Με πέντε στελέχη του προσήλθε “Νέος Διόνυσος” στην τρίτη συνέντευξη της Οδού Διονύσου με τις δημοτικές παρατάξεις, με τους δυο ίδιους κεντρικούς άξονες: Αποτίμηση του έργου της Δημοτικής Αρχής κατά τον ενάμιση πλέον χρόνο της θητείας της, αλλά και της παρουσίας της παράταξης στο αντίστοιχο διάστημα. Συνομιλητές της Οδού Διονύσου ήταν ο επικεφαλής και Πρόεδρος του Νέου Διόνυσου Ν. Καρυστινός, ο Εκτελεστικός Γραμματέας Π. Συμεωνίδης, τα μέλη της Συντονιστικής Επιτροπής Ν. Κλήμης, Ξ. Καΐρη και Μ. Λουκάς, ενώ παρευρίσκονταν και οι Κ. Μπομπής και Π. Γεωργιάδης, που μαζί με τον Θ. Γαββαθά απαρτίζουν τριμελή συμβουλευτική επιτροπή. Από το πάνελ απουσίαζε η δεύτερη δημοτική σύμβουλος της παράταξης Δ. Ιατρού, η οποία από την αρχή της παρούσας θητείας έχει ασχοληθεί όσο λίγοι με την οικονομική εικόνα και θέση του Δήμου Διονύσου. Οι παραπάνω καταλογίζουν στη Δημοτική Αρχή αναποτελεσματικότητα, ανικανότητα, άγνοια, ανακολουθίες, αφωνία σε βασικά θέματα, προχειρότητα, ρηχότητα και διαβλέπουν κίνδυνο στασιμότητας του Δήμου, λόγω της συνεχιζόμενης ρήξης στους κόλπους της Διοίκησης:
Νίκος Καρυστινός: Δυστυχώς, όσο κι αν έχεις πολιτική αντιπαράθεση, δεν είσαι ποτέ ιδιαίτερα χαρούμενος όταν μιλάς για την πόλη σου και είσαι υποχρεωμένος να καταδείξεις πως τα πράγματα πάνε από το κακό στο χειρότερο. Είναι μια Διοίκηση που κατά την άποψή μου δεν έχει αποδώσει σε κανέναν τομέα, όχι αυτά που ευαγγελίζονταν, αλλά ούτε καν το μέσο όρο που θα περίμενε κάποιος επιεικής κριτής.
Οδός Διονύσου: Για παράδειγμα;
Ν.Κ.: Από πού να ξεκινήσω… Να πω, για παράδειγμα, στο κομμάτι της αποτελεσματικότητας και της καθημερινότητας; Το βλέπετε. Να μιλήσω για το κομμάτι των θεσμών; Κανένας σεβασμός. Η κατάσταση που επικρατεί δεν τιμά κανέναν. Να μιλήσω για εισηγήσεις της Δημοτικής Αρχής που έρχονται με απόντες τους εισηγητές Αντιδημάρχους; Ή για εισηγήσεις που έρχονται και φεύγουν; Σε πρόσφατη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου δεν πέρασε ούτε ένα θέμα γιατί κανένα δεν ήταν επαρκώς προετοιμασμένο. Έχουμε αναγάγει το μάζεμα των σκουπιδιών σε ζήτημα πυρηνικής φυσικής. Πυρηνική φυσική απαιτείται τελικά και για μια σωστή εισήγηση; Πρόχειρο παράδειγμα θα φέρω εδώ και τον ορισμό, αίφνης, τριμελούς επιτροπής για τη διοίκηση της Μουσικής Σχολής. Από πού και ως πού και ποιο είναι το νομικό πλαίσιο; Η Μουσική σχολή είναι ήδη σε λειτουργία. Δεν ιδρύεται τώρα, για να απαιτείται η σύσταση κάποιας επιτροπής.
Ο.Δ.: Είναι αλήθεια πως δεν έχουν λείψει ανάμεσα σε σας και στη Δήμαρχο οι αντιδικίες για νομικής φύσης ζητήματα…
Ν.Κ.: Πράγματι. Δεν πάει πολύς καιρός που είχε έρθει στο Δημοτικό Συμβούλιο η παράταση μίσθωσης ενός υπόστεγου μέσα στο Στρατόπεδο της ΑΒΥΠ, που ήταν όλη λάθος, και έτσι όπως ήρθε ήταν και εκτός νόμου: Είχε λήξει η μίσθωση και η Δημοτική Αρχή ζητούσε αναδρομικά την επέκτασή της. Αυτό, σύμφωνα με τη νομοθεσία, απαγορεύεται. Τελεία και παύλα. Είχαμε εν πολλοίς κατηγορήσει την προηγούμενη Διοίκηση ότι σε μεγάλο βαθμό λειτουργούσε όπως οι παλαιότερες Δημοτικές Αρχές, ακροβατώντας στις παρυφές του νόμου ας πούμε. Εδώ όμως τα πράγματα τείνουν να γίνουν χειρότερα. Πολλές φορές αισθάνομαι ότι μάς περνούν για αγράμματους.
