Ρελάνς στην πρόταση- εισήγηση της Διοίκησης Διονύσου για τον επανακαθορισμό των δημοτικών τελών έκαναν συντονισμένα στη Δημοτική Επιτροπή, χτες Παρασκευή 30/5, στελέχη της πλειοψηφίας και των μειοψηφιών που συμμετέχουν, με αποτέλεσμα η δική τους αντιπρόταση, με 8% αύξηση για το οικιακό (από 1,05 στο 1,13 ευρώ) και 9% αύξηση για το επαγγελματικό τιμολόγιο (από 2,33 στα 2,54 ευρώ) να εγκριθεί με την ευρεία πλειοψηφία των 7 θετικών ψήφων, έναντι των δυο που απέσπασε αυτή της Δημοτικής Αρχής, και να οδεύσει προς συζήτηση και έγκριση στο Δημοτικό Συμβούλιο. Και αυτή ήταν η πρώτη φορά που εναλλακτική πρόταση για οικονομικό μέγεθος του Δήμου και καταρτίσθηκε και ήρθε προς συζήτηση και τελικά υπερψηφίσθηκε έναντι εισήγησης της Διοίκησης, από το 2019, οπότε και θεσμοθετήθηκε η σχετική δυνατότητα.
Υπενθυμίζεται πως η αρχική εισήγηση της Δημοτικής Αρχής, βασισμένη σε μελέτη ιδιώτη για τη βιωσιμότητα των ανταποδοτικών υπηρεσιών καθαριότητας και ηλεκτροφωτισμού, πρότεινε αύξηση των τελών της τάξης του 32% για το οικιακό τιμολόγιο και 63% για το επαγγελματικό, μόλις τρεις μήνες από τότε που το Δημοτικό Συμβούλιο τον περασμένο Δεκέμβριο είχε ομόφωνα αποφασίσει την καθήλωσή τους στα περυσινά επίπεδα. Οι έντονες αντιδράσεις, τόσο από τους πολίτες όσο και από τον επιχειρηματικό κόσμο, οδήγησαν σε μείωση της αύξησης μόνο για το δεύτερο τιμολόγιο, στο 37%. Η μερική αυτή διαφοροποίηση δεν έγινε δεκτή από τη Δημοτική Επιτροπή, που μέλη της, όπως η Αγγ. Πέππα και η Λ. Κανακάρη από την πλειοψηφία καθώς και ο Γ. Καλαφατέλης από τη μείζονα, ανακοίνωσαν πως θα προβούν στην κατάθεση εναλλακτικής πρότασης. Στο διάστημα που μεσολάβησε, εξετάστηκαν- σύμφωνα με πληροφορίες της Οδού Διονύσου- σενάρια που αφορούσαν από μηδενική αύξηση των τελών (σ.σ. η οποία κρίθηκε πως δεν θα γινόταν δεκτή από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση) μέχρι την επιβολή αύξησης μεν, αλλά μονοψήφιας, έτσι που και η ανταποδοτικότητα να εξασφαλίζεται, δηλαδή το έσοδο από τα δημοτικά τέλη να επαρκεί για τη λειτουργία των υπηρεσιών ώστε να μην χρηματοδοτούνται από άλλους πόρους του Δήμου, αλλά και να υπάρχει απόθεμα ασφαλείας για απρόοπτα έξοδα.
Την εναλλακτική πρόταση, που καλύπτει πλήρως τα παραπάνω, δούλεψαν η κ. Κανακάρη, που απέσπασε τα εύσημα των συναδέλφων της, μαζί με ομάδα από τη Δύναμη Ευθύνης, και με τη βοήθεια της Δ. Ιατρού από το Νέο Διόνυσο, και παρουσιάστηκε χτες Παρασκευή στη Δημοτική Επιτροπή, αιφνιδιάζοντας τόσο τη Δήμαρχο Κ. Μαϊχόσογλου όσο και το Γενικό Γραμματέα του Δήμου Κ. Βαφειάδη.
