logo


Από τη μια πλευρά οι δηλώσεις του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Χρ. Σπίρτζη πριν από λίγο καιρό στη Βουλή, όταν παραδεχόταν ότι θα μπουν πλευρικά διόδια στη Βαρυμπόμπη και τον Άγ. Στέφανο, παράλληλα με την ολοκλήρωση και τα άτυπα εγκαίνια του γραφείου διοίκησης της εταιρείας Νέα Οδός στον παράπλευρο της Εθνικής Οδού, στο ύψος του ΑΒ. Και από την άλλη πλευρά η κατηγορηματική διαβεβαίωση του ίδιου υπουργού, που παρίστατο στη συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου χθες Τρίτη 25 Απριλίου, πως πλευρικά διόδια στις παραπάνω δυο περιοχές δεν πρόκειται να μπουν. Και όλα αυτά με σκηνικό τους δεκάδες αγανακτισμένων πολιτών που αποδοκίμαζαν συνεχώς τον κ. Σπίρτζη, αλλά και την Περιφέρεια και την κυβέρνηση, κατηγορώντας τους ότι άλλα υπόσχονταν όταν συμμετείχαν στις αγωνιστικές κινητοποιήσεις των συλλογικών κινημάτων- “θα καταργήσουμε όλα τα διόδια”- και άλλα έπραξαν και συνεχίζουν να πράττουν αφού πήραν την εξουσία- “ηλεκτρονικά διόδια με αναλογικό σύστημα χιλιομετρομέτρησης”. Επιπλέον, ερωτηματικά τέθηκαν από τους ομιλητές για την ανάγκη λήψης και νέας απόφασης από το Περιφερειακό Συμβούλιο, μετά από την αντίστοιχη του 2014, όπου η Περιφέρεια, μεταξύ άλλων, ζητούσε (σ.σ. αλλά δεν ζητεί πλέον) τη “ριζική αναθεώρηση ή κατάργηση των συμβάσεων παραχώρησης των εθνικών μας δρόμων  διότι και οι δρόμοι είναι και πρέπει να παραμείνουν δημόσιο κοινωνικό αγαθό, χωρίς διόδια”.

Δυο ήταν οι εισηγητές από πλευράς πλειοψηφίας στο Περιφερειακό Συμβούλιο:

Ο Αντιπεριφερειάρχης Βόρειου Τομέα Γ. Καραμέρος, αναφερόμενος στην “αποικιακού τύπου σύμβαση παραχώρησης του αυτοκινητόδρομου από τη Μεταμόρφωση μέχρι τα Σκάρφεια Μαλιακού” τόνισε πως “αυτή η διοίκηση της Περιφέρειας Αττικής είναι αντίθετη με την εγκατάσταση νέων σταθμών διοδίων στο οδικό δίκτυο χωρικής αρμοδιότητάς της και το εκφράσαμε ήδη από τον Δεκέμβριο του 2014. Εξηγήσαμε τι έχει συμβεί και γνωμοδοτήσαμε αρνητικά ως προς την μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων για τη δημιουργία σταθμού διοδίων στο ύψος της Βαρυμπόμπης”.