Ο.Δ.: Εκτός από την προσωπική αντίληψη για όσα διαδραματίζονται στο Δημοτικό Συμβούλιο, έχετε εικόνα και από τη Δημοτική Επιτροπή, στην οποία εκπροσωπείστε από τη Δ. Ιατρού. Ποια είναι αυτή η εικόνα;
Ν. Κ.: Όπως γνωρίζετε, η κ. Ιατρού μετέχει στην Επιτροπή με δικαίωμα λόγου μόνο, αλλά όχι και ψήφου. Θα κάνω μια παρένθεση εδώ και θα θυμίσω την στάση της μείζονος, χαρακτηριστική στάση της πολιτικής της, που διεκδίκησε για τον εαυτό της και τις τρεις θέσεις της μειοψηφίας στη Δημοτική Επιτροπή, αντί να παραχωρήσει, μέσω διαβούλευσης, τη μια θέση σε συνάδελφο από τις υπόλοιπες παρατάξεις. Τώρα, με τη συνεχή παρουσία της η κ. Ιατρού έχει αναδείξει απίστευτες ανακολουθίες σε πάρα πολλά ζητήματα και έχει αναγκάσει τη Διοίκηση να τα επανεξετάσει. Όπως και παντού, έτσι και στη Δημοτική Επιτροπή, η εικόνα είναι πλήρως απογοητευτική: Έχετε κι εσείς αναδείξει τις περιπτώσεις στις οποίες βασικότατες εισηγήσεις της Δημοτικής Αρχής, που διαθέτει 6 στα εννέα μέλη της Επιτροπής, αποσπούν μία και μόνη ψήφο, αυτή της Δημάρχου. Συμπερασματικά, δεν πρόκειται απλά για μια Διοίκηση που έχει απωλέσει την πλειοψηφία- άλλωστε στον Καλλικρατικό Δήμο Διονύσου αυτό δεν είναι σπάνιο- αλλά για δυο αντιτιθέμενες πλευρές μέσα στην ίδια παράταξη, με τελείως διαφορετικές προσεγγίσεις, που δεν βλέπω να συμφωνούν σχεδόν πουθενά. Και αυτό συνεχίζεται για πάνω από ένα χρόνο.
Ο.Δ.: Θεωρείτε πως εφόσον αυτή η κατάσταση ρήξης διαιωνίζεται, η πόλη διατρέχει κίνδυνο;
Ν.Κ.: Με ρωτάτε τα αυτονόητα. Προφανώς και βλέπουμε τον κίνδυνο, αλλά υπάρχουν και χειρότερα. Εδώ δεν έχουμε απλά να κάνουμε με δυο ομάδες. Εδώ, πέραν των γνωστών αντιφρονούντων, έχουμε τον Πρόεδρο του Δημοτικού Συμβουλίου, ξεχωριστό και κορυφαίο θεσμικό παράγοντα, δεύτερο τη τάξει μετά από τη Δήμαρχο, να καταψηφίζει τον Προϋπολογισμό του Δήμου, το πιο σημαντικό εργαλείο για τη λειτουργία του. Κοιτάξτε, ανεξάρτητα από την ερμηνεία που μπορούμε να δώσουμε, κανείς από μας δεν ενδιαφέρεται και δεν θέλει να μπει στα προσωπικά της διοικούσας παράταξης. Αλλά αυτό δεν μπορεί να συνεχίζεται, γιατί η πόλη μένει πίσω. Τα προβλήματα είναι τόσα και τόσο σοβαρά που ακόμη και μια ενωμένη Δημοτική Αρχή θα δυσκολευόταν να τα αντιμετωπίσει και θα έπρεπε να επιδιώξει σύμπραξη και συναινέσεις γιατί οι κίνδυνοι είναι πολλοί. Πείτε μου ένα έργο που να έγινε στην πόλη μας το τελευταίο διάστημα. Η δική μου απάντηση είναι μηδέν. Αν δεν τα κυνηγήσουμε, αν δεν κάνουμε την παρουσία μας ως Δήμος αισθητή, αν δεν διεκδικούμε συνεχώς έργα και παρεμβάσεις για το μέλλον της πόλης, τότε τι κάνουμε; Εδώ βρίσκεται και η κεντρική μας κριτική προς τη Δημοτική Αρχή: Πού είναι η συνεργασία της με την κεντρική διοίκηση, ώστε ο Διόνυσος να πάρει τη σημαντική θέση που του αρμόζει σε κάθε τομέα;
Νίκος Κλήμης: Εκτός από τη συνεργασία, απαιτείται και η διεκδίκηση, και ακόμη περισσότερο σε πεδία όπου υπάρχει ομοφωνία των παρατάξεων. Προεκλογικά ο Νίκος ο Καρυστινός έκανε ένα βιντεάκι για την υπογειοποίηση των γραμμών του τρένου στον Άγ. Στέφανο. Λίγο αργότερα το ίδιο έκανε και ο κ. Χριστοδουλάκης. Ο Γιώργος ο Καραμέρος έκανε ερώτηση στη Βουλή. Ο κ. Πέτσας έκανε κι αυτός βιντεάκι- άγνωστο με ποιον αποδέκτη μια που είναι κυβερνητικός βουλευτής. Το Δημοτικό Συμβούλιο Διονύσου, μετά από την τραγωδία στα Τέμπη, είχε εκδώσει ομόφωνο ψήφισμα όπου ζητούσε την υπογειοποίηση των γραμμών. Και πριν από λίγο καιρό βλέπουμε την κυρία Δήμαρχο να φωτογραφίζεται μαζί με τον τότε υπουργό Μεταφορών και να μην λέει κουβέντα για την απαίτηση να υπογειοποιηθούν οι γραμμές και όχι η διάβαση.
Ν.Κ.: Αν θυμάμαι καλά την ίδια αφωνία για το θέμα είχε και όταν την πόλη επισκέφθηκε ο Πρωθυπουργός. Κοιτάξτε, όταν υπηρετείς την Τοπική Αυτοδιοίκηση, ξεχνάς την κομματική ταυτότητα και υπηρετείς τον τόπο σου. Ο τόπος πάνω απ’ όλα και μετά όλα τα άλλα.