Οι τελευταίοι, και κυρίως ο Γενικός Γραμματέας ο οποίος ανέλαβε εξ ολοκλήρου το βάρος των απαντήσεων, φάνηκε να αναζητούν κυρίως τυπικά κωλύματα στην εναλλακτική πρόταση, όπως η απουσία βεβαίωσής της από την Οικονομική Υπηρεσία του Δήμου, επιφυλάχθηκαν για τυχόν νομικές δεσμεύσεις του έτους, καταλόγισαν περικοπή στο επενδυτικό σκέλος της εναλλακτικής, ενώ δεν κατόρθωσαν να απαντήσουν με σαφήνεια στο ερώτημα: Εφόσον τα δημοτικά τέλη επιβάλλονται και ισχύουν για ένα χρόνο, γιατί προτιμήθηκε ο “ξαφνικός θάνατος” των υπέρογκων αυξήσεων και όχι ο καθορισμός τους μετά από κατ’ έτος έλεγχο και επανεξέταση των υπηρεσιών που καλύπτουν, ώστε να κρίνεται κάθε χρονιά αν είναι είναι ή όχι αναγκαία η αύξησή τους.
Όσον αφορά στην εκπόνηση της εναλλακτικής πρότασης, η κ. Κανακάρη διευκρίνισε πως λήφθηκαν υπόψη τρεις ρεαλιστικοί, πραγματικοί, άξονες: Τα έξοδα για τις ανταποδοτικές υπηρεσίες, όπως τα προβλέπει η ίδια η Δημοτική Αρχή στη δική της εισήγηση, τα ποσά των αντίστοιχων κωδικών όπως έχουν ψηφιστεί στο πλαίσιο του Προϋπολογισμού για το 2025 και τα επίσημα απολογιστικά στοιχεία για το 2024.
Η πρώτη κίνηση ήταν να εξορθολογιστούν τα έξοδα, υπογράμμισε η δημοτική σύμβουλος της πλειοψηφίας (σ.σ. υπενθυμίζεται πως αυτή ήταν και η εξαρχής επισήμανση του Δ. Μανδάλακα και του Ν. Πίλτση εκ μέρους του επιχειρηματικού κόσμου της πόλης, όταν είχαν συζητηθεί οι αυξήσεις των τελών στην εκπνοή του περασμένου Απριλίου). Η ίδια επιπλέον ξεκαθάρισε πως πουθενά στην εισήγηση της Δημοτικής Αρχής, με τις υπέρογκες αυξήσεις, δεν υπήρχε πρόβλεψη για επενδύσεις “γιατί τότε ίσως το βλέπαμε διαφορετικά”. Χωρίς να αλλάξει το κονδύλι που προβλέπεται για τη μισθοδοσία του προσωπικού των υπηρεσιών, στην εναλλακτική πρόταση: Διορθώθηκαν όλες οι υπερεκτιμήσεις, “που είχαν εκτοξευθεί στο Θεό”, είπε ο κ. Καλαφατέλης, σε δαπάνες για τη συντήρηση του στόλου των οχημάτων, ή το πλύσιμό τους, ή για τον ηλεκτρολογικό εξοπλισμό. Αφαιρέθηκαν ή μειώθηκαν δαπάνες από άλλες, μη ανταποδοτικές, υπηρεσίες που είχαν συνυπολογιστεί, όπως η διαχείριση των νεκρών ζώων ή η αποκομιδή των βιοαποδομήσιμων και των ογκωδών αντικειμένων. Αφαιρέθηκαν επίσης ή μειώθηκαν δαπάνες που αφορούσαν σε ασφαλιστικές εισφορές αλλά για προσωπικό άλλων υπηρεσιών ή για μελέτες με απ’ ευθείας ανάθεση, που διατηρούνται μεν αλλά με μικρότερα ποσά. Ερωτηματικά, επιπλέον, προκλήθηκαν για τοκοχρεωλύσια που περιλαμβάνονταν στην εισήγηση της Δημοτικής Αρχής και αφορούν στην αποπληρωμή δανείου της υπηρεσίας καθαριότητας που ουδείς από τη Διοίκηση, χτες τουλάχιστον, μπόρεσε να προσδιορίσει, ενώ και οι τόκοι ο ίδιοι δεν αποτελούν ανταποδοτική υπηρεσία ώστε να βαρύνουν το δημότη!
