θέλουμε να αποχετευθεί το σύνολο της περιοχής μελέτης, και ο  μόνος που αρνείται είναι η ΕΥΔΑΠ. Για ένα έργο που χρηματοδοτείται 100% από το ΕΣΠΑ, σήμερα κόβουμε το 20%”, υπογράμμισε ο κ. Ράικος και ζήτησε αναβολή μερικών εβδομάδων, ώστε να υπάρξει νέα συνάντηση, με το Υπουργείο Υποδομών αυτή τη φορά, για να ασκηθούν πιέσεις στην ΕΥΔΑΠ να δεχθεί αύξηση των αντλιοστασίων.

Σε μια άλλη πτυχή του θέματος στάθηκε ο τέως Δήμαρχος και επικεφαλής της μείζονος μειοψηφίας Δ. Ζαμάνης, συνδέοντάς το με την επικείμενη ανάρτηση των δασικών χαρτών και για την επίμαχη περιοχή μελέτης στον Άγ. Στέφανο: “Σήμερα αποφασίζουμε να διατηρήσουμε τη ρυμοτομία στην περιοχή μελέτης, που τη θεωρούμε αμιγώς αστική περιοχή. Κι αν αύριο ο δασάρχης πει κάτι άλλο; Όπως είπε και η ΕΥΔΑΠ πως δεν τη συμφέρει να συντηρεί τα 35 αντλιοστάσια και σπεύσατε να αλλάξετε τη μελέτη. Αυτή είναι η εύκολη λύση. Τι θα απαντήσουμε όμως στους 1300 κατοίκους που μένουν εκτός αποχέτευσης εσαεί; Η ΕΥΔΑΠ παίρνει ένα πάγιο περιουσιακό στοιχείο αξίας 16 εκατομμυρίων ευρώ και βάζει και όρους;”, τόνισε χαρακτηριστικά ο κ. Ζαμάνης, κατηγορώντας επιπλέον τη Διιοίκηση πως δεν φρόντισε να παρίσταται στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου εκπρόσωπος της Τεχνικής Υπηρεσίας του Δήμου, παρά το σχετικό επίμονο αίτημά του. “Και εφόσον δεν την καλέσατε, δικαιούμαι να υποθέτω ότι λέτε ψέματα”, ανέβασε τους τόνους ο κ. Ζαμάνης.

Οξύτερος των παραπάνω, που πάντως δήλωσαν εξαρχής πως θα ψηφίσουν λευκό, μια που δεν αντιτίθενται στο έργο καθαυτό, ήταν ο Θ. Στάικος, που χαρακτήρισε εγκληματική τη στάση της ΕΥΔΑΠ που αρνείται ένα υψίστης περιβαλλοντικής σημασίας έργο επικαλούμενη το κόστος συντήρησης των πολλών αντλιοστασίων, ενώ κατηγόρησε τη Διοίκηση για πρωτοφανή παραπληροφόρηση όταν ενημέρωσε τα δυο Τοπικά Συμβούλια για το θέμα, καθώς και για επιμελέστατη απόκρυψη της αλήθειας. Πρότεινε μάλιστα καταγγελία στα Ευρωπαϊκά Δικαστήρια, “κι αν δεν πάτε εσείς, θα πάω εγώ”, καθώς και αναβολή της συζήτησης και συνάντηση σύσσωμου του Δημοτικού Συμβουλίου με τον υπουργό Υποδομών για να ζητήσουν την εκτέλεση όλου του έργου χωρίς εξαιρέσεις.

Στην περιβαλλοντική διάσταση του έργου, που μπορεί να γίνει μοχλός πίεσης προς την ΕΥΔΑΠ, στάθηκε περισσότερο ο Κ. Κουριδάκης επικεφαλής της παράταξης Εύπολις- Συνεργασία Δημοτών Διονύσου. Μηχανικός ο ίδιος, ο κ. Κουριδάκης επεσήμανε πως η λεκάνη απορροής του Αγ. Στεφάνου είναι η Λίμνη Μαραθώνα. “Το φαινόμενο των απορροφητικών βόθρων και των λυμάτων στους δρόμους που καταλήγουν στη Λίμνη, φαινόμενο που δεν τιμάει κανέναν, δεν είναι άγνωστο στην περιοχή, συνεπώς μπορούμε να επικαλεστούμε την προστασία του περιβάλλοντος και να πιέσουμε την ΕΥΔΑΠ να δεχθεί αύξηση του αριθμού των αντλιοστασίων”, υπογράμμισε ο επικεφαλής του Εύπολι, συμφωνώντας πάντως πως μεγάλο κομμάτι των αφαιρουμένων αντλιοστασίων χωροθετείτο σε αδιάνοιχτους δρόμους.