Ο κ. Καραμέρος υπενθύμισε την απόφαση της Περιφέρειας το 2014 για την απομάκρυνση των διοδίων από την Αττική, τις αποφάσεις των Δημοτικών Συμβουλίων σε Διόνυσο, Κηφισιά και Ωρωπό που αντιδρούν στην τοποθέτηση των πλευρικών διοδίων στη Βαρυμπόμπη και τον Άγ. Στέφανο, καθώς και στη θέση του υπουργού ΥΜΕ, ο οποίος παραδέχθηκε στη Βουλή ότι πρόκειται να εγκατασταθούν πλευρικά διόδια στις ανωτέρω περιοχές, με τη λειτουργία τους να εκτιμάται ότι θα ξεκινήσει στο τέλος του έτους 2018, και με την προϋπόθεση να υπάρχει αναλογικό σύστημα χρέωσης: “Από το 2014 ακούμε για αναλογικά διόδια και 2,5 χρόνια μετά βλέπουμε ότι με γοργό ρυθμό προχωρούν μόνο έργα σταθμών διοδίων και κατασκευής του κτηρίου που θα διαχειρίζεται τα διόδια (κόμβο της Βαρυμπόμπης, λίγο μετά την ανισόπεδη διάβαση μετά τη ΒΕΛΜΑΡ). Το γεγονός ότι τα διόδια θα επιβληθούν είτε το 2018, είτε το 2019, ή το 2020 δεν απαλλάσσει την κυβέρνηση που θα κριθεί για το πως και αν θα έχει αναχαιτίσει την επιβολή νέων διοδίων. Και είναι αυτονόητο ότι προνομιακοί συνομιλητές της κυβέρνησης πρέπει να είναι οι πολίτες και η αυτοδιοίκηση”, υπογράμμισε ο Αντιπεριφερειάρχης, που τόνισε πως σε περίπτωση καθυστέρησης στην εφαρμογή των αναλογικών διοδίων θα βρεθούμε στη δυσάρεστη θέση να το εκλάβουμε ως πολιτική αναβλητικότητας από πλευράς κυβέρνησης”.

Η δεύτερη εισηγήτρια, Ι. Στεργίου, αναφέρθηκε ιδιαιτέρως στο πρόβλημα των διοδίων όπως έχει διαμορφωθεί στο Δήμο Ωρωπού. Ο γειτονικός Δήμος είναι περικυκλωμένος από 6 σταθμούς πλευρικών και δυο σταθμούς μετωπικών διοδίων, με κυριότερο πρόβλημα το σταθμό των Αφιδνών, που αποκόπτει τους 35.000 κατοίκους της περιοχής από την Αθήνα και την υπόλοιπη Αττική, τη στιγμή μάλιστα που οι παράδρομοι είναι ημιτελείς, εντελώς ακατάλληλοι και άκρως επικίνδυνοι για να δεχθούν τον επιπλέον κυκλοφοριακό φόρτο. Το πρόβλημα εντείνεται, είπε η κ. Στεργίου, μια που η απαγόρευση της κυκλοφορίας των φορτηγών στο παράπλευρο οδικό δίκτυο έχει μεν ψηφισθεί από τον περασμένο Μάιο, δεν έχει όμως μέχρι σήμερα εφαρμοσθεί. Αναφέρθηκε επιπλέον η εισηγήτρια στις “ληστρικές συμβάσεις παραχώρησης των δρόμων”, ενώ καυτηρίασε το γεγονός πως την Ιόνια Οδό στην άλλη άκρη της χώρας θα την πληρώσουν οι κάτοικοι της Βορειοανατολικής Αττικής με τα διόδια: “Μέχρι σήμερα οι δυναμικές και μαζικές κινητοποιήσεις έχουν αποτρέψει το σχεδιασμό για τα πλευρικά διόδια στη Βαρυμπόμπη και τον Άγ. Στέφανο. Ο σχεδιασμός αυτός πλέον βλέπουμε ότι επανέρχεται με την πρόθεση των ηλεκτρονικών διοδίων. Αυτό σημαίνει πως οι χιλιάδες που δεν πληρώνουν σήμερα από τον κόμβο του Κρυονερίου και κάτω, αύριο θα προστεθούν στο πελατολόγιο των εργολάβων. Αυτή είναι η αλήθεια. Και ακόμη και αν οι κάτοικοι των Δήμων Διονύσου και Κηφισιάς απαλλαγούν από την υποχρέωση πληρωμής των διοδίων, η τοποθέτησή τους θα προκαλέσει κυκλοφοριακή ασφυξία στην περιοχή και επιβαρύνσεις στο περιβάλλον και στις συνθήκες ασφαλείας των μετακινούμενων. Πάγιο αίτημά μας είναι να μην υπάρχουν διόδια από τη Μεταμόρφωση μέχρι τα όρια του νομού. Και αυτή πρέπει να είναι η καινούργια απόφαση του Περιφερειακού Συμβουλίου σήμερα”.

