Μέσα σε λίγες γραμμές το Δημοτικό Συμβούλιο Διονύσου επικαιροποίησε παλαιότερη απόφασή του με την οποία εκφράζει τη βούληση της πόλης για βύθιση των γραμμών του τρένου στον Άγ. Στέφανο και εν συνεχεία κάλυψή τους, ώστε να δημιουργηθούν κοινόχρηστοι χώροι και η πόλη επιτέλους να ενωθεί.
Για την παραπάνω απόφαση, που ελήφθη ομόφωνα στην πρόσφατη (30/9) συνεδρίαση μετά από μακρά συζήτηση, αξίζει να σημειωθούν τα παρακάτω:
*Το θέμα, με τίτλο “Βύθιση γραμμών Προαστιακού Σταθμού Δημοτικής Κοινότητας Αγίου Στεφάνου”, δεν ήρθε προς συζήτηση από τη Δημοτική Αρχή, αλλά μετά από αίτημα που υπογράφουν 26 δημότες και το οποίο κατέθεσε για λογαριασμό τους η Λαϊκή Συσπείρωση. Το αίτημα αυτό, που αποτελούσε το 1ο θέμα στην Ημερήσια Διάταξη της 22ης συνεδρίασης, δεν έχει μέχρι σήμερα αναρτηθεί στην ιστοσελίδα του Δήμου.
*Το αίτημα είχε ημερομηνία πρωτοκόλλου τον Απρίλιο του 2025, μετά τις παλλαϊκές κινητοποιήσεις, και στον Άγ. Στέφανο, για τα Τέμπη, αλλά συζητήθηκε πέντε μήνες αργότερα. Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Δημοτικού Συμβουλίου Ιω. Αμπαρτζίδη, ο ίδιος από τον Απρίλιο το συμπεριελάμβανε στην Ημερήσια Διάταξη αλλά η Δήμαρχος το ανέβαλε περιμένοντας συνάντηση με το Υπουργείο.
*Ένα μήνα νωρίτερα, το Μάρτιο του 2025, η Δήμαρχος Διονύσου Κ. Μαϊχόσογλου είχε συνάντηση- σε κλειστό κύκλο, όπως είχε καταγγελθεί στη Δημοτική Επιτροπή- με τον τότε υφυπουργό Υποδομών και Μεταφορών Β. Οικονόμου και είχε ενημερωθεί για την εκπόνηση κοστολογημένης μελέτης στο Υπουργείο που αφορούσε όχι σε υπογειοποίηση ή βύθιση των γραμμών του τρένου, αλλά του δρόμου. Σ’ εκείνη τη συνάντηση η Δημοτική Αρχή είχε προτείνει και την κάλυψη των γραμμών στο ύψος της Οδού Χελμού. Σε σχετικό Δελτίο Τύπου μάλιστα τονιζόταν ότι “Η υπογειοποίηση της διάβασης κρίνεται απαραίτητη τόσο για την ασφάλεια των πολιτών όσο και για την αποσυμφόρηση της κυκλοφορίας στο κέντρο της πόλης”. Το αίτημα των δημοτών ήταν απόρροια αυτού του Δελτίου Τύπου, ώστε να ξεκαθαρίσει για ποια υπογειοποίηση μιλάει ο καθένας, τόνισε ο επικεφαλής της Λαϊκής Συσπείρωσης Τ. Παντελόγλου. Ο ίδιος υπογράμμισε πως εν προκειμένω “αντιπαρατίθενται δυο πολιτικές: Το μέγιστο κέρδος που επιδιώκει ο ΟΣΕ και οι εταιρείες του από τη μια πλευρά και οι ζωές μας, η καθημερινότητά μας, η πόλη μας από την άλλη”.
*Κατά την κ. Μαϊχόσογλου, τη μελέτη ο τέως υφυπουργός έθεσε υπόψη της Δημοτικής Αρχής ώστε να αποτελέσει αντικείμενο συζήτησης και “να δούμε τι χρήματα υπάρχουν”, εντωμεταξύ όμως ο κ. Οικονόμου απομακρύνθηκε από το Υπουργείο, όπου. η μελέτη παραμένει κατατεθειμένη, χωρίς προς το παρόν να έχει οριστικοποιηθεί.