Με τις παραπάνω διορθωτικές κινήσεις στο πλαίσιο της εναλλακτικής πρότασης, τα έξοδα για τις ανταποδοτικές υπηρεσίες υπολογίζονται στα 10,1 εκατομμύρια ευρώ (έναντι της εκτίμησης των 13 εκατομμυρίων στην πρώτη εισήγηση της Δημοτικής Αρχής και 12 εκατομμυρίων στη δεύτερη) και τα έσοδα, με τις μονοψήφιες αυξήσεις των τελών στα 8 % και 9%, στα 10,6 εκατομμύρια ευρώ. Έτσι “όχι μόνο ισοσκελίζεται η υπηρεσία, και μάλιστα με ένα επιπλέον ποσοστό ανάσας 10%, αλλά υπάρχει και ένα μαξιλάρι ασφάλειας 500.000 ευρώ, ίσως και μεγαλύτερο”, υπογράμμισαν οι Λ. Κανακάρη, Γ. Καλαφατέλης και Δ. Ιατρού. Στα παραπάνω πρέπει να προστεθούν και οι 4000 εκκρεμείς δηλώσεις για την εκκαθάριση της φορολογητέας ύλης, η εξέταση των οποίων καθυστερεί μήνες και οι οποίες μπορούν να αποφέρουν επιπλέον σημαντικό οικονομικό όφελος, ίσως και άλλες 500.000 ευρώ, μεγαλώνοντας περαιτέρω το “μαξιλάρι”. Τέλος, οι οποιεσδήποτε στο εξής διαφοροποιήσεις των ποσών μπορούν να τακτοποιηθούν μέσω αναμορφώσεων, τόνισαν οι παραπάνω δημοτικοί σύμβουλοι.
“Συνυπογράφω μεν την εναλλακτική πρόταση, για να μην πάμε το Δήμο στα βράχια, αλλά ξεκαθαρίζω πως ουδέποτε ήμουν υπέρ της αύξησης των δημοτικών τελών για το 2025”, διευκρίνισε αμέσως μετά η κ. Πέππα, υπενθυμίζοντας τόσο την πρόσφατη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου για την καθήλωσή τους όσο και τις προειδοποιήσεις της, από το 2023, να δοθεί περισσότερη προσοχή στα οικονομικά του Δήμου: “Απόδειξη η μελέτη για τις ανταποδοτικές υπηρεσίες, όπου η εικόνα των 4 τελευταίων χρόνων είναι τραγική. Αν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα, τότε ψηφίζαμε λάθος αναμορφώσεις και πλασματικούς Προϋπολογισμούς και έχουν ποινικές ευθύνες όσοι τα έφερναν προς έγκριση. Πέραν αυτού, θεωρώ πως με την εναλλακτική πρόταση καλύπτεται το έλλειμμα στην ανταποδοτικότητα και έχουμε και μια πρόβλεψη για απρόοπτες δαπάνες. Η πρώτη αναμόρφωση θα δείξει τα πραγματικά νούμερα και στο τέλος του 2025 με βάση αυτά τα νούμερα θα αποφασίσουμε αν πρέπει να γίνει- και πόση- αύξηση”, είπε χαρακτηριστικά η κ. Πέππα επαναλαμβάνοντας το οξύμωρο, τέλος του 2024 οι αρμόδιες υπηρεσίες να επιβεβαιώνουν “με τη βούλα” την εξυπηρέτηση της ανταποδοτικότητας με μηδενική αύξηση των τελών για το 2025, για να ανατραπεί αυτή η βεβαιότητα τρεις μήνες μετά. Όσον αφορά στο τυπικό κώλυμα της υπογραφής από την Οικονομική Υπηρεσία, η κ. Πέππα υποστήριξε πως ούτε η εναλλακτική πρόταση αλλά ούτε και η εισήγηση της Δημοτικής Αρχής υπογράφονται αρμοδίως, οπότε βρίσκονται στην ίδια ακριβώς μοίρα.
