logo


Είκοσι περίπου ημέρες μετά από την επίσημη ανάληψη των καθηκόντων του, και με ξεκάθαρες πλέον αρμοδιότητες, μετά και από τη δημοσίευση της σχετικής απόφασης Δημάρχου, ο Γενικός Γραμματέας του Δήμου Μ. Χρηστάκης παραχώρησε την πρώτη συνέντευξή του στην Οδό Διονύσου. Ο κ. Χρηστάκης αποσαφηνίζει γλαφυρά το ρόλο ενός Γενικού Γραμματέα ως “αντικραδασμικού συστήματος” με την πληθώρα αρμοδιοτήτων που αναλαμβάνει, περιγράφει- και μάλιστα με χρονοδιάγραμμα- τους στόχους του για το προσεχές διάστημα, εντοπίζει τις αδυναμίες στο διοικητικό σύστημα του Δήμου Διονύσου και σε ποιες κατευθύνσεις προτίθεται να παρέμβει, φιλοδοξεί να αναδείξει το Διόνυσο σε Δήμο πρότυπο και απαριθμεί τις προσωπικές του προκλήσεις στη νέα του θέση, ενώ δεν αποκλείει και την εκ μέρους του ετήσια λογοδοσία- και όλα αυτά υπό το πρίσμα της καλύτερης εξυπηρέτησης του πολίτη, που είναι “η κορωνίδα της Τοπικής Αυτοδιοίκησης” σε ένα εξωτερικό περιβάλλον το οποίο συνεχώς αλλάζει.

Οδός ΔΙΟΝΥΣΟΥ: Ανατρέχοντας στον Οργανισμό Εσωτερικής Υπηρεσίας, που βρίσκεται σε διαδικασία αναμόρφωσης εδώ και πολύ καιρό, διαπιστώνω πως ο κατάλογος με τις αρμοδιότητές σας είναι αρκετά μακρύς. Αφορούν και στο διοικητικό κορμό του Δήμου, αλλά και στα συλλογικά όργανα, τις αποφάσεις τους και την παρακολούθηση υλοποίησης αυτών των αποφάσεων.

Μιχάλης Χρηστάκης: Οι αρμοδιότητες εν πολλοίς βασίζονται στο νόμο του 2009, όταν ο νομοθέτης αναγνώρισε για πρώτη φορά επισήμως την ανάγκη ύπαρξης των Γενικών Γραμματέων στους Δήμους. Πρακτικά λειτουργούν όπως στις Νομαρχίες και στα Υπουργεία- σαν αμορτισέρ, αντικραδασμικό σύστημα, ανάμεσα στην πολιτική βούληση και στην υλοποίησή της, είτε αυτή αποφασίζεται από τα συλλογικά όργανα είτε προέρχεται από το Δήμαρχο και τους Αντιδημάρχους.

Ο.Δ.: Συμπεριλαμβάνονται όμως και τα Νομικά Πρόσωπα στις αρμοδιότητες, στο βαθμό που παρακολουθείτε αν οι αποφάσεις τους εναρμονίζονται με τους στόχους του Δήμου.

Μ.Χ.: Υπάρχει μια εποπτεία, ναι, και σωστά το εντοπίζετε. Έρχεται, για παράδειγμα, ένα Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου ή Ιδιωτικού Δικαίου, που αποτελεί δημιούργημα της όποιας Δημοτικής αρχής- αδιάφορο ποιας, μια που η Διοίκηση έχει συνέχεια- και πρέπει να προγραμματίσεις τα οικονομικά τους. Αν είναι Δημοσίου Δικαίου, την επιχορήγηση που παίρνει από το Δήμο, ενώ αν είναι Ιδιωτικού Δικαίου, σε σχέση με την προγραμματική σύμβαση ή το αντικείμενο που θα τους ανατεθεί. Και εκεί χρειάζεται μεγάλη προσοχή, ώστε να μην αφαιρούνται αρμοδιότητες από τον εποπτεύοντα Δήμο ως κεντρικό σύστημα ή να μην αδικείται το εποπτευόμενο Νομικό Πρόσωπο. Ανάλογη εποπτεία ασκείται και για το αν τηρούνται οι σωστές διαδικασίες στη λήψη των αποφάσεων- η διαφάνεια, η διαύγεια, η ανάρτησή τους κ.λπ.

