logo


Κατάργηση της Επιτροπής Διαβούλευσης και των Σχολικών Επιτροπών, αλλαγές στο θεσμό του Συμπαραστάτη του Δημότη, οικονομικοί έλεγχοι, νέες τεχνολογίες, προσλήψεις προσωπικού- αυτά και άλλα πολλά ρυθμίζονται από τον υπό συζήτηση νέο ενιαίο Κώδικα Αυτοδιοίκησης και περιλαμβάνονται σε Νομοσχέδιο το οποίο επεξεργάζεται η αρμόδια υποεπιτροπή της Βουλής. Έτσι, οκτώ χρόνια μετά την έναρξη της ισχύος του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων το 2006 και τέσσερα χρόνια μετά τον «Καλλικράτη», το Υπουργείο Εσωτερικών δημιουργεί τη νέα βίβλο της Αυτοδιοίκησης, αποσκοπώντας στην καταγραφή και ορθολογική ταξινόμηση των διάσπαρτων νομοθετημάτων περί αρμοδιοτήτων των δήμων και περιφερειών.

Μέσα στις 245 σελίδες του Κώδικα η κυβέρνηση φιλοδοξεί:

– Να κωδικοποιήσει τη νομοθεσία που αφορά στους Δήμους και τις Περιφέρειες, με δεδομένη την κατά καιρούς πληθώρα νομοθετημάτων, είτε συστηματικού είτε αποσπασματικού χαρακτήρα,

– Να αναβαθμίσει έτι περαιτέρω τη θέση των ΟΤΑ στο πολιτικό-διοικητικό σύστημα της χώρας, με όραμα την εναρμόνιση με το ευρωπαϊκό κεκτημένο, κάτι που επιτάσσει άλλωστε και το νέο Εθνικό Στρατηγικό Πλαίσιο Αναφοράς (ΕΣΠΑ) για την προγραμματική περίοδο 2014-2020».

Καταργούνται Επιτροπή Διαβούλευσης και Σχολικές Επιτροπές

Όσον αφορά στη λειτουργία του Δημοτικού Συμβουλίου, καταργείται η Επιτροπή Διαβούλευσης. Κι αυτό, όπως επισημαίνεται στην εισηγητική έκθεση, «λόγω της δυσχέρειας στη συγκρότησή της, αλλά και της δυστοκίας που παρουσίαζε η λειτουργία της, που πολλές φορές την καθιστούσε υποχείρια των διαφόρων παρατάξεων». Σύμφωνα με τους εμπνευστές του σχεδίου, «αναχαιτίζεται» έτσι η γραφειοκρατική διαδικασία λήψης αποφάσεων για μείζονα ζητήματα, όπως είναι η κατάρτιση των επιχειρησιακών προγραμμάτων και ο προϋπολογισμός.

Επίσης, με το άρθρο 353 ορίζεται ότι καταργούνται οι Σχολικές Επιτροπές, οι οποίες συστάθηκαν το 1996 και συγχωνεύτηκαν το 2010, καθώς και οι ενιαίες Σχολικές Επιτροπές. Ο δήμος ασκεί πλήρως όλες τις αρμοδιότητές τους και υπεισέρχεται αυτοδικαίως και χωρίς καμία άλλη διατύπωση σε όλα εν γένει τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις των Σχολικών Επιτροπών που καταργούνται, συμπεριλαμβανομένων και των εκκρεμών δικών, εξομοιούμενος με καθολικό διάδοχο αυτών. Σύμφωνα με το σχέδιο οι Σχολικές Επιτροπές καταργούνται για «μεγαλύτερη διαύγεια στο σύστημα και για να εξαλειφθεί η κακοδιοίκηση και η ενδεχόμενη διασπάθιση δημοσίου χρήματος».

