logo


Μπορεί τα 17 εντός Ημερησίας και τα άλλα 5 εκτός Ημερησίας Διατάξεως θέματα να συζητήθηκαν σε μόλις τρεις ώρες στην κατεπείγουσα συνεδρίαση της Σχολικής Επιτροπής Α’Βάθμιας Εκπαίδευσης την Παρασκευή 27 Φεβρουαρίου, αλλά μόνο γιατί ο Π. Χρονόπουλος και η Ε. Καγιαλή, νέοι Πρόεδρος και Αντιπρόεδρος αντιστοίχως, ζήτησαν πίστωση χρόνου και ανοχή από τα υπόλοιπα μέλη, μέχρι και να εξοικειωθούν με τις διαδικασίες αλλά και να ιεραρχήσουν τα αιτήματα των σχολείων που καταφθάνουν συνεχώς στην Επιτροπή (σ.σ. Υπενθυμίζεται εδώ, πως η εν λόγω Επιτροπή είχε να συνεδριάσει σχεδόν ένα μήνα, λόγω αλλαγής Προέδρου).

Παρ’ όλ’αυτά, δόθηκε εξ αρχής η ευκαιρία να επισημανθούν οι δυσλειτουργίες της Επιτροπής, αλλά και να υποβληθούν οι προτάσεις θεραπείας τους, που αφορούν κυρίως σε αλλαγές στη μέχρι τώρα λειτουργία.

Για παράδειγμα:

*Ζητήθηκε- και το προεδρείο δεσμεύτηκε- τα θέματα που κάθε φορά έρχονται προς συζήτηση, να συνοδεύονται απο εισηγήσεις που να ενημερώνουν λεπτομερώς τα μέλη, ώστε και χρόνος να εξοικονομείται αλλά και ουσιαστική συζήτηση να γίνεται.

*Προτάθηκε η σύσταση υποεπιτροπών που θα επεξεργάζονται θέματα προς συζήτηση, ώστε και καταμερισμός της δουλειάς να γίνεται και εμπειρία να αποκτάται από περισσότερους και διαφάνεια να επιτυγχάνεται.

*Επισημάνθηκαν αστοχίες ως προς την ίδια τη διαδικασία- θέματα που είχαν παραπεταχθεί και μπήκαν την τελευταία στιγμή, απουσία ανάρτησης των αποφάσεων της Σχολικής Επιτροπής, στην ιστοσελίδα του Δήμου, αλλά και στη Διαύγεια, θέματα που είχαν έρθει με ελλιπή έγγραφα, κενά και λανθασμένες πρακτικές στη γραμματειακή υποστήριξη της Επιτροπής (σ.σ. τα τελευταία κατατέθηκαν και εγγράφως από τη Τ. Κώνστα, Γραμματέα του Δ.Σ.).

*Διαπιστώθηκε έλλειμμα ενημέρωσης του Προέδρου όσον αφορά στη νομοθεσία που διέπει τις Σχολικές Επιτροπές και τις αρμοδιότητές τους (σ.σ. στο σημείο αυτό ήταν σημαντική η βοήθεια του παρευρισκόμενου πρώην Αντιπροέδρου της Επιτροπής Αγγ. Κατσιακίδη, που συνέβαλε με την εμπειρία και τις γνώσεις του στην αποσαφήνιση αρκετών θεμάτων).

Με λίγα λόγια και εν κατακλείδι: Οι Σχολικές Επιτροπές (μπορούν να) προσφέρουν σημαντικότατο έργο στη διευθέτηση προβλημάτων των σχολείων ευθύνης τους, αλλά μόνο εφόσον λειτουργήσουν συλλογικά, θέτοντας εξαρχής- τώρα, που το Προεδρείο είναι “φρέσκο”- συγκεκριμένους κανόνες και πλαίσιο δουλειάς, και επιδιώκοντας αποκέντρωση αρμοδιοτήτων, για το βέλτιστο αποτέλεσμα.

Αξίζει, τέλος, να επισημανθούν οι σκέψεις που έγραψε στον τοίχο του στο facebook ο Στ. Μιχιώτης, μέλος της Επιτροπής και υπεύθυνος για την ομάδα που επεξεργάζεται το πλαίσιο για την παραχώρηση των σχολικών χώρων  στα σωματεία της πόλης:

Σε ένα Δ.Σ., όπως αυτό της Σχολικής Επιτροπής, η συναίνεση είναι το μέσο, όχι ο σκοπός. Ο σκοπός είναι η αποτελεσματικότητα της υπηρεσίας στην αντιμετώπιση των προβλημάτων. Για να πετύχει την συναίνεση και την εμπιστοσύνη, η εκάστοτε διοίκηση πρέπει να πράττει πέραν των αυτονόητων. 

Για παράδειγμα,

– Οι προσκλήσεις πρέπει να συνοδεύονται από (έστω και συνοπτική) περιγραφή των θεμάτων της ΗΔ. Αυτό βοηθά την καλύτερη προετοιμασία των μελών για τις ερωτήσεις / προτάσεις τους και την ταχύτερη ολοκλήρωση των συνεδριάσεων.

– Τα θέματα είναι καλό να έχουν προετοιμαστεί από (αντιπροσωπευτικές) υποεπιτροπές της Σ.Ε. και να παρουσιάζονται από τα μέλη τους. Αυτό βοηθά στον προληπτικό έλεγχο, στη διαφάνεια και στην αποφυγή λαθών κι επιπλέον προσθέτει εμπειρία σε όλους.

– Οι αποφάσεις της Σ.Ε. πρέπει να αναρτώνται συνοπτικά και κατανοητά (π.χ. με τη μορφή πινάκων) στην ιστοσελίδα της (στο site του δήμου) και να πληροφορούν για θέματα όπως κατανομές πιστώσεων και δαπάνες ανά σχολική μονάδα, προκηρύξεις, παραχωρήσεις σχολικών χώρων και λοιπές αποφάσεις (Διαφάνεια στην πράξη)

Για τα παραπάνω είναι απαραίτητη η βαθμιαία προτυποποίηση της λειτουργίας του Γραφείου Υποστήριξης της Σ.Ε. Στο πεδίο αυτό νομίζω ότι υπάρχουν πολλά να γίνουν ακόμα, ώστε να υπάρχει συνέχεια και μετά την αλλαγή των προσώπων. Πρέπει επίσης να γίνει και η ενημερωτική συνάντηση με τους διευθυντές των σχολικών μονάδων, όπου πρέπει να ακουστούν προβλήματα (και παράπονα) και να δοθούν πρότυποι διαδικαστικοί οδηγοί.

Στην παραπάνω ανάρτηση η Ρ. Μπέτση, Αντιπρόεδρος του Δ.Σ. στη Σχολική Επιτροπή Β’Βάθμιας Εκπαίδευσης (σ.σ. που συνεδριάζει την προσεχή Τετάρτη 4 Μαρτίου) προσθέτει: «Εάν δεν υπάρχει συναντίληψη στο σκοπό και στο στόχο η συναίνεση θα είναι κατ’επίφαση και κάθε προσπάθεια προς την επίτευξη του στόχου θα ακυρώνεται στην πράξη. Για να χτιστεί η συναντίληψη απαιτούνται τρία βήματα: ομοτιμία, πρόγραμμα, επιμερισμός».