Ο.Δ.: Ανήκει και αυτό στις αρμοδιότητές σας, σύμφωνα με τον ΟΕΥ.

Μ.Χ.: Ναι, γιατί η Δημοτική Αρχή μπορεί να ορίσει για τους δικούς της λόγους Πρόεδρο σ’ ένα Διοικητικό Συμβούλιο, αλλά δεν είναι αυτονόητο πως αυτός ο Πρόεδρος, ακόμη και αν έχει διοικητική εμπειρία, μπορεί να γνωρίζει ανά πάσα στιγμή την αλλαγή της νομθεσίας. Συνεπώς είναι αναγκαία η εποπτεία- και αποφεύγω σκόπιμα τη λέξη “έλεγχος” που δεν περπατάει στο ελληνικό γονίδιο- αλλά και η συνεργασία. Αυτά τα συστήματα άλλωστε δουλεύουν με συνεργατικότητα. Τα Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου παράγουν αποτέλεσμα, ειδικά όταν ενσωματώνονται στις υπηρεσίεςτου Δήμου, οπότε είναι αυτονόητη η συνεργασία και θέμα χρόνου να επιτευχθεί.
Όσον αφορά στους Αντιδημάρχους, αυτοί επιφορτίζονται με εκτελεστικές αρμοδιότητες για συγκεκριμένο τομέα, ενώ ο Δήμαρχος, από τη φύση του και λόγω της αιρετής του ιδιότητας, πρέπει να έχει λόγο για το σύνολο του συστήματος. Το θέμα βέβαια είναι πως ο Δήμος έχει τέτοια φορτωμένη καθημερινότητα, που ξεπερνάει τον φυσικό παραγωγικό χρόνο ενός πολιτικού προσώπου, εν προκειμένω του Δημάρχου, που χρειάζεται κάποια στήριξη. Αυτή θα έρθει είτε από τους συμβούλους είτε από το Γενικό Γραμματέα, όπως προβλέπεται από το νόμο. Ας μην παραβλέπουμε εδώ πως ο κάθε Αντιδήμαρχος δεν μπορεί να συντονίσει και τους ομόλογούς του- παρόλο που το έργο του συνεπάγεται πλέγμα υπηρεσιών από τα αντικείμενα και των συναδέλφων του Αντιδημάρχων. Για παράδειγμα, μια παρέμβαση στον τομέα του περιβάλλοντος προϋποθέτει απόφαση από πολιτικά όργανα, πρόβλεψη από τις οικονομικές υπηρεσίες, αλλά και διοικητική διαδικασία. Άρα χρειάζεται συντονισμός, που αποτυπώνεται σε σχεδιασμό και σε ακολουθία διαδικασιών, όπου ο ρόλος ενός Γενικού Γραμματέα είναι καταλυτικός.

Ο.Δ.: Ο ρόλος σας λοιπόν είναι και πολιτικός;

Μ.Χ.: Ακριβώς. Πρόκειται για ιδιόρρυθμη κατάσταση. Ασκώντας κάποια καθήκοντα, ο Γραμματέας μπορεί να ασκήσει εν μέρει και πολιτική, αλλά πολιτική ασκείς και για την υλοποίηση πολιτικών αποφάσεων.

Ο.Δ.: Μετά από 20 ημέρες επίσημης παρουσίας σας στο Δήμο, σε ποιο βαθμό έχετε ενημερωθεί για την πόλη μας; Την περπατήσατε;

Μ.Χ.: Νομίζω πως θα ήταν κανείς υπερφίαλος για να πει πως γνωρίζει ένα Δήμο καλλικρατικό που στην ουσία δημιουργήθηκε το 2011, μέσα σε διάστημα 20 ημερών. Σκεφτείτε: Να μιλήσει με τους Αντιδημάρχους, να συμμετάσχει σε κάποια Δημοτικά Συμβούλια και στις Επιτροπές, να μιλήσει με τους Διευθυντές, με τα σωματεία εργαζομένων- που στην περίπτωσή μας είναι δύο-, αλλά και με τους Προέδρους των Δημοτικών Ενοτήτων, να επισκεφτεί όλες τις Υπηρεσίες. Θεωρώ πως η φύση της δουλειάς αυτής είναι εις βάρος του χρόνου. Για μια πλήρη εικόνα, εκτιμώ πως χρειάζεται ένα δίμηνο, ή και τρίμηνο ακόμη.

