logo


Τρία χρόνια που ρήμαξαν την Πόλη μας

ΤουΠαναγιώτη Πανάγου                                                                                Οικονομολόγου

Τρία χρόνια απραξίας, αδιαφορίας για τις ανάγκες των Πολιτών και ισοπέδωσης κάθε έννοιας ποιότητας ζωής, δικαιοσύνης, ίσης μεταχείρισης και ίσων ευκαιριών.

Τρία χρόνια προσπαθειών βιτρίνας  για την εγκαθίδρυση μιας ολιγαρχικής διοίκησης στο Δήμο που οδηγεί αποκλειστικά σε μικροπολιτικές εξυπηρετήσεις των αδηφάγων υποστηρικτών της με όποιο τρόπο.

Τρία χρόνια οι πολίτες αυτής της Πόλης γίνονται μάρτυρες μιας ολίγιστης ηγεσίας και Αντιπολίτευσης καθώς και ενός  «Καλλικράτη» που παραπαίει μεταξύ της νεοφιλελεύθερης συνταγής της «τρόικα» και του αυτοσκοπού υποταγής της στην εκτελεστική «εξουσία».

Τρία χρόνια ο κοινωνικός ιστός της Πόλης μας συνεχίζει να κατρακυλάει στον ευτελισμό, στην διάλυση, στην περιθωριοποίηση και στην εξόντωση των ανθρώπων του, στο δρόμο που δείχνει η Κεντρική Εξουσία. 

Τρία χρόνια η αναγκαία ομοιογενής αναδιάρθρωση και οργάνωση της Πόλης μας και η βιώσιμη ανάπτυξή της παρά τις μεγαλοστομίες της Δημοτικής Αρχής και της Αντιπολίτευσης φαντάζει τελικά «όνειρο θερινής νυκτός».

Τρία χρόνια απομυθοποίησης και αυτού του πυλώνα της δημοκρατίας αν βέβαια θυμάται κάτι για αυτούς η σημερινή ολίγιστη Δημοτική Αρχή και η Αντιπολίτευση  και τα διάφορα φερέφωνά τους.

Τρία χρόνια εκστρατείας συνενοχής όλων των Πολιτών της Πόλης για την σημερινή κατάσταση με την αδιανόητη και κυνική δήλωση, πολιτικά ανήθικων, φταίει ο «Καλλικράτης» και η πολιτική της Κυβέρνησης. 

Τρία χρόνια περισσεύει για τους ολίγιστους τοπικούς μας πολιτικούς ταγούς – συμπολίτευσης και αντιπολίτευσης – επιχειρηματίες, επαγγελματίες και εργατοπατέρες το ψέμα, το θράσος, η υποκρισία και η ανευθυνότητα. 

Τρία χρόνια τώρα είναι κοινή αλλά και μοναδική διαπίστωση κάθε λογικού Πολίτη σ’ αυτή τη Πόλη: και στραβός είναι ο γιαλός και στραβά αρμενίζουμε. 

Είναι προφανές ότι αυτός ο πικρός κατάλογος απολογισμού των πολιτικών και του έργου της Δημοτικής Αρχής με την ανοχή έστω και της αντιπολίτευσης δεν μπορεί να συνεχιστεί. Το ζητούμενο λοιπόν σήμερα δεν είναι να κάνουμε διαπιστώσεις και κριτική εκ του ασφαλούς αλλά να δούμε αν υπάρχει άλλος δρόμος από αυτόν που έχει επιλεγεί και να προτείνουμε λύσεις.

Αν πραγματικά αγαπάμε τον εαυτό μας, τα παιδιά μας και την Πόλη μας τότε με ψυχραιμία και νηφαλιότητα χρειάζεται να ενσκήψουμε στα ουσιώδη προβλήματα και στις ανάγκες των Πολιτών  από μια άλλη οπτική γωνία χωρίς προκαταλήψεις, στεγανά, ψηφο-συμφέροντα και «κεκτημένα».

Για να το πετύχουμε αυτό δυο είναι τα κυριότερα, κατά τη γνώμη μου, ζητήματα:

Το πρώτο είναι βαδίσουμε από κοινού το δρόμο της αλήθειας για τις κύριες αιτίες της σημερινής κατάστασης. Γι’ αυτό είναι ανάγκη πριν απ’ όλα να αποδεχτούμε ότι :

§  Το παραταξιακό, συντεχνιακό αυτοδιοικητικό κατεστημένο διέσυρε το δικαίωμα της ελευθερίας και της ισότητας και μας έμαθε να πιστεύουμε το θράσος ως δικαίωμα, την παρανομία ως ελευθερία, τις προσωπικές επιδιώξεις ως ισότητα και την ασυδοσία ως ευδαιμονία.