Εδώ ακούστηκαν δυο εκδοχές, είπε από την πλευρά του ο Ν. Κλήμης επικεφαλής της παράταξης ΜΑΖΙ για τον Διόνυσο: “Είτε ο τέως είτε ο νυν Αντιδήμαρχος λένε την αλήθεια, αλλά όχι και οι δυο. Τι από όλα συμβαίνει; Κινδυνεύει πράγματι το έργο με απένταξη; Μένουν όντως εκτός αποχέτευσης 1300 κάτοικοι; Θα εκτελεστεί μικρότερο έργο; Πώς θα ξεκαθαρίσουμε τι ισχύει;”, αναρωτήθηκε ο κ. Κλήμης.

Άλλη διάσταση έδωσε στο θέμα ο επικεφαλής της Λαϊκής Συσπείρωσης Διονύσου Τ. Παντελόγλου, ο οποίος κατηγόρησε όλες τις παλαιότερες Δημοτικές Αρχές που άφησαν τον Άγ. Στέφανο να αναπτυχθεί άναρχα, με αποτέλεσμα σήμερα κομμάτια του να μην  μπορούν να αποχετευθούν. Όμως ενστάσεις είχε και για το ίδιο το έργο, για το οποίο “θα κληθούμε οι κάτοικοι να πληρώσουμε χιλιάδες ευρώ για να συνδεθούμε. Και θυμηθείτε το, όταν έρθει εκείνη η ώρα, πολλοί θα είναι αυτοί που θα αρνηθούν την αποχέτευση και θα προτιμήσουν να μείνουν με τους βόθρους”, προειδοποίησε το Σώμα ο κ. Παντελόγλου, που επιπλέον αμφισβήτησε τη λειτουργικότητα του έργου, εφόσον τα αντλιοστάσια μειωθούν τόσο πολύ.

“Πουθενά δεν διάβασα και δεν άκουσα πως θα μείνουν εσαεί εκτός αποχέτευσης, όσοι δεν περιληφθούν στην τροποποιημένη μελέτη”, είπε από την πλευρά του ο Π. Λουκάτος εκ μέρους της παράταξης “Η πόλη μας, Το σπίτι μας”, προσθέτοντας πως εφόσον σήμερα κατασκευαστεί το 90% του έργου, τίποτα δεν εμποδίζει να ολοκληρωθεί και το υπόλοιπο 10% στο μέλλον.

Απαντήσεις στις παραπάνω αιτιάσεις έδωσαν από την πλευρά της Διοίκησης ο Δήμαρχος Γ. Καλαφατέλης και οι Αντιδήμαρχοι Τεχνικών Υπηρεσιών, Πολεοδομίας και Χωροταξικού Σχεδιασμού Στ. Κριεμάδης, Χ. Παπαβασιλείου και Γ. Φωτάκης αντιστοίχως.

Για πλήρη άγνοια των πραγμάτων κατηγόρησε τον τέως Δήμαρχο ο κ. Κριεμάδης, υπογραμμίζοντας πως η ΕΥΔΑΠ αντί των 35, των οποίων το κόστος συντήρησης αρνείτο να αναλάβει, πρότεινε την κατασκευή 2 αντλιοστασίων, και μόνο μετά από πιέσεις της νέας Διοίκησης του Δήμου ο αριθμός αυτός ανέβηκε στα επτά. “Η μόνη αλήθεια είναι  αυτή: Ή δυο αντλιοστάσια και γινόταν το 80% ή 35 και δεν γινόταν ποτέ και τίποτα. Εμείς πιέσαμε για τα 7, ώστε να κατασκευαστεί το 90% του έργου”, προσέθεσε ο Αντιδήμαρχος, που- στην κατηγορία πως η Δημοτική Αρχή δεν θέλει την αποχέτευση όλου του Αγ. Στεφάνου- αντέταξε πως και στη Δροσιά και στην Άνοιξη, κομμάτια των περιοχών παρέμεναν  εκτός αποχέτευσης και δημοπρατούνται οσονούπω. Όσο για το υπόλοιπο 10% του Αγ. Στεφάνου, υπάρχει μελέτη, που θα εφαρμοστεί όταν οι δρόμοι διανοιχθούν.

“Εντελώς αποτυχημένη” χαρακτήρισε την απελθούσα Δημοτική Αρχή ο έτερος Αντιδήμαρχος, Πολεοδομίας, ξεκαθαρίζοντας επιπλέον πως η Ραπεντώσα και το Πευκόφυτο με τη μελέτη αποχετεύονται στο 100%, και μόνο ένα κομμάτι του Αγ. Στεφάνου μένει εκτός. Υπογράμμισε μάλιστα πως όταν μετεκλογικά παρέλαβε τη μελέτη, τον περασμένο Ιούνιο, διαπίστωσε πως ήταν ίδια ακριβώς με εκείνη που ο ίδιος είχε παραδώσει το 2014, στη νέα τότε Διοίκηση: “Δεν κάνατε τίποτα επί 5 χρόνια και έχετε το θράσος να κάνετε και κριτική; Κινδυνεύουμε να χάσουμε το έργο. Είστε εντελώς αποτυχημένοι!”, είπε ο κ. Παπαβασιλείου, προσθέτοντας πως η μείωση του αριθμού των αντλιοστασίων από 35 σε επτά, έγινε με αλλεπάλληλες συναντήσεις των Τεχνικών Υπηρεσιών της ΕΥΔΑΠ και του Δήμου, αλλά και των πολιτικών ηγεσιών, συμπεριλαμβανομένης και αυτής του ΕΣΠΑ.