*Στους έξι μήνες που μεσολάβησαν ανάμεσα στη συνάντηση με τον τέως υφυπουργό και την προχθεσινή συζήτηση στο Δημοτικό Συμβούλιο ούτε ενημέρωση υπήρξε ούτε και κάποια στοιχειώδης διαβούλευση (σ.σ. ούτε καν εντός της Διοίκησης, κατά πληροφορίες της Οδού Διονύσου) ώστε και οι κάτοικοι να έχουν ενεργή συμμετοχή στην όποια απόφαση, όπως για παράδειγμα έγινε ενόψει των εργασιών στις πλατείες της Άνοιξης το καλοκαίρι, προσέθεσε ο Ν. Βενέτης από την πλειοψηφία.
Κοινός στόχος και του Αγ. Στεφάνου και όλης της πόλης είναι η ασφάλεια στις μετακινήσεις και η αναβάθμιση της περιοχής, τόνιζε και ξανατόνιζε η κ. Μαϊχόσογλου: “Στο πλαίσιο αυτό γίνεται και η συζήτηση στο Δημοτικό Συμβούλιο, ώστε να καταλήξουμε και να πάμε στο Υπουργείο αναζητώντας την ορθή λύση για τον τόπο μας, με γνωμοδότηση ειδικών και κοστολόγηση με τα σημερινά δεδομένα”, είπε η Δήμαρχος.
*Εισήγηση και θέση, εντούτοις, της Δημοτικής Αρχής δεν παρουσιάστηκε ποτέ: “Δέχεστε ή όχι την υπογειοποίηση, και ποιου; των γραμμών ή του δρόμου; που είναι τελείως διαφορετικά πράγματα”, υπογράμμισε η Αγγ. Πέππα από την πλειοψηφία.
*Το εν λόγω αίτημα των δημοτών στηριζόταν σε προμελέτη που το 2000 είχε εκπονηθεί δωρεάν από 48μελή ομάδα ειδικών επιστημόνων του ΕΜΠ, με επικεφαλής τον καθηγητή Βύρωνα Χρηστίδη. Στοιχεία της παρουσίασε στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου ο γνωστός εκδότης Γ. Δαρδανός, που μετείχε σ’ εκείνη την ομάδα ως δημότης και κάτοικος της περιοχής, μέλος τότε της επιτροπής περιβάλλοντος Αγ. Στεφάνου, που ασχολήθηκε επί 17 χρόνια με το θέμα. Κεντρικό σημείο της μελέτης αυτής η βύθιση των γραμμών, η κάλυψή τους και η εξασφάλιση 21 στρεμμάτων κοινόχρηστων χώρων ένθεν και ένθεν των γραμμών με παράλληλη κατασκευή διόροφου υπόγειου πάρκινγκ 1200 θέσεων.
*Στη δεύτερη θητεία Καλαφατέλη (2019-2023), η ΕΡΓΟΣΕ είχε παρουσιάσει και πάλι μελέτη- σ.σ. την ίδια;- που προέβλεπε υπογειοποίηση του δρόμου. Στη σχετική τότε διαβούλευση, εν μέσω μάλιστα πανδημίας, το 2021, στην οποία η συμμετοχή δεν ήταν ανάλογη της σημασίας του θέματος, η μελέτη αυτή είχε απορριφθεί, και από το Τοπικό Συμβούλιο Αγ. Στεφάνου. Αντιθέτως, και στο πλαίσιο της συνολικότερης ανάπλασης του Αγ. Στεφάνου, είχε εξεταστεί από την τότε Διοίκηση η βύθιση των γραμμών, η κάλυψή τους σε μεγαλύτερη επιφάνεια, 30 στρεμμάτων, και η κατασκευή μονόροφου πάρκινγκ.
