logo


Ο Π. Γεωργιάδης είναι ομότιμος καθηγητής στο ΕΚΠΑ- Ιδρυτικό μέλος της παράταξης “Νέος Διόνυσος”

ΔΙΟΝΥΣΟΣ 18/11/2025

Πλησιάζει η ημερομηνία (23/11/25) που στο Πολιτιστικό Κέντρο της Κοινότητας Διονύσου θα λάβει χώρα η ενημερωτική εκδήλωση με τίτλο »Φρένο στο λάθος, γκάζι στη ζωή» που οργανώνεται από τρεις φορείς  της κοινότητάς μας.

Το περιεχόμενο της εκδήλωσης αφορά την οδική ασφάλεια και την οδική παιδεία, πολύ κρίσιμο θέμα για να μειώσουμε αισθητά τα ατυχήματα στους δρόμους που μας φέρνουν πρωταθλητές στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Ο ομιλητής Θωμάς Παπαπάσχος με τις ειδικές του γνώσεις πιστεύω πως θα αναπτύξει το θέμα όχι μόνο με θεωρητική-επιστημονική αρτιότητα αλλά κυρίως με προτάσεις και μέτρα πρακτικής αξίας και εφαρμογής για τη δική μας περιοχή. Υπενθυμίζω ότι έχει ήδη ψηφιστεί ο νέος κώδικας οδικής κυκλοφορίας, που αποτελεί μια ακόμα πρόκληση προς το Δήμο να λάβει τα μέτρα και να αξιοποιήσει τις ευκαιρίες που θεσπίζει η νέα αυστηρότερη νομοθεσία. Ελπίζω οι ηγεσίες των δημοτικών παρατάξεων και γενικότερα της τοπικής κοινωνίας να είναι κατ’ ουσίαν παρόντες με προεξάρχουσα την νυν Δημοτική Αρχή που φέρει και την ευθύνη για πρωτοβουλίες και συντονισμό δράσεων.

Πρόσφατα είχα θίξει το θέμα μιας ολοκληρωμένης μελέτης, καθόλου αποσπασματικής με ημίμετρα ερασιτεχνικά, για την ασφάλεια εκατοντάδων μαθητών, δασκάλων  και γονέων καθώς θα προσέρχονται και θα αποχωρούν από το νέο σχολικό συγκρότημα που ανεγείρεται δίπλα ακριβώς από το Κλειστό Γυμναστήριο, σε επαφή με την λεωφόρο Διονύσου.

Το κείμενο στην »Οδός Διονύσου» είχε τον τίτλο “Από τον Άννα στον Καϊάφα και στον ορίζοντα τεχνητή νοημοσύνη”.

Καταθέτω τον αυθεντικό διάλογο που είχα με μια πλατφόρμα τεχνητής νοημοσύνης που θεωρώ πως είναι ένας καλός, και θα προσέθετα έγκυρος, συνεργάτης για να αποφύγουμε και τον Άννα και τον Καϊάφα.

Ιδού οι ερωτήσεις μου, ιδού και οι απαντήσεις της τεχνητής νοημοσύνης.

********

Ερώτηση: Νέο Σχολικό Συγκρότημα στην Κοινότητα Διονύσου και Σχολική Ασφάλεια

Απάντηση:

Φαίνεται πως αναφέρεστε σε ένα νέο σχολικό κτήριο στον Διόνυσο και το ζήτημα της οδικής ασφάλειας γύρω από αυτό. Για να κατανοήσω καλύτερα, θα θέλατε:

  • Μια ενημερωτική παρουσίαση/κείμενο σχετικά με την ανάγκη οδικής ασφάλειας γύρω από το νέο σχολείο;
  • Ή πιο πρακτικές προτάσεις (π.χ. μέτρα ασφαλείας, διαβάσεις, φωτεινοί σηματοδότες, κυκλοφοριακές ρυθμίσεις) που θα έπρεπε να ληφθούν;
  • Ή μήπως επιθυμείτε ένα σχέδιο δράσης / πρόταση προς τον Δήμο για το θέμα;

Μπορώ να ετοιμάσω για εσάς:

  • Ένα σύντομο ενημερωτικό κείμενο.
  • Μια παρουσίαση για σχολείο/εκδήλωση.
  • Ή ένα πιο τεχνικό υπόμνημα με προτάσεις υποδομής.