Ο.Δ.: Συνεπώς είναι μια πρόκληση αυτό που αντιμετωπίζετε στο Διόνυσο.

Μ.Χ.: Ασφαλώς. Και παρά την εμπειρία μου στο Μαρούσι, αλλά και σε άλλους Δήμους στην Ελλάδα, κάθε χώρος και σύστημα έχει τη δική του δυναμική και τα δικά του προβλήματα. Έτσι δεν εφαρμόζεις το ίδιο μοντέλο παντού. Η τεχνογνωσία βοηθάει, βέβαια, αλλά η καλύτερη διαχείριση είναι σε σχέση με το χρόνο. Νομίζω πως από το τέλος Ιανουαρίου και μετά θα μπορώ να πω πως έχω μια αρκετά καλή άποψη για τα θέματα του Δήμου, σε σχέση και με την εφαρμογή του νέου Προϋπολογισμού και του Τεχνικού Προγράμματος, πώς προχωράει η έννοια του Οργανισμού Εσωτερικής Υπηρεσίας. Είναι όπως όταν τρέχεις για να προλάβεις ένα τρένο που κινείται και να φτάσεις μπροστά στην ατμομηχανή. Εγώ θεωρώ πως έχω ανέβει στο τρένο και τώρα χρειάζομαι χρόνο.

Ο.Δ.: Μιλήσατε προηγουμένως για το Μαρούσι. Ένα Δήμο που στα 32 τελευταία χρόνια γνώρισε δύο μόνο Δημάρχους, άρα δύο φιλοσοφίες, ενώ δεν βίωσε καλλικρατική συνένωση. Μαρούσι ήταν, και Μαρούσι παρέμεινε. Σήμερα έρχεστε σ’ ένα Δήμο που, όπως είπατε, δημιουργήθηκε πριν 5 χρόνια. Ποιες είναι οι διαφορές ή ίσως και οι ομοιότητες που εντοπίζετε- ή δεν χωρά καμιά σύγκριση;

Μ.Χ.: Πολύ καλή ερώτηση. Η φιλοσοφία διοίκησης στο Μαρούσι ήταν τελείως διαφορετική από αυτή στο Διόνυσο. Εδώ έχεις να διαχειριστείς, πέρα από το κεντρικό σύστημα, και επτά εξειδικευμένα υποσυστήματα που το καθένα έχει τη δική του φιλοσοφία και νοοτροπία, που για να αλλάξει- αν πρέπει να αλλάξει- χρειάζεται αρκετά χρόνια. Γιατί η σύγχρονη Πολεοδομία ζητάει ένα ενισχυμένο διοικητικό κέντρο, αλλά να κρατήσεις παράλληλα και την ιδιαιτερότητα της γειτονιάς. Πιστεύω πως τα επόμενα χρόνια θα δούμε εδώ πολύ μεγάλες αλλαγές, με την Αθήνα να επεκτείνεται προς Ωρωπό, Μαραθώνα, Διόνυσο, Αχαρνές. Με την έννοια αυτή, οι προκλήσεις είναι διαφορετικές: Πολεοδομική διαμόρφωση μιας πόλης που ξεκινάει τώρα, αλλά και διοικητική, με την ενιαιοποίηση σε ένα κορμό με ενιαία φιλοσοφία και νοοτροπία του διοικητικού συστήματος- το “παλιά δούλευα για το Δήμο Δροσιάς ή Άγ. Στεφάνου κ.λπ.” να αντικατασταθεί από το “σήμερα όλοι δουλεύουμε για το Δήμο Διονύσου”. Άλλη μια πρόκληση για μένα: Μετά από 5 χρόνια εφαρμογής του Οργανισμού Εσωτερικής Υπηρεσίας του 2011, να αξιολογηθούν τα αποτελέσματά του σε σχέση και με το εξωτερικό περιβάλλον σήμερα. Δεν είναι καθόλου τυχαίο πως ένα από τα πρώτα θέματα που συζητήσαμε με τη Δημοτική Αρχή ήταν και η διαδικασία για νέο Οργανισμό, ώστε να δούμε το πλάνο εποπτείας και συνεργασίας με τα εποπτευόμενα Νομικά Πρόσωπα: Ποια θα παραμείνουν, τι ρόλο θα έχουν, πώς θα συνεργάζονται με τον κεντρικό μηχανισμό του Δήμου. Ακόμη πώς θα ενισχυθούν, και σε ποιο βαθμό, οι 7 Δημοτικές Κοινότητες και σε επίπεδο ανθρώπινου δυναμικού και σε επίπεδο αρμοδιοτήτων: Θα γίνεται κεντρικός προγραμματισμός μόνο που εν συνεχεία θα εκτελείται τοπικά ή οι Κοινότητες θα συμβάλλουν από την πλευρά τους στο κεντρικό σύστημα; Οφείλω πάντως να πω πως από τη μέχρι στιγμής ενημέρωσή μου και σε σύγκριση με άλλους Δήμους της Αττικής, το επίπεδο και του ανθρώπινου δυναμικού αλλά και της εμπειρίας των αιρετών, και της Δημοτικής Αρχής και των άλλων παρατάξεων, είναι αρκετά υψηλό, ώστε να πάρει ο δημότης και ο κάτοικος αυτό που περιμένει από μια Δημοτική Αρχή τα επόμενα χρόνια.