Αναδρομή στο ιστορικό της προσπάθειας της Διοίκησης για υπέρογκη αύξηση των τελών, έκανε αμέσως μετά ο δημοτικός σύμβουλος της μείζονος Γ. Φωτάκης, επικαλούμενος 10(!) λόγους που η αύξηση αυτή δεν δικαιολογείτο: Εκσυγχρονισμένος στόλος, χρηματοδότηση των φωτιστικών LED από την εξοικονόμηση της ενέργειας, πλήρης εξοπλισμός για τη διαχείριση των βιοαποδομήσιμων, ανεπίτρεπτη συμπερίληψη άλλων δαπανών σε αυτές των ανταποδοτικών υπηρεσιών, διεύρυνση της φορολογικής βάσης με τις 4000 εκκρεμείς δηλώσεις, διεκδίκηση πληρωμένων τελών από τους εναλλακτικούς παρόχους ρεύματος, “παγωμένο” τέλος ταφής, απουσία έκτακτων καταστάσεων όπως ο COVID, που μείωσε τα έσοδα, και η ΜΗΔΕΙΑ που αύξησε τα έξοδα, και σταδιακή αποκλιμάκωση της ενεργειακής κρίσης. “Στο πλαίσιο αυτό έρχεται μια εξαιρετική δουλειά και εξορθολογισμένη πρόταση από την κ. Κανακάρη, βασισμένη σε πραγματικά στοιχεία, που επιπλέον αφήνει και περιθώριο για βελτίωση της υπηρεσίας καθαριότητας προς όφελος του δημότη”, ολοκλήρωσε την τοποθέτησή του ο κ. Φωτάκης, τασσόμενος αναφανδόν υπέρ της εναλλακτικής πρότασης. Υπέρ δήλωσε και ο συνάδελφός του από την ίδια παράταξη Στ. Κριεμάδης, που υπογράμμισε την προσπάθεια για εξορθολογισμό των δαπανών: “Τις υπερεκτιμήσεις τις παραδέχεστε έμμεσα και εσείς, όταν τη μια εβδομάδα φέρνετε αυξήσεις στα τέλη, που τις μειώνετε μέσα σε λίγες ημέρες”.
“Φοβάμαι πως εδώ κοροϊδευόμαστε”, είπε από την πλευρά της η Αντιδήμαρχος Οικονομικών Λ. Νούση, που μιλώντας και ως επαγγελματίας επανέλαβε πως οι αυξήσεις ποτέ δεν αποφασίζονται ελαφρά τη καρδία. Θεώρησε εντούτοις πως η μικρή αύξηση σήμερα, σημαίνει πως “θα ερχόμαστε κατά διαστήματα αυξάνοντάς την και από λίγο κάθε φορά, και θα δίνουμε το χάπι σε δόσεις. Δυστυχώς για το πορτοφόλι των δημοτών και για το Δήμο οι αυξήσεις σε βάθος χρόνου δεν μπορούν να αποφευχθούν, και αυτό φαίνεται και από τα απολογιστικά στοιχεία για το 2024, όπου η πορεία των εσόδων του Δήμου δεν είναι αύξουσα. Μακάρι, με την αύξηση που προτείνετε, η υπηρεσία να είναι βιώσιμη αλλά όταν θα έρθουν οι δημότες να ζητήσουν δικαιολογημένα παροχές και δεν θα έχουμε, τι θα πούμε; Ότι θα αυξήσουμε και πάλι λίγο λίγο τα τέλη;”
Η τοποθέτηση της Αντιδημάρχου προκάλεσε την άμεση αντίδραση του επικεφαλής της μείζονος, που υπενθύμισε πως το Ταμείο του Δήμου ακόμη περιμένει το έσοδο από τέσσερις, και πάμε για τον 5ο, βεβαιωτικούς καταλόγους ύδρευσης, που δεν αποτελούν βέβαια κομμάτι της καθαριότητας και ηλεκτροφωτισμού, αλλά αφορούν σε όλη την υπηρεσία εσόδων του Δήμου Διονύσου.
“Σεβόμαστε και το κάθε νοικοκυριό και την κάθε επιχείρηση”, είπε από την πλευρά της η Δήμαρχος, επιχειρώντας να ολοκληρώσει τη σχετική συζήτηση. «Με την εισήγησή μας προσπαθούμε να κλείσουμε το άνοιγμα ενάμιση εκατομμυρίου στις ανταποδοτικές υπηρεσίες και να εξασφαλίσουμε “μαξιλάρι” της τάξης του 1,8 εκατομμυρίου ευρώ. Με τη δική σας πρόταση, για να μπορέσουμε να πετύχουμε και την ανταποδοτικότητα και την ποιότητα των υπηρεσιών προς το δημότη, θα βρεθούμε στο τέλος του χρόνου να συζητάμε και πάλι για αύξηση των δημοτικών τελών. Αν η προηγούμενη Διοίκηση είχε μπει στη λογική σταδιακών αυξήσεων, δεν θα βρισκόμασταν σήμερα στο σημείο αυτό, να έχουμε παραλάβει ταμείο 4,5 εκατομμύρια ευρώ. Για τις αυξήσεις εξετάσαμε διάφορα σενάρια, ώστε με τα επιπλέον ποσά να μπορέσουμε να κάνουμε πράγματα στο Δήμο μας και να μην χαθεί άλλο ένα εξάμηνο”, είπε η κ. Μαϊχόσογλου.