Θέλετε να το φτιάξω σαν σχέδιο πρότασης (με bullets και μέτρα) ή σαν έκθεση/παρουσίαση;

Ερώτηση: Ναι ένα σύντομο ενημερωτικό σημείωμα παρακαλώ

Απάντηση:

Βεβαίως! Σας ετοίμασα ένα κείμενο που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε ως ενημερωτικό ή εισαγωγικό σημείωμα:

Η ανάγκη οδικής ασφάλειας γύρω από το νέο σχολικό κτήριο στον Διόνυσο

Η δημιουργία ενός νέου σχολικού κτηρίου στον Διόνυσο αποτελεί σημαντικό βήμα για την αναβάθμιση της εκπαίδευσης και της ποιότητας ζωής στην περιοχή. Ωστόσο, η λειτουργία ενός σχολείου δεν περιορίζεται μόνο στους χώρους διδασκαλίας· συνδέεται άμεσα και με το ευρύτερο περιβάλλον, όπου καθημερινά κινούνται μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικοί. Για τον λόγο αυτό, η οδική ασφάλεια γύρω από το σχολικό συγκρότημα είναι υψίστης σημασίας.

Καθημερινά, εκατοντάδες παιδιά θα διασχίζουν δρόμους για να φτάσουν στο σχολείο. Είναι λοιπόν απαραίτητο να διασφαλιστούν συνθήκες που θα τα προστατεύουν, μειώνοντας τους κινδύνους ατυχημάτων. Τα βασικά μέτρα που πρέπει να δοθούν προτεραιότητα είναι:

  • Η δημιουργία διαβάσεων πεζών με επαρκή φωτισμό.
  • Η τοποθέτηση φωτεινών σηματοδοτών ή σημάνσεων με σαφή ορατότητα.
  • Η πρόβλεψη για πεζοδρόμια και ασφαλείς διαδρομές για μαθητές.
  • Η εγκατάσταση σαμαριών/επιβραδυντών ταχύτητας κοντά στις εισόδους του σχολείου.
  • Η παρουσία τροχονόμου ή σχολικού φύλακα στις ώρες αιχμής.

Η οδική ασφάλεια δεν είναι μόνο ζήτημα υποδομών, αλλά και κουλτούρας σεβασμού από οδηγούς, γονείς και κατοίκους. Με σωστό σχεδιασμό και συνεργασία όλων των φορέων, το νέο σχολικό κτήριο μπορεί να αποτελέσει έναν χώρο μάθησης που θα συνδέεται με ασφάλεια, υπευθυνότητα και μέριμνα για τα παιδιά.

Ερώτηση: Ποιος είναι υπεύθυνος για τα έργα οδικής ασφάλειας;

Απάντηση

Η ερώτηση “ποιος είναι υπεύθυνος για τα έργα οδικής ασφάλειας” δεν έχει μια απλή απάντηση — εμπλέκονται πολλοί φορείς σε διαφορετικά επίπεδα. Παρακάτω σας δίνω μια συνοπτική εικόνα με τους βασικούς αρμόδιους στην Ελλάδα και το πώς μοιράζονται οι ευθύνες:

Φορείς που έχουν ευθύνες για έργα οδικής ασφάλειας

  1. Κεντρικό Κράτος / Υπουργεία
    • Το Υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων είναι βασικός φορέας που σχεδιάζει, προκηρύσσει και υλοποιεί έργα οδικής ασφάλειας σε μεγάλα οδικά δίκτυα, υπεραστικές οδούς κ.λπ.
    • Στο πλαίσιο αυτό λειτουργεί και το Εθνικό Συμβούλιο Οδικής Ασφάλειας (Ε.Σ.Ο.Α.), με ρόλο συντονισμού και εποπτείας σε θέματα οδικής ασφάλειας. (OpenGov)
    • Επίσης, μέσω προγραμμάτων όπως το πρόγραμμα βελτίωσης οδικής ασφάλειας (Δράση 16631) το Υπουργείο χρηματοδοτεί παρεμβάσεις σε οδικά δίκτυα (αστικά, υπεραστικά) (Ministry of Interior)
  1. Περιφέρειες
    • Σε επίπεδο περιφέρειας, μεταξύ των αρμοδιοτήτων είναι η συντήρηση και βελτίωση του οδικού δικτύου ευθύνης της περιφέρειας, καθώς και η υλοποίηση έργων που εντάσσονται σε περιφερειακά σχέδια ή συγχρηματοδοτούνται.
    • Οι περιφέρειες είναι συχνά “δικαιούχοι” έργων οδικής ασφάλειας που χρηματοδοτούνται από κεντρικά προγράμματα ή ευρωπαϊκά κονδύλια (Ministry of Interior)
  1. Δήμοι
    • Οι δήμοι έχουν σημαντικό ρόλο στα αστικά δίκτυα — δρόμους μέσα στην πόλη ή την κοινότητα, πεζοδρόμια, διαβάσεις, φωτεινοί σηματοδότες σε δήμους κ.λπ.
    • Έργα οδικής ασφάλειας κοντά σε σχολεία, κατοικημένες περιοχές, δρόμους γειτονιάς συνήθως εμπίπτουν στην αρμοδιότητα του Δήμου ή πρέπει να γίνουν σε συνεργασία Δήμου – Περιφέρειας – Υπουργείου.
  1. Τεχνικές Υπηρεσίες & Ειδικοί / Κατασκευαστικές εταιρείες
    • Ο σχεδιασμός, η μελέτη και η τεχνική υλοποίηση ανατίθενται σε μελετητικά γραφεία, ιδιώτες μηχανικούς ή εταιρείες δημοσίων έργων.
    • Κατά τη φάση υλοποίησης, οι τεχνικές υπηρεσίες του φορέα (π.χ. της Περιφέρειας, του Δήμου ή του Υπουργείου) έχουν έλεγχο, επίβλεψη, παραλαβή έργου.
  1. Αστυνομία / Τροχαία
    • Για την επιτήρηση της οδικής συμπεριφοράς (έλεγχος ταχύτητας, παραβάσεων), η Τροχαία / η Ελληνική Αστυνομία έχει κρίσιμο ρόλο.
    • Η αστυνομική παρουσία και οι έλεγχοι συμβάλλουν ώστε τα έργα οδικής ασφάλειας να μην ακυρώνονται με παρανομίες οδηγών.
  1. Επιστημονικοί φορείς και οργανώσεις
    • Φορείς όπως το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας (Ι.Ο.ΑΣ.) “Πάνος Μυλωνάς” συνεργάζονται σε θέματα ευαισθητοποίησης, έρευνας και υποστήριξης πολιτικών για οδική ασφάλεια. (ioas.gr)
    • Επίσης, πανεπιστημιακά Ιδρύματα και Εργαστήρια (π.χ. Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο) αναλαμβάνουν μελέτες και τεχνική υποστήριξη. (NRSO)

Ποιος είναι «τελικός υπεύθυνος»;

Δεν υπάρχει ένας μόνο «τελικός» υπεύθυνος για όλα τα έργα οδικής ασφάλειας — η ευθύνη κατανέμεται:

  • Για έργα σε οδικά δίκτυα μεγάλης εμβέλειας  κυρίως στο Υπουργείο / Περιφέρειες
  • Για έργα μέσα σε πόλεις / σχολεία  Δήμος (σε συνεργασία με Περιφέρεια ή Κεντρικό φορέα
  • Ο συντονισμός πολιτικών οδικής ασφάλειας σε εθνικό επίπεδο  Εθνικό Συμβούλιο Οδικής Ασφάλειας

Αν θέλεις, μπορώ να ψάξω ποιος συγκεκριμένα είναι ο υπεύθυνος για τον Διόνυσο ή για το σχολείο σου, και να σου δώσω τα ονόματα ή αρμόδιες υπηρεσίες στην περιοχή σου. Θες να το κάνω;

*****

Ο διάλογος συνεχίστηκε μέχρι τελικής… πτώσεώς  μου, όταν πλέον πείστηκα με τα ονόματα που μου έδωσε και ευχαρίστησα για όλες τις πληροφορίες.

Συμπέρασμα: Η τεχνητή νοημοσύνη είναι ένας καλός συνεργάτης και μου έδωσε τροφή για να αποφεύγω τις επισκέψεις  από τον Άννα στον Καϊάφα για να βρω μια άκρη στον λαβύρινθο της διοικητικής γραφειοκρατίας. Το » γκουγκλάρω » φεύγει, η τεχνητή νοημοσύνη έρχεται. Ας την αξιοποιήσουμε.