Ο.Δ.: Οι γενικοί τομείς που απασχολούν κάθε Δήμο, και το Δήμο Διονύσου, και αποτυπώνονται και στα προεκλογικά φυλλάδια των παρατάξεων, αφορούν στα τεχνικά έργα, στις υποδομές, στα σχολεία, στον πολιτισμό και τον αθλητισμό, στην καθημερινότητα κ.λπ. Πώς αποτιμάτε τις ενέργειες της Δημοτικής Αρχής στους παραπάνω τομείς;
Ν.Κ.: Θα ξεκινήσω από το πρώτο πράγμα που βιώνουν όσοι εργάζονται και κινούνται στην περιοχή μας. Η κυκλοφοριακή συμφόρηση στις ώρες αιχμής, αλλά και όχι μόνο, έχει γίνει αφόρητη. Έχει υπάρξει κάποια ενέργεια ή πίεση προς τους αρμόδιους φορείς; Όχι. Και μάλιστα όταν για μεγάλο χρονικό διάστημα αρμόδιος υπουργός, στο αντικείμενο αυτό, ήταν βουλευτής στην περιοχής μας, ο οποίος μάλιστα εμφανίζονταν σε πολλές φωτογραφίες με σημαίνοντα στελέχη της Δημοτικής Αρχής, δείχνοντας προφανώς ενδιαφέρον για την περιοχή. Με αυτό το δεδομένο, είναι δυνατόν η Δημοτική Αρχή να μην βρίσκεται καθημερινά στο εν λόγω Υπουργείο για να πιέζει και να επιδιώκει λύσεις; Για τον αριθμό των δρομολογίων του τρένου, για παράδειγμα ή για την κατάσταση των κτηρίων του Σταθμού του Αγίου Στεφάνου; Μιλάμε για απλές παρεμβάσεις, χωρίς κόστος! Δυστυχώς κάτι τέτοιο δεν συνέβη και η ευκαιρία παρήλθε ανεκμετάλλευτη.
Χρειάζεται μήπως να μιλήσω για την υπόθεση των Λατομείων; Το Νοέμβριο του 2024 ήταν η τελευταία εξέλιξη από πλευράς νομοθετικής ρύθμισης και από τότε είμαστε στο απόλυτο κενό.
Να θυμίσω το πρόβλημα με τα 4 Νηπιαγωγεία του Αγ. Στεφάνου και την προσπάθεια σύμπτυξής τους; Πέρυσι η προσπάθεια αυτή απετράπη. Χρειάστηκε ένας συνδυασμός δυνάμεων για να επιτευχθεί αυτό. Από την μία πλευρά η μαζική κινητοποίηση του ΚΚΕ- με το οποίο, παρεμπιπτόντως, ιδεολογικά δεν συμφωνώ, αλλά συντάσσομαι όταν πρόκειται για θέματα που ωφελούν τον τόπο – και από την άλλη η πολιτική παρέμβαση στη Διεύθυνση Εκπαίδευσης Ανατολικής Αττικής, του ιδρυτικού στελέχους μας, κ. Μ. Καρβούνη, συμβούλου εκπαίδευσης Αν. Αττικής, ύστερα μάλιστα από σχετικό αίτημα της Δημοτικής Αρχής. Αυτή η καθοριστική συμβολή μας αγνοήθηκε αμέσως μετά στο πανηγυρικό Δελτίο Τύπου της Δημάρχου, με το οποίο η ίδια και μόνο πιστωνόταν την επιτυχή έκβαση.
Και μια που μιλάμε για θέματα παιδείας, μήπως γνωρίζουμε τι γίνεται με το Λύκειο Δροσιάς που φιλοξενείται στο Ζάννειο και λήγει η μίσθωση; Θα έχουμε επέκταση της μίσθωσης, νέα μίσθωση ή μήπως θα εγκαταλείψουμε τελικά ένα κτήριο για την επανακατασκευή του οποίου δαπανήθηκαν πολλά χρήματα του ευεργέτη κ. Αθ. Μαρτίνου, προκειμένου αυτό να αποτελέσει σχολείο της Δροσιάς; Και τα παιδιά της Δροσιάς; Τι θα γίνουν; Θα μεταφερθούν στο νεοκατασκευαζόμενο Λύκειο του Διονύσου, που θα ήταν υποτίθεται κόσμημα, αλλά ακόμη δεν έχει ολοκληρωθεί; Με ποιο τρόπο θα επιτευχθεί η ασφαλής πρόσβαση σε αυτό; Με ποια δημοτικά λεωφορεία; Με ποιες πεζογέφυρες και διαβάσεις;
Για να έρθουμε και στο θέμα της διαχείρισης των βιοαποδομησίμων, που προεκλογικά είχαμε διερευνήσει με τον Πάνο τον Συμεωνίδη. Είχαμε συναντηθεί με το Γενικό Γραμματέα των 3Β και μας έδειξε πώς ακριβώς τα αξιοποιούν εκεί, και τα εκμεταλλεύονται μετατρέποντας τα σε compost.
Ο.Δ.: Αυτό όμως προϋποθέτει και μια ευρεία ενημέρωση των κατοίκων.
Ν.Κ.: Ακριβώς. Είδαμε κάτι τέτοιο να συμβαίνει εδώ; Όχι. Αντιθέτως είδαμε ένα Δελτίο Τύπου που αντιμετωπίζει το θέμα αποσπασματικά. Συνολικά, λοιπόν, παρατηρούμε μια σχετική προχειρότητα στην αντιμετώπιση των θεμάτων, χωρίς να δημιουργείται η κοινωνική συμμαχία που θα μπορούσε να οδηγήσει στην αποτελεσματική επίτευξη των στόχων.
Ο.Δ.: Καταλογίζετε όπως καταλαβαίνω και άγνοια στη Δημοτική Αρχή; Ότι δηλαδή δεν γνωρίζει πώς να διαχειριστεί τα θέματα της πόλης;
Ν.Κ.: Αυστηρός δεν θέλω να είμαι- αλλά θα μπορούσε ο μέσος συνετός δημότης να δώσει άλλη απάντηση; Αλλιώς δεν εξηγείται.