Οι παραπάνω αναφορές της προκάλεσαν την άμεση και οργισμένη αυτή τη φορά του προκατόχου της, που κατηγόρησε τη Δημοτική Αρχή για άγνοια αλλά και για ανικανότητα να εισπράξει τόσο τα ανείσπρακτα, που φτάνουν στα 12 εκατομμύρια ευρώ για το 2024, όσο και τα τέλη ύδρευσης, άλλα 10 εκατομμύρια. Όσο για τη στασιμότητα των τελών, υπενθύμισε πως στη δύσκολη θητεία 2019-2023 ο μέσος όρος των αυξήσεων των Δήμων της χώρας στα τέλη δεν ξεπερνούσε το 2%, ενώ για το 2022 το ισοζύγιο στις ανταποδοτικές υπηρεσίες ήταν θετικό.
Προκάλεσαν επιπλέον την έντονη αντίδραση της κ. Πέππα, που αντιπαρέβαλε τις πρακτικές ενός καλά οργανωμένου και υγιούς Δήμου έναντι αυτών που ακολουθούνται το Δήμο Διονύσου: “Στην πρώτη περίπτωση, υπογράμμισε η δημοτική σύμβουλος της πλειοψηφίας, είθισται πριν από τη σύνταξη του Προϋπολογισμού να γίνονται γνωστά τα πραγματικά απολογιστικά στοιχεία, ώστε να αποφασίζονται αναλόγως αυξήσεις, μειώσεις ή καθηλώσεις των δημοτικών τελών για την επόμενη χρονιά. Εδώ αντιθέτως, ακόμη και σήμερα, δεν έχει έρθει η πρώτη, υποχρεωτική, αναμόρφωση του Προϋπολογισμού για το 2025 για να δούμε πού βρισκόμαστε. Φέρτε την και ξανασυζητάμε στο τέλος του 2025 για αυξήσεις και αν είναι απαραίτητες”, είπε χαρακτηριστικά.
Απέναντι στα παραπάνω η Δήμαρχος μαζί με τον Αντιδήμαρχο Τεχνικών Υπηρεσιών Α. Κουκά χρησιμοποίησαν το παράδειγμα πολλών Δήμων που προχώρησαν σε μεγάλες αυξήσεις, με χαρακτηριστική την περίπτωση του Δήμου Κηφισιάς, όπου αποφασίσθηκε αύξηση δημοτικών τελών κατά 80%, με τη διαφορά- όπως τόνισαν όλοι οι συνάδελφοί τους στη Δημοτική Επιτροπή- ότι ο όμορος Δήμος είναι χρόνια πτωχευμένος.
Τι θα έρθει, μετά από αυτά, στο Δημοτικό Συμβούλιο προς συζήτηση και έγκριση;
Κατ’ αρχάς η εναλλακτική πρόταση, η οποία υπερψηφίσθηκε, όπως προαναφέρθηκε, από 7 εκ των εννέα μελών της Δημοτικής Επιτροπής (Αγγ. Πέππα, Λ. Κανακάρη, Π. Τσούκας, Στ. Ουσταμπασίδης, Γ. Καλαφατέλης, Γ. Φωτάκης, Στ. Κριεμάδης έδωσαν θετική ψήφο ενώ μειοψήφησαν η Δήμαρχος με τον Στ. Δημητριάδη). Απέναντι στην πρόταση αυτή δεν αποκλείεται να έρθει εισήγηση της Δημοτικής Αρχής, είτε αυτή με τις διψήφιες αυξήσεις είτε διαφοροποιημένη, ίσως προς τα κάτω. Το τελευταίο αυτό σενάριο, πάντως, θα έθετε σε σοβαρή αμφισβήτηση την αξιοπιστία της Διοίκησης, που ήδη δοκιμάζεται σκληρά εδώ και κάμποσο καιρό.
Αξίζει, τέλος, να αναφερθεί εδώ πως την επόμενη εβδομάδα δεν προγραμματίζεται συνεδρίαση ούτε της Δημοτικής Επιτροπής ούτε του Δημοτικού Συμβουλίου. Έτσι δεν φαίνεται να δίνεται κάποια διέξοδος, άμεσα τουλάχιστον, στο πρόβλημα που έχει ανακύψει με τις αντιπυρικές ζώνες, ενώ παραμένει σε εκκρεμότητα το αίτημα που έχει έρθει με υπογραφές δεκάδων κατοίκων να συζητηθεί στο Δημοτικό Συμβούλιο το θέμα με την υπογειοποίηση των γραμμών του τρένου.