Ο θεσμός του Συμπαραστάτη του Δημότη και της Επιχείρησης

Αλλαγές επέρχονται στο θεσμό του Συμπαραστάτη του Δημότη και των Επιχειρήσεων. Στο άρθρο 125 υπάρχει διατύπωση που τον ενισχύει θεσμικά, μια και αναφέρει ότι πλέον δεν υπόκειται σε διοικητική εποπτεία και έλεγχο εκ μέρους της δημοτικής αρχής. Επίσης, προστέθηκε στην ισχύουσα νομοθεσία μια πρόβλεψη που ορίζει ότι «οι ειδικές προτάσεις εισάγονται υποχρεωτικά στην ημερήσια διάταξη της επόμενης συνεδρίασης του Δημοτικού Συμβουλίου ή ανά περίπτωση, στην ημερήσια διάταξη της Οικονομικής Επιτροπής ή της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής, για λήψη απόφασης επί των θεμάτων που θέτουν, λογιζόμενες ως εισηγήσεις».

Οικονομικοί έλεγχοι

Πλήθος είναι οι διατάξεις που αφορούν την οικονομική διοίκηση και διαχείριση, τον έλεγχο των λογαριασμών και της περιουσίας των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης Α’ και Β’ βαθμού. Υπάρχουν διατάξεις για «εδαφικά σύμφωνα» (άρθρο 273), για σύμπραξη Δήμων και Περιφερειών με τον ιδιωτικό τομέα (άρθρο 274), για διεθνείς και ευρωπαϊκές συνεργασίες Δήμων και Περιφερειών (άρθρα 279-280), για την οικονομική διοίκηση και διαχείριση και την περιουσία Συνδέσμων των Δήμων.

Μεγάλο τμήμα του Κώδικα καταλαμβάνουν οι διατάξεις για τους Φορείς Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (άρθρα 329-334) αλλά και για τα μητρώα Νομικών Προσώπων σε Δήμους και Περιφέρειες, ενώ υπάρχει διάταξη ακόμη και για τη διαχείριση βοσκοτόπων (άρθρο 343). Αναφορικά με τον έλεγχο νομιμότητας, οι ειδικές διοικητικές προσφυγές μπορούν να ασκούνται πλέον όχι μόνο κατά πράξεων των μονομελών και συλλογικών οργάνων των ΟΤΑ, αλλά και κατά πράξεων των φορέων αυτών, δηλαδή των νομικών τους προσώπων.

Οι ανώνυμες εταιρείες

Το άρθρο 324 είναι «αφιερωμένο» στις Ανώνυμες Εταιρείες. Εκείνες που στο μετοχικό τους κεφάλαιο συμμετέχουν ένας ή περισσότεροι Δήμοι ή Περιφέρειες ή και άλλοι φορείς τοπικής αυτοδιοίκησης θεωρούνται επιχειρήσεις ΟΤΑ, εφόσον τα νομικά αυτά πρόσωπα διαθέτουν την πλειοψηφία του μετοχικού κεφαλαίου. Το υπόλοιπο μετοχικό κεφάλαιο μπορεί να κατέχεται από άλλα φυσικά ή νομικά πρόσωπα. Ορίζεται μεταξύ άλλων ότι δεν επιχορηγούνται άμεσα ή έμμεσα από ΟΤΑ και δεν ανήκουν στους φορείς του δημόσιου τομέα.

Οι προσλήψεις

Το προσωπικό των ανωνύμων εταιρειών ΟΤΑ, πλην των δημοτικών ανωνύμων εταιρειών, προσλαμβάνεται βάσει κανονισμού ο οποίος καταρτίζεται από το διοικητικό συμβούλιο της εταιρείας και προβλέπει, μεταξύ των άλλων, τα κριτήρια και τη διαδικασία πρόσληψης, ώστε να εξασφαλίζεται «η διαφάνεια και η αντικειμενικότητα αυτής». Οι αποφάσεις του αρμοδίου οργάνου για την προκήρυξη και την πρόσληψη, μαζί με τον κανονισμό της εταιρείας, τα αντίστοιχα πρακτικά και τους πίνακες επιλεγέντων, υπόκεινται σε έλεγχο του ΑΣΕΠ εντός 10 ημερών από τη λήψη τους. Σε περίπτωση μη ολοκλήρωσης του ελέγχου από το ΑΣΕΠ εντός της παραπάνω προθεσμίας από την παραλαβή τους οι πίνακες επιλεγέντων θεωρούνται εγκεκριμένοι.