§  Η σταδιακή και καθοδηγούμενη απαξίωση αρχών και αξιών, με ενέργειες και δράσεις ενάντια στους ακρογωνιαίους συνεκτικούς κρίκους της τοπικής κοινωνίας, την αλληλεγγύη και τον πολιτισμό της, ήταν λογικό να οδηγήσει στα σημερινά τραγικά αδιέξοδα που αν δεν αντιμετωπιστούν αποτελεσματικά θα την οδηγήσουν με βεβαιότητα στην παρακμή της.

§  Το νέο θεσμικό πλαίσιο του «Καλλικράτη» σε συνδυασμό με τις επικίνδυνες στρεβλώσεις και νοοτροπίες του παρελθόντος της εθισμένης, πλέον, εκ των πραγμάτων (επάγγελμα Δήμαρχος ή Πρόεδρος ή Σύμβουλος) Δημοτικής Αρχής αποδεικνύεται ανεπαρκές ώστε οι ραγδαίες αλλαγές που συντελούνται να αντιμετωπιστούν με όραμα, σχέδιο, προγραμματισμό, οργάνωση, έλεγχο, λογοδοσία και κοινωνική ευθύνη και κυρίως με την συμμετοχή των ίδιων των Πολιτών.

§  Το χειρότερο θεσμικό πλαίσιο αν υπηρετηθεί από ακέραιους, έντιμους και δίκαιους ανθρώπους μπορεί να παράγει εξαιρετικά αποτελέσματα. Αντίθετα το καλύτερο θεσμικό πλαίσιο αν υπηρετηθεί από αριβίστες, συμφεροντολόγους και ανάλγητους ανθρώπους θα παράγει τα χειρότερα αποτελέσματα.

Το δεύτερο είναι η ενεργός συμμετοχή των Πολιτών στην χάραξη εκείνων των πολιτικών επιλογών που μπορούν να δώσουν τη σωστή λύση έχοντας στο κέντρο τους τον άνθρωπο – πολίτη και όχι το τυφλό κέρδος των λίγων και τον τυχοδιωκτισμό των πολιτικών που τελικά παρασύρει στον αφανισμό τους και στην χρεοκοπία ακόμα και  τα ίδια τα Κράτη.  Έτσι η προοπτική, η ψυχική ανάταση των πολιτών και η βιώσιμη αναπτυξιακή πορεία της Πόλης μας  μπορεί να επανέλθει :

1.    αν εστιαστεί σε πολιτικές που δημιουργούν ένα οργανωμένο, ευέλικτο, ισχυρό, δυναμικό και κοινωνικά δίκαιο Δήμο υψηλής απόδοσης και προστιθέμενης αξίας. Αυτό για να γίνει απαιτεί άμεσα μια νέα Δημοτική Αρχή :

*να προσδιορίσει  το τι, πόσο, πώς και με ποιους θα παραχθεί κάθε προσφερόμενη από τον Δήμο υπηρεσία προς την κατεύθυνση της μεγιστοποίησης του οφέλους για τον Πολίτη για την εξασφάλιση της ποιότητας ζωής και της προστασίας του περιβάλλοντος.

*να αξιοποιήσει σωστά και με σχέδιο τα πλεονεκτήματα της Πόλης είτε σε υλικούς είτε σε άυλους πόρους ώστε να συμβάλλουν στο μέγιστο βαθμό στα παραγόμενα προϊόντα και υπηρεσίες των παραγωγικών τομέων της Πόλης σε συνδυασμό με την νέα τεχνολογία και την αειφόρο ανάπτυξή της

*να αγωνιστεί  ώστε η παιδεία, η υγεία και η κοινωνική ασφάλιση να παραμείνουν βασικοί ανταποδοτικοί κρατικοί πυλώνες κοινωνικής μέριμνας και στήριξης, όλων των πολιτών, στη νέα εποχή, μέσω της ύπαρξης μόνιμου κρατικού μηχανισμού που ελαχιστοποιεί τα φαινόμενα ανισοτήτων και περιθωριοποίησης

*να αναδιαρθρώσει το δημοτικό μηχανισμό στο σύνολό του για να είναι ισχυρό στήριγμα του πολίτη και των παραγωγικών τομέων της Πόλης αλλά και για να υπάρχει δικαιοσύνη και έλεγχος στους διατιθέμενους πόρους (αλλαγή σχέσεων παραγωγής, μηχανών και ανθρώπων, χρηματοδοτήσεων, φόρων, εισφορών κ.ά.).