“Από το 2015, οπότε παραδόθηκε η μελέτη των 35 αντλιοστασίων από την Τεχνική Υπηρεσία στην ΕΥΔΑΠ, μέχρι τον Ιούνιο του 2019, 35 είχαν παραμείνει. Και αυτή είναι η αλήθεια. Ζητάτε μερικές εβδομάδες αναβολή για να πάμε στον υπουργό. Είχατε πέντε χρόνια για να το κάνετε αυτό. Είπαμε και θα προσπαθήσουμε μέσα στο 2020 να δημοπρατήσουμε το έργο, και παράλληλα να δρομολογήσουμε και το υπόλοιπο 10% του Αγ. Στεφάνου”, τόνισε σπό την πλευρά του ο Δήμαρχος. Ο ίδιος, απαντώντας στην κατηγορία του προκατόχου του ότι δίδεται προίκα στην ΕΥΔΑΠ το δίκτυο, υπενθύμισε πως η απελθούσα Διοίκηση ήταν που το 2014 έδωσε τα αρχεία των καταναλωτών στην ΕΥΔΑΠ, αν και ο ίδιος τότε ως Δήμαρχος πίεζε για την παράδοσή τους μόνο αφού θα είχε κατασκευαστεί το 90% του έργου της αποχέτευσης.

Ο κ. Φωτάκης, τέλος, ανέλαβε να συνοψίσει τα παραπάνω και να βάλει τα πράγματα στη θέση τους:

“Το έργο όντως κινδυνεύει να απενταχθεί αν δεν δημοπρατηθεί εγκαίρως. Κι αυτό γιατί το 2021 ξεκινά νέα Διαχειριστική Περίοδος και το διάδοχο πρόγραμμα του ΕΣΠΑ δεν προβλέπει βασικά έργα υποδομών. Έτσι, όσα έργα είναι ώριμα, πρέπει να συμβασιοποιηθούν μέσα στο 2020, ώστε “με γέφυρα” να ενταχθούν και στην επόμενη Περίοδο, αλλιώς χάνονται οριστικά και αμετάκλητα. Και επειδή πρόκειται για μεγάλο έργο, 19 εκατομμυρίων, είναι σχεδόν βέβαιο πως κατά τη διαγωνιστική διαδικασία θα υπάρξουν διοικητικές προσφυγές, με χρονοβόρες διαδικασίες στα Δικαστήρια, αλλά και πολύμηνες διεργσίες στο Ελεγκτικό Συνέδριο. Έτσι, και μία ημέρα να χαθεί, τίθεται ενδεχομένως εν αμφιβόλω η εξασφάλιση του έργου.

Όσον αφορά στην ΕΥΔΑΠ, με έγγραφό της τον περασμένο Ιούλιο ζητεί από τη Διοίκηση του Δήμου “να προχωρήσει επιτέλους στα συμφωνημένα”, δηλαδή κάνετε κάτι για να σωθεί το έργο. Οι συνάδελφοι εδώ ρωτούν αν μπορεί να γίνει κάτι έστω και την ύστατη στιγμή. Κι εμείς απαντούμε πως δεν γίνεται πλέον τίποτα.

Η Τεχική Υπηρεσία, από την άλλη πλευρά, δίνει μάχη, “είναι ολιγάριθμη και γι’ αυτό ηρωική”, για να στηρίξει το έργο και αυτό θα έλεγε αν ήταν εδώ σήμερα.

Το έργο ουσιαστικά εκκρεμεί από το 2015 μέχρι σήμερα. Κι αυτό από μόνο του δείχνει τη μεγάλη εμπλοκή. Αυτό που γίνεται φανερό, είναι πως θα έπρεπε να υπάρξει κάποιος συμβιβασμός. Τώρα έχουμε φτάσει πια στα όρια.

Εύχομαι σήμερα να πάρπυμε μια γενναία, ομόφωνη απόφαση, γιατί κανείς δεν περισσεύει, κανείς δεν αρνείται την αναγκαιότητα του έργου, κανείς δεν θέλει να παίξει με το Δήμο”, δήλωσε συνοπτικά στην τοποθέτησή του ο κ. Φωτάκης, κλείνοντας τη συζήτηση.