logo


Είναι γνωστό ότι από τις 28/08/2014 άρχισε να εκτελείται στις περιοχές μας το μεγάλο και σοβαρό έργο της Αποχέτευσης. Ένα έργο κλειδί για το περιβάλλον των περιοχών μας, με χρηματοδότηση από Ευρωπαϊκά κονδύλια (ΕΠΕΡΑΑ) και χρόνο αποπεράτωσης 2 ετών.

fwtakis

Δυστυχώς το έργο εξελίχθηκε με πρωτοφανείς αργούς ρυθμούς, καθώς στο τέλος της προβλεπομένης προθεσμίας των 2 ετών είχε εκτελεσθεί μόλις το 14% αυτού.

Περί τα τέλη Ιουλίου του 2016, το Δημοτικό Συμβούλιο πήρε μιά δύσκολη αλλά ώριμη απόφαση για γενναία παράταση 2 χρόνων, δημιουργώντας έτσι την ελπίδα για ολοκλήρωση του έργου.

Η Δημοτική μας Κίνηση «Νέα Πνοή για τον Διόνυσο», αφού επεσήμανε τη μεγάλη καθυστέρηση, κινούμενη με αίσθημα ευθύνης, στήριξε τη παραπάνω απόφαση, προσδιορίζοντας όμως συγκεκριμένες υποχρεώσεις για τη Δημοτική Αρχή(ρεαλιστικό χρονοδιάγραμμα συσχετιζόμενο με συγκεκριμένα μέτωπα εργασιών, άμεση επίλυση όλων των τεχνικών εκκρεμοτήτων, μέριμνα για την άμεση δημοπράτηση από την ΕΥΔΑΠ του έργου δημιουργίας αποδεκτών, κ.λπ.).

Στα πλαίσια αυτά, με συντονισμένες παρεμβάσεις μας στο Δημοτικό Συμβούλιο, είχαμε ζητήσει από το Δήμαρχο κύριο Ζαμάνη μόνιμη ενημέρωση σε 2μηνη βάση, με στόχο να εντοπίζονται άμεσα οι όποιες δυσκολίες και να διαμορφώνονται οι απαραίτητες συναινέσεις για την πρόοδο του έργου.

Πλην όμως, παρά την αρχική συμφωνία του Δημάρχου, υπήρξε ακατανόητη κωλυσιεργία. Γιατο λόγο αυτό, σύσσωμες οι παρατάξεις της Αντιπολίτευσης καταθέσαμε αίτημα σχετικής ενημερωτικής συζήτησης στο Δημοτικό Συμβούλιο, κατά τα προβλεπόμενα στο Κανονισμό.

Η σχετική συνεδρίαση πραγματοποιήθηκε τελικά τη Τρίτη 13/12/2016, όπου ενημερωθήκαμε για τα εξής:

α) Μέχρι πρόσφατα υπήρχαν 9 μέτωπα εργασίας κι είχαν εκτελεσθεί :

  • Στο Διόνυσο: 10 χλμ. δικτύου, σε σύνολο 49,47 χλμ.
  • Στο Κρυονέρι: 6,61 χλμ δικτύου, σε σύνολο 16,61 χλμ.
  • Στη Σταμάτα: 10 χλμ. δικτύου, σε σύνολο 12,35 χλμ.
  • Στη Ροδόπολη: 1,05 χλμ. δικτύου, σε σύνολο 11,55 χλμ.
  • Στον Αγιο Στέφανο: 1,47 χλμ. δικτύου, σε σύνολο 3,47 χλμ.

Έχουν δηλαδή εκτελεσθεί περί τα 21 χλμ. επί συνόλου 93,43 χλμ., που αντιστοιχούν σε ποσοστό 22% του συνολικού έργου.

β) Το έργο έχει εξασφαλισμένη χρηματοδότηση από το ΕΠΕΡΑΑ, όμως ο ανάδοχος, επειδή αντιμετωπίζει δικά του χρηματοδοτικά προβλήματα, δυσκολεύεται στις υποχρεώσεις του προς υπεργολάβους, με συνέπεια την εμφάνιση νέων δυσλειτουργιών (τα μέτωπα εργασίας έχουν περιορισθεί σε 7).

γ) Οι όποιες τεχνικές εκκρεμότητες (υπόγειες διατρήσεις), που ενδεχομένως θα δημιουργούσαν καθυστερήσεις (πλην μιας), έχουν αντιμετωπισθεί χωρίς διελεύσεις από οικόπεδα ιδιωτών.

δ) Τα πρωτεύοντα δίκτυα θα δημοπρατηθούν από την ΕΥΔΑΠ περί τον Ιούνιο.

ε) Δε λειτουργεί το δίκτυο, όπου αυτό έχει ολοκληρωθεί, αφού υπολείπονται μικρά έργα συνδέσεων με τους αποδέκτες, που βρίσκονται σε κεντρικές λεωφόρους. Αιτία η μη έγκαιρη υποβολή των απαραίτητων κυκλοφοριακών μελετών στην αρμόδια Περιφερειακή Υπηρεσία για έγκριση (π.χ. της Λεωφόρου Διονύσου στις διασταυρώσεις με Καϊρη και Στρ. Καρρά), που είναι απαραίτητες για τα εν λόγω μικρά έργα.