Ο.Δ.: Αυτό δεν πρέπει να είναι άλλωστε ο στόχος όλων;

Μ.Χ.: Ακριβώς. Αυτό είναι η κορωνίδα της Αυτοδιοίκησης- ένα τρίπτυχο, η Δημοτική Αρχή με το υπηρεσιακό κομμάτι και τον πολίτη. Και οι τρεις πλευρές πρέπει να δουλεύουν για ένα στόχο, γιατί- και το υπενθυμίζω πολύ συχνά- σε μεγάλο βαθμό και οι αιρετοί και οι εργαζόμενοι στο Δήμο είναι και χρήστες των υπηρεσιών που παρέχονται. Συνεπώς πρέπει να σέβονται και να προγραμματίζουν σοβαρά το έργο τους, γιατί δεν μπορείς να πιστεύεις κάτι και στην πράξη να εφαρμόζεις κάτι άλλο. Έτσι, ίσως η κρίση που βιώνουμε μπορεί να έχει οδηγήσει σε μια πολύ μεγαλύτερη συνεργασία του αιρετού στοιχείου με το υπηρεσιακό κομμάτι και με τον πολίτη.

Ο.Δ.: Άρα όντως η κρίση δημιουργεί ευκαιρίες, τουλάχιστον στην Αυτοδιοίκηση;

Μ.Χ.: Πράγματι. Και ευκαιρία και πρόκληση. Πιστεύω πως εδώ στο Δήμο Διονύσου τα ποιοτικά στοιχεία δείχνουν πως το στοίχημα μπορεί να κερδηθεί. Και ένας από τους κεντρικούς στόχους μου είναι να δουλέψω προς αυτή την κατεύθυνση.

Ο.Δ.: Καταλαβαίνω πως σ’ αυτή τη σύντομη ενημέρωσή σας έχετε ήδη εντοπίσει κάποιες αδυναμίες. Ποιες είναι αυτές και πώς θα τις αντιμετωπίσετε;