Παρεμβάσεις πραγματοποίησαν εν συνεχεία οι Δήμαρχοι Ωρωπού Θ. Ρούσσης, Διονύσου Δ. Ζαμάνης και Κηφισιάς Γ. Θωμάκος, ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Βόρειας Αττικής Δ. Μανδάλακας, καθώς και εκπρόσωποι κινημάτων και συλλόγων κατοίκων, που τάχθηκαν συλλήβδην κατά της τοποθέτησης των διοδίων.

Ειδικότερα ο κ. Ζαμάνης στην τοποθέτησή του τόνισε τα εξής:


Οι κάτοικοι των τριών Δήμων δεν μπορούν να επωμιστούν ούτε το οικονομικό κόστος της σύμβασης, αλλά ούτε και το ακόμη μεγαλύτερο, το περιβαλλοντικό κόστος. Είναι δεδομένο πως υπάρχει μια Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, που σύμφωνα με πληροφορίες, είναι ζήτημα ημερών να υπογραφεί. Έχουμε ζητήσει την κυκλοφοριακή μελέτη, που πρέπει να συνοδεύει την ΜΠΕ, αλλά δυστυχώς δεν την έχουμε πάρει. Αυτή η μελέτη δεν μπορεί να τεκμηριώνει πως ο φόρτος που θα φύγει από το εθνικό οδικό δίκτυο μπορεί να απορροφηθεί από το δίκτυο των υφιστάμενων παραδρόμων αλλά και από τον οδικό άξονα που ενώνει τους Δήμους Διονύσου και Κηφισιάς, όπως έχουν δείξει σχετικές μελέτες και μετρήσεις από ειδικούς επιστήμονες κατά το παρελθόν. Τις προτάσεις της κυβέρνησης για απαλλαγή από την πληρωμή των διοδίων, προσωπικά τις αντιμετωπίζω σαν καθρεφτάκια σε ιθαγενείς. Την τιμολογιακή πολιτική για τα διόδια την ορίζει ο παραχωρησιούχος, συνεπώς ποιος εγγυάται ότι μια υπόσχεση σήμερα για απαλλαγή από την πληρωμή τους, θα ισχύει αν δεν τροποποιηθεί ο νόμος; Η πρόταση των τριών Δήμων μας- Διονύσου, Κηφισιάς και Ωρωπού- αλλά και η παλαιότερη του Περιφερειακού Συμβουλίου, είναι η τροποποίηση της σύμβασης με την τροποποίηση του νόμου. Ελάχιστο πάντως απαιτούμενο είναι να κατασκευαστεί ένα πλήρες δίκτυο παραδρόμων. Και όχι, δέκα χρόνια μετά την υπογραφή της σύμβασης, να μας λέτε να αρκεστούμε στο ήδη υπάρχον, μια που σε αντίθετη περίπτωση θα ζημιωθεί το ελληνικό Δημόσιο. Δεν είναι δυνατόν τη δεκαετή αβελτηρία της κεντρικής Διοίκησης να την πληρώσουν οι κάτοικοι της Κηφισιάς, του Ωρωπού και του Διονύσου. Εμείς, ως Δημοτική Αρχή, έχουμε δεσμευθεί πως εφόσον υπάρξει έγκριση της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, θα προχωρήσουμε σε αίτηση αναστολής, αίτηση ακύρωσης και προσφυγή στο Συμβούλιο της Επικρατείας. Αλλά σε κάθε περίπτωση θα χρησιμοποιήσουμε κάθε μέσον που διαθέτουμε, μαζί με τις τοπικές κοινωνίες, ώστε να σταματήσουμε με όποιον τρόπο μπορούμε την τοποθέτηση πλευρικών διοδίων στη Βαρυμπόμπη και τον Άγ. Στέφανο. Συντάσσομαι απολύτως με το αίτημα του συνάδελφου Δημάρχου Ωρωπού να καταργηθούν τα 8 διόδια στην πόλη του. Εύχομαι, τέλος, το όποιο ψήφισμα σήμερα του Περιφερειακού Συμβουλίου να βρει πιο ευήκοα ώτα από τα αντίστοιχα ψηφίσματα και τις αποφάσεις των Δημοτικών Συμβουλίων μας τα τελευταία 10 χρόνια, καθώς και να αποκτήσουμε, κύριε υπουργέ, μια πιο εύκολη πρόσβαση στο γραφείο σας, τόσο εγώ όσο και ο κ. Θωμάκος. Γνωρίζετε ότι εδώ και 9 μήνες ζητάμε συνάντηση μαζί σας και κάθε εβδομάδα ερχόμαστε στο υπουργείο για να ζητήσουμε ραντεβού”.