Πάνος Συμεωνίδης: Θα ήθελα εδώ να συμπληρώσω πως το σύστημα περισυλλογής των οργανικών αποβλήτων με τους καφέ κάδους θα έπρεπε, σύμφωνα με τη νομοθεσία (Ν.4819/2021), να είχε ήδη υλοποιηθεί μέχρι την 31-12-2022. Επίσης θα έπρεπε να έχουν υλοποιηθεί, η εφαρμογή χωριστής συλλογής και ανακύκλωσης στις σχολικές μονάδες (από την 1-9-2022), το σύστημα «Πληρώνω Όσο Πετάω» για τις βιομηχανικές εγκαταστάσεις (από 1-1-2023) και η καθιέρωση δικτύου χωριστής συλλογής επικίνδυνων αποβλήτων από τα νοικοκυριά (από την 1-1-2024). Τίποτα τέτοιο δεν έχει συμβεί στο Δήμο Διονύσου, που συνεχίζει να λειτουργεί με έναν αναχρονιστικό και ξεπερασμένο Κανονισμό Περιβάλλοντος και Καθαριότητας, του 2013. Το πρόβλημα βέβαια είναι διαχρονικό και άπτεται των ευθυνών και των προηγούμενων διοικήσεων του Δήμου.
Ν.Κ.: Οι Κανονισμοί είναι ένα άλλος τομέας στον οποίο η Δημοτική Αρχή αφήνει συνεχώς εκκρεμότητες. Τους ζητάμε επίμονα, εδώ και μήνες μας διαβεβαιώνουν πως ετοιμάζονται και ποτέ δεν έχουν δοθεί στις παρατάξεις για διαβούλευση. Δείτε για παράδειγμα τον Οργανισμό Εσωτερικών Υπηρεσιών, ή τον Κανονισμό Περιβάλλοντος, ή το Καταστατικό για το Δημοτικό Πανεπιστήμιο, όλα με μήνες καθυστέρηση. Έτσι όμως ξεκινούν και τα προβλήματα: Αν φτιάξεις ένα σοβαρό Κανονισμό και τον εφαρμόσεις, θα υπάρξουν και τα ανάλογα αποτελέσματα.
Ν.Κλ: Θα ήθελα να προσθέσω εδώ μερικές επισημάνσεις και να συνδέσω όσο μπορώ το παρελθόν, το παρόν και το μέλλον, γιατί δεν ξέρω αν είναι απολύτως σωστό να απομονώνουμε και να κρίνουμε μόνο ένα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα. Ξεκινώντας από ό,τι συμβαίνει στη Δημοτική Επιτροπή, να εγκρίνονται δηλαδή θέματα όπως ο Προϋπολογισμός ή το Τεχνικό Πρόγραμμα με μια ψήφο, θεωρώ ότι είναι διαστρέβλωση κάθε έννοιας δημοκρατικής λειτουργίας. Παρόλο που στηρίζεται βέβαια στο νόμο περί κυβερνησιμότητας των Δήμων, δεν σημαίνει ότι είναι και σωστό, απόδειξη πως οι περισσότερες προβλέψεις του νόμου Θεοδωρικάκου το 2019, έπεσαν στο ΣτΕ τρία χρόνια αργότερα. Ρωτήσατε αν αυτή η ομαδοποίηση μέσα στη Δημοτική Αρχή μπορεί να αποδειχθεί επικίνδυνη. Ίσως- αποτελεί πάντως και αυτή μια διαστρέβλωση της ψήφου του δημότη, που επέλεξε ενιαία μια παράταξη και τους δημοτικούς της συμβούλους, και τους επέλεξε ενιαία ώστε να διοικήσουν. Αν αυτό δεν υλοποιείται, τότε δεν αποτελεί έκφραση της δημοτικής ψήφου, με αποτέλεσμα να δημιουργείται ανασφάλεια στη Διοίκηση, και η ανασφάλεια αναστέλλει τη λειτουργία, και εδώ έγκειται η επικινδυνότητα. Διαπιστώνουμε εδώ μια συνέχεια στη Διοίκηση του Δήμου- αλλά μόνο στις κακές πρακτικές: Δεν δόθηκε στη δημοσιότητα τι παρέλαβε η νυν Δημοτική Αρχή τον Ιανουάριο του 2024, άρα οι δημότες δεν ενημερώθηκαν ώστε να κατανέμεται η ευθύνη για κάθε αντίστοιχη περίοδο διοίκησης. Για να μην μπορεί ούτε η σημερινή Διοίκηση να καταλογίζει αόριστα στην προηγούμενη, αλλά ούτε και η προηγούμενη να ισχυρίζεται ότι όλα καλώς είχαν και εν συνεχεία καταστράφηκαν. Εκεί υπάρχει μια γκρίζα περιοχή ακαθόριστης ευθύνης. Μέσα σ’αυτό το πλαίσιο, ό, τι χειρότερο είναι η αποδοχή της μετριότητας και της προχειρότητας ως κανονικότητας και φυσιολογικής καθημερινότητας για το Δήμο Διονύσου.
Ο.Δ.: Θα μου επιτρέψετε μια πιο ειδική ερώτηση. Ήσασταν υποψήφιος για έναν από τους σημαντικότερους θεσμούς στους Δήμους, γι’αυτόν του Συμπαραστάτη του Δημότη και της Επιχείρησης. Η προσπάθεια εκλογής Συμπαραστάτη δεν τελεσφόρησε για μια ακόμη φορά. Πώς εσείς- που σε περίπτωση εκλογής σας, θα το αντιμετωπίζατε- κρίνετε θεσμικά το Δήμο Διονύσου; Με την έννοια πως μια κόντρα δημότη-Δήμου πολλές φορές καθορίζεται από το πώς η κάθε Διοίκηση υπηρετεί τους θεσμούς που τον αφορούν.
Ν.Κλ.: Ή πώς τους αντιλαμβάνεται.
Ν.Κ.: Ίσως έχει πράγματι ενδιαφέρον να δούμε τη θέση της Διοίκησης πάνω στο θέμα.