Μ.Χ.: Κατ’ αρχάς πριν μια εβδομάδα, προχωρήσαμε στην υπογραφή για τη δημιουργία μιας ομάδας που αποτελείται από τους Αντιδημάρχους, τους Διευθυντές των Υπηρεσιών και τα Σωματεία και τους Προέδρους των Νομικών Προσώπων, ώστε να εκπονήσουμε ένα νέο Οργανισμό Εσωτερικής Υπηρεσίας του Δήμου, που θα είναι η κινητήρια δύναμη για το σύστημα του Δήμου και των φορέων του για τα επόμενα τουλάχιστον πέντε χρόνια. Η ολοκλήρωση των σχετικών διαδικασιών- μέχρι και τη δημοσίευση και σε ΦΕΚ- αναμένεται στο τέλος του 2016. Το δεύτερο θέμα αφορά στα οικονομικά του Δήμου, που βρίσκονται σε καλή πορεία. Εκεί θα οργανώσουμε ακόμη καλύτερα το σύστημα ελέγχου για το εμβαδόν που στην ουσία δεν έχει δηλωθεί στη χρέωση δημοτικών τελών. Άποψή μου- αλλά και απόφαση της Δημοτικής Αρχής- είναι πως η αποτύπωση του σωστού εμβαδού για τον καθορισμό των δημοτικών τελών δημιουργεί κοινωνική δικαιοσύνη, ώστε όλοι να πληρώνουμε αυτό που πραγματικά μας αναλογεί. Συνδεδεμένη με τα παραπάνω είναι και δυνατότητα για περαιτέρω βελτίωση της κοινωνικής πολιτικής του Δήμου, που- παρά τις μέχρι τώρα σοβαρές προσπάθειες- έχει ακόμη μεγάλα περιθώρια ενίσχυσης. Άλλο κομμάτι είναι η αναπτυξιακή λογική και η δημιουργία θέσεων εργασίας. Εκεί διανοίγονται πολύ σημαντικά περιθώρια με την προγραμματική ενεργοποίηση της ανώνυμης δημοτικής εταιρείας, της ΕΞΕΛΙΞΗΣ, που μέχρι σήμερα βρισκόταν εν υπνώσει. Στο πλαίσιο της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης, οι μεγάλες επιχειρήσεις που εδρεύουν στο Δήμο Διονύσου θα μπορούσαν να συνεισφέρουν είτε στο κοινωνικό είτε στο αναπτυξιακό έργο, όπως ήδη γίνεται σε πολλούς Δήμους της χώρας. Η ΕΞΕΛΙΞΗ θα ζωντανέψει και θα παίξει πολύ σημαντικό ρόλο σ’ αυτό το στόχο, και θα το δούμε πολύ ενεργά μέσα στο 2016, και με πολύ μεγαλύτερη παρουσία το 2017 και το 2018.

Ο.Δ.: Μιλάτε ήδη με χρονοδιαγράμματα!

Μ.Χ.: Ασφαλώς. Η γνώση χωρίς τον αντίστοιχο προγραμματισμό δεν φέρνει αποτελέσματα. Για παράδειγμα, άλλος ένας στόχος, για το επόμενο τρίμηνο αυτός, είναι η οργάνωση ενός νέου κανονισμού για την καθαριότητα, την ανακύκλωση, τη διαχείριση των κοινόχρηστων χώρων και τα πεζοδρόμια της πόλης, ο οποίος θα αναπροσαρμόζει και τα ποσά που προβλέπονται όταν δεν τηρούνται οι διατάξεις του. Όσον αφορά στην είσπραξη των σχετικών προστίμων, αναμένεται με νέο νόμο που θα ψηφισθεί άμεσα, η βελτίωση στελέχωσης της Δημοτικής Αστυνομίας. Ακόμη ένα θέμα, τέλος, που μας έχει απασχολήσει- και είμαι υπέρμαχος αυτής της προσέγγισης- είναι η προσπάθεια για την ανάδειξη του Δήμου σε Δήμο πρότυπο όσον αφορά στις διοικητικές του διαδικασίες, με πιστοποίηση ISO. Η διαδικασία ήδη έχει ξεκινήσει και στόχος μας είναι να ολοκληρωθεί μέσα στο 2016 με πιστοποιητικό ISO 2015. Στη λογική αυτή θα εφαρμόσουμε το Κοινό Πλαίσιο Αξιολόγησης, και προς τους εργαζόμενους και προς τους αιρετούς: Το ανθρώπινο δυναμικό δεν δουλεύει για τους αιρετούς, δεν δουλεύει για ένα σύστημα, αλλά εξυπηρετεί τους πολίτες οι οποίοι το πληρώνουν. Παράλληλα οι ίδιοι οι εργαζόμενοι την ίδια στιγμή είναι και χρήστες των υπηρεσιών, τις οποίες παράγουν για τον πολίτη. Η νέα έννοια που εισάγεται με το ISO και το Πλαίσιο Αξιολόγησης είναι ακριβώς η έννοια της συνείδησης στην παροχή μιας υπηρεσίας. Από την άλλη πλευρά, με ενδιαφέρει να βοηθήσω και τους αιρετούς μεταξύ τους, με τη γνώση που μπορώ να τους μεταφέρω και την τεχνογνωσία που διαθέτω, να έχουν μεγαλύτερο πεδίο συνεργασίας μεταξύ τους. Όσο η πόλη αναπτύσσεται στην ολότητά της, τόσο αναπτύσσονται και κερδίζουν και οι επιμέρους ενότητές της. Μόνο κέρδος έχουμε να αποκομίσουμε από τη συνεργασία και τη σωστή τήρηση των διαδικασιών, με προγραμματισμό βέβαια, παρά με την παλιά λογική διοίκησης που έλεγε “επειδή είμαι αιρετός, κάνω ό, τι θέλω τον υπηρεσιακό” ή “επειδή είμαι υπηρεσιακός, αποφεύγω να πάρω απόφαση ή να τρέξω μια διαδικασία και δεν κρίνομαι από κανέναν”. Θα είμαστε απέναντι σ’ αυτές τις παλιές νοοτροπίες και θα προσπαθήσουμε να τις βελτιώσουμε. Αυτή θα είναι και η καταξίωσή μου η υπηρεσιακή, στο κομμάτι που με αφορά.