*Το 2023, και με αφορμή την τραγωδία στα Τέμπη, υπήρξε ομόφωνο ψήφισμα του Δημοτικού Συμβουλίου Διονύσου, στο οποίο ρητά ζητείται “Να δοθεί το «πράσινο φως» για την υπογειοποίηση των γραμμών του σιδηροδρομικού σταθμού Αγίου Στεφάνου. Ο εν λόγω σταθμός αφενός διχοτομεί την πρωτεύουσα του Δήμου μας, επιτείνοντας το ήδη οξυμένο κυκλοφοριακό πρόβλημα, και αφετέρου εκθέτει κατοίκους και επισκέπτες σε θανάσιμους κινδύνους και ατυχήματα λόγω των σοβαρών ζητημάτων ασφαλείας που προκύπτουν”. Παρά λοιπόν την εκπεφρασμένη θέση του Δήμου, το θέμα επανέρχεται και μάλιστα όχι από τη Δημοτική Αρχή, που εξετάζει νέα, τελείως διαφορετικά, δεδομένα αλλά από τη Λαϊκή Συσπείρωση σε νέα, τελείως διαφορετική βάση, επεσήμανε ο Γ. Φωτάκης από τη μείζονα, που επέμεινε πως η υπογειοποίηση του δρόμου θα είναι καταστροφική για την πόλη.
Τα καινούργια δεδομένα που προστέθηκαν εντωμεταξύ είναι η αύξηση της ταχύτητας των τρένων, οι προδιαγραφές ασφαλείας, και κυρίως η αναμενόμενη ιλιγγιώδης αύξηση της διέλευσης εκατοντάδων εμπορικών αμαξοστοιχιών από τον Άγ. Στέφανο το προσεχές διάστημα. Όσον αφορά στα τεχνικά χαρακτηριστικά της υπογειοποίησης του δρόμου, αυτή θα φέρει μαζί της τοιχία ύψους 5 μέτρων στο κέντρο της πόλης και γκετοποίησή του, προσέθεσε ο κ. Παντελόγλου!
*Τις τεχνικές του γνώσεις συνεισέφερε στη συζήτηση ο Κ. Κουριδάκης από τον Εύπολι, θεωρώντας πως η βύθιση των γραμμών, την οποία διαφοροποίησε από την υπογειοποίησή τους που απαιτεί μετροπόντικα και δυσθεώρητο κόστος, είναι αδύνατο να γίνει αν δεν διακοπεί η λειτουργία του. Ο ίδιος υπογράμμισε πως σημαντικό σημείο είναι η ενοποίηση του Αγ. Στεφάνου, και τελικά της πόλης, που διχοτομείται και από το τρένο και από την Εθνική Οδό. Στην κατεύθυνση αυτή δήλωσε πως το αναγκαίο είναι η κάλυψη των γραμμών, με ή χωρίς την επιλογή της υπογειοποίησης του δρόμου, με το μυαλό στο τι είναι οικονομικά εφικτό και τι όχι, με τη Δήμαρχο και τον Αντιδήμαρχο Τεχνικών Υπηρεσιών Α. Κουκά να συμφωνούν μαζί του. Ο τελευταίος πρότεινε να απαιτήσουν μελέτη, βασισμένη στην ενοποίηση του Αγ. Στεφάνου, με σαφή οικονομικά στοιχεία, και εν συνεχεία να ληφθεί απόφαση.
*Οξεία αντιπαράθεση σημειώθηκε ανάμεσα στον Πρόεδρο του Σώματος και τη Δήμαρχο, σε σημείο μάλιστα που ο κ. Αμπαρτζίδης την κάλεσε να σεβαστεί τους θεσμούς, ενώ παρολίγον να αποχωρήσει από τη συνεδρίαση. Αιτία η πρόθεση της κ. Μαϊχόσογλου να απαντά στους συναδέλφους της, όταν θεωρούσε πως τα λεγόμενά της είτε παρερμηνεύονταν είτε δεν ήταν σαφή.