Ν.Κλ.: Η πρόσφατη μη εκλογή του Συμπαραστάτη αποτελεί κλασικό παράδειγμα υπερίσχυσης μικροπαραταξιακών αλλά και προσωπικών, ιδιοτελών και το τονίζω, επιλογών έναντι των συμφερόντων των δημοτών και της στήριξης των δημοκρατικών θεσμών. Αποτέλεσμα; Νίκη του παρασκηνίου και ήττα του Δήμου και των δημοτών. Όσο για τη θέση της Διοίκησης, εδώ βρίσκεται το οξύμωρο: Ο Πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου κατέβαλε προσπάθειες για να εκλεγεί Συμπαραστάτης. Οι προσπάθειες αυτές κατέληξαν στο να υπάρχει από τους αρχικά έξι υποψήφιους, μόνο ένας, ο υποφαινόμενος, και οι εξής δημόσιες δηλώσεις μέσα στο Δημοτικό Συμβούλιο, αλλά και κατ’ιδίαν: Η Δήμαρχος ως επικεφαλής της παράταξης “ο Διόνυσος του αύριο” μίλησε για την ανάγκη εκλογής και ήταν υπέρ του θεσμού. Το ίδιο και ο κ. Καλαφατέλης ως επικεφαλής της “Δύναμης Ευθύνης”. Το ίδιο και ο κ. Κουριδάκης ως επικεφαλής του “Εύπολι». Το ίδιο και ο κ. Καρυστινός με τον “Νέο Διόνυσο”. Ο κ. Παντελόγλου και η Λαϊκή Συσπείρωση διαφοροποιείται σταθερά. Άρα είχαμε 34 δημοτικούς συμβούλους από 4 παρατάξεις, οι επικεφαλής των οποίων μίλησαν υπέρ του θεσμού και της ανάγκης εκλογής. Από τις 34 αυτές ψήφους, και με μοναδικό υποψήφιο, για τον οποίο σημειωτέον καμιά ένσταση δεν είχε εκφραστεί δημοσίως, θετικές ήταν μόνον οι 14 ψήφοι. Πώς άρα να εμπιστευθείς τους επικεφαλής και τις παρατάξεις να διοικήσουν το Δήμο, όταν δεν μπορούν να πείσουν τους δημοτικούς τους συμβούλους ότι αυτός ο θεσμός είναι αναγκαίος για το Δήμο; Εκτός και αν άλλα έλεγαν και άλλα εννοούσαν.
Ο.Δ.: Μαζί σας είναι σήμερα και ο κ. Μάρκος Λουκάς, νεαρό στέλεχος της παράταξής σας. Να υποθέσω πως ασχολείται με τα θέματα της νέας γενιάς;
Ν.Κ.: Ναι, γιατί ένα ακόμη σοβαρό θέμα που απασχολεί τελευταία είναι και το ζήτημα της νεανικής παραβατικότητας. Μπορεί ο Δήμος να μην έχει δυνατότητα καταστολής, όμως οφείλει να δρα στον τομέα της πρόληψης και να δίνει λύσεις με τις Κοινωνικές του Υπηρεσίες. Οφείλει δηλαδή να εντοπίζει τα προβλήματα στην αρχή τους. Να τα προλαβαίνει. Έχουμε στο Δήμο μια Ψυχολογική Υπηρεσία που παράγει πλούσιο έργο και που χρειάζεται ενίσχυση. Παράλληλα μπορούν να αξιοποιηθούν φορείς στο Δήμο με επιστημονικό προσωπικό για να πιάσουμε το φαινόμενο εν τη γενέσει του.
Ο.Δ.: Μα το φαινόμενο δεν είναι πια στην αρχή του, έχει ήδη κλιμακωθεί.
N.K.: Άρα έχουμε περισσότερα φαινόμενα και συνεπώς περισσότερη γνώση. Εδώ λοιπόν χρειάζεται ένα μείγμα πολιτικής στην κατεύθυνση της πρόληψης. Και μια που μιλάμε για θεσμούς και την λειτουργία τους, προσέξτε πώς οι θεσμοί είναι για άλλη μια φορά απόντες: Μια ψυχολόγος που δραστηριοποιείται στο Δήμο μας με επιτυχία απηύθυνε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έκκληση προς τους συναδέλφους της που δραστηριοποιούνται στον τομέα της ψυχικής υγείας στην πόλη μας, να σχηματίσουν ομάδα για την ερμηνεία και την αντιμετώπιση της νεανικής παραβατικότητας. Πρόκειται για μια αξιόλογη πρωτοβουλία που θα έπρεπε να έχει σχεδιαστεί κεντρικά. Είδατε όμως κάπου τον επίσημο Δήμο;
Ξένια Καΐρη: Θα ήθελα να διευκρινίσω, ότι η πρόληψη φαινομένων όπως η νεανική παραβατικότητα, οφείλει να ξεκινά από νωρίς, ιδανικά από την προσχολική ηλικία όταν διαμορφώνονται οι πρώτες θέσεις της προσωπικότητας, των κοινωνικών δεξιοτήτων και του αξιακού συστήματος του ατόμου. Τα αποτελέσματα τέτοιων παρεμβάσεων είναι μακροπρόθεσμα, δεν είναι άμεσα ορατά, γεγονός που σημαίνει πως ενδεχομένως δεν θα αποτυπωθούν στη θητεία της εκάστοτε δημοτικής αρχής. Ωστόσο, η επένδυση σε πρώιμες και δομημένες δράσεις πρόληψης εξασφαλίζει την μελλοντική μείωση των εκδηλώσεων νεανικής βίας και διαφυλάσσει την κοινωνική συνοχή. Άρα θα πρέπει να ξεκινήσουμε από τώρα, για να καρπωθεί ο τόπος, έστω και μακροπρόθεσμα, τα αποτελέσματα.