Σύντομη παρέμβαση πραγματοποίησε και ο Κ. Μπομπής, Πρόεδρος του Εξωραϊστικού και Πολιτιστικού Συλλόγου Διονύσου, που έχει συγκεντρώσει 6000 υπογραφές κατά των διοδίων. Ο κ. Μπομπής επανέφερε την πρόταση για μικρή παράταση στην πληρωμή διοδίων στην Ιόνια Οδό, προκειμένου να μην μπουν διόδια στην περιοχή μας: “Με τον τρόπο αυτό και οι περιοχές μας δεν επιβαρύνονται αλλά και ο παραχωρησιούχος δεν ζημιώνεται”, τόνισε χαρακτηριστικά.

Εκπροσωπώντας τη διαπαραταξιακή Επιτροπή του Δήμου Διονύσου, στην οποία συμμετέχουν οι παρατάξεις της μειοψηφίας, μίλησε εν συνεχεία ο τέως Δήμαρχος και επικεφαλής της μείζονος μειοψηφίας Γ. Καλαφατέλης. Ο κ. Καλαφατέλης υπενθύμισε πως η Περιφέρεια έχει ήδη, εδώ και δυόμιση χρόνια, τοποθετηθεί αρνητικά σε νέα διόδια.

Άλλωστε, η Περιφερειάρχης Ρ. Δούρου είχε συμμετάσχει, όπως είπε, στη συγκέντρωση κατά των διοδίων το 2014 στη Βαρυμπόμπη, όπου διακήρυσσε το ανεπίτρεπτο στην τοποθέτηση διοδίων στη Βαρυμπόμπη και τον Άγ. Στέφανο για λόγους τόσο οικονομικούς όσο και περιβαλλοντικούς: “Η τότε τοποθέτησή σας έστειλε ένα ξεκάθαρο μήνυμα για τη λαθεμένη σκέψη ή απόφαση περί τοποθέτησης σταθμών διοδίων στους δυο κόμβους. Η αρνητική εν συνεχεία γνωμοδότησή σας στη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων ήταν η φυσιολογική κατάληξη- και οπωσδήποτε σωστή- για τα σοβαρά προβλήματα που δημιουργούσε η απόφαση επιβολής των διοδίων- κυκλοφοριακό με διαστάσεις μη ελεγχόμενες, με αποτέλεσμα την ασφυξία σε όλο το εσωτερικό δίκτυο καθώς και εξαιρετικά υψηλή ρυπογόνα επιβάρυνση, με το δεδομένο πως δεν υπάρχει αξιόπιστο παράπλευρο οδικό δίκτυο που θα έδινε τη δυνατότητα εναλλακτικών διαδρομών στους χιλιάδες μετακινούμενους”. Επανέλαβε, τέλος, με τη σειρά του την πρόταση για παράταση είσπραξης διοδίων στην Ιόνια Οδό, ενώ υπογράμμισε πως θέση της διαπαραταξιακής επιτροπής είναι η ίδια με αυτή των αρμόδιων υπουργών και στελεχών της κυβέρνησης, πως η Αθήνα φτάνει μέχρι τη Μαλακάσα, συνεπώς διόδια δεν είναι δυνατόν να μπουν μέσα στον οικιστικό ιστό μιας πόλης. Οριστική λύση για μας, κατέληξε ο κ. Καλαφατέλης, είναι η τροποποίηση της σύμβασης και του νόμου.