Με βάση τα παραπάνω στοιχεία, τοποθετούμενος εκ μέρους της Δημοτικής μας Κίνησης, ο Δημοτικός Σύμβουλος, κύριος Γιάννης Φωτάκης, τόνισε τα εξής:

  • Από την παρουσιασθείσα εξέλιξη του έργου προκύπτει, ότι το 5μηνο Αυγούστου-Δεκεμβρίου,με 9 υφιστάμενα μέτωπα εργασίας, εκτελέσθηκεποσοστό έργου 8%, δηλαδή 1,6% ανά μήνα.

Κατά συνέπεια, με δεδομένη τη μηνιαία αυτή εξέλιξη και το γεγονόςότι το ανεκτέλεστο ποσοστό του έργου ανερχόταν σε 86%στο τέλος Ιουλίου του 2016, απαιτούνται επιπλέον 54 μήνες για την ολοκλήρωσή του.

Πιο αναλυτικά, αν εξακολουθήσουν οι ρυθμοί εργασίας ως έχουν (9 μέτωπα), θα υπάρξει υπέρβαση του χρόνου περαίωσηςκατά 2,5 επιπλέον χρόνια περίπου, ήτοι έως την 18η/1/2021 (!!!), με αποτέλεσμα να καθίσταται εξαιρετικά επισφαλής η ολοκλήρωση του έργου.

Αντί λοιπόν να αυξηθούν οι ρυθμοί εργασίας στο διπλάσιο τουλάχιστον αριθμό μετώπων, τα ως άνω μέτωπα μειώθηκαν στα 7, λόγω νέων χρηματοδοτικών προβλημάτων του αναδόχου, καθιστώντας την όλη εξέλιξη του έργου απογοητευτική.

Συμπέρασμα: Θα πρέπει άμεσα ο ανάδοχος να υποχρεωθεί, με τα εργαλεία που προσφέρει η Νομοθεσία Δημοσίων Έργων, στην εντατικοποίηση των εργασιών, με την ανάπτυξη συνολικά 20 μετώπων.

  • Χαιρετίζεται το γεγονός ότι έχουν προσεγγισθεί όλες οι τεχνικές εκκρεμότητες του έργου, ώστε αυτό να μπορεί να προχωρήσει απρόσκοπτα.
  • Εντοπίζεται μεγάλη καθυστέρηση στη δημοπράτηση του έργου του πρωτεύοντος δικτύου (αποδεκτών), από την ΕΥΔΑΠ. Κι αν ακόμη το έργο δημοπρατηθεί τον Ιούνιο του 2017 (όπως ειπώθηκε), αυτό δεν μπορεί να συμβασιοποιηθεί νωρίτερα από τις αρχές του 2018. Επισημαίνεται, ότι χωρίς αυτό, μεγάλο τμήμα του έργου δεν μπορεί να λειτουργήσει, ενώ οι Ευρωπαϊκές πιστώσεις που έχουν διατεθεί, θ’ανακληθούν εις βάρος του Δήμου. Η Δημοτική Αρχή, με τη στάση που τηρεί έως σήμερα να μην προβαίνει στις απαραίτητες ενέργειες προς τη Διοίκηση της ΕΥΔΑΠ, φαίνεται να μην κατανοεί τους κινδύνους αυτούς.
  • Εντοπίσθηκε μεγάλη καθυστέρηση στη λειτουργία του δικτύου, όπου αυτό έχει ολοκληρωθεί, με αποτέλεσμα να μη διαθέτουν αποχέτευσηιδιοκτησίες επί οδών συνολικού μήκους 21 χιλιομέτρων, ενώ κάλλιστα θα μπορούσαν. Οι λόγοι εξηγήθηκαν παραπάνω και πρέπει άμεσα να ξεπερασθούν (μέριμνα για άμεση ολοκλήρωση και υποβολή για άμεση έγκριση στη Περιφέρεια των κυκλοφοριακών μελετών), για να μην ξανασυμβεί αυτό δε, θα πρέπει από τώρα, προγραμματισμένα, να προηγείται παντού η εν λόγω διαδικασία.
  • Προβλέπεται η πρόσληψη γραφείου ως Τεχνικού Συμβούλου, διαδικασία που μέχρι σήμερα δεν έχει ολοκληρωθεί. Άμεσα αυτό πρέπει να γίνει, ώστε η Τεχνική Υπηρεσία να βρεί πολύτιμη βοήθεια κατά τη διαχείριση μιας μεγάλης σύμβασης.
  • Εντοπίζεται η μη απομάκρυνση μπαζών του έργου και η εναπόθεση των σε κοινόχρηστους χώρους των περιοχών Αγίου Στεφάνου και Διονύσου (περιοχή νότια του ΤΥΠΕΤ). Η απαράδεκτη αυτή κατάσταση να μετατρέπονται οι περιοχές μας σε χωματερές, πρέπει αμέσως να σταματήσει.

Καταλήγοντας ο κύριος Φωτάκης, τόνισε τις μεγάλες ευθύνες της Δημοτικής Αρχής για την υπέρβαση των μεγάλων κινδύνων που εντοπίσθηκαν, προκειμένου να ολοκληρωθεί αυτό το πολύ σημαντικό έργο. Επαναλήφθηκε δε το αίτημα προς τη Δημοτική Αρχή για ενημέρωση σε 2μηνη βάση, με στόχο να εντοπίζονται άμεσα οι όποιες δυσκολίες και να κινητοποιούνται όλες οι τοπικές δυνάμεις που μπορούν να συμβάλλουν θετικά.