Η αντιμετώπιση της βίας – ενός φαινομένου πολυπαραγοντικού και πολυεπίπεδου – δεν μπορεί να στηρίζεται σε αποσπασματικές ή ευκαιριακές παρεμβάσεις. Απαιτείται ένας μακροπρόθεσμος σχεδιασμός, με στρατηγική βάθους, η οποία να περιλαμβάνει τη συνεργασία όλων των εξειδικευμένων φορέων: εκπαιδευτικών, ψυχολόγων, κοινωνικών λειτουργών, φορέων υγείας, δομών της τοπικής αυτοδιοίκησης και φυσικά της ίδιας της κοινότητας. Η στρατηγική αυτή πρέπει να αποτυπώνεται σε ένα συνεκτικό, εντατικό και συστηματικό πλαίσιο δράσεων, το οποίο να εφαρμόζεται με συνέπεια και αξιολόγηση. Αυτό ήταν κάτι που είχε ξεκινήσει ο επικεφαλής του Νέου Διονύσου με την ιδιότητά του ως Αντιδημάρχου κοινωνικής πολιτικής.
Στο ίδιο πλαίσιο, ο Δήμος Κηφισιάς προχώρησε πρόσφατα στη διοργάνωση Ημερίδας με αντικείμενο τη νεανική βία. Σημαντική καινοτομία της δράσης αυτής ήταν η συμμετοχή μαθητών Γυμνασίων και Λυκείων ως συνδιοργανωτών. Με τον τρόπο αυτό, ενεργοποιήθηκε ο μηχανισμός της συμμετοχικής πρόληψης και ενδυναμώθηκε η φωνή των ίδιων των εφήβων – εκείνων δηλαδή που βιώνουν την πραγματικότητα του φαινομένου και μπορούν να συμβάλλουν ουσιαστικά στον σχεδιασμό των παρεμβάσεων.
Ν.Κ.: Αντί γι’ αυτά, αντί για τη θεσμοποίηση διαδικασιών και ενεργειών, έχουμε αντιθέτως αποσπασματικές ενέργειες και πυροτεχνήματα.
Μάρκος Λουκάς: Η νεανική παραβατικότητα είναι από τα σοβαρότερα προβλήματα που αφορούν στους νέους, δεν είναι όμως το μοναδικό. Όλοι συζητούν για λύσεις αλλά κανείς δεν βάζει στην κουβέντα τους ίδιους τους νέους. Τυχαία έμαθα από την ανάρτηση μιας συμφοιτήτριάς μου για το Δημοτικό Συμβούλιο Νέων στα Γιάννενα. Ψάχνοντάς το λίγο παραπάνω, διαπίστωσα πως ο θεσμός λειτουργεί σε όλα ευρωπαϊκά κράτη, ενώ στην Ελλάδα υπάρχει και σαφής νομοθετική πρόβλεψη, στο Νόμο 3443 του 2006 (σ.σ. Τοπικά Συμβούλια Νέων και άλλες διατάξεις). Στη χώρα λοιπόν υπάρχουν 18 ενεργά Δημοτικά Συμβούλια Νέων και εννέα υπό συγκρότηση, ενώ 44 Δήμοι σε 12 Περιφέρειες έχουν εκδηλώσει σχετικό ενδιαφέρον. Μετά από αυτά θεώρησα πως είναι καλή ιδέα να ενεργοποιήσουμε και στο Δήμο Διονύσου αυτόν το θεσμό.
Ο.Δ.: Μιλάς ουσιαστικά για το θεσμό του ΤΟΠΣΥΝ, του Τοπικού Συμβουλίου Νέων, αλλά ένα βήμα παραπέρα, που θα λειτουργεί στα πρότυπα του Δημοτικού Συμβουλίου…
Μ.Λ.: Να συμπληρώσω εδώ πως στο νέο εκλογικό νόμο προβλέπεται ποσόστωση 10% στα ψηφοδέλτια για νέους 18-32 χρόνων, άρα φαίνεται να γίνεται και από την κεντρική Διοίκηση μια προσπάθεια να γίνουν οι νέοι πιο ενεργοί και πιο ορατοί. Έτσι καταθέτω την πρότασή μου στη Δημοτική Αρχή, μια που ο τίτλος της είναι “ο Διόνυσος του Αύριο”, να προχωρήσει άμεσα στη σύσταση του Δημοτικού Συμβουλίου Νέων για το Δήμο Διονύσου ώστε να ακούσει τη φωνή του αύριο.
Ν. Κλ.: Η συμμετοχή των νέων είναι κρίσιμη- για να ακουστεί ή γνώμη τους όχι μόνο για την παραβατικότητα, αλλά και για τα σχολεία από όπου μόλις αποφοίτησαν, για τη συγκοινωνία που χρησιμοποιούν για να πάνε στη δουλειά ή στο Πανεπιστήμιο, για την ασφάλεια, για τους χώρους ψυχαγωγίας, για όλους τους τομείς της πόλης.