Ο.Δ.: Στη διάρκεια της προηγούμενης Διοίκησης, από το Δήμο πέρασαν δυο Γενικοί Γραμματείς, που αρκετές φορές αμφισβητήθηκαν από το διοικητικό μηχανισμό. Εσείς έχετε, μέχρι στιγμής, συναντήσει ανάλογες αντιδράσεις;
Γνωρίζω πολύ καλά και την κυρία Αμπατζή και τον κύριο Μαλάτο, μια που είναι συνάδελφοι και από τα ιδρυτικά μέλη της Ένωσης Γενικών Γραμματέων, και γνωρίζω πολύ καλά τι είχε γίνει τότε. Πιστεύω πως κάθε νέος θεσμός δημιουργεί αυτόματα αντιδράσεις. Είχαμε λοιπόν τότε τη δημιουργία ενός νέου Δήμου, από 7 πρώην Δήμους και Κοινότητες, με έναν Γενικό Γραμματέα που ανέλαβε το γενικό συντονισμό και προσπάθησε να δράσει γρήγορα σε μια εποχή που απαιτούσε γρήγορες αλλαγές- είναι λογικό να εγείρει αντιδράσεις και ενστάσεις. Τώρα πια όμως η ύπαρξη του θεσμού έχει ενσωματωθεί στη νοοτροπία. Έτσι δεν μπορώ να πω πως προσωπικά αντιμετώπισα αντιδράσεις και εκτιμώ πως η αναγκαιότητα ενός Γενικού Γραμματέα αναγνωρίζεται πλέον και από τους αιρετούς και από τους υπηρεσιακούς. Ελπίζω να ανταποκριθώ στις προσδοκίες τους: Οι αιρετοί ζητούν το συντονισμό και την άμεση επίλυση των προβλημάτων. Οι εργαζόμενοι την ασφάλεια στην τήρηση των διαδικασιών. Και ο Δήμαρχος τη διαχείριση και αντιμετώπιση της καθημερινότητας.

Ο.Δ.: Έχετε διαπιστώσει αρρυθμίες στο συντονισμό των Δημοτικών Υπηρεσιών μεταξύ τους;

Μ.Χ.: Κοιτάξτε, όπως υπάρχει θέμα συντονισμού σε μια οικογένεια, έτσι και εδώ υπάρχει τέτοιο θέμα και στην οικογένεια των αιρετών και στην οικογένεια των υπηρεσιακών. Δυο οικογένειες, δηλαδή, που θέλουν να παραχθεί κοινό αποτέλεσμα στο χρόνο του καθενός. Οι αρρυθμίες συνεπώς είναι φυσιολογικές. Αλλά μαγικές λύσεις δεν υπάρχουν. Πιστεύω πως όσο καλύτερα οργανώσουμε το σύστημα με τη βοήθεια όλων, τόσο λιγότερο βάρος θα κουβαλάει ο καθένας, με στόχο τον καλύτερο προγραμματισμό. Έτσι νομίζω πως θα μειωθούν οι εντάσεις και οι αρρυθμίες. Που κι αυτό είναι άλλη μια πρόκληση για μένα.