2.    αν εστιαστεί σε πολιτικές που ανατρέπουν εξαρτήσεις και σπατάλες, καθιερώνουν κανόνες διαφάνειας, αποτρέπουν την διαπλοκή και αναδεικνύουν τον πραγματικό αξιακό χάρτη της τοπικής αυτοδιοίκησης και των πολιτών της. Αυτό για να γίνει απαιτεί άμεσα μια νέα Δημοτική Αρχή:

o   να επανασχεδιάσει δίκαια το πλαίσιο που διέπει τη σχέση πολίτη ή φορέων πολιτών και Δήμου με ξεκάθαρες και εφαρμόσιμες διαδικασίες ώστε να μην χρειάζεται η συνδρομή ή και η παρέμβαση του δημοτικού λειτουργού καθώς και η ανάγκη ελέγχων που καταλήγουν στη διαπλοκή και τη διαφθορά (χρηματοδοτήσεις, φορολογία, δημοτικά έργα, παιδεία, υγεία, πολιτισμός κ.ά.).

o   να καθορίσει τα όρια των αρμοδιοτήτων του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα της Πόλης για να λειτουργούν συμπληρωματικά ως προς τα κοινωνικά αγαθά και να αυξάνουν το όφελος για τον πολίτη (δημόσια έργα, προμήθειες, παιδεία, υγεία, πολιτισμός, υπηρεσίες κοινής ωφέλειας, καταναλωτικά προϊόντα και υπηρεσίες κ.ά.).

o   να αγωνιστεί ώστε να υπάρχουν διακριτοί ρόλοι εργαζομένων και εργοδοτών (συνδιοίκηση, πατερναλισμός, υγιεινή και ασφάλεια, κοινωνική ασφάλιση κ.ά.) τόσο του δημόσιου όσο και του ιδιωτικού τομέα προκειμένου να επιτυγχάνεται όχι μόνο η καλυτέρευση της ποιότητας της ζωής και των συνθηκών της εργασίας αλλά και η κοινωνική και προσωπική αναγνωρισιμότητα παράλληλα με την διασφάλιση της εργασίας.

o   να συνδέσει την κάθε είδους αμοιβή με την παραγωγικότητα των δημοτικών υπηρεσιών καθώς και με την ποιότητα, την γρήγορη ανταπόκριση, την αποτελεσματικότητα και την καινοτομία (επαγγελματικός προσανατολισμός, νόρμες παραγωγής, αξιολόγηση και αξιοκρατία, έλεγχος τιμών και αγοράς κ.ά.).

3.    αν εστιαστεί σε πολιτικές που στηρίζουν την Πόλη, ανοίγουν νέες αγορές και ισότιμες συνεργασίες σε τοπικό, εθνικό και διεθνές επίπεδο και πετυχαίνουν αναγνώριση και σεβασμό καθώς και περήφανους Πολίτες. Αυτό για να γίνει απαιτεί άμεσα μια νέα Δημοτική Αρχή :

o   να πιστέψει ξανά σε αρχές και αξίες που έρχονται από παλιά αλλά μπορούν να μας πάνε πολύ πιο μακριά γιατί είναι διαχρονικές και αποδεκτές από όλους, αλλά ξεχασμένες στο χρονοντούλαπο της ιστορίας. Η Πόλη να καθοδηγείται από τους πολίτες της και όχι από συμφέροντα οικονομικά και άλλα που έχουν ως μόνη επιδίωξη την καρέκλα της εξουσίας, το αλόγιστο κέρδος και τις πελατειακές σχέσεις.

o   να επιλέγει εκείνες τις στρατηγικές σε βάθος που εμπεριέχουν, το όραμα, τη στοχοπροσήλωση, τη διάθεση για παρέμβαση και ρήξεις στα κέντρα λήψης των εθνικών, ευρωπαϊκών και διεθνών αποφάσεων και βεβαίως την δίκαιη κατανομή των βαρών, των θυσιών και των ωφελημάτων, ταυτόχρονα με συστηματική και μεθοδική δουλειά από όλους- Δημοτική Αρχή, Αντιπολίτευση, Παραγωγικό Δυναμικό της Πόλης και Πολίτες.

o   να αγωνιστεί για να αντικαταστήσει στη συνείδησή μας την απογοήτευση, την κοινωνική ανισότητα, την ανυποληψία, την αναξιοκρατία, την ανυπακοή, την εναντίωση, την ασυδοσία, το θράσος, την αναίδεια και να κάνουμε στάση ζωής :

ð  τις Ίσες ευκαιρίες, την  Ίση μεταχείριση και την Αλληλεγγύη

ð  τη Διαφάνεια, την Αξιοκρατία και τη Δικαιοσύνη

ð  τη Δημιουργικότητα και την Αποτελεσματικότητα

ð  την Αειφορία και την Ποιότητα

ð  την Αναγνώριση και την Υπερηφάνεια όλων των Πολιτών για την ΠΟΛΗ τους.