Ο.Δ.: Μια που μιλήσατε για το Πανεπιστήμιο, ο Νέος Διόνυσος έχει επισημάνει στο πρόσφατο παρελθόν τη βεβιασμένη κίνηση της Δημοτικής Αρχής να ξεκινήσει αυτό που αποκαλεί Δημοτικό Πανεπιστήμιο. Ο πανεπιστημιακός τι λέει ;
Παναγιώτης Γεωργιάδης: Ευχαριστώ για την ερώτηση. Σ’ αυτό το θέμα που αφορά τη μόρφωση και τη δια βίου μάθηση συμπυκνώνεται, πιστεύω, η άγνοια, η προχειρότητα, η έλλειψη σοβαρότητας στην θεμελίωση νέων θεσμών. Επικράτησε ο εντυπωσιασμός, η ρηχότητα. Θυμίζει το έργο του Κούντερα «Η αβάσταχτη ελαφρότητα του είναι”. Το θέμα έχει δυο πλευρές, την ουσία και τη διαδικασία. Η ουσία είναι: Δεν περιγράφεις ένα θεσμό σε μια σελίδα και μια παράγραφο. Απουσιάζει η επιστημονική επιτροπή για την επεξεργασία του προγράμματος σπουδών. Το έργο αυτό ανατίθεται στον Αντιδήμαρχο. Αντί για θεματικές ενότητες έχουμε σκόρπιες διαλέξεις, όταν λείπει η γραμματειακή υποστήριξη, όταν λείπει η αξιολόγηση, όταν απουσιάζει η προοπτική συνεργασιών με αναγνωρισμένους εκπαιδευτικούς φορείς. Κατά τη γνώμη μου ήταν μια κίνηση εντυπωσιασμού, όπως επιβεβαιώνεται ακόμη περισσότερο με την καθυστέρηση, δυο μήνες τώρα, να φέρουν στο Δημοτικό Συμβούλιο προς συζήτηση και έγκριση το καταστατικό του Δημοτικού Πανεπιστημίου. Τώρα για τη διαδικασία, ένας Αντιδήμαρχος δεν μπορεί να εμπλέκεται με το επιστημονικό κομμάτι. Να φροντίσει για την υποστήριξη, για την υποδομή, για τα οικονομικά, για την εξωστρέφεια που απαιτείται, ναι. Αλλά εδώ τα πράγματα έγιναν αντίστροφα- υπήρξε μια πρωτοβουλία του Αντιδημάρχου βεβιασμένη, αντί να αποτελεί προϊόν συναινετικής προσέγγισης και μιας σοβαρής απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου. Ο Αντιδήμαρχος αποδέχθηκε την κριτική με το περίφημο mea culpa!!! Εν αναμονή λοιπόν διορθωτικών κινήσεων.
Ο.Δ.: Να προχωρήσουμε τώρα στην αυτοαξιολόγηση. Στα έδρανα της αντιπολίτευσης βρίσκεστε με δυο εκλεγμένους στο Δημοτικό Συμβούλιο. Και στο 15μηνο που μας πέρασε έχετε τοποθετηθεί δημοσίως για όλα σχεδόν τα θέματα που απασχολούν την πόλη.
Ν.Κ.: Σας ευχαριστούμε για την αναγνώριση, αλλά δεν είμαστε μόνο δυο. Όπως βλέπετε σήμερα, είμαστε ολόκληρη ομάδα που στηρίζει τους δυο δημοτικούς και τη μια τοπική σύμβουλο. Μελετάμε και έχουμε συνολική άποψη για όλα τα θέματα, τα οποία η κ. Ιατρού κι εγώ φέρνουμε στο Δημοτικό Συμβούλιο και στη Δημοτική Επιτροπή. Από την πρώτη στιγμή, την ημέρα της ορκωμοσίας, τα λόγια μας δεν τα μασήσαμε- λευκή επιταγή δεν δίνουμε σε κανέναν, είχαμε πει. Θα είμαστε κριτικοί, με προτάσεις και θέσεις, όπως και στην προηγούμενη περίοδο. Δικαιολογούμε την αρνητική ψήφο μας αλλά δεν μένουμε εκεί, καταθέτουμε και προτάσεις. Παρατηρήθηκε μάλιστα το παράδοξο, προτάσεις μας να υιοθετηθούν από φορείς και από τη Δημοτική Αρχή και εν συνεχεία να έρθουν ως κακέκτυπα. Για παράδειγμα η πρότασή μας για το Δημοτικό Γραφείο Ενημέρωσης που χαιρετίσθηκε από τον Εμπορικό Σύλλογο, ανακοινώθηκε από τη Δημοτική Αρχή- όχι με απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου- και έκτοτε τίποτα.
Ο.Δ.: Για ποια πέντε, ας πούμε, σοβαρά προβλήματα του Δήμου έχει εκπονήσει προτάσεις;
Ν.Κ.: Να τονίσω κατ’ αρχάς πως ως παράταξη της μειοψηφίας έχουμε περιορισμένη πρόσβαση σε στοιχεία, όσον αφορά στη διαχείριση των απορριμμάτων για παράδειγμα. Οπότε υπάρχουν θέματα που δεν θέλουμε ακόμη να καταθέσουμε ακριβή πρόταση, εφόσον δεν έχουμε στα χέρια μας όλα τα στοιχεία.
Έχουμε όμως επεξεργασμένη και υλοποιήσιμη πρόταση π.χ .για την ίδρυση σχολείου ειδικής αγωγής στο Δήμο, θέμα που κατά σύμπτωση έφερε η Λαϊκή Συσπείρωση στην τελευταία λογοδοσία. Έχουμε πρόταση για τον πολιτισμό: Στο Δήμο Διονύσου είμαστε τυχεροί να έχουμε πολύ ανεπτυγμένο ερασιτεχνικό θέατρο και μια Μουσική Σχολή που μέχρι να παρέμβει η παρούσα Δημοτική Αρχή παρήγαγε εξαιρετικό έργο. Έτσι, η πρότασή μας, που την είχα μελετήσει και ως Αντιδήμαρχος, είναι να ιδρυθεί Δραματική Σχολή, που να αναδεικνύει τη σύνδεση του Δήμου Διονύσου με το θέατρο, αποφέροντας και έσοδα ακόμη. Στην κατεύθυνση αυτή είχαν σημειωθεί αρκετά βήματα από την προηγούμενη Διοίκηση. Πρόταση έχουμε και για τον Οργανισμό Εσωτερικών Υπηρεσιών, φτάνει βέβαια να δοθεί κάποια στιγμή για διαβούλευση. Πρόταση καταθέσαμε και στην εκπόνηση του νέου Κανονισμού Δημοτικού Συμβουλίου.