Ο κύκλος των ομιλητών από το Δήμο Διονύσου έκλεισε με την τοποθέτηση του Προέδρου του ΣΕΒΑ Δ. Μανδάλακα, εκ μέρους των επιχειρήσεων στον Άγ. Στέφανο και το Κρυονέρι, που απασχολούν πάνω από 4000 εργαζομένους: “Αυτοί οι εργαζόμενοι, επειδή δεν υπάρχουν Μαζικά Μέσα Μεταφοράς, έρχονται στην περιοχή είτε με εταιρικά οχήματα, είτε συνηθέστερα με τα αυτοκίνητά τους. Σκεφτείτε λοιπόν: Σαράντα διελεύσεις στο μήνα των 20 εργάσιμων ημερών, αντιστοιχούν στο 5% του μισθού των 700 ευρώ. Ποιος εργαζόμενος μπορεί να το αντέξει αυτό; Έχω ρωτήσει πολλές φορές τον υπουργό, τον ρωτάω και σήμερα: Δικαιολογείται αυτή η επιβάρυνση του 5% στο μισθό των εργαζομένων μας για την αποπεράτωση της Ιονίας Οδού; Να βλέπουμε και τη φάκα πίσω από το τυρί: Μιλάτε για απαλλαγή από την πληρωμή των διοδίων. Για πόσο καιρό; Στην Αγ. Τριάδα Φθιώτιδας αυτή η απαλλαγή κράτησε τρία χρόνια, και μετά η Νέα Οδός την κατήργησε”.

Ανήγγειλε τέλος ο κ. Μανδάλακας πως εφόσον, δεν κατοχυρωθεί με νόμο το δικαίωμα δωρεάν διέλευσης κατοίκων, επιχειρήσεων και εργαζόμενων με αμετάκλητη διάρκεια χωρίς χρονικό περιορισμό, και αν δεν ξεκινήσουν άμεσα οι εργασίες κατασκευής του παράπλευρου οδικού δικτύου, τότε ο ΣΕΒΑ από την πλευρά του θα είναι έτοιμος να προβεί σε εκείνες τις νομικές και άλλες ενέργειες προκειμένου να μην τοποθετηθούν ποτέ διόδια στον κόμβο του Αγ. Στεφάνου”.

Από την πλευρά του ο υπουργός, συχνά διακοπτόμενος και προπηλακιζόμενος από τους παρισταμένους, έκανε συχνές αναφορές στις συμβάσεις που υπέγραψαν οι προηγούμενες κυβερνήσεις και που η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ κλήθηκε να διαχειριστεί όταν ανέλαβε την εξουσία, καθώς και στις προσπάθειες που κατέβαλε ώστε να μην επιβαρύνει τον ελληνικό λαό με 8,5 δισεκατομμύρια- “πάνω από ένα μνημόνιο”- καταγγέλλοντας τις 5 ληστρικές συμβάσεις για τους αυτοκινητόδρομους. Αντιθέτως, είπε ο υπουργός, διαπραγματευθήκαμε με τους παραχωρησιούχους και τους εργολάβους, βελτιώσαμε όσο μπορέσαμε τις συμβάσεις προς όφελος των τοπικών κοινωνιών, μειώσαμε το κόστος των αποζημιώσεων και καταφέραμε να ολοκληρώσουμε τα έργα, “ώστε να μην υπάρχει πλέον περιθώριο να εκβιάζεται ο ελληνικός λαός και το ελληνικό Δημόσιο”.

Ο υπουργός εξήγγειλε επιπλέον δέσμη απαλλαγών και ειδικά τιμολόγια για τα άτομα με ειδικές ανάγκες, τους συχνούς χρήστες και τους μόνιμους κατοίκους των Δήμων Αχαρνών, Κηφισιάς και Διονύσου, αλλά και του Δήμου Ωρωπού στα όρια του Δήμου. Δεν απέφυγε εντούτοις ο κ. Σπίρτζης διχαστικές αναφορές, απαξιώνοντας τους κατοίκους της Κηφισιάς, της Πολιτείας και της Εκάλης που “μοιάζουν να έχουν μεγαλύτερο οικονομικό πρόβλημα από τους κατοίκους του Δήμου Αχαρνών”, όπως είπε χαρακτηριστικά. Προβλέπεται επίσης, όπως τόνισε, πλευρικό συνεχές δίκτυο από την Κηφισιά ως το Καπανδρίτι και ηλεκτρονικό αναλογικό σύστημα διοδίων μέσα στο 2018: “Είτε εγκριθεί η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων είτε όχι, η συμφωνία είναι να μπουν διόδια μετά το 2018. Άρα σταθμοί πλευρικών διοδίων στους κόμβους της Βαρυμπόμπης και του Αγ. Στεφάνου δεν πρόκειται να εγκατασταθούν. Ο στόχος μας είναι να ξηλωθούν σε όλη την Ελλάδα οι μετωπικοί σταθμοί διοδίων, και οι πλευρικοί, για να πάμε σε μια άλλη λογική χρήσης των αυτοκινητοδρόμων».