Η απασχόληση επιστημονικού προσωπικού από ανώνυμες εταιρείες ΟΤΑ, πλην των δημοτικών ανωνύμων εταιρειών, το οποίο απαιτείται για την εκτέλεση προγραμμάτων ή έργων που συγχρηματοδοτούνται, χρηματοδοτούνται από την Ευρωπαϊκή Ένωση ή άλλους διεθνείς Οργανισμούς κ.ά. είναι δυνατόν να διενεργείται με σύμβαση μίσθωσης έργου. Αυτές οι προβλέψεις, σύμφωνα με τους εισηγητές τους, γίνονται προκειμένου να διευκολυνθεί έτι περαιτέρω η πρόσληψη προσωπικού με ένα «ευέλικτο» σύστημα σύναψης συμβάσεων, υπό την επίβλεψη και τον έλεγχο του ΑΣΕΠ «σε μια προσπάθεια εναρμόνισης του εμπορικού σκοπού τους με το δημόσιο συμφέρον, προκειμένου να διευκολυνθεί η διαχείριση κονδυλίων και η εκπόνηση προγραμμάτων υπό το νέο ΕΣΠΑ 2014-2020».

Στο πλαίσιο αυτό αναβαθμίζεται και ο ρόλος των αναπτυξιακών εταιρειών της Αυτοδιοίκησης, καθώς θα έχουν πλέον ενεργότερη συμμετοχή στην υλοποίηση του νέου ΕΣΠΑ. Επίσης, προωθείται πλέον η σύσταση κοινωφελών επιχειρήσεων για όλες τις αρμοδιότητες που αποτυπώνονται ρητώς στον Κώδικα και όχι μόνο για συγκεκριμένες. Παράλληλα, υπάρχει ρύθμιση (άρθρο 337) που ορίζει ότι κατά τη διάρκεια εφαρμογής του «προγράμματος σταθεροποίησης και ανάπτυξης της οικονομίας της χώρας σύμφωνα και με τις διατάξεις της σχετικής νομοθεσίας», οι δαπάνες των Περιφερειών δεν υπάγονται στον προληπτικό έλεγχο του Ελεγκτικού Συνεδρίου.

Το συνολικό ποσό των προβλεπόμενων κεντρικών αυτοτελών πόρων (ΚΑΠ) των Δήμων και Περιφερειών μειώνεται κατά το ποσό απόδοσης των περιλαμβανομένων στο Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής παρεμβάσεων, που αφορούν τους ΟΤΑ. Το συνολικό ποσό που μεταβιβάζεται κατ’ έτος από τον κρατικό προϋπολογισμό στους Δήμους και στις Περιφέρειες δεν μπορεί να υπερβαίνει τα 5.200.000.000 ευρώ.

Οι νέες τεχνολογίες στην Αυτοδιοίκηση

Προτάσσοντας την Αυτοδιοίκηση ως προνομιακό πεδίο για την εφαρμογή των αρχών της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης, με στόχο την άμεση εξυπηρέτηση των πολιτών, υπάρχουν πολλές διατάξεις που σχετίζονται με την αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών. Εκσυγχρονίζεται ο τρόπος δημοσίευσης των αποφάσεων και προβλέπεται η συρρίκνωση μεθόδων όπως η τήρηση βιβλίων με την ανάδειξη λύσεων μέσω των Τεχνολογιών Πληροφοριών και Επικοινωνιών στην αρχειοθέτηση και διαχείριση εγγράφων.

Πηγή: Δυτική Όχθη (15νθήμερη εφημερίδα των Δυτικών Προαστίων)