Ν. Κλ.: Θα ήθελα να προσθέσω εδώ τη στάση που θα έπρεπε να έχουμε ως Δήμος με αφορμή πρόσφατο νομοσχέδιο (το οποίο βέβαια δεν έχει προχωρήσει) για την παραχώρηση των δικτύων ύδρευσης στην ΕΥΔΑΠ, για την οποία το Δημοτικό Συμβούλιο προχώρησε σε ψήφισμα- και έκτοτε ουδέν. Μια που η ύδρευση αποτελεί ένα από τα σοβαρότερα προβλήματα του Δήμου, θα περιμέναμε από τη Διοίκηση μια ολιστική μελέτη που να ξεκινάει από τη χαρτογράφηση του δικτύου και την τιμολογιακή πολιτική και να φτάνει μέχρι την ποιότητα και την αποτίμηση της αξίας των υποδομών, ακόμη και με απ’ ευθείας ανάθεση για να γίνει το συντομότερο δυνατόν.
Π.Σ.: Υπενθυμίζω και την πρότασή μας με το σχέδιο ψηφίσματος που καταθέσαμε απέναντι στον παράλογο Κανονισμό Πυροπροστασίας Ακινήτων του ΥΠΕΝ, η οποία δεν τέθηκε καν προς συζήτηση στο Δημοτικό Συμβούλιο.
Ν.Κ.: Εμείς κυρία Χαζάπη το ρόλο μας τον τιμούμε από τη θέση που μας έταξαν οι πολίτες. Ο Νέος Διόνυσος καταθέσαμε ως παράταξη πρόταση διοίκησης, γι’ αυτό και μπορούμε να είμαστε παρόντες σε όλα τα θέματα. Δεν είμαστε μια ευκαιριακή συνένωση προσώπων. Και αυτό είναι ένα τίμημα που ενδεχομένως το πληρώσαμε στις εκλογές, γιατί οι ευκαιριακές συνενώσεις προσώπων στο Δήμο Διόνυσου είναι και κανόνας και αλάνθαστη συνταγή νίκης, αλλά από την άλλη είμαστε περήφανοι γιατί καταθέσαμε ξεκάθαρη πολιτική πρόταση και ξέρουμε ότι, αν οι δημότες μάς εμπιστευθούν, θα μας εμπιστευθούν γιατί ξέρουν ότι μπορούμε να κάνουμε κάτι διαφορετικό.
Ο.Δ.: Συναφές με αυτό. Πρόσφατα είχατε τη Γενική σας Συνέλευση, με την οποία προχωρήσατε ουσιαστικά στην οργάνωση της παράταξης.
Π.Σ.: Όντως στις 9 Μαρτίου συνήλθε η πρώτη ανοιχτή Γενική Συνέλευση της παράταξης, κομβικής σημασίας για την πορεία της, μιας που εγκρίθηκαν οι καταστατικές αρχές και ο Κανονισμός λειτουργίας του Νέου Διόνυσου. Ο Κανονισμός αυτός καθορίζει τις αρχές, τους σκοπούς, την οργανωτική δομή, τις διαδικασίες λήψης αποφάσεων και την εν γένει λειτουργία της παράταξης σε ένα πλαίσιο ανεξάρτητο, δημοκρατικό και συμμετοχικό. Καθορίζει επίσης, τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις των μελών καθώς και τη λειτουργία και τις αρμοδιότητες των οργάνων διοίκησης της παράταξης, όπως η Ολομέλεια, ο επικεφαλής, η Συντονιστική Επιτροπή, ο Εκτελεστικός Γραμματέας και η Δημοτική Ομάδα. Περιγράφονται ακόμη οι διαδικασίες οικονομικής διαχείρισης και συγκρότησης των ομάδων εργασίας. Όντας από τους πρωτεργάτες του, πιστεύω πως ο Κανονισμός αυτός θα αποτελέσει το όχημα για την επίτευξη των στόχων και των προσδοκιών του Νέου Διόνυσου.
Ν.Κ.: Οι ομάδες εργασίας ασχολούνται με κάθε αντικείμενο της Διοίκησης, και αντιστοιχούν ουσιαστικά στις Αντιδημαρχίες, ώστε να μπορούμε να παρακολουθούμε σωστά το έργο και να καταθέτουμε προτάσεις από ειδικούς. Η ομάδα για τη φιλοζωία, για παράδειγμα, απαρτίζεται από την Μιράντα Μπακαφούκα, υποψήφιά μας, τη Μαίρη Προύτσου, την Πασχαλιά Σοκκόρη, την Κωνσταντίνα Καρμοίρη, άτομα με διαχρονική παρουσία στον χώρο και απτά αποτελέσματα. Ή για την κοινωνική πολιτική με την κ. Καΐρη που είναι ψυχολόγος και τη γιατρό Δέσποινα Χατζάκη. Πέρα από τη Συντονιστική Επιτροπή, έχουμε την τύχη να πλαισιωνόμαστε από ανθρώπους έμπειρους με σημαντικότατο κοινωνικό, πολιτικό έργο και πορεία, που σταθερά μέχρι και σήμερα αφιερώνουν πολλές ώρες για την παράταξή μας. Ο καθηγητής ΕΚΠΑ Παναγιώτης Γεωργιάδης, ο Κώστας ο Μπομπής με πολύχρονους αγώνες και από τον Εξωραϊστικό Σύλλογο Διονύσου και για την αποτροπή της λειτουργίας Λατομείων, και ο Θόδωρος ο Γαββαθάς με πολύχρονη αυτοδιοικητική εμπειρία. Αυτοί αποτελούν μια τριμελή επιτροπή που δρα συμβουλευτικά στο συντονιστικό μας όργανο. Για να νοικοκυρέψεις κάτι μεγαλύτερο, κυρία Χαζάπη, ξεκινάς από το δικό σου σπίτι. Και αυτό εμείς το κάναμε ήδη και το κάνουμε καθημερινά με την οργάνωση και την λειτουργία της παράταξής μας.
Ο.Δ.: Σας ευχαριστώ πολύ όλους!
Ν.Κ.- Π.Σ.- Ν.ΚΛ.- Ξ.Κ.- Μ.Λ.- Π.Γ.: Κι εμείς ευχαριστούμε!