Η απόφαση, που τελικώς υιοθετήθηκε κατά πλειοψηφία από το Περιφερειακό Συμβούλιο, έχει ως εξής:

“Λέμε “όχι” στην τοποθέτηση νέων πλευρικών διοδίων στους κόμβους Βαρυμπόμπης και Αγ. Στεφάνου και εντός του αστικού αστού της Περιφέρειας Αττικής. Το περιαστικό τμήμα της Εθνικής οδού από Μεταμόρφωση έως Αφίδνες να παραμείνει ελεύθερο από διόδια.
Πάγιο αίτημά μας είναι η απομάκρυνση των ήδη εγκατεστημένων διοδίων εντός του Νομού Αττικής, καθώς η μη ύπαρξη ασφαλούς και ολοκληρωμένου δικτύου παραδρόμων καθιστά τη χρήση των εθνικών οδών υποχρεωτική για τις αστικές μετακινήσεις των κατοίκων και εργαζομένων της Αττικής.
Η εφαρμογή συστήματος αναλογικής χιλιομετρικής χρέωσης όχι μόνο στην Εθνική αλλά και την Αττική οδό, οφείλει να είναι στην κατεύθυνση της δραστικής μείωσης των τελών διοδίων.
Να ενεργοποιηθεί η προβλεπόμενη από το ρυθμιστικό σχέδιο της Αθήνας διάνοιξη της Λεωφόρου Κύμης από τα Βόρεια προάστια μέχρι την Εθνική Οδό και να μπει το έργο σε προτεραιότητα αντί άλλων αναπλάσεων χωρίς νέες επιβαρύνσεις για τους πολίτες.
Άμεση απαλλαγή από την υποχρέωση καταβολής διοδίων των κατοίκων και των εργαζομένων των όμορων σε σταθμούς διοδίων περιοχών, που αφορούν σε τοπικές καθημερινές μετακινήσεις καθώς και των ευάλωτων κοινωνικών ομάδων.
Οριστική παύση των διώξεων των πολιτών που συμμετείχαν σε κινήματα κατά των διοδίων”.

Και μια τελευταία επισήμανση: Ο Δήμος Διονύσου είχε μισθώσει λεωφορείο για να διευκολύνει όσους δημότες και κατοίκους θα ήθελαν να παραστούν στη χθεσινή συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου. Το αποτέλεσμα ήταν τραγικά απογοητευτικό: Μετρημένοι στα δάχτυλα ήταν όσοι τελικά ανταποκρίθηκαν, όπως φαίνεται και από τη φωτογραφία, μια που ούτε οι δημοτικοί σύμβουλοι- πλην ελαχίστων εξαιρέσεων- δεν προσήλθαν.

Για την ιστορία να σημειωθεί πως τη συνεδρίαση τελικώς παρακολούθησαν, πλην όσων αναφέρθηκαν παραπάνω: Από πλευράς Δημοτικής Αρχής οι Π. Ταουξή και Δ. Ράικος Αντιδήμαρχοι του Δήμου, Τ. Καρασαρλής από τη Ενωτική Πρωτοβουλία, Γ. Φωτάκης δημοτικός σύμβουλος με τη Νέα Πνοή για το Διόνυσο, οι Γ. Ζυγούνας και Σπ. Σπηλιώτης από τη Δημοκρατική Ανατροπή Διονύσου, οι τέως δημοτικοί σύμβουλοι Λ. Παπαπαναγιώτου και Θ. Κυριακόπουλος από τη Συμμαχία για τον Πολίτη, καθώς και λίγοι κάτοικοι.