Ο.Δ.: Η προηγούμενη Δημοτική Αρχή είχε επανειλημμένα κατηγορηθεί από τις τότε παρατάξεις της μειοψηφίας, επειδή ουδέποτε έδωσε στη δημοσιότητα τον απολογισμό του έργου των ειδικών συμβούλων του Δημάρχου και των δυο Γενικών Γραμματέων. Εσείς είστε διατεθειμένος να ανατρέψετε αυτή την πρακτική;

Μ.Χ.: Να σας πω. Η δουλειά ενός Γενικού Γραμματέα είναι συντονιστική, και την ίδια στιγμή σιωπηρή. Ο αιρετός είναι αυτός που πρέπει να έχει άποψη και να προβάλλεται, γιατί κρίνεται και από τους πολίτες που τον στήριξαν, και όχι ο τεχνοκράτης. Στην πράξη ο απολογισμός, ο καθημερινός, του έργου ενός Γενικού Γραμματέα είναι τα κείμενα που θα κυκλοφορούν, ο προγραμματισμός, η στήριξη των θεμάτων στο Συμβούλιο και στις Επιτροπές, η συνεννόηση με τα Σωματεία των εργαζομένων. Όσο για τον ένα σήμερα ειδικό σύμβουλο στο Δήμο, μπορεί κανείς να του πιστώσει μεγάλη προσφορά σε κονδύλια και έργα. Εντούτοις μου αρέσει η ιδέα που μου δίνετε, δηλαδή να οργανώσουμε λογοδοσία σε επίπεδο έτους για τις ενέργειες που ολοκληρώθηκαν με το συντονισμό του Γενικού Γραμματέα ή των ειδικών συμβούλων. Είναι νομίζω και ένα δείγμα του άλλου ύφους και ήθους, που διακρίνει και τη νέα Δημοτική Αρχή- και έτσι με κέρδισε σε σχέση με προτάσεις που μου είχαν γίνει από άλλες περιοχές- και εμένα προσωπικά. Έχουμε άλλη επικοινωνιακή προσέγγιση και θα το διαπιστώσετε πολύ σύντομα.

Ο.Δ.: Και μια τελευταία ερώτηση κύριε Χρηστάκη. Οι παρεμβάσεις σας στο Μαρούσι παραμένουν θεμελιωμένες;

Μ.Χ.: Ναι, πατούν γερά. Κοιτάξτε, εγώ είμαι θεσμικός. Δηλαδή προσπαθώ να μετατρέπω την πολιτική απόφαση σε σύστημα, όχι μόνο σε υλοποίηση. Με την έννοια αυτή, τα μεγαλύτερα θέματα όπου κατάφερα να βοηθήσω στο Μαρούσι, πάντα σε συνεννόηση με το Δήμαρχο, ήταν η οργάνωση ενός συστήματος στις υπηρεσίες, που να είναι πάντα επίκαιρο με βάση τις εποχές- και μάλιστα, αν δεν είχα φύγει, θα ξεκινούσαμε και πάλι νέο Οργανισμό Εσωτερικής Υπηρεσίας γιατί έχει αλλάξει το περιβάλλον από το 2011-η εναρμόνιση σε βάθος χρόνου του πολύπλοκου και πολλαπλού εργασιακού καθεστώτος με τις δημοτικές επιχειρήσεις, τις ανώνυμες εταιρείες και τα Νομικά Πρόσωπα- που είναι δεκάδες-, η σωστή εποπτεία των οικονομικών προβλημάτων που έρχονταν από παλιότερα, αλλά και η συμμετοχή του Μαρουσιού σε σειρά διεθνών δικτύων, η συνεχής βράβευσή του στον τομέα της ποιότητας, όπου στόχος μου ήταν να έχει συγκριτικό πλεονέκτημα, καθώς και στον τομέα της καθαριότητας και της ανακύκλωσης, όπου διαπρέψαμε. Και δεν νομίζω ότι θα αφεθούν στην τύχη τους το επόμενο χρονικό διάστημα. Τώρα που το σκέφτομαι, μόλις έκανα έναν απολογισμό έργου! Όσον αφορά στην εμπειρία μου, θα ήθελα πολλά από τα παραπάνω να τα εμπεδώσω και στην κουλτούρα του Δήμου Διονύσου. Αυτό για μένα θα ήταν η καταξίωσή μου στο αντικείμενο που μου ανατέθηκε από τη Δημοτική Αρχή.

Ο.Δ.: Σας ευχαριστώ πολύ!
Μ.Χ. Εγώ σας ευχαριστώ!