Στη συζήτηση αντιπαρατέθηκε πολλές φορές το εφικτό- λιγότερο τεχνικά και κυρίως οικονομικά- που προτείνει το υπουργείο, και που η Δημοτική Αρχή φάνηκε να λαμβάνει σοβαρά υπόψη, με την πολιτική βούληση για σύγκρουση, για πίεση και και για διεκδίκηση του καλύτερου για την πόλη, όπως έγινε για παράδειγμα στο Δήμο Αγίων Αναργύρων, που διεκδίκησε και πέτυχε την υπογειοποίηση των σιδηροδρομικών γραμμών, ή στα Σεπόλια, ή ακόμη και στο Κρυονέρι: “Να μιλάμε με πραγματικά δεδομένα. Από τη μια πλευρά είναι τι θέλουμε κι από την άλλη πλευρά τι είναι εφικτό, αν υπάρχουν η μελέτη και οι πόροι για να γίνει το καλύτερο για την πόλη”, είπε χαρακτηριστικά η κ. Μαϊχόσογλου, προτείνοντας- “καθυστερημένα”, είπε ο κ. Κουριδάκης- τη διεξαγωγή μονοθεματικής συνεδρίασης ώστε να συζητηθεί το θέμα σε βάθος. Την ίδια αναβολή, για την πραγματοποίηση μονοθεματικής συνεδρίασης, ζήτησε και ο επικεφαλής του Εύπολι λόγω της προχωρημένης ώρας.
*Έγκλημα χαρακτήρισε την υπογειοποίηση του δρόμου η κ. Πέππα, διερωτώμενη: “Πώς διασφαλίζεται η ποιότητα ζωής των δημοτών με την ηχορύπανση που θα προκαλούν εκατοντάδες τρένα, αν ο δρόμος υπογειοποιηθεί; Ή θα βάλουν ηχοπετάσματα και θα μας κάνουν Αττική Οδό;” Η ίδια τόνισε πως ο Δήμος Διονύσου, που είναι περικυκλωμένος από απαγορευτικά Διατάγματα, πρέπει να διεκδικεί μεγάλα έργα, ενώ δήλωσε κι εκείνη υπέρ της βύθισης των γραμμών. Αναρωτήθηκε, τέλος, γιατί ένας οργανισμός όπως η ΕΡΓΟΣΕ ανέλαβε να εκπονήσει μελέτη που αφορά στο Δήμο χωρίς ο Δήμος να ερωτηθεί, όταν μάλιστα αυτός ο Δήμος έχει ήδη πάρει άλλη απόφαση.
*Η διαφορά στο κόστος για τις δυο λύσεις που ακούστηκαν δεν απείχε πολύ- «αλλά δεν είναι αυτό που παίζει ρόλο, δεν το πληρώνουν οι πολίτες αλλά η ιδιωτική ΕΡΓΟΣΕ, και εδώ μιλάμε για το βέλτιστο για την πόλη”, υπερθεμάτισαν τόσο ο κ. Παντελόγλου όσο και ο κ. Καλαφατέλης, αλλά λίγο αργότερα και η κ. Πέππα.
Τα παραπάνω συνόψισε εύστοχα ο Ν. Καρυστινός από τον Νέο Διόνυσο: “Η μελέτη Χρηστίδη διαβεβαιώνει για την τεχνική δυνατότητα κατασκευής του έργου. Σ’ εμάς εναπόκειται να αποφασίσουμε πολιτικά τι επιδιώκουμε για την πόλη, αν θα αρκεστούμε στο εύκολο και το οικονομικότερο ή θα διεκδικήσουμε την πιο βιώσιμη λύση για την πρωτεύουσα της πόλης μας”, θεωρώντας τη βύθιση των γραμμών με παράλληλη κάλυψή τους μονόδρομο, έναντι της υπογειοποίησης του δρόμου “που θα χωρίζει την πόλη για πάντα”.
Για την ιστορία, η απόφαση που έκλεισε τη συζήτηση και επικαιροποιεί την παλαιότερη θέση του Δήμου, συμπυκνώνεται σε δυο και μόνο προτάσεις:
“Το Δημοτικό Συμβούλιο Διονύσου ζητεί τη βύθιση των γραμμών του ΟΣΕ και την παράλληλη κάλυψή τους. Οι χώροι που θα προκύψουν να παραδοθούν για τις ανάγκες των δημοτών.”